EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSUITNODIGING

Zoetermeer, 28 oktober 2004

Minder vrachtauto's in Haagse binnenstad

Maandag 1 november a.s. geeft wethouder Bruno Bruins (Den Haag) het startsein voor een proef om de bevoorrading van de Haagse horeca te optimaliseren. Gezamenlijk gaan de horecaondernemers, bierbrouwers en drankengroothandels zorgen voor een betere afstemming van de bevoorrading. De leveranciers willen bestellingen voor het gebied zoveel mogelijk op één dag of enkele dagen plannen, zodat zij slechts enkele keren per week de binnenstad in hoeven te rijden in plaats van dagelijks.

Ondernemersvereniging EVO en de brancheorganisaties CBK en GDH hebben dit initiatief genomen, omdat het bevoorraden van de binnensteden steeds moeilijker wordt. Dit komt door een toename van het aantal files en de toename van het grote aantal regels waaraan bevoorrading van de binnenstad gebonden is. Door de bevoorrading zo efficiënt mogelijk te plannen kan overlast beperkt worden.

Om dat doel te bereiken is afstemming tussen een groot aantal partijen nodig. EVO, CBK en GDH zorgen voor de coördinatie en hebben bierbrouwers, drankengroothandels, Buurtschap 2005 en Koninklijk Horeca Nederland benaderd. Zij benaderen op hun beurt de cafés en restaurants. Ook de gemeente Den Haag is betrokken. Samen met de eerder genoemde organisaties wil zij de overlast als gevolg van bevoorrading tot een minimum reduceren. Deze vorm van samenwerking sluit naadloos aan op het project 'Schone stad' dat gericht is op het verminderen van het aantal vrachtauto's in de binnenstad.

Kenmerkend is de samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven. Het bedrijfsleven ziet toe op een reductie van de vrachtautokilometers en de overheid (publieke sector) zorgt voor de juiste randvoorwaarden. Deze vorm van samenwerking is effectiever en heeft veel meer draagvlak dan het opleggen van nieuwe regelgeving. Ook venstertijden kunnen door deze manier van samenwerken voorkomen worden. Venstertijden zijn de periodes van de dag dat het vrachtverkeer de stad in mag; vaak is dit tussen 7 en 11 uur. De venstertijden zijn voor veel bedrijven een grote bottleneck, omdat die ertoe leiden dat extra vrachtauto's ingezet moeten worden en het vrachtverkeer gedwongen wordt tijdens de spits te rijden.

De aftrap voor de proef vindt plaats op:

Maandag 1 november van 17.00 uur tot 18.00 uur in café 2005, Denneweg 7f te Den Haag. Journalisten en fotografen die de bijeenkomst willen bijwonen, kunnen zich aanmelden bij Mark Jansen, telefoon (06) 21 64 2444.