Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Virtuele zoektocht Grolsch herfstbokken succesvol.
In twee weken bijna 17.000 deelnemers aan De Bok is Los!
Naarden, 1 november 2004.
Vorig jaar besloot Grolsch als marktleider onder de bokbieren voor het eerst ook fors internet in te zetten, om op opvallende wijze de consument te laten weten dat het weer tijd is voor Grolsch Herfstbok. De online campagne "De Bok is Los!" bleek toen een groot succes en werd tevens bekroond met een Zilveren SpinAward. Ook dit jaar is het Grolsch gelukt om op een opvallende wijze en succesvol internet in te zetten bij de introductie van Herfstbok.
Net als vorig jaar bedacht en ontwikkelde Bookmark, het interactieve marketingbureau van Grolsch, de online campagne gebaseerd op het terugkerende thema 'De Bok is Los!'. Dit thema werd dit jaar zeer letterlijk genomen: negen verschillende virtuele bokken met uiteenlopende karakters (waaronder Rock Bok en Sherlock Bok) waren losgebroken en hadden zich verstopt op de websites van de partners in deze Grolsch campagne, te weten Wanadoo, ilse media, Ajax, Lastminute.nl en ID&T. De consument werd uitgedaagd om ze allemaal op te sporen en kreeg allerlei hints en tips om de virtuele zoektocht langs de websites van genoemde partners succesvol af te leggen.
De looptijd van de actie was kort maar hevig en duurde exact twee weken. De actie werd mede ondersteund door een e-mail campagne en opvallende en afwijkende online advertenties, waarbij onder andere een bok tegen de binnenzijde van het beeldscherm van de nietsvermoedende internetter "ramde". Daarnaast kende de actie een sterk viraal mechanisme. Door ervoor te zorgen dat iemand anders ook ging deelnemen aan de zoektocht, maakte men kans op de absolute bonusprijs: een herfstreis rond de wereld naar o.a. Zuid-Afrika en Canada. Dit resulteerde in het feit dat elke deelnemer gemiddeld 1,2 keer de "vertel door" mail doorstuurde naar vrienden.
Deze korte actie van twee weken mag succesvol genoemd worden met een aantal van bijna 17.000 deelnemers aan de virtuele zoektocht naar de Grolsch bokken. Hiervan kwam circa een derde voort uit het viral marketingmechanisme.
NOOT AAN DE REDACTIE
Bookmark (www.bookmark.nl) adviseert en assisteert bedrijven bij de organisatie, implementatie en integratie van interactieve marketing strategieën. Kernbegrippen hierbij zijn direct marketing, nieuwe media en loyaliteitsprogramma's. Bookmark werkt voor diverse vooraanstaande bedrijven zoals ABN AMRO, ANWB Engin, Buena Vista Home Entertainment (Disney), Cadillac Europe, Center Parcs, Grolsch, Philips, Van der Meulen Meesterbakkers en Videoland, en is sedert 1997 uitgegroeid tot één van de toonaangevende interactieve marketingbureaus in Nederland.
Voor meer informatie of beeldmateriaal:
Bookmark, Brian Hirman
e-mail: b.hirman@bookmark.nl
telefoon: 035 - 672 10 00
---- --