Ingezonden persbericht
Persbericht
FileNet presenteert resultaten onderzoek Business Proces Management door Economist Intelligence Unit
Europese bedrijven voldoen niet aan regelgeving, hebben geen zicht op essentiële bedrijfsprocessen en zien klantenservice weer als topprioriteit
Costa Mesa, Calif. / Amstelveen, 1 november 2004 - - FileNet Corporation (Nasdaq: FILE), marktleider op het gebied van Enterprise Content management (ECM)- en Business Process Management (BPM)-oplossingen, presenteert de resultaten van een onderzoek over BPM door de Economist Intelligence Unit, toonaangevend in land-, industrie- of managementspecifieke analyses. Het onderzoek werd gehouden onder senior executives in onder andere Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Nederland.
Geen zicht op bedrijfsprocessen
Het onderzoek toont aan dat 96 procent van de bedrijven een duidelijk verband ziet tussen procesmanagement en winstgevendheid. Opmerkelijk is echter dat meer dan eenderde van de Europese bedrijven aangeeft geen zicht te hebben op de eigen bedrijfsprocessen. Daarnaast toont het onderzoek aan dat bij 76 procent van de bedrijven de verantwoordelijkheid voor procesmanagement ligt bij meerdere managers van verschillende afdelingen. Van hen wordt in veel gevallen verwacht dat ze samenwerken, zodat verbeteringen voor de ene afdeling geen nadelige gevolgen hebben voor de anderen. Echter, vaak bestaan er geen formele afspraken over samenwerking. Slechts 10% van de respondenten geeft aan altijd genoeg zicht te hebben op processen om snel te kunnen reageren op externe veranderingen. Daarnaast gaf 41 procent aan niet systematisch om te gaan met risico's die verband houden met veranderingen die kunnen leiden tot mogelijke inefficiënties, zoals klachten van klanten en operationele risico's. 55 procent van de bedrijven die deel uitmaakten van het onderzoek gaf aan momenteel Business Proces Management-instrumenten te evalueren. De grootste voordelen die bedrijven verwachtten te behalen zijn: een betere klantenservice (52 procent) en lagere operationele kosten (50 procent).
Niet voldoen aan regelgeving
Het onderzoek wijst uit dat 47 procent van de Europese bedrijven het risico loopt niet te voldoen aan nieuwe regelgeving, omdat ze niet in staat zijn om hun belangrijkste bedrijfsprocessen te controleren of de bijbehorende risico's op een systematische manier te beheren. Veel nieuwe regelgeving, zoals Basel II, Sarbanes Oxley en lokale financieel-economische wetgeving, verplicht bedrijven om zowel de manier waarop een beslissing tot stand komt vast te leggen, als het resultaat van die beslissing. 71 procent van de respondenten noemde het onvermogen om dit proces te beheren een risicofactor. Het onderzoek liet ook zien dat 41 procent van de bedrijven niet aan effectief risicobeheer doet als het gaat om veranderingen in essentiële bedrijfsprocessen. Daardoor riskeren ze inefficiënte, ontevreden klanten en storingen in de bedrijfsvoering.
Van de bedrijven die wel hun bedrijfsprocessen effectief beheren, gebruikt 41 procent analytische toepassingen om mogelijke gevolgen te voorspellen. Slechts 29 procent simuleert veranderde processen alvorens deze in de praktijk in te voeren. 55 procent van de respondenten zei BPM tools te evalueren. 16 procent noemde compliance of de noodzaak om risico's in te perken als belangrijkste reden daarvoor. Andere redenen zijn onder meer het terugdringen van de operationele kosten en het verbeteren van de klantenservice.
Klantenservice profiteert van verbeterd BPM
Het onderzoek wijst uit dat 56 procent van de senior executives klantenservice als hun eerste prioriteit ziet. Dit toont aan dat directies de focus leggen op het verlenen van service aan klanten. Na de kerntaken (65 procent) bleek ook dat klantenservice het meest zal profiteren van meer systematisch procesmanagement (50 procent). Andere gebieden zijn onder andere supply chain, sales en marketing, productontwikkeling, financiën, boekhouding en compliance.
Over het EIU-onderzoek
De Economist Intelligence Unit heeft in de periode mei/juni 2004 de meningen gepeild van 118 Europese senior executives in meer dan 14 landen. In het onderzoek werd gekeken naar de manier waarop Europese directeuren tegen bedrijfsprocessen in hun bedrijf aankijken, hoe ze deze beheren en welke risico's ze ermee associëren.
FileNet's ECM: gericht op het beter en sneller nemen van beslissingen
Om in het hedendaagse competitieve klimaat te slagen, gelooft FileNet dat het boven alles belangrijk is om snel en goed geïnformeerd beslissingen te kunnen nemen. Hiervoor is het noodzakelijk dat de juiste bedrijfscontent verzameld wordt en op het juiste moment aan de juiste personen wordt afgeleverd. Sneller beslissingen nemen kan de efficiency vergroten, service verbeteren, kosten reduceren en uiteindelijk winstgevendheid vergroten. Toegang tot de juiste informatie op het juiste moment kan voorkomen dat medewerkers slechte of ongefundeerde beslissingen nemen. Hierdoor kunnen risico's worden verlaagd. FileNet's P8 ECM-architectuur combineert uitgebreid procesmanagement, integratiemogelijkheden en rich content-management om zo beter en sneller beslissingen te kunnen nemen. De gehele productlijn van het bedrijf onderscheidt zich door de uitgebreide BPM-mogelijkheden, zoals geïntegreerde processimulaties, rapportage en analyses. Hierdoor kunnen klanten bedrijfsprocessen in real time optimaliseren.
FileNet BV - Bouwerij 34-36, 1185 XX Amstelveen
Tel.: 020 543 1345, fax: 020 543 1363, internet: www.filenet.com
Over FileNet BV
FileNet Corporation (NASDAQ: FILE) helpt organisaties betere beslissingen te nemen door de content en processen achter hun activiteiten te beheren. FileNet's enterprise content managementoplossingen (ECM) stellen klanten in staat om concurrentievoordeel te verkrijgen en te behouden door content uit hun hele organisatie te beheren, hun bedrijfsprocessen te automatiseren en te stroomlijnen en een volledig aanbod aan connectiviteit te bieden die nodig is om het nemen van dagelijkse, belangrijke beslissingen te vereenvoudigen.
FileNet ECM-oplossingen bieden een uitgebreide reeks capaciteiten die integratie bieden met bestaande informatiesystemen. Zo levert zij voordelige oplossingen om echte zakelijke problemen op te lossen. Sinds de oprichting van het bedrijf in 1982, hebben meer dan 4.000 organisaties, waaronder 81 van de Fortune 100-bedrijven, gebruikgemaakt van de voordelen die FileNet-oplossingen bieden bij het beheren van 'mission critical' content en processen. Het hoofdkantoor van FileNet is gevestigd in Costa Mesa, Californië. Het bedrijf biedt haar innovatieve ECM-oplossingen in meer dan 90 landen aan via zowel haar eigen wereldwijde verkoopkanaal en professionele diensten, als via haar ValueNet® Partner-netwerk van resellers, system integrators en applicatieontwikkelaars.
---
Voor redactionele informatie of een hard copy van het onderzoeksrapport
Influx PR - Margienke Bos of Gerline van Wijnen
Tel.: 055 - 366 30 34, e-mail: margienke/gerline@influx-pr.com
(Ref: 0404)