STICHTING PENSIOENKIJKER.NL
Persconferentie: Vrouwen centraal in campagne Pensioenkijker
Persbericht
Den Haag, 2 november 2004
Bijna 90% van de vrouwen is niet pensioenbewust, zo is gebleken uit
onderzoek van de Stichting Pensioenkijker.nl. De Stichting heeft
daarom november uitgeroepen tot pensioenmaand. Vandaag start een
campagne die met name vrouwen van 25 tot 40 jaar bewust wil maken van
de momenten in hun leven die invloed kunnen hebben op hun pensioen.
Radiospotjes verwijzen vrouwen naar de website
www.pensioenkijker.nl.
Leefmomenten grote invloed op pensioen vrouw
De informatie op www.pensioenkijker.nl website maakt vrouwen bewust
van die momenten (tijdelijk in deeltijd werken, van baan veranderen,
echtscheiding en overlijden van de partner)die invloed hebben op hun
pensioen.
Leefmomenten met invloed op het pensioen in aantallen:
1 op de 3 getrouwde vrouwen gaat scheiden.
Driekwart van de vrouwen werkt in deeltijd.
40% van de werknemers die pensioen opbouwen hebben een
nabestaandenpensioen op risicobasis.
1 op de 4 zelfstandige ondernemers is vrouw
Bronnen: CBS, PVK en EMI
Najaarscampagne daagt uit tot informatie verzamelen
Het beeldmerk van de campagne legt een link tussen een appeltje voor
de dorst en van jezelf houden door even aandacht te schenken aan je
toekomst. 'Penzjoen? Doen!' is de slogan van de campagne. Elske ter
Veld, voorzitter van de Stichting Pensioenkijker.nl geeft op 2
november om 13.00 uur in Nieuwspoort te Den Haag het startschot. De
persconferentie is interactief. Journalisten kunnen de persconferentie
volgen en ook vragen stellen via de website www.anpipc.nl. De code
voor deze persconferentie is: Pensioen.
Hart van de campagne vormen de radiospots en de website. De radiospots
moet zoveel mogelijk bezoekers naar de website leiden. Voor de
campagnemaand is een speciale informatieve pagina toegevoegd aan
www.pensioenkijker.nl. Om hun pensioenkennis te testen of op te
vijzelen kunnen bezoekers meedoen aan een prijsvraag en daarmee een
weekendje weg verdienen. Verder vertellen vrouwen op de actiepagina
over hun leefsituatie die van invloed was op hun pensioen. Ook is er
elke week een andere enquêtevraag. De organisaties die deel uitmaken
van Pensioenkijker.nl en hun leden sluiten met diverse acties aan bij
de campagne.
De campagne is in de eerste plaats gericht op vrouwen, maar ook mannen
doen er goed aan zich te verdiepen in hun pensioen. Dat is hard nodig.
Ook op plaatsen waar je dat niet een, twee, drie zou verwachten. Een
quick scan onder fractieleden en -medewerkers (mannen en vrouwen) door
PvdA-kamerlid en pensioenwoordvoerder Gerdi Verbeet, wees namelijk uit
dat ruim 80% van die PVDA-ers niet weet wat de hoogte zijn pensioen
zal zijn; 46% niet weet hoe het nabestaandenpensioen voor de partner
is geregeld. Driekwart van de ondervraagden wil echter wel meer weten
over de eigen pensioensituatie. Slechts de helft weet waar die
informatie te vinden is.
De Stichting Pensioenkijker.nl geeft objectieve en niet-commerciële
voorlichting over pensioenen en wil hiermee het pensioenbewustzijn van
de Nederlander vergroten. Op de website www.pensioenkijker.nl vraagt
de Stichting aandacht voor momenten in het leven waarop mensen stil
moeten staan bij hun pensioen. Bijvoorbeeld bij trouwen, kinderen
krijgen, langdurig met verlof gaan, van baan wisselen of stoppen met
werken. Het project Pensioenkijker.nl wordt gedragen door de volgende
organisaties:
CNV
CNV Jongeren
Consumentenbond
CSO
FNV
FNV Vrouwenbond
Nibud
Ombudsman Pensioenen
Unie van Beroepspensioenfondsen
Verbond van Verzekeraars
Vereniging van Bedrijfstakpensioenfondsen
Vanaf 2 november 2004 hebben ook de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en
de NBVA, een vereniging van onafhankelijke financiële en assurantie
adviseurs, zich aangesloten bij de Stichting Pensioenkijker.nl.
---