oktober 2004
Start werkzaamheden Hubertustunnel (25 oktober)
Maandag 25 oktober 2004 (vandaag) om 15.00 uur geeft wethouder Bruno
Bruins het officiële startsein voor de aanleg van de Hubertustunnel.
Op de bouwlocatie aan de Landscheidingsweg (voormalig terrein Kleine
Alexanderkazerne) worden maandag de eerste contouren van de
Hubertustunnel onthuld.
De Hubertustunnel is het gemeentelijk deel van de Noordelijke Randweg
Haagse Regio. De tunnel verbetert de bereikbaarheid van Den Haag en
vermindert de drukte in de wijken rond de Waalsdorperweg. Het tracé
van de Hubertustunnel begint op het terrein van de voormalige Kleine
Alexanderkazerne en komt uit in het Hubertusduin. Daar sluit de tunnel
aan op het bestaande Hubertusviaduct.
Hubertustunnel
Het basisontwerp van de Hubertustunnel is aangehouden. De tunnel
bestaat uit twee aparte buizen, die uit veiligheids- en
onderhoudsoverwegingen door vijf dwarsverbindingen met elkaar
verbonden zijn. Per rijrichting zijn er twee rijstroken beschikbaar
met een maximumsnelheid van 50 km/uur. Door haar lengte van 1,6 km is
de Hubertustunnel de langste stadstunnel van Nederland. De tunnel
wordt geboord, waardoor het groen in de omgeving zoveel mogelijk wordt
gespaard en er minder overlast voor omwonenden is.
In september en oktober 2004 wordt de bouwlocatie op het terrein van
de voormalige Kleine Alexanderkazerne ingericht. Eind 2004 wordt de
bouwlocatie aan de zijde van het Hubertuspark gerealiseerd. De
boormachine voor de Hubertustunnel wordt eind 2005 naar Den Haag
gebracht. Vervolgens worden in 2006 de tunnelbuizen geboord. Eind juli
2008 wordt de Hubertustunnel open gesteld voor het verkeer.
Realisatie
De gemeente Den Haag realiseert de aanleg van de Hubertustunnel samen
met de Hubertus Tunnel Combinatie. Deze bouwcombinatie bestaat uit BAM
Civiel BV, Wayss & Freytag Ingenieurbau AG, Van Hattum en Blankevoort
BV.
Gemeente Den Haag