Zes Overijsselse scholen genomineerd voor Onderwijsprijs 2004
Drie basisscholen en drie scholen uit het voortgezet onderwijs in
Overijssel zijn genomineerd voor de Onderwijsprijs Overijssel 2004. In
de categorie primair onderwijs zijn dat: OBS De Iepron uit Almelo,
Prinses Julianaschool uit 's-Heerenbroek en R.K. Basisschool De
Hunenborg uit Hengelo. Voor het voortgezet onderwijs maken Het
Stedelijk Lyceum Enschede, OSG Hengelo locatie 't Genseler en de
Thorbecke Scholengemeenschap Zwolle een kans op de provinciale prijs.
Gedeputeerde Abbenhues reikt op maandag 8 november, tijdens een
feestelijke bijeenkomst in het provinciehuis te Zwolle, de prijzen uit
aan de winnaars uit de beide categorieën.
De winnaars van de Onderwijsprijs Overijssel 2004 ontvangen een
speciaal ontworpen trofee en gaan door naar de finale van de Nationale
Onderwijsprijs 2004 in het Beatrixtheater te Utrecht. De inzendingen
voor de Onderwijsprijs Overijssel worden gepresenteerd tijdens de
onderwijstentoonstelling die op de avond van de prijsuitreiking te
zien is in het provinciehuis. Een omschrijving van de projecten is na
te lezen op www.prv-overijssel.nl.
De Onderwijsprijs Overijssel is een onderdeel van de tweejaarlijkse
Nationale Onderwijsprijs. In elke provincie hebben scholen een
informatiepakket ontvangen met de oproep een activiteit of project in
te zenden uit de alledaagse schoolpraktijk. Een provinciale jury
beoordeelt de inzendingen uit de eigen provincie. De jury wordt dit
jaar gevormd door A. Beugelink, lid Provinciale Staten; Y. Ros,
docente BS De Wegwijzer, Losser; B. Kieft, journalist RTV Oost; B. de
Waal, vertegenwoordiger Algemene Onderwijsbond.
Initiatiefnemer van de Nationale Onderwijsprijs is het Instituut voor
Nationale Onderwijs Promotie (INOP) te Nijmegen. De prijs werd voor de
eerste keer uitgereikt in 1993 en is ingesteld om de creatieve kanten
van het Nederlands onderwijs voor het voetlicht te brengen en te laten
zien dat het Nederlandse onderwijs vitaal en inventief te werk gaat.
In het kader van deze prijs werkt het INOP samen met tal van
(onderwijs)organisaties, waaronder de twaalf provinciebesturen.
Alle ingezonden projecten zullen binnenkort zijn te vinden op
internet: www.onderwijsprijs.nl
Deelnemende scholen
PRIMAIR ONDERWIJS
Almelo, OBS de Iepron
E-mailadres: de.iepron@planet.nl
Dit is een kunsteducatieproject dat aansluit bij de leefwereld van de
leerlingen en ouders en dat tevens de verbinding tot stand brengt
tussen de stad Almelo en de geïsoleerde wijk de Kerkelanden. Het
merendeel van de wijkbewoners en schoolbevolking is van Turkse
afkomst. De eerste generatie van deze wijkbewoners was werkzaam in de
textiel. Het Torentje van Almelo is een restant van dit
textielverleden. Dit torentje staat centraal in de stad en is nu een
expositieruimte voor veelbelovende kunstenaars. Geïnspireerd door het
Torentje heeft een kunstenaar acht nieuwe torentjes ontworpen die als
wandelroute door de wijk geplaatst zijn. In deze torentjes bevinden
zich kunstwerkjes van leerlingen, die gemaakt zijn onder leiding van
kunstenaars. Het project zal jaarlijks herhaald worden in andere delen
van de stad.
's-Heerenbroek, Prinses Julianaschool
E-mailadres: westerduin@infracom.nl
Nederland moet een kenniseconomie worden. Daartoe moeten leerlingen
leren lezen, zodat zij in staat zijn om gebruik te maken van
verschillende vaardigheden om kennis te produceren. Naast het
gebruikelijke Leerling Volg Systeem heeft de Prinses Julianaschool een
Leerling Volg Systeem voor Ondernemend Gedrag ontwikkeld. Hiermee
kunnen leerlingen gericht gecoached worden op verschillende
vaardigheden, terwijl zij door een ontwikkelde leeromgeving de
eigenaar zijn van hun leerproces. In samenwerking met de Pabo en de
Kamer van Koophandel is er een totale onderwijsvernieuwing van de
grond gekomen.
