AutoRai


1-11-2004

Suzuki wint dit jaar vijf van zeven rallies voor het JWRC

Door als tweede te finishen in de Spaanse Catalunya Rally, is Suzuki rijder P-G Andersson winnaar geworden van het 2004 Junior World Rally Championship!

De kampioenstitel van de jonge Zweed is het eerste wereldkampioenschap voor de Suzuki Ignis, die dit seizoen vijf keer als eerste werd afgevlagd in het Junior World Rally Championship. Daarmee zijn de betrouwbaarheid en de pure snelheid van de Ignis gedurende het gehele jaar overduidelijk aangetoond.

P-G hield zijn zenuwen gedurende de drie dagen op het Spaanse asfalt volledig onder controle om de punten in de wacht te slepen die nodig waren om de wereldtitel binnen te angelen. P-Gs prestigieuze titel betekent dat hij in de voetsporen treedt van bekende, hedendaagse toprallyrijders als Sebastien Loeb en Francois Duval. Beiden zijn afkomstig uit het Junior World Rally Championship.

P-G Andersson ondervond krachtige oppositie van twee andere Suzuki-rijders die ook nog kans maakten op de kampioenstitel, evenals Renault-rijder Nicolas Bernardi, die uiteindelijk winnaar werd in Spanje. De Suzukis en de Renault vochten een zware strijd in de Catalunya Rally, de laatste ronde in het Junior World Rally Championship, die gekenmerkt werd door snelle en vloeiende asfaltproeven, verreden onder steeds wisselende omstandigheden.

P-Gs succes zorgt voor een triomfantelijke bekroning van een excellent seizoen voor hemzelf en Suzuki. De 23-jarige rijder uit Zweden won drie van de zeven rallies voor het Junior World Championship dit jaar, terwijl Suzuki vijf keer de hoogste plaats behaalde.

Mirco Baldacci eindigde met zijn Suzuki als derde in Spanje, terwijl Kosti Katajamaki zich in een identieke Ignis als vijfde klasseerde. Jari Matti-Latvala passeerde de finish als negende, nadat zijn wielophanging het op de laatste middag begaf. Guy Wilks, die tot Catalunya aan de leiding lag in het Junior World Rally Championship, leek op weg de titel te behalen totdat hij op de eerste proef van de laatste dag in een gladde bocht van de weg gleed. Urmo Aava tenslotte moest in zijn 2003 Ignis tijdens de tweede omloop de strijd staken door een onwillige versnellingsbak, die niet op tijd kon worden gerepareerd.

De rally bestond uit 384 proevenkilometers, terwijl de start en finish gelokaliseerd waren in de badplaats Lloret de Mar.

Suzuki Ignis nummer 31 Mirco Baldacci /Giovanni Bernacchini (I) Mirco, die dit jaar het meest op kop lag in alle rallies, pakte de leiding op de openingsdag, maar zijn typische pech liet hem ook dit keer weer niet in de steek. Op de tweede dag kreeg hij een lekke band en klapte hij ook nog eens op een muur. Tijdens de laatste omloop ging hij er nog maar eens goed voor zitten en demonstreerde hij ondubbelzinnig zijn pure snelheid door als derde te eindigen onder moeilijke omstandigheden. Baldacci: Ik denk dat 2004 gewoon mijn jaar niet was! Catalunya was net zoals de meeste andere rallies dit jaar: wij hebben gewoon de snelheid om op kop te liggen en te winnen, maar dan gebeurt er altijd wat stoms waardoor wij achterop raken. Ik wil P-G graag feliciteren want hij heeft het uitstekend gedaan door de titel binnen te halen. Alleen had ik graag een robbertje met hem willen vechten voor die titel. En om het van de zonnige kant te zien: wij hebben allemaal aangetoond dat de Suzuki Ignis de auto is om aan dit Junior World Rally Championship deel te nemen. Het is het gehele jaar fantastisch geweest.

Suzuki Ignis nummer 33 Guy Wilks /Phil Pugh
De Engelsman worstelde de eerste dag met zijn bandenkeuze en de set-up. De tweede dag, toen het wat droger werd, ging het een stuk beter en de derde dag vertrok hij op een derde positie die hem aan de finish de wereldtitel had kunnen opleveren. Hij begon de laatste omloop op slicks, er van uitgaand dat de natte klassementsproeven in de loop van de morgen zouden opdrogen. Maar helaas werd hij het slachtoffer van een plas water en gleed van de weg, met geen enkele mogelijkheid om de rally voort te zetten. Wilks: Woorden schieten tekort om uiting te geven aan mijn teleurstelling. We hadden alles onder controle en ons plan was om voorzichtig te blijven rijden zodat we alle kansen op het kampioenschap zouden behouden. Precies zoals we al de hele rally hadden gedaan. Onze informatie was dat de weersomstandigheden op de laatste morgen droog zouden zijn, zodat we kozen voor slicks. Dat bleek uiteindelijk een foutieve keus te zijn. We waren een aantal kilometers in de proef toen we in een bocht de weg afslipten en niet door konden gaan. In de rallysport heb je hoogte- en dieptepunten, maar ik wil P-G graag gelukwensen met zijn wereldtitel.

