Winst na belastingen KPN verdubbelt tot EUR 288 miljoen
Solide prestaties in het derde kwartaal
3e kw 20043e kw 2003In miljoenen euro, tenzij anders aangegevenT/m 3e kw 2004T/m 3e kw 2003
2.9483.009Netto-omzet8.7788.872
586603Bedrijfsresultaat1.9252.427
288139Winst na belastingen1.0321.092
0,120,05Winst per aandeel (in euro)0,430,44
Mobiel
· De netto-omzet bij de divisie Mobiel steeg met 6,4%, vooral dankzij de zeer sterke groei in Duitsland (+14,2%) en België (+40,8%), waardoor de daling in Nederland met 5,4% geheel werd gecompenseerd;
· Voor de mobiele activiteiten is het derde kwartaal over het algemeen positief verlopen, waarbij de drie mobiele bedrijven erin zijn geslaagd om hun marktaandeel te vergroten: KPN Mobile the Netherlands heeft marktaandeel kunnen terugwinnen, waardoor het marktaandeel is uitgekomen op 39,9%. E-Plus heeft de grens van 9 miljoen klanten gepasseerd, evenals de mijlpaal van een marktaandeel van 13%, terwijl het marktaandeel van BASE is uitgekomen op 17%.
Vast
· De netto-omzet van de divisie Vast is met EUR 149 miljoen (7,8%) gedaald. Daarvan kan 6,1% worden toegeschreven aan het effect van lagere MTA-tarieven (EUR 67 miljoen ofwel 3,5%) en projectopbrengsten die, zoals verwacht en eerder gerapporteerd, lager uitvielen (EUR 49 miljoen ofwel 2,6%);
· Het bedrijfsresultaat verbeterde met 5,3%;
· Het aanhoudende succes van het ADSL-programma heeft geleid tot meer dan 1,2 miljoen klantaansluitingen.
KPN geconsolideerd
· De winst na belastingen is meer dan verdubbeld tot EUR 288 miljoen als gevolg van lagere bedrijfslasten, lagere rentelasten en beduidend lagere belastinglasten;
· De bedrijfslasten zijn met 1,9% gedaald;
· Exclusief eenmalige boekwinsten is het bedrijfsresultaat over de eerste drie kwartalen met 6,5% gestegen naar EUR 1.869 miljoen (eerste drie kwartalen 2003: EUR 1.755 miljoen).
Ad Scheepbouwer, CEO van KPN:
"Na de versnelde groei gerealiseerd door E-Plus en BASE verheugt het ons te zien dat de maatregelen die wij recentelijk bij Mobile the Netherlands hebben genomen, nu reeds resultaat opleveren in de vorm van een significante stijging in marktaandeel gedurende het kwartaal. Onze primaire focus zal zich nu verder vooral op onze Divisie Vast richten, waarbij het onze doelstelling is om marktaandeel te behouden in een krimpende markt, en om agressief marktaandeel op te bouwen in nieuwe groeimarkten. Ik ben verheugd u te kunnen mededelen dat KPN heeft getoond zowel alert als veerkrachtig te zijn waardoor een redelijke balans tussen marktaandeel en marge bleef behouden terwijl fors geïnvesteerd wordt in verkoop- en omzetgroei. Hoewel als gevolg daarvan onze EBITDA marges waarschijnlijk aan de lage kant van de afgegeven verwachting zullen uitkomen, blijft ons kasgenererende vermogen sterk en onze geldstroom naar aandeelhouders leidend in de markt. We verwachten dat onze vrije kasstroom de eerder afgegeven verwachting van EUR 2 miljard met gemak zal overschrijden en dat de afgegeven verwachting van de winst voor belasting aan de bovenkant van de bandbreedte zal liggen."
