Toespraak van minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de
opening van de nieuwe ANWB meldkamer in Badhoevedorp op 1 november 2004 om
16.00 uur.
(Alleen de uitgesproken tekst geldt)
Dames en heren,
Ik ben best een beetje jaloers op de ANWB. Een nieuwe
planningscentrale bij Planken Wambuis, een nieuwe wegenwachtauto en
dan nu ook nog deze gloednieuwe hightech meldkamer in Badhoevedorp.
Een groot en ambitieus vernieuwingsproject is met de opening van deze
meldkamer met succes afgerond. Uw organisatie is klaar voor de
toekomst. Dat wil zeggen voor de komende jaren. Want u weet net als ik
dat een hoog rapportcijfer vandaag, morgen een zesje kan betekenen als
je even niet oplet. De consument blijft kritisch, de concurrentie
neemt toe. Maar dat is alleen maar goed. Dat houdt u scherp.
Net als u ben ook ik bezig met de toekomst. De toekomst van onze
mobiliteit. Eigenlijk ben je als minister van Verkeer en Waterstaat
ook een soort van wegenwacht, zoals mijn verre voorganger Annemarie
Jorritsma al zei toen zij deze meldkamer in 1997 opende. En met het
fileleed van vandaag en de toekomstige groei van het verkeer op de weg
is de baan van ministeriële wegenwacht geen gemakkelijke. Ik zo best
wel een dagje willen ruilen met een échte wegenwacht. Maar daar
schieten uw klanten weinig mee op, zo eerlijk moet ik ook wel zijn.
Kort geleden heb ik Nota Mobiliteit gepresenteerd met mijn visie op de
toekomst van onze mobiliteit. Maar in tegenstelling tot de ANWB, die
nu een groot vernieuwingsproject afrondt, sta ik daarmee pas aan het
begin van de enorme uitdaging om de groei van het verkeer in goede
banen te leiden. In 2020 rijden er naar verwachting 9 miljoen auto's
op onze wegen. De Wegenwacht zit voorlopig niet zonder werk, dat is
een ding dat zeker is.
Ik wil dat de reiziger betrouwbaar en veilig in een acceptabele en
voorspelbare reistijd van A naar B kan reizen. Voor die ambitie heb ik
ruim 80 miljard euro gereserveerd. Uitgangspunt in de nota is dat we
voorsorteren op de economie en dat de stedelijke netwerken voorrang
krijgen in het investeringsbeleid. Daar wordt tenslotte het geld
verdiend. Dus de hoofdverbindingsassen - de A2, A4 en de A12 - krijgen
bij mij prioriteit. Dat betekent uiteraard niet dat we de andere
rijkswegen laten verslonzen. Het zijn en blijven rijkswegen, het woord
zegt het al. Ook voor deze wegen streef ik dus naar betrouwbaarheid.
Voor een betere bereikbaarheid is een gebiedsgerichte aanpak van groot
belang. Mensen reizen niet van afrit naar afrit, maar van deur tot
deur. Wat heb je eraan als je doorrijdt op de snelweg en vervolgens
vaststaat op de provinciale weg. Dat moet je op elkaar afstemmen. Wat
ik ook wil is dat we de aansluiting van verschillende vormen van
vervoer - auto, bus, tram, metro enzovoorts - verbeteren.
Samenwerking met decentrale overheden, maatschappelijke organisaties
en het bedrijfsleven is een absolute voorwaarde om dit alles voor
elkaar te krijgen. Het project `SWINGH' in de regio Haaglanden is daar
een goed voorbeeld van. De ANWB helpt in dat project met haar
expertise om de belangen van de consument beter in beeld te krijgen
door middel van zogenoemde `consumentenpanels'. Ik stel dat zeer op
prijs
Bovenop deze aanpak ontkomen we ook niet aan een vorm van prijsbeleid.
Een onderwerp dat in het `meestal' nuchtere Nederland tot emotionele
taferelen kan leiden. En dat wil ik nú coûte que coûte voorkomen.
Ondanks dat er sleet zit op het oerhollandse poldermodel, wil ik een
breed maatschappelijk draagvlak voor beprijzing. Iedereen ziet wel in
dat prijsbeleid onontkoombaar is, maar over het hoe en wat bestaat nog
een wereld van verschil. Ik kan dus wel met een
leuker-kan-ik-het-niet-maken voorstel komen, maar zonder draagvlak kan
ik het wel schudden.
Ik heb daarom vorige week een `Platform Anders betalen voor
mobiliteit' ingesteld, met vertegenwoordigers uit álle
maatschappelijke geledingen én een zeer ervaren voorzitter. U kent hem
wel denk ik: Paul Nouwen. Het Platform komt volgend voorjaar met
conclusies. Die conclusies ga ik uitwerken in een concreet plan en dan
zal ik in deze kabinetsperiode met een gedragen voorstel komen waar
een volgend kabinet zo mee aan de slag kan.
Uw huidige hoofddirecteur is ook lid. De ANWB levert daarnaast ook een
bijdrage aan de positieve discussie door haar leden te raadplegen
onder het motto "Wat mag mobiliteit kosten". Dat moet uiteindelijk
leiden tot een door de leden onderbouwd standpunt. De ANWB peilt dus
de mening van haar leden op een constructieve manier en stelt zich
niet meer bij voorbaat op als een `one-issue' actiegroep tegen betaald
rijden. Ik vind dat een zeer positieve ontwikkeling.
Dames en heren,
Een visie op de toekomst is leuk, maar de mensen in het land willen
liever gisteren dan vandaag een oplossing voor de fileproblemen van
nu. Zoals ze ook meteen geholpen willen worden als ze met pech langs
de weg staan. Als ik Nederland in beweging wil houden in de toekomst,
moet ik Nederland dus eerst weer in beweging brengen. Dat betekent dat
ik de komende jaren een forse inhaalslag in het onderhoud ga maken.
Dat betekent dat ik de huidige infrastructuur beter wil benutten door
de aanleg van spits- en plusstroken. En dat betekent óók nieuw asfalt
bij een aantal hardnekkige verkeersknelpunten. Dat is een zo'n beetje
mijn wegenwachtrecept voor spoedeisende hulp.
U heeft uw eigen recept. Per dag komen er bij u 6500 pechmeldingen
binnen, wat resulteert in 3800 hulpverleningen per dag! Als de mensen
van Rijkswaterstaat mijn helden zijn bij het onderhoud van wegen, dan
zijn de wegenwachters de helden van het onderhoud van auto's met pech
onderweg. Trouwens, iets meer wegenwachtheldinnen zou niet misstaan!
Dames en heren,
Dit nieuwe callcentrum biedt een nog betere en snellere service aan
gestrande automobilisten. De Wegenwacht is daarmee een onmisbare
speler in mijn ambitie naar een betrouwbare en betere doorstroming op
onze wegen. U en ik hebben elkaar hard nodig voor een betere
bereikbaarheid van Nederland.
Ik feliciteer de heer Van Woerkom en zijn medewerkers van harte met
deze moderne meldkamer. En daar wil ik straks samen met u graag een
toost op uitbrengen!
Dank u.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat