Gemeente Den Haag

oktober 2004
Start werkzaamheden Hubertustunnel (25 oktober)

Maandag 25 oktober 2004 (vandaag) om 15.00 uur geeft wethouder Bruno Bruins het officiële startsein voor de aanleg van de Hubertustunnel. Op de bouwlocatie aan de Landscheidingsweg (voormalig terrein Kleine Alexanderkazerne) worden maandag de eerste contouren van de Hubertustunnel onthuld.

De Hubertustunnel is het gemeentelijk deel van de Noordelijke Randweg Haagse Regio. De tunnel verbetert de bereikbaarheid van Den Haag en vermindert de drukte in de wijken rond de Waalsdorperweg. Het tracé van de Hubertustunnel begint op het terrein van de voormalige Kleine Alexanderkazerne en komt uit in het Hubertusduin. Daar sluit de tunnel aan op het bestaande Hubertusviaduct.

Hubertustunnel
Het basisontwerp van de Hubertustunnel is aangehouden. De tunnel bestaat uit twee aparte buizen, die uit veiligheids- en onderhoudsoverwegingen door vijf dwarsverbindingen met elkaar verbonden zijn. Per rijrichting zijn er twee rijstroken beschikbaar met een maximumsnelheid van 50 km/uur. Door haar lengte van 1,6 km is de Hubertustunnel de langste stadstunnel van Nederland. De tunnel wordt geboord, waardoor het groen in de omgeving zoveel mogelijk wordt gespaard en er minder overlast voor omwonenden is.

In september en oktober 2004 wordt de bouwlocatie op het terrein van de voormalige Kleine Alexanderkazerne ingericht. Eind 2004 wordt de bouwlocatie aan de zijde van het Hubertuspark gerealiseerd. De boormachine voor de Hubertustunnel wordt eind 2005 naar Den Haag gebracht. Vervolgens worden in 2006 de tunnelbuizen geboord. Eind juli 2008 wordt de Hubertustunnel open gesteld voor het verkeer.

Realisatie
De gemeente Den Haag realiseert de aanleg van de Hubertustunnel samen met de Hubertus Tunnel Combinatie. Deze bouwcombinatie bestaat uit BAM Civiel BV, Wayss & Freytag Ingenieurbau AG, Van Hattum en Blankevoort BV.