Overzicht operationele activiteiten derde kwartaal 2004
Resultatenoverzicht
In miljoenen euro3e kw 20043e kw 2003
Netto-omzet
- Divisie Vast1.7701.919
- E-Plus676592
- KPN Mobile the Netherlands579612
- BASE10776
- Overig KPN eenheden (incl. intercompany omzet)-184-190
Totale netto-omzet2.9483.009
Bedrijfsresultaat586603
Financiële baten en lasten-193-205
Resultaat voor belastingen393398
Divisie Vast
De divisie Vast ziet zich voor dezelfde uitdaging geplaatst als alle andere vaste operators, namelijk om te trachten de afname van de opbrengsten uit traditionele diensten te stoppen en de winstgevendheid handhaven. KPN probeert dit probleem onverdroten en op een aantal verschillende manieren aan te pakken, onder meer door diensten te leveren op basis van nieuwe technologieën (zoals ADSL, Voice over IP, IP-VPN; hierna 'nieuwe diensten' genoemd), door verbeterde belbundels en -diensten (bijv. Triple Play) aan te bieden en door de algehele efficiëntie en kosteneffectiviteit te verbeteren. Hoewel het proces nog steeds gaande is, zijn de resultaten tot dusver bemoedigend. De opbrengsten uit de nieuwe diensten compenseren voor een deel de lagere opbrengsten uit traditionele diensten.
Vanwege intensieve wervingsprogramma's en de introductie van 'ADSL Tijdsurfen' door Het Net, een van de ISP's van KPN, groeide het klantenbestand voor 'ADSL van KPN' in het derde kwartaal van 2004 met meer dan 160.000 klanten. Dit betekent dat het aantal ADSL-abonnees verdubbeld is: van 609.000 vorig jaar naar meer dan 1,2 miljoen klanten in het derde kwartaal van 2004. Het marktaandeel van KPN in de totale consumentenmarkt voor breedband (inclusief breedband aangeboden door kabelexploitanten) steeg naar 43% (september 2003: 37%).
KPN streeft er in toenemende mate naar om zijn spraakklanten meer toegevoegde waarde te bieden, onder andere via voordeelpakketten die zowel voor de consumentenmarkt (BelPlus 60, 100, 200, 300) als de zakelijke markt (BelZakelijk-pakketten) beschikbaar zijn. Daarnaast heeft KPN zijn direct-marketingactiviteiten uitgebreid om spraakklanten terug te winnen en te behouden. Sinds de introductie in het tweede kwartaal van 2003 hebben ongeveer 1,3 miljoen klanten (23% van de binnenlandse klanten) gekozen voor BelPlus-pakketten, waarvan 241.000 in het derde kwartaal van 2004. In totaal maken zo'n 115.000 klanten gebruik van BelZakelijk, hetgeen 6% van het totale aantal zakelijke aansluitingen betreft en een marktpenetratie betekent van ongeveer 15% bij het midden- en kleinbedrijf, een van de belangrijkste doelgroepen van KPN. Dankzij deze activiteiten in de traditionele spraakmarkt is KPN erin geslaagd om de afname van het marktaandeel ten opzichte van het vorige kwartaal te vertragen. De marktaandelen bedroegen aan het eind van het derde kwartaal van 2004 respectievelijk >70% (lokaal), ongeveer 60% (nationaal), ongeveer 60% (vast naar mobiel) en ongeveer 45% (internationaal) .
Als onderdeel van de Triple Play-strategie van KPN om totaalleverancier te worden van spraak-, breedband- en televisiediensten, heeft KPN met ingang van 18 oktober 2004 draadloze digitale televisie en radio geïntroduceerd. KPN is één van de eerste telecomaanbieders ter wereld die zich op de televisiemarkt begeeft onder gebruikmaking van de geavanceerde DVB-T-technologie. Naar verwachting kan eind 2006 het overgrote deel van Nederland digitale TV van KPN ontvangen. Op dit moment is Digitale TV van KPN in de Randstad te ontvangen door 2,7 miljoen Nederlandse huishoudens (45% van het totaal aantal huishoudens).
Eind september waren 1.257 zakelijke klanten (september 2003: 628) overgestapt van traditionele datanetwerken naar IP-VPN-netwerken, terwijl het aantal IP-VPN-aansluitingen is gestegen van 12.868 eind september 2003 naar 27.595 eind september 2004.
Op 13 september 2004 hebben KPN en Getronics een principeovereenkomst gesloten met betrekking tot de overname door Getronics van de activiteiten van Application Management & Consultancy (KPN AMC). De 120 medewerkers van KPN AMC zullen na ondertekening van de definitieve overeenkomst, naar verwachting eind 2004, deel gaan uitmaken van Getronics Nederland.
Op 10 september 2004 hebben SNT Group N.V. (SNT) en KPN gezamenlijk hun voornemen bekendgemaakt om een bod in contanten uit te brengen op de uitstaande aandelen van SNT van EUR 13,50 per aandeel. Dit bod houdt verband met de intentie van KPN om zijn activiteiten op het gebied van klantenrelatiebeheer te herstructureren. Als het bod gestand is gedaan, heeft KPN de intentie om de beursnotering van SNT aan de officiële markt van Euronext Amsterdam te beëindigen.
Op 8 oktober 2004 maakte KPN EnterCom Solutions B.V. (EnterCom) bekend dat het de intentie heeft om zijn personeelsbestand met 750 arbeidsplaatsen in te krimpen. Deze inkrimping vindt plaats in het kader van verdere efficiëntieverbetering. In 2004 zullen 140 banen worden geschrapt, terwijl de overige banen in de loop van 2005 komen te vervallen. De reorganisatielast voor de 750 te vervallen arbeidsplaatsen bedraagt in totaal EUR 25 miljoen, waarvan EUR 4 miljoen is verantwoord in het derde kwartaal van 2004.
Divisie Mobiel
Ook in het derde kwartaal hield de sterke groei bij de divisie Mobiel aan en konden er 800.000 nieuwe klanten worden verwelkomd. Aan het eind van het kwartaal had KPN 16,4 miljoen mobiele klanten, een stijging van 15,5% ten opzichte van vorig jaar. Het positieve effect van het grotere klantenbestand werd deels tenietgedaan door de verlaging van de Nederlandse MTA-tarieven.
KPN had onder meer als doelstelling het marktaandeel in Duitsland en België te vergroten en het marktaandeel in Nederland terug te winnen, een doelstelling die KPN heeft verwezenlijkt. In het derde kwartaal werden de UMTS-diensten in Duitsland geïntroduceerd, kort daarna gevolgd door Nederland (UMTS-handsets in oktober).
E-Plus
De gebalanceerde groeistrategie van E-Plus voldeed aan de verwachtingen. In het derde kwartaal van 2004 kon E-Plus 349.000 nieuwe klanten bijschrijven, waardoor het klantenbestand van E-Plus de grens van 9 miljoen abonnees passeerde en het marktaandeel op 13,1% uitkwam (derde kwartaal 2003: 12,7%). Het postpaid-aandeel in de netto-aanwas van het aantal klanten bedroeg in het derde kwartaal 69%, waardoor het aandeel postpaid in het klantenbestand aan het eind van het kwartaal was gestegen naar 49%. Met EUR 24 per maand bleef de gemengde ARPU stabiel ten opzichte van het vorige kwartaal.
KPN Mobile the Netherlands
De concurrentie op de Nederlandse mobiele markt blijft zeer fel. Daarom heeft KPN zijn marketingstrategie voor Nederland nieuw leven ingeblazen om zijn positie als marktleider te versterken. Enkele initiatieven zijn de sterkere en duidelijkere differentiatie tussen de merken KPN en Hi, evenals de introductie van innovatieve aanbiedingen die tegen concurrerende tarieven toegevoegde waarde bieden. Daarnaast is KPN erin geslaagd om bij de externe verkooppunten beter zichtbaar te zijn. Deze stappen hebben in combinatie met uitgebreide mediacampagnes geleid tot een grotere toestroom van nieuwe klanten. Het aantal klanten nam in het derde kwartaal met 367.000 toe, waardoor het klantenbestand is gestegen tot bijna 5,8 miljoen klanten, ofwel een marktaandeel van 39,9% (tweede kwartaal 2004: 39,3%). De gemengde ARPU daalde ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar, van EUR 40 naar EUR 34, terwijl deze in het tweede kwartaal van 2004 nog EUR 35 bedroeg.
