Provincie Overijssel

Zes Overijsselse scholen genomineerd voor Onderwijsprijs 2004

Drie basisscholen en drie scholen uit het voortgezet onderwijs in Overijssel zijn genomineerd voor de Onderwijsprijs Overijssel 2004. In de categorie primair onderwijs zijn dat: OBS De Iepron uit Almelo, Prinses Julianaschool uit 's-Heerenbroek en R.K. Basisschool De Hunenborg uit Hengelo. Voor het voortgezet onderwijs maken Het Stedelijk Lyceum Enschede, OSG Hengelo locatie 't Genseler en de Thorbecke Scholengemeenschap Zwolle een kans op de provinciale prijs. Gedeputeerde Abbenhues reikt op maandag 8 november, tijdens een feestelijke bijeenkomst in het provinciehuis te Zwolle, de prijzen uit aan de winnaars uit de beide categorieën.

De winnaars van de Onderwijsprijs Overijssel 2004 ontvangen een speciaal ontworpen trofee en gaan door naar de finale van de Nationale Onderwijsprijs 2004 in het Beatrixtheater te Utrecht. De inzendingen voor de Onderwijsprijs Overijssel worden gepresenteerd tijdens de onderwijstentoonstelling die op de avond van de prijsuitreiking te zien is in het provinciehuis. Een omschrijving van de projecten is na te lezen op www.prv-overijssel.nl.

De Onderwijsprijs Overijssel is een onderdeel van de tweejaarlijkse Nationale Onderwijsprijs. In elke provincie hebben scholen een informatiepakket ontvangen met de oproep een activiteit of project in te zenden uit de alledaagse schoolpraktijk. Een provinciale jury beoordeelt de inzendingen uit de eigen provincie. De jury wordt dit jaar gevormd door A. Beugelink, lid Provinciale Staten; Y. Ros, docente BS De Wegwijzer, Losser; B. Kieft, journalist RTV Oost; B. de Waal, vertegenwoordiger Algemene Onderwijsbond.

Initiatiefnemer van de Nationale Onderwijsprijs is het Instituut voor Nationale Onderwijs Promotie (INOP) te Nijmegen. De prijs werd voor de eerste keer uitgereikt in 1993 en is ingesteld om de creatieve kanten van het Nederlands onderwijs voor het voetlicht te brengen en te laten zien dat het Nederlandse onderwijs vitaal en inventief te werk gaat. In het kader van deze prijs werkt het INOP samen met tal van (onderwijs)organisaties, waaronder de twaalf provinciebesturen.

Alle ingezonden projecten zullen binnenkort zijn te vinden op internet: www.onderwijsprijs.nl

Deelnemende scholen

PRIMAIR ONDERWIJS

Almelo, OBS de Iepron

E-mailadres: de.iepron@planet.nl

Dit is een kunsteducatieproject dat aansluit bij de leefwereld van de leerlingen en ouders en dat tevens de verbinding tot stand brengt tussen de stad Almelo en de geïsoleerde wijk de Kerkelanden. Het merendeel van de wijkbewoners en schoolbevolking is van Turkse afkomst. De eerste generatie van deze wijkbewoners was werkzaam in de textiel. Het Torentje van Almelo is een restant van dit textielverleden. Dit torentje staat centraal in de stad en is nu een expositieruimte voor veelbelovende kunstenaars. Geïnspireerd door het Torentje heeft een kunstenaar acht nieuwe torentjes ontworpen die als wandelroute door de wijk geplaatst zijn. In deze torentjes bevinden zich kunstwerkjes van leerlingen, die gemaakt zijn onder leiding van kunstenaars. Het project zal jaarlijks herhaald worden in andere delen van de stad.

's-Heerenbroek, Prinses Julianaschool

E-mailadres: westerduin@infracom.nl

Nederland moet een kenniseconomie worden. Daartoe moeten leerlingen leren lezen, zodat zij in staat zijn om gebruik te maken van verschillende vaardigheden om kennis te produceren. Naast het gebruikelijke Leerling Volg Systeem heeft de Prinses Julianaschool een Leerling Volg Systeem voor Ondernemend Gedrag ontwikkeld. Hiermee kunnen leerlingen gericht gecoached worden op verschillende vaardigheden, terwijl zij door een ontwikkelde leeromgeving de eigenaar zijn van hun leerproces. In samenwerking met de Pabo en de Kamer van Koophandel is er een totale onderwijsvernieuwing van de grond gekomen.

