STICHTING PENSIOENKIJKER.NL

Persconferentie: Vrouwen centraal in campagne Pensioenkijker

Persbericht

Den Haag, 2 november 2004
Bijna 90% van de vrouwen is niet pensioenbewust, zo is gebleken uit onderzoek van de Stichting Pensioenkijker.nl. De Stichting heeft daarom november uitgeroepen tot pensioenmaand. Vandaag start een campagne die met name vrouwen van 25 tot 40 jaar bewust wil maken van de momenten in hun leven die invloed kunnen hebben op hun pensioen. Radiospotjes verwijzen vrouwen naar de website
www.pensioenkijker.nl.

Leefmomenten grote invloed op pensioen vrouw
De informatie op www.pensioenkijker.nl website maakt vrouwen bewust van die momenten (tijdelijk in deeltijd werken, van baan veranderen, echtscheiding en overlijden van de partner)die invloed hebben op hun pensioen.

Leefmomenten met invloed op het pensioen in aantallen:
1 op de 3 getrouwde vrouwen gaat scheiden.
Driekwart van de vrouwen werkt in deeltijd.
40% van de werknemers die pensioen opbouwen hebben een nabestaandenpensioen op risicobasis.

1 op de 4 zelfstandige ondernemers is vrouw Bronnen: CBS, PVK en EMI

Najaarscampagne daagt uit tot informatie verzamelen Het beeldmerk van de campagne legt een link tussen een appeltje voor de dorst en van jezelf houden door even aandacht te schenken aan je toekomst. 'Penzjoen? Doen!' is de slogan van de campagne. Elske ter Veld, voorzitter van de Stichting Pensioenkijker.nl geeft op 2 november om 13.00 uur in Nieuwspoort te Den Haag het startschot. De persconferentie is interactief. Journalisten kunnen de persconferentie volgen en ook vragen stellen via de website www.anpipc.nl. De code voor deze persconferentie is: Pensioen.

Hart van de campagne vormen de radiospots en de website. De radiospots moet zoveel mogelijk bezoekers naar de website leiden. Voor de campagnemaand is een speciale informatieve pagina toegevoegd aan www.pensioenkijker.nl. Om hun pensioenkennis te testen of op te vijzelen kunnen bezoekers meedoen aan een prijsvraag en daarmee een weekendje weg verdienen. Verder vertellen vrouwen op de actiepagina over hun leefsituatie die van invloed was op hun pensioen. Ook is er elke week een andere enquêtevraag. De organisaties die deel uitmaken van Pensioenkijker.nl en hun leden sluiten met diverse acties aan bij de campagne.

De campagne is in de eerste plaats gericht op vrouwen, maar ook mannen doen er goed aan zich te verdiepen in hun pensioen. Dat is hard nodig. Ook op plaatsen waar je dat niet een, twee, drie zou verwachten. Een quick scan onder fractieleden en -medewerkers (mannen en vrouwen) door PvdA-kamerlid en pensioenwoordvoerder Gerdi Verbeet, wees namelijk uit dat ruim 80% van die PVDA-ers niet weet wat de hoogte zijn pensioen zal zijn; 46% niet weet hoe het nabestaandenpensioen voor de partner is geregeld. Driekwart van de ondervraagden wil echter wel meer weten over de eigen pensioensituatie. Slechts de helft weet waar die informatie te vinden is.

De Stichting Pensioenkijker.nl geeft objectieve en niet-commerciële voorlichting over pensioenen en wil hiermee het pensioenbewustzijn van de Nederlander vergroten. Op de website www.pensioenkijker.nl vraagt de Stichting aandacht voor momenten in het leven waarop mensen stil moeten staan bij hun pensioen. Bijvoorbeeld bij trouwen, kinderen krijgen, langdurig met verlof gaan, van baan wisselen of stoppen met werken. Het project Pensioenkijker.nl wordt gedragen door de volgende organisaties:
CNV
CNV Jongeren
Consumentenbond
CSO
FNV
FNV Vrouwenbond
Nibud
Ombudsman Pensioenen
Unie van Beroepspensioenfondsen
Verbond van Verzekeraars
Vereniging van Bedrijfstakpensioenfondsen
Vanaf 2 november 2004 hebben ook de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de NBVA, een vereniging van onafhankelijke financiële en assurantie adviseurs, zich aangesloten bij de Stichting Pensioenkijker.nl.


---