Inspectie van het Onderwijs

02 | 11 | 04
Kwaliteit openbare basisscholen Opsterland zeer zorgelijk

Groningen, 1 november 2004. De Inspectie van het Onderwijs concludeert dat de kwaliteit van het onderwijs op de achttien openbare basisscholen in Opsterland wordt belemmerd. De gemeente heeft als schoolbestuur afspraken over de taken en verantwoordelijkheden onvoldoende vastgelegd en gecommuniceerd. Om verdere onduidelijkheden te voorkomen, wordt het inspectierapport hierover in overleg met de gemeente Opsterland vandaag versneld openbaar gemaakt.

Ruim een kwart van de openbare basisscholen in de Friese gemeente Opsterland heeft onvoldoende rendement. Van bijna de helft van de scholen ontbreken daarnaast gegevens over de resultaten. De afgelopen twee jaar is het aantal scholen dat voldoende scoort wel toegenomen, evenals het aantal scholen dat zicht heeft op de resultaten van het onderwijs. De scholen scoren echter nog aanzienlijk slechter dan het landelijk gemiddelde. De resultaten van leerlingen aan het eind van de schoolperiode zijn zeer zorgelijk. De Inspectie van het Onderwijs constateert dit bij aanvullend onderzoek naar de kwaliteit van de openbare basisscholen in Opsterland.

De inspectie is van mening dat de gemeente Opsterland (als bestuur van de scholen) de afspraken over taken en verantwoordelijkheden van de dagelijkse leidinggevenden en bovenschoolse managers onvoldoende heeft vastgelegd en gecommuniceerd. Bovendien beschikken de scholen niet over de wettelijk verplichte actuele schoolplannen. Het gebrek aan beleidsmatig overleg heeft geleid tot stagnerende schoolontwikkelingen, met voorspelbare gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs. De recent ingevoerde sturing vanuit de gemeente laat zien dat er oog is voor de stagnerende schoolontwikkeling. Echter deze inspanning leidt op schoolniveau nu nog tot onvoldoende resultaat.

Het aanvullende inspectieonderzoek is ingesteld omdat bij regulier toezicht op een aantal van deze scholen was gebleken dat de kwaliteit onder de maat was. Daarnaast waren er veel klachten van de dagelijkse leidinggevenden en bovenschoolse managers.

De Inspectie van het Onderwijs heeft het rapport besproken met het schoolbestuur. Het schoolbestuur deelt de analyse en geeft deze maand, zoals in de procedure is voorzien, een bestuurlijke reactie op het rapport. In deze bestuurlijke reactie staat welke maatregelen worden genomen om de kwaliteit van het onderwijs op de scholen te verbeteren.