BASE
In België is BASE uitgegroeid tot een netwerkoperator die geïntegreerde diensten biedt. Dankzij het beleid om onderscheidende en eenvoudige aanbiedingen voor de gehele markt te combineren met maatgesneden oplossingen voor specifieke segmenten, is BASE erin geslaagd om een verdere groei van het klantenbestand, de opbrengsten en het bedrijfsresultaat te realiseren. In het derde kwartaal steeg het klantenbestand van BASE met 80.000 naar ruim 1,5 miljoen klanten (derde kwartaal 2003: 1,2 miljoen). Dit is een toename van 30,6% vergeleken met het eind van dezelfde periode in 2003. Het marktaandeel van BASE steeg naar 17%. De gemengde ARPU bedroeg EUR 24 per maand en is stabiel vergeleken met het tweede kwartaal van 2004 en gestegen ten opzichte van de EUR 22 van een jaar geleden.
Financieel overzicht derde kwartaal 2004
In het derde kwartaal van 2004 bedroeg de winst na belastingen EUR 288 miljoen (derde kwartaal 2003: EUR 139 miljoen). De winst per aandeel steeg met meer dan 100% naar EUR 0,12 (derde kwartaal 2003: EUR 0,05). Het bedrijfsresultaat daalde naar EUR 586 miljoen (derde kwartaal 2003: EUR 603 miljoen).
De bedrijfsopbrengsten daalden met 2,1% van EUR 3.082 miljoen naar EUR 3.017 miljoen. De gerapporteerde netto-omzet kwam 2,0% lager uit op EUR 2.948 miljoen (derde kwartaal 2003: EUR 3.009 miljoen) en omvatte een negatief MTA-effect van EUR 54 miljoen, dat 1,8% van de gereduceerde netto-omzet voor zijn rekening nam.
· De netto-omzet van de divisie Vast (EUR 1.770 miljoen) daalde met EUR 149 miljoen (7,8%) vanwege lagere MTA-tarieven (EUR 67 miljoen ofwel 3,5%), lagere opbrengsten uit de Mobirail- en Tetraned-projecten aangezien deze voor een groot deel werden opgeleverd in de tweede helft van 2003 (EUR 49 miljoen ofwel 2,6%) en andere effecten, zoals de verdere toename van het aantal klanten dat alleen nog mobiele verbindingen gebruikt.
· Bij de divisie Mobiel steeg de netto-omzet met 6,4% (EUR 82 miljoen) naar EUR 1.355 miljoen. Dit kan worden toegeschreven aan de aanhoudend goede prestaties van de internationale activiteiten (in Duitsland steeg de netto-omzet met 14,2% en in België met 40,8%), die het negatieve MTA-effect van EUR 23 miljoen in Nederland meer dan compenseerden.
· De opbrengsten van Overige activiteiten daalden met EUR 27 miljoen, terwijl de interne opbrengsten EUR 23 miljoen lager uitvielen dan in dezelfde periode van vorig jaar.
De bedrijfslasten daalden met 1,9% (EUR -48 miljoen) naar EUR 2.431 miljoen, ondanks een extra dotatie van EUR 36 miljoen aan de VUT-voorziening. Kostenbesparingen en het effect van de MTA-tariefverlagingen voor een bedrag van EUR 43 miljoen resulteerden in deze afname. De lagere bedrijfslasten bij de divisie Vast (EUR -167 miljoen) en Overige activiteiten (EUR -24 miljoen) werden deels tenietgedaan door de gestegen bedrijfslasten bij de divisie Mobiel (EUR 120 miljoen) als gevolg van toegenomen marketinginspanningen om in Nederland marktaandeel terug te winnen en de groei in Duitsland en België te stimuleren.