Hengelo, R.K. Basisschool De Hunenborg

E-mailadres: hunenborg.ho@hesoct.educatie.net

Het "smile" project heeft als opzet kinderen hun eigen pedagogische klimaat te laten creëren. Binnen het project draait het om gekleurde smiles. Kinderen bepalen zelf welke regels er gelden in de klas en reflecteren dagelijks onder leiding van de kinderen van de klassendienst op de naleving van deze regels. Doelstelling hierbij is uit eigen motivatie de regels willen opvolgen, op een positieve en leuke manier met regels omgaan, door positieve ervaringen gemotiveerd blijven, succeservaringen beleven, positieve correctie. Alle leerlingen hebben inbreng, leren evalueren en benoemen en het groepsgevoel versterken.

VOORTGEZET ONDERWIJS

Enschede, Het Stedelijk Lyceum

E-mailadres: hreiber@hetstedelijk.nl

Op alle negen locaties van het Stedelijk Lyceum is de basisvorming revolutionair ander ingericht:

A. Het centrale lesrooster is verdwenen. Een basisteam (minimaal twee docenten en één onderwijsassistent) en een basisgroep (een groep van 40 tot 70 leerlingen) bepalen samen hoe ze de dag indelen. B. Door ingrijpende verbouwingen is de grootte van lokalen aangepast aan de nieuwe groepsgroottes. Leerlingen en docenten bepalen samen de inrichting. C. De leerstof is in leergebieden en niet langer in vakken geordend. D. Leerlingen zijn zelfwerkzaam. Docenten zijn leerprocesbegeleiders die aandacht hebben voor leervaardigheden en sociale vaardigheden. E. De infrastructuur maakt het mogelijk dat leerlingen 25% van hun tijd leren in een elektronische leeromgeving. F. Docenten onderschrijven de doelen van de onderwijsvernieuwing en zijn er daarom in een referendum mee akkoord gegaan 10% meer contacttijd met leerlingen te hebben dan op grond van de landelijke CAO is afgesproken.

Hengelo, O.S.G. Hengelo locatie 't Genseler

Werken in de kinderopvang is de wens van nogal wat meisjes binnen het praktijkonderwijs, iets dat tot voor kort niet mogelijk was. Door te focussen op de huishoudelijke en schoonmaaktaken die binnen de kinderopvang ruim voorhanden zijn en die goed passen bij de vaardigheden van de leerling van het praktijkonderwijs, is er een opening in de arbeidsmarkt gevonden.

In het project is het volgende tot stand gekomen: a. beschrijving van een nieuwe functie (assistent huishouding) met een takenpakket bestaande uit 70% huishoudelijk werk en 30% kindgerichte taken, b. ontwikkeling van een scholingstraject, speciaal voor het praktijkonderwijs, opleidend tot een branche-erkend certificaat en c. bemiddeling van een zevental leerlingen naar een baan in de kinderopvang.

Zwolle, Thorbecke Scholengemeenschap

E-mailadres: wou@tsgzwolle.nl

Dit project betreft een leerlingenvereniging van deze school met 1650 leerlingen. Leerlingen krijgen de gelegenheid om hun eigen school inhoudelijk vorm te geven. De kracht van de leerlingenvereniging wordt gestuurd en bepaald door samenwerken. Een enorm aantal activiteiten wordt door leerlingen buiten hun lestijd ondernomen en georganiseerd voor hun medeleerlingen. Allen zien hun bijdragen als zinvol, succesvol, maar vooral leuk: met elkaar en voor elkaar. Lid zijn van een bestuur en leiding geven aan een commissie geven vrijstellingen in de Tweede Fase. Door het toekennen van autonomie aan leerlingen voelen zij een enorme eigenwaarde en motivatie in het vormgeven van hun eigen school.

© 2004 Provincie Overijssel