Hengelo, R.K. Basisschool De Hunenborg
E-mailadres: hunenborg.ho@hesoct.educatie.net
Het "smile" project heeft als opzet kinderen hun eigen pedagogische
klimaat te laten creëren. Binnen het project draait het om gekleurde
smiles. Kinderen bepalen zelf welke regels er gelden in de klas en
reflecteren dagelijks onder leiding van de kinderen van de
klassendienst op de naleving van deze regels. Doelstelling hierbij is
uit eigen motivatie de regels willen opvolgen, op een positieve en
leuke manier met regels omgaan, door positieve ervaringen gemotiveerd
blijven, succeservaringen beleven, positieve correctie. Alle
leerlingen hebben inbreng, leren evalueren en benoemen en het
groepsgevoel versterken.
VOORTGEZET ONDERWIJS
Enschede, Het Stedelijk Lyceum
E-mailadres: hreiber@hetstedelijk.nl
Op alle negen locaties van het Stedelijk Lyceum is de basisvorming
revolutionair ander ingericht:
A. Het centrale lesrooster is verdwenen. Een basisteam (minimaal twee
docenten en één onderwijsassistent) en een basisgroep (een groep van
40 tot 70 leerlingen) bepalen samen hoe ze de dag indelen. B. Door
ingrijpende verbouwingen is de grootte van lokalen aangepast aan de
nieuwe groepsgroottes. Leerlingen en docenten bepalen samen de
inrichting. C. De leerstof is in leergebieden en niet langer in vakken
geordend. D. Leerlingen zijn zelfwerkzaam. Docenten zijn
leerprocesbegeleiders die aandacht hebben voor leervaardigheden en
sociale vaardigheden. E. De infrastructuur maakt het mogelijk dat
leerlingen 25% van hun tijd leren in een elektronische leeromgeving.
F. Docenten onderschrijven de doelen van de onderwijsvernieuwing en
zijn er daarom in een referendum mee akkoord gegaan 10% meer
contacttijd met leerlingen te hebben dan op grond van de landelijke
CAO is afgesproken.
Hengelo, O.S.G. Hengelo locatie 't Genseler
Werken in de kinderopvang is de wens van nogal wat meisjes binnen het
praktijkonderwijs, iets dat tot voor kort niet mogelijk was. Door te
focussen op de huishoudelijke en schoonmaaktaken die binnen de
kinderopvang ruim voorhanden zijn en die goed passen bij de
vaardigheden van de leerling van het praktijkonderwijs, is er een
opening in de arbeidsmarkt gevonden.
In het project is het volgende tot stand gekomen: a. beschrijving van
een nieuwe functie (assistent huishouding) met een takenpakket
bestaande uit 70% huishoudelijk werk en 30% kindgerichte taken, b.
ontwikkeling van een scholingstraject, speciaal voor het
praktijkonderwijs, opleidend tot een branche-erkend certificaat en c.
bemiddeling van een zevental leerlingen naar een baan in de
kinderopvang.
Zwolle, Thorbecke Scholengemeenschap
E-mailadres: wou@tsgzwolle.nl
Dit project betreft een leerlingenvereniging van deze school met 1650
leerlingen. Leerlingen krijgen de gelegenheid om hun eigen school
inhoudelijk vorm te geven. De kracht van de leerlingenvereniging wordt
gestuurd en bepaald door samenwerken. Een enorm aantal activiteiten
wordt door leerlingen buiten hun lestijd ondernomen en georganiseerd
voor hun medeleerlingen. Allen zien hun bijdragen als zinvol,
succesvol, maar vooral leuk: met elkaar en voor elkaar. Lid zijn van
een bestuur en leiding geven aan een commissie geven vrijstellingen in
de Tweede Fase. Door het toekennen van autonomie aan leerlingen voelen
zij een enorme eigenwaarde en motivatie in het vormgeven van hun eigen
school.
© 2004 Provincie Overijssel
Provincie Overijssel