1-11-2004
Suzuki wint dit jaar vijf van zeven rallies voor het JWRC
Door als tweede te finishen in de Spaanse Catalunya Rally, is Suzuki
rijder P-G Andersson winnaar geworden van het 2004 Junior World Rally
Championship!
De kampioenstitel van de jonge Zweed is het eerste wereldkampioenschap
voor de Suzuki Ignis, die dit seizoen vijf keer als eerste werd
afgevlagd in het Junior World Rally Championship. Daarmee zijn de
betrouwbaarheid en de pure snelheid van de Ignis gedurende het gehele
jaar overduidelijk aangetoond.
P-G hield zijn zenuwen gedurende de drie dagen op het Spaanse asfalt
volledig onder controle om de punten in de wacht te slepen die nodig
waren om de wereldtitel binnen te angelen. P-Gs prestigieuze titel
betekent dat hij in de voetsporen treedt van bekende, hedendaagse
toprallyrijders als Sebastien Loeb en Francois Duval. Beiden zijn
afkomstig uit het Junior World Rally Championship.
P-G Andersson ondervond krachtige oppositie van twee andere
Suzuki-rijders die ook nog kans maakten op de kampioenstitel, evenals
Renault-rijder Nicolas Bernardi, die uiteindelijk winnaar werd in
Spanje. De Suzukis en de Renault vochten een zware strijd in de
Catalunya Rally, de laatste ronde in het Junior World Rally
Championship, die gekenmerkt werd door snelle en vloeiende
asfaltproeven, verreden onder steeds wisselende omstandigheden.
P-Gs succes zorgt voor een triomfantelijke bekroning van een excellent
seizoen voor hemzelf en Suzuki. De 23-jarige rijder uit Zweden won
drie van de zeven rallies voor het Junior World Championship dit jaar,
terwijl Suzuki vijf keer de hoogste plaats behaalde.
Mirco Baldacci eindigde met zijn Suzuki als derde in Spanje, terwijl
Kosti Katajamaki zich in een identieke Ignis als vijfde klasseerde.
Jari Matti-Latvala passeerde de finish als negende, nadat zijn
wielophanging het op de laatste middag begaf. Guy Wilks, die tot
Catalunya aan de leiding lag in het Junior World Rally Championship,
leek op weg de titel te behalen totdat hij op de eerste proef van de
laatste dag in een gladde bocht van de weg gleed. Urmo Aava tenslotte
moest in zijn 2003 Ignis tijdens de tweede omloop de strijd staken
door een onwillige versnellingsbak, die niet op tijd kon worden
gerepareerd.
De rally bestond uit 384 proevenkilometers, terwijl de start en finish
gelokaliseerd waren in de badplaats Lloret de Mar.
Suzuki Ignis nummer 31 Mirco Baldacci /Giovanni Bernacchini (I)
Mirco, die dit jaar het meest op kop lag in alle rallies, pakte de
leiding op de openingsdag, maar zijn typische pech liet hem ook dit
keer weer niet in de steek. Op de tweede dag kreeg hij een lekke band
en klapte hij ook nog eens op een muur. Tijdens de laatste omloop ging
hij er nog maar eens goed voor zitten en demonstreerde hij
ondubbelzinnig zijn pure snelheid door als derde te eindigen onder
moeilijke omstandigheden. Baldacci: Ik denk dat 2004 gewoon mijn jaar
niet was! Catalunya was net zoals de meeste andere rallies dit jaar:
wij hebben gewoon de snelheid om op kop te liggen en te winnen, maar
dan gebeurt er altijd wat stoms waardoor wij achterop raken. Ik wil
P-G graag feliciteren want hij heeft het uitstekend gedaan door de
titel binnen te halen. Alleen had ik graag een robbertje met hem
willen vechten voor die titel. En om het van de zonnige kant te zien:
wij hebben allemaal aangetoond dat de Suzuki Ignis de auto is om aan
dit Junior World Rally Championship deel te nemen. Het is het gehele
jaar fantastisch geweest.
Suzuki Ignis nummer 33 Guy Wilks /Phil Pugh
De Engelsman worstelde de eerste dag met zijn bandenkeuze en de
set-up. De tweede dag, toen het wat droger werd, ging het een stuk
beter en de derde dag vertrok hij op een derde positie die hem aan de
finish de wereldtitel had kunnen opleveren. Hij begon de laatste
omloop op slicks, er van uitgaand dat de natte klassementsproeven in
de loop van de morgen zouden opdrogen. Maar helaas werd hij het
slachtoffer van een plas water en gleed van de weg, met geen enkele
mogelijkheid om de rally voort te zetten. Wilks: Woorden schieten
tekort om uiting te geven aan mijn teleurstelling. We hadden alles
onder controle en ons plan was om voorzichtig te blijven rijden zodat
we alle kansen op het kampioenschap zouden behouden. Precies zoals we
al de hele rally hadden gedaan. Onze informatie was dat de
weersomstandigheden op de laatste morgen droog zouden zijn, zodat we
kozen voor slicks. Dat bleek uiteindelijk een foutieve keus te zijn.