De netto financiële lasten bedroegen EUR 193 miljoen, een daling ten opzichte van de EUR 205 miljoen van vorig jaar. Deze daling is toe te schrijven aan lagere rentelasten als gevolg van de reguliere en vervroegde aflossingen in 2003, gedeeltelijk tenietgedaan door eenmalige lasten (EUR 50 miljoen) die betrekking hadden op de heronderhandelde kredietfaciliteit en de herfinanciering van obligatieleningen, wat heeft geleid tot een verlenging van het aflossingsprofiel.
De totale belastinglast bedroeg EUR 86 miljoen, hetgeen resulteerde in een effectieve belastingdruk van 21,9%. Zoals overeengekomen met de Nederlandse belastingdienst wordt de rente van EUR 310 miljoen op de aandeelhoudersleningen die zijn verstrekt aan E-Plus bij de bepaling van het Nederlandse belastbare resultaat buiten beschouwing gelaten. Daarnaast werd de belastinglast positief beïnvloed door een actieve belastinglatentie van EUR 44 miljoen na de herfinanciering van BASE.
Kasstroom
De kasstroom uit operationele activiteiten daalde ten opzichte van vorig jaar met EUR 117 miljoen naar EUR 1.071 miljoen, aangezien dit bedrag met EUR 314 miljoen negatief werd beïnvloed door mutaties in werkkapitaal, hoewel het hoger ligt dan de EUR 870 miljoen in het tweede kwartaal van 2004. Het negatieve effect van EUR 314 miljoen kan voornamelijk worden verklaard uit de hogere voorraadniveaus (EUR -119 miljoen) en een non-cash herrubricering van EUR 127 miljoen tussen belastinglatenties (die geen deel uitmaken van het werkkapitaal) en acute belastinglasten (die wel deel uitmaken van het werkkapitaal). In de eerste drie kwartalen van 2004 is de kasstroom uit operationele activiteiten (EUR 2.901 miljoen) vrijwel gelijk gebleven aan die van vorig jaar (eerste drie kwartalen 2003: EUR 2.946 miljoen).
Nettoschuld
Per 30 september 2004 is de nettoschuld (rentedragende schuld minus liquide middelen) gedaald naar EUR 8,3 miljard vergeleken met EUR 9,4 miljard per 30 september 2003, maar ten opzichte van de EUR 8,2 miljard per 30 juni 2004 is de nettoschuld licht gestegen. In het derde kwartaal van 2004 werd een aanzienlijke hoeveelheid kasmiddelen aangewend voor het inkoopprogramma eigen aandelen en de uitkering van interimdividend (zie hieronder).
Terugkoop eigen aandelen
Op 28 juni 2004 heeft KPN een nieuw programma aangekondigd voor de inkoop van eigen aandelen ten bedrage van EUR 1 miljard. Tot dusver zijn ongeveer 81 miljoen aandelen teruggekocht, hetgeen een waarde van EUR 500 miljoen vertegenwoordigt. Van dit bedrag is EUR 474 miljoen in het derde kwartaal van 2004 afgewikkeld en EUR 26 miljoen begin oktober. De laatste aankoop vond plaats op 29 september, voorafgaande aan de start van de gesloten periode. Het programma zal hervat worden zodra het onafhankelijk onderzoek, zoals aangekondigd op 19 oktober, na kortingen die onder het huidige verkeersregime van de Opta niet zijn toegestaan, is afgerond. De aandelen die tot nu toe zijn aangekocht kwamen via open markttransacties tot stand tegen een gemiddelde prijs van EUR 6,18 per aandeel. Op 28 oktober 2004 zijn ongeveer 81 miljoen aandelen ingetrokken die onder het eerste programma zijn teruggekocht.
Herfinanciering
Op 21 juli 2004 heeft KPN de volgende herfinancieringstransacties met succes afgerond: (i) een bod tot omwisseling van de 7,25%-Eurobond 2001-2006 voor in euro genoteerde Fixed Rate Notes die in 2011 aflopen en (ii) een bod tot terugkoop tegen een contante vergoeding van de uitstaande 6,5%-Eurobond 1996-2006 en de achtergestelde converteerbare 3,5%-obligatielening 2000-2005. In totaal werd een nominaal bedrag van EUR 1.961 miljoen aan obligatieleningen omgewisseld of teruggekocht, hetgeen leidde tot de nieuwe uitgifte van EUR 700 miljoen aan Floating Rate Notes die in 2009 aflopen en een Eurobond van EUR 1.425 miljoen met een looptijd tot in 2011. Op 17 augustus 2004 heeft KPN een nieuwe kredietfaciliteit van EUR 1,5 miljard afgesloten met betere voorwaarden en een looptijd tot augustus 2009.
