AutoRai


1-11-2004

Carlos en Citroën: 'Campeon para siempre!'

Carlos Sainz, campeon para siempre stond te lezen op een van de vele spandoeken die King Carlos vanuit zijn ooghoeken moet hebben opgemerkt.

Na een verbeten gevecht om de tweede plek met de Fin Marcus Grönholm beklom Carlos Sainz dit jaar voor de achtste maal het podium.

In zijn rijke carrière als rallyrijder stond hij in totaal 96 keer op het podium. En dat is zeer waarschijnlijk een record dat niemand hem nog kan afpakken.

In zijn thuisrally maken de fans duidelijk dat zijn besluit om te stoppen vorige week gaf hij aan dat het mooi is geweest door menigeen wordt betreurd. Hij verscheen in 194 wedstrijden aan de start en dus haalde hij een podiummoyenne van bijna 0,5. Carlos Sainz, eeuwig kampioen!

Gedurfd
Alle equipes hebben goed naar de weersvoorspelling gekeken: de zondag zal regen brengen. Het team van Citroën Sport laat toch onder Sainz Xsara zachte Michelin N-banden monteren die vooral geschikt zijn voor droog wegdek: Sommige plekken waren droog, sommige vreselijk moeilijk door de modder van de voor ons gestarte equipes op de weg. Onze keuze was gedurfd, maar pakte goed uit. Slechts 9,2 seconden scheiden hem na proef 17 van die andere ex-wereldkampioen, de Fin Marcus Grönholm.

De derde dag
Aan de finish is King Carlos tevreden met zijn derde plaats als hij grappend verslag doet: Op de een of ander manier kan ik op de derde dag domweg nooit mijn positie behouden. De zondag betekent altijd dat ik met een ander in een verbeten gevecht ben verwikkeld. Ik heb alles geprobeerd om Marcus te verslaan, maar hij gaf geen krimp. Bravo! Er lag al met al een behoorlijke last op de schouders van de Spanjaard. Op zaterdagochtend viel Sébastien Loeb in leidende positie uit nadat hij zijn carter had beschadigd. Slechts éénmaal eerder overkwam het de nieuwe wereldkampioen dit seizoen.

Xsara WRC is top
Guy Fréquelin, de teambaas: Jammer dat Sébastien uitviel, maar hij heeft wel bewezen dat de Xsara WRC snel is en absoluut tot de top behoort. Bij de vorige rally op Corsica hebben we gereden om onze titel veilig te stellen, niet om te winnen. Als Seb er werkelijk voor gaat en risicos niet mijdt, dan is hij nauwelijks bij te benen. Ik zal mij deze rally herinneren als een wedstrijd waarin Carlos Sainz tot het eind toe werkelijk alles uit de kast heeft gehaald om een podiumplaats te behalen. Enfin, Citroën moet nog één keer diep gaan: de laatste rally vindt dit jaar plaats in Australië