PERSBERICHT
Noordwest Europa wil geloofwaardige zakelijk leiders
Crisismanagement kan een belangrijke faalfactor zijn voor CEO's
Amsterdam, 20 september 2004- In noordwest Europa bepalen twee duidelijke elementen de reputatie van een CEO (Chief Executive Officer): betrouwbaarheid en het effectief kunnen managen van een crisis. Volgens een internationaal onderzoek door Burson- Marsteller zijn dit de belangrijkste pijlers die bepalen of een CEO als succesvol wordt beoordeeld door zakelijke belanghebbende en of een CEO zal falen. De belangrijkste pijler in de Verenigde Staten is ethisch gedrag; in Noordwest Europa wordt dit als minder relevant beschouwd. Lokale pijlers zijn nog steeds erg belangrijk wanneer er aan een reputatie gebouwd wordt.
'Het is niet verwonderlijk dat ten tijden van een economische recessie, CEO's worden beoordeeld op hun geloofwaardigheid en hun vermogen om een crisis goed te kunnen leiden. Mensen zijn op zoek naar zekerheid en besluitvaardigheid wanneer hun bedrijf onder vuur ligt. Overigens is het opvallend dat Europeanen zo eensgezind zijn over wat ze verwachten van hun zakelijk leiders. Op basis van de resultaten van de acht lokale onderzoeken, kunnen we spreken van een 'Noordwest Europese CEO'', zegt Inge Wallage, CEO van Burson-Marsteller in Nederland.
'De uitdaging voor CEO's is om zowel over de grens als in eigen land effectief te kunnen opereren en als succesvol gezien te worden', zegt Inge Wallage. "CEO-onderzoek van Burson-Marsteller laat zien dat 50% van de reputatie van de CEO bijdraagt aan de reputatie van het bedrijf. Om grotere bedrijfsresultaten te kunnen boeken, die gebaseerd zijn op goede lokale resultaten, is de lokale aanpak dus essentieel. Volgens CEO-onderzoek van Burson-Marstellers in het Verenigd Koninkrijk, België en Nederland komt naar voren dat de CEO naast waardig en goed crisismanagement erg klantgericht moet zijn. In Scandinavië is het belangrijk voor de CEO's dat ze zich richten op het uitvoeren en bereiken van resultaten. In Duitsland vindt men een strategische blik erg waardevol en de Zwitsers willen dat hun CEO's hun doelen duidelijk communiceren.
Inge Wallage verklaart dit als volgt: 'CEO's die internationaal opereren, dienen rekening te houden met deze culturele verschillen. Het is natuurlijk een uitdaging om rekening te moeten houden met in totaal vijftien verschillende kenmerken, wanneer men over Europa spreekt'
'Uit het onderzoek van Burson-Marsteller komt naar voren, dat om een effectieve CEO in het wereldwijde en Europese bedrijfsleven te zijn, de CEO zich ook moet richten op interne aangelegenheden, zodat de bedrijven ze begrijpen en steunen in de beslissingen die zij maken. Dit draagt nadrukkelijk bij aan hun reputaties.'
Het internationale CEO onderzoek omvat resultaten uit acht Europese landen inclusief Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen en uit de Verenigde Staten. Wereldwijd zijn er tevens CEO onderzoeken uitgevoerd in landen als Mexico en Griekenland . In Nederland is het onderzoek uitgevoerd door Research International. De resultaten van de onderzoeken zijn gebaseerd op interviews met het bedrijfsleven, de media en opinieleiders.
Uitnodiging voor het CEO debat op 2 november in Amsterdam, Rode Hoed
Burson-Marsteller organiseert een CEO paneldiscussie in samenwerking met Het Finacieele Dagblad en de Rode Hoed. Het evenement vindt plaats in de Rode Hoed om 19.30 uur. Leslie Gaines Ross (www.ceogo.com), wereldwijd expert op het gebied van CEO reputatie en auteur van het boek 'CEO Capital', zal de laatste bevindingen op het gebied van CEO succesfactoren presenteren. Dit wordt gevolgd door een discussie tussen bekende CEO's over het managen van internationale verschillen bij het bouwen aan CEO -en bedrijfsreputaties. Als je het debat bij wilt wonen neem dan contact op met Ruby Veninga, CEO Burson-Marsteller: +31 (0) 20 579 59 52
Achtergrondinformatie Burson-Marsteller:
Burson-Marsteller is één van de grootste internationale communicatieadviesbureaus. B-M in Nederland maakt integraal onderdeel uit van het wereldwijde netwerk van Burson-Marsteller met ruim 90 kantoren in 62 landen. De klanten van de Nederlandse vestiging zijn met name Nederlandse en buitenlandse multinationale ondernemingen.
Onder het motto 'Creating European Opinion' specialiseert het kantoor in Nederland zich in het ontwikkelen, aansturen en uitvoeren van pan-Europese communicatie-programma's. Kernactiviteiten zijn onder meer het ontwikkelen van corporate positionering en communicatiestrategieën, issue- en crisismanagement, brand PR, strategische media relaties en media- en communicatietrainingen en coaching. Burson-Marsteller is onderdeel van
Young & Rubicam, dat eigendom is van de WPP Groep.
Voor meer informatie kunt U onze website bezoeken: www.burson-marsteller.nl
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Ruby Veninga
Tel: +31 (0) 20 579 59 52
Email: Ruby_Veninga@nl.bm.com
Evelien Rutgers
Tel: +31 (0) 20 579 59 68