We waren een aantal kilometers in de proef toen we in een bocht de weg
afslipten en niet door konden gaan. In de rallysport heb je hoogte- en
dieptepunten, maar ik wil P-G graag gelukwensen met zijn wereldtitel.
Suzuki Ignis nummer 35 Kosti Katajamaki /Timo Alanne Kosti, gesteund
door tweevoudig wereldkampioen Marcus Grönholm, had nog niet zoveel
ervaring in asfaltrallies voordat hij naar Spanje kwam. Maar hij was
vast van plan voluit te gaan om zijn minimale kans op de wereldtitel
zo optimaal mogelijk te benutten. Tijdens de eerste dag zette hij dan
ook een paar supersnelle en veelbelovende tijden op de klokken, maar
twee lekke banden op de tweede dag leverden een tijdverlies van twee
minuten op. Vanaf dat moment concentreerde Kosti zich erop heelhuids
de finish te halen. Kosti: Mijn kansen op het winnen van de titel
waren sowieso niet al te groot en ik ben dan ook niet echt
teleurgesteld. Onze auto was absoluut betrouwbaar tijdens de hele
rally en ik heb veel opgestoken van het rijden op asfalt. Ik voelde me
steeds zekerder worden naar gelang de rally vorderde. Gelukwensen voor
P-G Andersson en iedereen bij Suzuki: het is een fantastisch jaar
geweest en opwindend voor iedereen.
Suzuki Ignis nummer 45 Per-Gunnar Andersson /Jonas Andersson
P-G, die als tweede geklasseerd in de titelrace aan de rally begon,
moest de drie dagen tot aan de limiet gaan teneinde kans te maken op
de titel. Ondanks de enorme druk en een overduidelijk gebrek aan
ervaring op asfalt, reed hij foutloos. Nadat Guy Wilks de laatste dag
van het strijdtoneel was verdwenen, werd P-G gepromoveerd tot grootste
kanshebber op de titel. Het kampioenschap bleef tot de laatste proef
onbeslist, omdat de volgorde van finishen van de andere rijders
medebepalend was voor de uiteindelijke rangschikking. P-G Andersson:
Het is moeilijk onder woorden te brengen wat ik voel. Het zijn drie
spannende dagen geweest en het hele jaar zeer emotioneel. Wij zijn er
in geslaagd het Junior World Rally Championship en het Zweedse
kampioenschap te winnen dankzij een superauto, een beetje goed rijden
en een excellent team. Het meest wil ik alle mensen bedanken die met
hun inzet en harde werken dit mogelijk hebben gemaakt: mijn co-driver
Jonas Andersson, het gehele Monster Sport Europe team en al mijn
vrienden en mijn familie voor hun steun. Dit was één van de
moeilijkste rallies die ik ooit heb gereden, maar de auto vertoonde
geen enkel zwak punt.
Anton van de Logt, Manager Public Relations van Suzuki-importeur B.V.
NIMAG: Drie jaar nadat we zijn gestart met het Junior World Rally
Championship programma hebben we nu dan de titel gewonnen, terwijl
Suzuki dit seizoen ook nog eens vijf van de zeven rallies heeft
gewonnen. Het is een uitstekend resultaat, waarbij de betrouwbaarheid
en de uitstekende prestaties de Suzuki Ignis tot een winnaar hebben
gemaakt.
Het Junior World Rally Championship gaat volgend jaar eind januari met
de beroemde Monte Carlo Rally opnieuw van start en er staan wederom
zeven rallies op het programma. De serie heeft zichzelf bewezen als de
ultieme rallysportdivisie voor de wereldkampioenen van de toekomst en
een seizoen van wederom een hectische competitie is gegarandeerd. Na
het succes van de Ignis zal Suzuki de volledig nieuwe Swift Super 1600
halverwege het seizoen introduceren. Er staan opwindende dingen te
gebeuren!
Verloop van de wedstrijd
Een Suzuki lag gedurende het grootste deel van de eerste dag, die werd
gekenmerkt door steeds wisselende omstandigheden, op kop. Hoewel alle
rijders vonden dat ze van tijd tot tijd de verkeerde bandenkeuzes
hadden gemaakt. Suzukis Mirco Baldacci sloot de eerste dag in leidende
positie af, maar verloor de koppositie de volgende morgen door een
lekke band. Toen het droger werd kwamen de Renaults naar voren en
Nicolas Bernardi de enige concurrent van de Suzuki-rijders voor de
titel nam de leiding over. Guy Wilks derde plek was voldoende om hem
de leiding in het kampioenschap te geven totdat hij op de laatste dag
van de weg raakte. P-G Andersson schoof daardoor op naar de tweede
plek en sleepte zo de titel in de wacht.
AutoRai