Port of Rotterdam

Proef met machinaal steenzetten in Rotterdamse haven


1-11-2004 14:45:00

In de haven van Rotterdam heeft de afgelopen weken een proef plaatsgevonden naar het mechanisch zetten van stenen taluds. Traditioneel is dit handwerk. De stenen wegen echter veelal tussen de 25 en de 50 kilo. Reden voor aannemers en opdrachtgevers om te werken aan apparaten die vooral de ruggen van de steenzetters moeten ontzien.

Nederland telt zo'n 50 steenzetters die de taluds van dijken langs zee, waterwegen en havens aanleggen en onderhouden. Tegenwoordig wordt bij 'nieuwbouw' veelal kunststeen gebruikt die met machines geplaatst kan worden. In het verleden gebruikte men vooral natuursteen: het veelhoekige basalt en het vierkante petit graniet. De steen heeft het eeuwige leven, maar de taluds kunnen in de loop van de decennia verzakken. Eigenaren willen bij herstelwerkzaamheden het liefst de kostbare natuursteen hergebruiken. Aannemers moeten in het kader van arbo-wetgeving zorgen dat de steenzetters verantwoord kunnen werken.

De VBKO (Vereniging van Waterbouwers in Bagger-, Kust en Oeverwerken) is daarom twee jaar geleden gestart met de ontwikkeling van een apparaat dat de stenen met een vacuümpomp oppakt en verplaatst. De machine wordt met enige regelmaat, in overleg met opdrachtgevers, getest bij werkzaamheden. De afgelopen weken gebeurde dat voor het eerst in de Rotterdamse haven. Aannemer Boskalis legt hier een talud in de Scheurhaven opnieuw aan. In totaal ligt in Rotterdam ca. 190 km taluds, waarvan het overgrote deel in natuursteen is aangelegd. Ervaringen met de machine tot u toe leren dat het resultaat voldoet aan de kwaliteitseisen, maar dat de productie lager ligt dan wanneer met de hand wordt gewerkt.