AutoRai


1-11-2004

Märtin en Ford winnen de Rally Catalunya in Spanje

Het BP-Ford World Rally Team heeft dit weekend haar tweede overwinning in twee weken behaald door de zege van Markko Märtin en Michael Park in hun Ford Focus.

De Focus RS World Rally Car eindigde de voorlaatste ronde van het FIA Wereld Rally Kampioenschap in de bergen ten noorden van Barcelona op de eerste plaats, met een voorsprong van 23,2 seconden op de nummer twee. Door dit resultaat heeft Ford haar tweede plaats in Wereldkampioenschap 2004 voor fabrikanten zeker gesteld.

Nog maar twee weken geleden behaalden Märtin en Park op Corsica hun eerste overwinning op asfalt bij de Rallye de France in hun Focus RS. Dit weekend waren ze de snelste op vijf van de negentien klassementsproeven. Vroeg op de tweede dag van de rally namen ze de leiding en controleerden ze vanaf dat moment de wedstrijd, waarbij de concurrentie geen enkele kans kreeg dichterbij te komen. Door zijn overwinning naderde Märtin concurrent Petter Solberg in het rijderkampioenschap tot op drie punten en het gevecht om de runner-up positie zal tijdens de laatste rally worden beslist.

De snelle en gladde wegen in de buurt van de stad Vic zorgden voor een zware strijd voor zowel mens als machine. Hoewel de voorspelde regen alledrie de dagen overdag uitbleef, zorgde de regen er s nachts voor dat de wegen de volgende ochtend behoorlijk glad waren. En door de lage temperaturen droogde het wegdek niet zo snel op als werd gehoopt, hetgeen de bandenkeuze extra bemoeilijkte.

Märtin en Park begonnen aan de laatste dag met een voorsprong van 39,7 seconden op Marcus Grönholm. Met zon groot voordeel waren ze in staat behoedzaam te rijden en de snelheid van de concurrenten goed in de gaten te houden.

Ik draaide dezelfde tussentijden, die ik elektronisch doorkreeg van de teamleiding tijdens het rijden van de klassementsproeven, als de andere rijders, aldus Märtin. Ik reed gewoon even snel en was toch voorzichtig. Daardoor reed ik waarschijnlijk niet al te goed, want het is moeilijker om relatief langzaam te rijden dan om voluit te gaan.

Even sloeg de schrik toe toen op de voorlaatste proef een slecht lopende motor voor enige onrust zorgde. Door de bougies te wisselen voor de laatste klassementsproef van 35,18 kilometer, de langste van de rally, konden ze deze echter zonder problemen afleggen.

Wij hebben de laatste twee dagen aan de kop van het klassement gestaan met de kans om niets te winnen, maar wel om alles te verliezen, verklaarde de 28-jarige rijder uit Estland. Toen Sebastien Loeb gistermorgen uitviel, hadden we direct geen echte tegenstander meer. Maar vandaag is het zwaar geweest. Het was gemakkelijk om de koppositie te behouden, maar moeilijk om de juiste snelheid en het juiste ritme te vinden en om geen enkele fout te maken op de wegen die behoorlijk glad waren.

Het team was wederom absoluut top. De Michelin banden waren perfect en samen hebben we prima bandenkeuzes gemaakt. En dat is van doorslaggevend belang bij deze wisselende omstandigheden. Vorig jaar was de Focus RS de snelste auto op asfalt maar we konden dat niet aantonen. Nu hebben wij in twee weken tijd laten zien dat de Focus nog steeds de beste auto is en ik ben blij voor iedereen binnen het team. Oktober is best een aardige maand geweest! aldus de winnaar.

BP-Ford team directeur Malcolm Wilson kreeg, toen Märtin arriveerde in het servicepark in Vic, een champagne bad van zijn team. Voor de tweede keer deze maand heeft Markko een fantastische rally gereden. Zijn snelheid was direct vanaf de start gecontroleerd en zijn prestaties de laatste twee dagen waren een voorbeeld hoe je een wedstrijd als koploper moet dicteren. Hij heeft vijf snelste tijden gedraaid en François Duval was drie keer de allersnelste voordat hij uitviel. Daarmee hebben wij aangetoond dat de Ford Focus de allersnelste auto op asfalt is.

Volgende ronde
Na twee opeenvolgende evenementen op asfalt keert het kampioenschap voor de laatste ronde terug naar het onverhard. Perth is de stad in Australië die aan de Rally Australia, van 11 tot en met 14 november, onderdak biedt.

Eindklassement


1. M Märtin/M Park Ford Focus RS 3 uur 40 min 43.8 sec
2. M Grönholm/T Rautiainen Peugeot 307 3 uur 41 min 07.0 sec
3. C Sainz/M Marti Citroen Xsara 3 uur 41 min 21.5 sec
4. S Sarrazin/P Pivato Subaru Impreza 3 uur 43 min 34.2 sec
5. P Solberg/P Mills Subaru Impreza 3 uur 43 min 50.5 sec
6. D Sola/X Amigo Mitsubishi Lancer 3 uur 44 min 49.5 sec
7. G Galli/G D'Amore Mitsubishi Lancer 3 uur 44 min 49.7 sec
8. M Hirvonen/J Lehtinen Subaru Impreza 3 uur 45 min 15.5 sec
9. T Gardemeister/P Lukander Skoda Fabia 3 uur 45 min 21.4 sec
10 N Vouilloz/D Giraudet Peugeot 206 3 uur 45 min 28.8 sec

FIA Wereld Rally Kampioenschap (na 15 van de 16 ronden) Rijders
1. S Loeb 108 punten

2. P Solberg 82 punten

3. M Märtin 79 punten

4. C Sainz 73 punten

5. M Grönholm 62 punten

6. F Duval 47 punten

Merken

1. Citroen 184 punten

2. Ford 137 punten

3. Subaru 117 punten

4. Peugeot 93 punten