Suzuki Ignis nummer 35 Kosti Katajamaki /Timo Alanne Kosti, gesteund door tweevoudig wereldkampioen Marcus Grönholm, had nog niet zoveel ervaring in asfaltrallies voordat hij naar Spanje kwam. Maar hij was vast van plan voluit te gaan om zijn minimale kans op de wereldtitel zo optimaal mogelijk te benutten. Tijdens de eerste dag zette hij dan ook een paar supersnelle en veelbelovende tijden op de klokken, maar twee lekke banden op de tweede dag leverden een tijdverlies van twee minuten op. Vanaf dat moment concentreerde Kosti zich erop heelhuids de finish te halen. Kosti: Mijn kansen op het winnen van de titel waren sowieso niet al te groot en ik ben dan ook niet echt teleurgesteld. Onze auto was absoluut betrouwbaar tijdens de hele rally en ik heb veel opgestoken van het rijden op asfalt. Ik voelde me steeds zekerder worden naar gelang de rally vorderde. Gelukwensen voor P-G Andersson en iedereen bij Suzuki: het is een fantastisch jaar geweest en opwindend voor iedereen.

Suzuki Ignis nummer 45 Per-Gunnar Andersson /Jonas Andersson P-G, die als tweede geklasseerd in de titelrace aan de rally begon, moest de drie dagen tot aan de limiet gaan teneinde kans te maken op de titel. Ondanks de enorme druk en een overduidelijk gebrek aan ervaring op asfalt, reed hij foutloos. Nadat Guy Wilks de laatste dag van het strijdtoneel was verdwenen, werd P-G gepromoveerd tot grootste kanshebber op de titel. Het kampioenschap bleef tot de laatste proef onbeslist, omdat de volgorde van finishen van de andere rijders medebepalend was voor de uiteindelijke rangschikking. P-G Andersson: Het is moeilijk onder woorden te brengen wat ik voel. Het zijn drie spannende dagen geweest en het hele jaar zeer emotioneel. Wij zijn er in geslaagd het Junior World Rally Championship en het Zweedse kampioenschap te winnen dankzij een superauto, een beetje goed rijden en een excellent team. Het meest wil ik alle mensen bedanken die met hun inzet en harde werken dit mogelijk hebben gemaakt: mijn co-driver Jonas Andersson, het gehele Monster Sport Europe team en al mijn vrienden en mijn familie voor hun steun. Dit was één van de moeilijkste rallies die ik ooit heb gereden, maar de auto vertoonde geen enkel zwak punt.

Anton van de Logt, Manager Public Relations van Suzuki-importeur B.V. NIMAG: Drie jaar nadat we zijn gestart met het Junior World Rally Championship programma hebben we nu dan de titel gewonnen, terwijl Suzuki dit seizoen ook nog eens vijf van de zeven rallies heeft gewonnen. Het is een uitstekend resultaat, waarbij de betrouwbaarheid en de uitstekende prestaties de Suzuki Ignis tot een winnaar hebben gemaakt.

Het Junior World Rally Championship gaat volgend jaar eind januari met de beroemde Monte Carlo Rally opnieuw van start en er staan wederom zeven rallies op het programma. De serie heeft zichzelf bewezen als de ultieme rallysportdivisie voor de wereldkampioenen van de toekomst en een seizoen van wederom een hectische competitie is gegarandeerd. Na het succes van de Ignis zal Suzuki de volledig nieuwe Swift Super 1600 halverwege het seizoen introduceren. Er staan opwindende dingen te gebeuren!

Verloop van de wedstrijd
Een Suzuki lag gedurende het grootste deel van de eerste dag, die werd gekenmerkt door steeds wisselende omstandigheden, op kop. Hoewel alle rijders vonden dat ze van tijd tot tijd de verkeerde bandenkeuzes hadden gemaakt. Suzukis Mirco Baldacci sloot de eerste dag in leidende positie af, maar verloor de koppositie de volgende morgen door een lekke band. Toen het droger werd kwamen de Renaults naar voren en Nicolas Bernardi de enige concurrent van de Suzuki-rijders voor de titel nam de leiding over. Guy Wilks derde plek was voldoende om hem de leiding in het kampioenschap te geven totdat hij op de laatste dag van de weg raakte. P-G Andersson schoof daardoor op naar de tweede plek en sleepte zo de titel in de wacht.