MARIN

De 7 Provinciën getest op vaareigenschappen

Persbericht

29 oktober 2004

De 7 Provinciën getest op vaareigenschappen
Kennis reconstructie vlaggenschip Michiel de Ruyter in volgend stadium

Zal de reconstructie van De 7 Provinciën, het historische vlaggenschip waarmee Michiel de Ruyter menig zeeslag won, net zo goed varen als het oorspronkelijke schip? Dat wordt dinsdag
2 november getest, wanneer MARIN (Maritiem Research Instituut Nederland) te Wageningen sleepproeven uitvoert met het model van het schip. De reconstructie van De 7 Provinciën is na de Batavia het tweede project van de Bataviawerf in Lelystad.

In de diepwatertank wordt het model van 46m lengte onder een groot aantal condities getest, waarbij sprake is van variaties in snelheid, hellingshoek en drifthoek. Bij deze condities wordt de weerstand gemeten en zo kan bepaald worden hoe hard het schip heeft kunnen zeilen onder verschillende weersomstandigheden (windkracht en windrichting).
MARIN is toonaangevend op dit gebied en één van de vooraanstaande instituten ter wereld. Het instituut is een van de externe deskundigen die de Bataviawerf ondersteunen bij het bouwproces. De combinatie van een 17de-eeuwse schip en hypermoderne technologie maken de proeven tot een interessant gegeven.

Het testen van de vaareigenschappen geeft ook een voorspelling op hoe het schip zich gaat gedragen als het klaar is. De Bataviawerf bouwt dit schip immers niet alleen om het te kunnen bezichtigen, maar heeft ook de wens in de toekomst met het schip te varen. De gegevens van de proeven leveren daarvoor kennis op. In de biografie over Michiel de Ruyter van Gerard Brandt uit 1687 staat vermeld dat De 7 Provinciën een 'voortreffelijk maaksel en uitermaten wel bezeild' is. De 7 Provinciën zeilde andere schepen er compleet uit. Het is interessant om uit te vinden of dit historische feit ook opgaat voor de reconstructie.

De historische tegenstelling is duidelijk: een geavanceerd instituut doet sleepproeven met het model van een historisch schip. MARIN heeft ook het modernste luchtverdedigings- en commandofregat van de Koninklijke Marine, tevens De 7 Provinciën genaamd, getest.

Ambachtelijke herbouw
De bouw van De 7 Provinciën is te beschouwen als een vorm van experimentele archeologie, waarbij kennis omtrent de bouw van
17de-eeuwse oorlogsschepen al bouwend wordt verkregen en regelmatig moet worden bijgesteld. Zoveel mogelijk historische informatie over het schip wordt vergaard uit afbeeldingen, archiefstukken en beschrijvingen. Een team van externe deskundigen van onder meer SARC (Scheepsbouwkundig Advies en Rekencentrum), MARIN, het Rijksmuseum en het NISA (Nederlands Instituut voor Scheeps- en onderwaterArcheologie), ondersteunt de Bataviawerf in dit proces. Met alle ten dienste staande middelen wordt met gebruikmaking van de historische informatie een ontwerp gemaakt. (Computer-)tekeningen, modellen en uitslagen op ware grootte komen daaraan te pas. De bouw zelf is ambachtelijk. Alle onderdelen worden met de hand van authentieke materialen vervaardigd. De bouwmethode, met name de volgorde waarin het schip wordt gebouwd, is gebaseerd op de manier waarop rond 1665 in Rotterdam en omgeving schepen werden gebouwd.

Het bouwteam volgt met deze aanpak een open koers en staat open voor inbreng van buitenaf. De door hen toegepaste moderne technologie en de historische verantwoording van hun handelen, betekent dat de bouw van De 7 Provinciën, Hollands bekendste vlaggenschip, een project van wereldformaat is geworden. De huidige aanpak biedt waardevolle informatie die grote betekenis heeft voor onze kennis van de historische scheepsbouw.

De 7 Provinciën
De 7 Provinciën vertegenwoordigt een heel andere periode uit de Nederlandse geschiedenis dan de Batavia. Gebouwd op het toppunt van de Nederlandse maritieme macht in de zeventiende eeuw, is het schip te kenschetsen als een hoogtepunt van de Nederlandse scheepsbouwtraditie. De uitstraling van dit legendarische oorlogsschip met zijn fameuze bevelhebber zal dan ook geheel anders zijn dan de ingetogener Batavia, een koopvaarder uit de vroege periode. Die uitstraling zal vooral tot uiting komen in een imposante hoeveelheid snijwerk van vele honderden beelden en ornamenten.
De 7 Provinciën werd oorspronkelijk in 1664-1665 gebouwd voor de Admiraliteit van Rotterdam. De bouw maakte deel uit van een omvangrijk vlootbouwprogramma dat tot doel had de Nederlandse maritieme macht te versterken ten opzichte van Engeland. Tussen 1665 en 1667 werden maar liefst 60 nieuwe oorlogsschepen gebouwd.
De initiator van dit programma was Johan de Witt, de leidende politicus van de Nederlandse Republiek.

Bataviawerf
De Bataviawerf is een scheepswerf waar op authentieke wijze reconstructies plaatsvinden van historische houten zeilschepen, scheepsbouw en ambachten uit de Gouden Eeuw. De werf combineert bouw, scholing, onderzoek, ambacht en publieksattractie. Per jaar worden zo.n 140.000 bezoekers ontvangen en ruim 14.000 donateurs ondersteunen de activiteiten. De Bataviawerf in Lelystad vormt samen met het Nederlands Instituut voor Scheeps- en onderwaterArcheologie (NISA) het Nationaal Scheepshistorisch Centrum en biedt de bezoeker een boeiende kijk op historische scheepsbouw en scheepsarcheologie. De Bataviawerf is het hele jaar door geopend van 10 tot 17 uur, behalve op 25 december en 1 januari.

MARIN
Het Maritiem Research Instituut Nederland is een instituut voor scheepvaartonderzoek. Het is een van de vijf grote technologische instituten in ons land en is wereldwijd een belangrijk research centrum voor de maritieme branche. MARIN beschikt over een groot aantal faciliteiten voor het op schaal testen van scheepsmodellen en het trainen van scheepsbemanning. De omstandigheden op zee (wind, stroom, golven) worden zo realistisch mogelijk nagebootst. De Diepwatertank waar De 7 Provinciën wordt getest is 252 m lang, 10.5 m breed en 5.5 m. diep.

Einde persbericht

Noot voor de redactie (