1-11-2004
Mazda RX-8 Hydrogen goedgekeurd opopenbare weg
Mazda heeft voor de RX-8 Hydrogen toestemming gekregen van de Japanse
autoriteiten om gebruik te maken van de openbare weg in Japan en als
zodanig deze bijzondere versie van de revolutionaire RX-8 te testen.
De RX-8 Hydrogen is uitgerust met een waterstof rotatiemotor met een
dubbel brandstofsysteem, dat onder meer bestaat uit een hogedruk
waterstoftank en een aparte benzinetank. De berijder heeft via een
eenvoudige schakelaar in het interieur de keuze om op waterstof of op
benzine te rijden. De Mazda RX-8 Hydrogen schrijft daarmee opnieuw
geschiedenis en is de eerste auto met een waterstof rotatiemotor voor
de openbare weg.
Mazda RX-8 Hydrogen
De toestemming van het Ministerie voor Infrastructuur en Transport in
Japan (MLIT) volgt 12 maanden na de onthulling van de conceptversie
van de Mazda RX-8 Hydrogen op de Tokio Motor Show in oktober 2003. Het
eerstvolgende doel van Mazda met deze auto is het vaststellen van de
praktische haalbaarheid van de auto in het dagelijks gebruik. De
daarop volgende stap is het beschikbaar stellen van een aantal van
deze autos aan de overheid en aan leasemaatschappijen.
De testauto H2RE, zoals hij officieel te boek staat, levert
uitstekende prestaties zonder dat daarbij enige ruimte voor de vier
volwassen passagiers moet worden ingeleverd: de hogedruk waterstoftank
is gemonteerd in de kofferruimte. De auto wordt aangedreven door een
aangepaste versie van de Renesis rotatiemotor, die in juni 2003 werd
gekozen tot International Engine of the Year en in mei van dit jaar
tot beste motor in de categorie van 2.5 tot 3.0 liter tijdens dezelfde
verkiezing. De aanpassing betreft de montage van een elektronisch
gestuurd systeem voor de directe injectie van het waterstofgas.
De Renesis rotatiemotor leent zich bij uitstek voor het gebruik van
waterstof omdat het inlaatsysteem van de motor relatief koel blijft.
Daardoor is er minder kans is op backfire, iets waar conventionele
motoren op waterstof vaak mee te kampen hebben. Het is vanzelfsprekend
dat het gebruik van waterstof leidt tot uitstekende milieuvriendelijke
eigenschappen: geen emissie van CO2 en bijna geen emissie van NOx. En
omdat er gebruik wordt gemaakt van bestaande componenten en
productiefaciliteiten kan deze innovatieve waterstof rotatiemotor
tegen zeer lage kosten worden gebouwd en is de betrouwbaarheid
verzekerd. Nog belangrijker is het feit dat het tweevoudige
brandstofsysteem er voor zorgt dat met gemak de eerstvolgende tankstop
kan worden gehaald van de nu nog schaars verspreide tankstations met
waterstof. Mazda blijft zich inzetten om de praktische bruikbaarheid
van deze techniek verder te verbeteren en bij te dragen aan een
samenleving met waterstof als brandstof.
AutoRai