LENSINK VAN BERKEL COMM.
Niet bijsturen visie slecht voor innovatievermogen bedrijfsleven
Niet bijsturen visie slecht voor innovatie-vermogen bedrijfsleven
Maarssen, 1 november 2004 - Te lang vasthouden aan de verkeerde visie.
Dat is de grootste belemmering voor bedrijven in hun ambitie om
innovatief te zijn. Een andere belemmering is dat innovatie te vaak
een managementspeeltje blijft. Innovatieve ondernemingen onderscheiden
zich juist positief ten opzichte van niet-innovatieve ondernemingen
door de betrokkenheid met innovatie onder alle medewerkers. Dit blijkt
uit een onderzoek van Resources Connection.
Interimmanagement bureau Resources Connection (het voormalige Ernst &
Young Interimmanagement) heeft een onderzoek laten uitvoeren naar
innovatie-ontwikkelingen binnen organisaties. Reden om het onderzoek
uit te voeren is de maatschappelijke (en politieke) behoefte om het
innovatieve vermogen van Nederland te verbeteren. Uit het onderzoek
blijkt dat bij maar liefst 43% van de ondervraagde ondernemingen de
ontwikkeling en realisatie van innovaties op ad hoc basis wordt
uitgevoerd. Bovendien zijn er grote verschillen in de
investeringsbereidheid in innovatie. De industrie is het meest actief
met innovatie; handel, dienstverlening en (semi-)overheid lopen
achter.
Starre houding bedrijven reden achterstand Nederlandse
kenniseconomie
Uit het onderzoek blijkt dat negen op de tien organisaties een eigen
ondernemersvisie en strategie hebben. In drie op de tien gevallen
wordt deze jaarlijks of vaker herzien, bij 19% elke 3 jaar en bij 7%
elke 5 jaar. Bij 32% van de organisaties gebeurt dit wanneer het
uitkomt. Binnen de overheid en non-profit sector wordt de
ondernemersvisie minder vaak herzien dan in andere sectoren.
Innovatieve organisaties herzien relatief vaker hun visie en strategie
dan organisaties die relatief weinig innovatief zijn (jaarlijks of
vaker: 35% vs 19%). Ronald Bruin, directeur consulting group bij
Resources Connection: 'Juist het niet tijdig bijsturen van de
ondernemersvisie zorgt ervoor dat deze bedrijven zich niet innoverend
ontwikkelen. Het management houdt te lang vast aan een visie die
onjuist blijkt te zijn. Alle ruimte voor mogelijke innovatie wordt
daardoor beperkt. Deze inflexibele houding door overheid en
bedrijfsleven is er mede debet aan dat Nederland als kenniseconomie
steeds een grotere achterstand oploopt.'
Innovatie dient organisatie-breed gedragen te worden
Een belangrijke conclusie uit het onderzoek luidt, dat innovatieve
ondernemingen aanzienlijk beter scoren op onderwerpen als het hebben
van een duidelijke visie, het hebben van technologische competenties,
toegang tot een extern netwerk, een goede interne organisatie en een
positieve bedrijfscultuur van de organisatie ten opzichte van
innovatie. Ronald Bruin meent, dat de uitkomsten van het onderzoek de
discussie over de kenniseconomie en de concurrentiekracht van
Nederland in nieuw perspectief zet: 'Er is niet één lijn te trekken
als het gaat om innovatie. Een structurele aanpak is nodig, zowel op
bedrijfsniveau als landelijk. Innovatiekracht staat aan de basis van
concurrentiekracht en verdient daarom meer aandacht. Om als
onderneming innovatief te kunnen zijn moet aan een vijftal voorwaarden
worden voldaan. Het in dienst nemen van goede uitvinders of technici
is niet voldoende en soms zelfs helemaal niet nodig', aldus Ronald
Bruin.
Over Resources Connection
Resources Connection is een onderdeel van Resources Connection Inc,
een internationale professionele dienstverlener. Resources Connection
biedt interim-management, project management en change management
diensten in alle functionele disciplines (General and Restructuring
Management, Finance and Accounting, Internal Audit, Human Capital,
Information Management en Supply Chain Management). Het bedrijf heeft
naast zijn hoofdkantoor in Maarssen zes kantoren in Nederland. Met een
hoofdkantoor in Costa Mesa, Californië, opereert het bedrijf vanuit 60
kantoren wereldwijd. Meer informatie is verkrijgbaar op
www.resourcesconnection.nl.
Over het onderzoek
De bovenstaande bevindingen volgen uit een onderzoek dat in opdracht
van Resources Connection in samenwerking met Ernst & Young is
uitgevoerd. Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder 672 directeuren,
managers en professionals uitgevoerd en is uitgevoerd door Interview
NSS.
Noot voor redactie,