Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

gemeenten zijn regisseur bij aanpak onveiligheid

Remkes: gemeenten zijn regisseur bij aanpak onveiligheid


1 november 2004

Minister Remkes (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) geeft vandaag met een werkbezoek aan Gouda het startsein voor het project Veilige Gemeenten. In het project krijgen ook middelgrote en kleine gemeenten een sterkere rol als regisseur bij de aanpak van overlast, criminaliteit en onveiligheid. Als gemeenten daarbij tegen problemen oplopen, wil het rijk helpen, aanjagen en desnoods ingrijpen. Remkes bekijkt of gemeenten ook wettelijk meer macht moeten krijgen om een goed lokaal veiligheidsbeleid te voeren, en andere maatschappelijke organisaties daarbij in goed overleg opdrachten te geven en aan te sturen.

---

Te veel kijkt iedereen nog vooral naar de politie als het gaat om de aanpak van overlast en criminaliteit. En naar de activiteiten die volgen op politie-optreden: van het Openbaar Ministerie, de rechterlijke macht, het gevangeniswezen, Halt-bureaus en de reclassering. Al deze organisaties in de klassieke strafrechtketen leveren hun prestaties, en dat doen zij steeds beter, maar zij kunnen het niet alleen. De rol van andere partijen moet versterkt worden. Op lokaal en regionaal niveau moeten gemeenten daarin de regisseur zijn. Gemeenten moeten ervoor zorgen dat gemeentelijke diensten, maatschappelijke organisaties als de jeugdzorg, de verslavingszorg, woningbouwverenigingen, het buurtwerk en de politie samen werken aan het aanpakken van onveiligheid. Alleen op die manier kan op lokaal niveau overlast, criminaliteit en onveiligheid echt verminderen.

Een goed voorbeeld van de samenwerking tussen het rijk, de gemeenten en andere organisaties is de aanpak van zogenoemde `vrijplaatsen': locaties of omstandigheden waar regels te weinig worden gehandhaafd, zoals op sommige woonwagenkampen, bij thuiskwekerijen van hennep en in de illegale prostitutie. Daar werken gemeenten, de belastingdienst, de politie, rijksinspecties en private partijen als energiebedrijven en deurwaarders samen om illegale situaties op te heffen en boetes of schulden te innen. Een ander voorbeeld is de zogenoemde `urgente aanpak', waarmee ministeries, controlerende diensten en gemeenten samen mogelijkheden verkennen en benutten om illegale situaties te bestrijden. Zoals illegale arbeid in het Westland en het overlast gevende vervoer in de vroege ochtend van illegale werknemers vanuit Den Haag naar het Westland.