Breda, 21 juli 2004
Voor het eerst doneren met statiegeldknop
Zonnebloem start publieksactie: EUR 14 miljoen nodig
voor nieuw vakantieschip gehandicapten
De Nationale Vereniging de Zonnebloem start donderdag 29 juli met een
publieksactie om 14 miljoen euro binnen te halen voor een nieuw
vakantieschip. Met het schip gaan ernstig zieke en gehandicapte mensen
op vakantie. Het huidige, bijna 20 jaar oude, Zonnebloemschip voldoet
niet meer aan de eisen van deze tijd en is dringend aan vervanging
toe. Om ook in de toekomst de populaire vaarvakanties te kunnen
blijven organiseren, heeft de Zonnebloem de grootste inzamelingsactie
uit haar bestaan op stapel gezet. Onder het motto: `Samen iets doen
voor de Zonnebloem' wordt op verschillende manieren geld ingezameld.
Voor het eerst in Nederland maakt de Zonnebloem daarbij gebruik van
een statiegeldknop in supermarkten. Op 29 juli neemt Coop-supermarkten
als eerste keten de nieuwe knoppen in gebruik.
2300 ernstig zieke en gehandicapte mensen genieten jaarlijks van een
vaarvakantie met de Zonnebloem over de Rijn. Zo'n reis is voor hen
vaak de enige manier om op vakantie te gaan. Stoppen met deze
vaarvakanties is dus geen optie.
Statiegeldknop
De publieksactie gaat van start met een innovatief project om geld in
te zamelen. De 131 supermarkten van de Coop doen mee met deze actie.
De Zonnebloem gaat samen met het bedrijf Tomra Systems automaten voor
statiegeldflessen in de Coop-supermarkten aanpassen. Hierdoor kunnen
klanten van de Coop met een speciale nieuwe knop hun statiegeld gaan
doneren aan de Zonnebloem. Op 29 juli wordt de klant die als eerste de
gele donatieknop indrukt, verrast met een aardigheidje door Marijke
van Eck , directeur van de Zonnebloem. Het is de eerste keer in
Nederland dat er op deze wijze geld gegeven kan worden aan een goed
doel. Naast Coop gaan de supermarktketens Deen en EM-TÉ de donatieknop
ook plaatsen. De Zonnebloem is met meerdere supermarkten in gesprek
over deelname aan de actie.
Wensfonteinen
In augustus start de landelijke reclamecampagne op de televisie, radio
en in diverse bladen. Heel de zomer worden in het kader van de
publieksactie diverse activiteiten opgestart. Zo verrijzen er op
verschillende plekken speciale wensfonteinen. Mensen kunnen hierin hun
kleingeld werpen om de Zonnebloem zo een behouden vaart te wensen.
Verder zijn de vrijwilligers van de Zonnebloem de komende maanden op
beurzen en bij evenementen te vinden om het nieuwe schip te promoten
en vele euro's in te zamelen.
Geldschieters
Naast het publiek benadert de Zonnebloem ook bedrijven en fondsen. De
afgelopen maanden zijn al contacten gelegd met mogelijke
geldschieters. Hier is een aantal toezeggingen uit voortgevloeid. Zo
geeft het bedrijf Bruynzeel een keuken voor in het nieuwe schip en
zorgt Royal Leerdam voor het glaswerk aan boord. Andere bedrijven
financieren weer hutten en speciaal aangepaste bedden. Diverse grote
fondsen zoals Stichting Nuts Ohra steunen de actie financieel.
De Nationale Vereniging de Zonnebloem is een landelijke
vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor mensen die door ziekte,
handicap of leeftijd lichamelijke beperkingen hebben. Jaarlijks leggen
37.000 vrijwilligers meer dan een miljoen huisbezoeken af. Ook
organiseert de Zonnebloem diverse evenementen, excursies en vakanties
zoals de populaire boottochten.
Mededeling voor de redactie:
Informatie: afdeling Communicatie, tel. (076) 564.63.12 of
communicatie@zonnebloem.nl
Meer informatie over de acties voor het nieuwe schip is te vinden op
de speciale site van de Zonnebloem: www.ietsdoenvoordezonnebloem.nl
Nationale Vereniging de Zonnebloem