Financieel overzicht eerste drie kwartalen 2004 - Belangrijkste gebeurtenissen
In de eerste negen maanden van 2003 was een bedrag van EUR 672 miljoen aan boekwinsten opgenomen (voornamelijk de winst op de verkoop van de telefoongidsactiviteiten en de beëindiging van de overeenkomst met MobilCom), terwijl in dezelfde periode van 2004 een bedrag van EUR 56 miljoen aan boekwinsten was opgenomen als gevolg van de verkoop van het KPN-belang in Eutelsat en PTC. De boekwinsten die zowel van invloed zijn op de bedrijfsopbrengsten als op het bedrijfsresultaat kunnen als volgt worden samengevat:
In miljoenen eurot/m 3e kw 2004t/m 3e kw 2003
Boekwinst op de verkoop van de telefoongidsactiviteiten-435
Beëindiging van de overeenkomst met MobilCom-222
Boekwinst op de verkoop van UMC-15
Boekwinst op de verkoop van Eutelsat36-
Boekwinst op de verkoop van PTC20-
56672
In de eerste negen maanden van 2004 bedroeg het bedrijfsresultaat van KPN EUR 1.925 miljoen, vergeleken met EUR 2.427 miljoen in het voorgaande jaar. Exclusief de hierboven genoemde boekwinsten steeg het bedrijfsresultaat in de eerste drie kwartalen met 6,5% naar EUR 1.869 miljoen (eerste drie kwartalen 2003: EUR 1.755 miljoen). Het nettoresultaat, eveneens exclusief deze boekwinsten, steeg met EUR 556 miljoen (+132,4%) naar EUR 976 miljoen.
De bedrijfsopbrengsten bedroegen in de eerste drie kwartalen van 2004 EUR 9.052 miljoen (eerste drie kwartalen 2003: EUR 9.793 miljoen), ofwel een afname van 7,6% vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar. Exclusief boekwinsten bedroegen de bedrijfsopbrengsten in de eerste drie kwartalen van 2004 EUR 8.996 miljoen (eerste drie kwartalen 2003: EUR 9.121 miljoen).
De netto-omzet (EUR 8.778 miljoen), beïnvloed door het negatieve MTA-effect van EUR 170 miljoen op zowel de mobiele als de vaste activiteiten, viel EUR 94 miljoen (1,1%) lager uit dan in het voorgaande jaar. In de divisie Vast daalde de netto-omzet met EUR 337 miljoen (5,8%), vooral als gevolg van het negatieve MTA-effect (EUR 206 miljoen), terwijl de netto-omzet van de divisie Mobiel (EUR 3.869 miljoen) met EUR 238 miljoen (+6,6%) toenam. De netto-omzet van Overige activiteiten viel EUR 59 miljoen lager uit. De interne opbrengsten daalden met EUR 64 miljoen naar EUR 783 miljoen, aangezien deze eveneens werden beïnvloed door de lagere MTA-tarieven (EUR -111 miljoen).
De bedrijfslasten daalden met EUR 239 miljoen (-3,2%) naar EUR 7.127 miljoen. De afname is het gevolg van de kostenbesparingen en de verlaging van de MTA-tarieven (EUR 132 miljoen), die gedeeltelijk teniet werden gedaan door hogere kosten binnen de divisie Mobiel voor werving en behoud van klanten en een dotatie van EUR 36 miljoen aan de VUT-voorziening.
De netto financiële lasten daalden met EUR 163 miljoen naar EUR 476 miljoen, hetgeen kan worden toegeschreven aan lagere rentelasten als gevolg van de reguliere en vervroegde aflossingen die in 2003 plaatsvonden.
De totale belastinglast bedroeg in de eerste negen maanden van 2004 EUR 394 miljoen, hetgeen resulteerde in een effectieve belastingdruk van 27,2%.
Lopend onderzoek
Op 19 oktober 2004 maakte KPN bekend dat het een voorlopig onderzoek heeft verricht naar de rechtmatigheid van kortingen die aan bepaalde klanten in de zakelijke markt voor vaste spraaktelefonie zijn verleend. Op basis van de informatie die KPN nu beschikbaar heeft, bedraagt een schatting van de waarde van de betrokken kortingen betaald over de periode 2003-2004 naar schatting EUR 15-20 miljoen. In de drie daaraan voorafgaande jaren gaat het om marginale bedragen. Deze kortingen lijken niet toegestaan te zijn onder het huidige tariefregime van OPTA. Met volledige steun van de Raad van Bestuur heeft het Audit Committee vervolgens ook een eigen onafhankelijk onderzoek ingesteld. KPN heeft geen voorziening getroffen voor enige vorm van boetes of claims, die al dan niet hieruit voortkomen. Op dit moment wordt geen herziening van de eerder gepubliceerde jaarrekeningen verwacht.
Algemeen
Safe harbor
Bepaalde uitspraken in dit kwartaalbericht betreffen toekomstgerichte uitspraken. Deze uitspraken omvatten onder meer, maar zijn niet beperkt tot, uitspraken ten aanzien van de toekomstige bedrijfsresultaten, de effecten van wet- en regelgeving op de activiteiten van KPN, het onderzoek naar de verleende kortingen, het marktaandeel van KPN en zijn joint ventures in nieuwe en bestaande markten, algemene bedrijfstakgerelateerde en macro-economische trends en de prestaties van KPN ten aanzien hiervan. Toekomstgerichte uitspraken bevatten vaak - of worden voorafgegaan of gevolgd door - formuleringen als 'geloven', 'verwachten', 'anticiperen' of soortgelijke uitdrukkingen. Deze toekomstgerichte uitspraken zijn afhankelijk van een aantal aannames met betrekking tot toekomstige gebeurtenissen en zijn onderhevig aan onzekerheden en overige factoren waarop KPN veelal geen invloed kan uitoefenen. De werkelijke resultaten kunnen derhalve afwijken van de toekomstgerichte uitspraken. Een aantal van deze factoren is beschreven (niet uitputtend) in het jaarverslag en Form 20-F van KPN voor het jaar eindigend op 31 december 2003.
Op de cijfers in dit kwartaalbericht is geen accountantscontrole toegepast. Bepaalde cijfers kunnen door afrondingsverschillen zijn beïnvloed. In dit kwartaalbericht zijn alle gegevens over marktaandelen gebaseerd op schattingen van het management, die gebaseerd zijn op extern beschikbare informatie, tenzij anders aangegeven.
Verslaggeving
KPN heeft besloten om zo min mogelijk non-GAAP-grootheden te gebruiken en slechts algemene boekhoudkundige grondslagen toe te passen die voldoen aan de internationale eisen die worden gesteld aan de financiële verslaggeving en die in 2003 verder zijn aangescherpt. Als gevolg hiervan wijken de kwartaalberichten met ingang van 2004 af van die van voorgaande jaren. De belangrijkste wijzigingen zijn: (i) de analyse is gebaseerd op het bedrijfsresultaat (voorheen: EBIT) en het resultaat na belastingen in plaats van op de EBITDA en (ii) de analyse is gebaseerd op cijfers inclusief bijzondere posten in plaats van op cijfers exclusief bijzondere posten. Teneinde trends te kunnen analyseren, worden de significante aspecten toegelicht die naar mening van KPN van belang zijn voor de interpretatie van dergelijke trends.
In de kwartaalberichten van 2003 waren de analyses gebaseerd op de EBITDA, die is gedefinieerd als het bedrijfsresultaat plus afschrijvingslasten en bijzondere waardeveranderingen.
KPN NV