Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
ROVER eist handhaving dienstverlening onrendabele lijnen
Reizigersvereniging ROVER eist dat er geen overhaaste bezuinigingen
worden doorgevoerd op de onrendabele spoorlijnen. Op dit moment wordt
onderzocht op welke wijze deze spoorlijnen in de toekomst dienen te
worden ge-exploiteerd. Zolang dit onderzoek niet is afgerond dienen de
treinen op deze lijnen dus gewoon te blijven rijden, maar ook daarna
dient de kwaliteit van de dienstregeling op peil te blijven. ROVER
wijst ook een extra tariefstijging op deze lijnen van de hand.
Onlangs heeft de NS de dienstregeling voor 2005 vastgesteld. In deze
dienstregeling wordt niet gesneden in de dienstverlening op de
onrendabele spoorlijnen. Reizigersvereniging ROVER wil dat deze
dienstverlening op peil blijft. Er wordt op het ministerie van Verkeer
en Waterstaat onder meer overwogen om de zeggenschap over de
onrendabele lijnen over te dragen aan provincies, en ze aan te
besteden. ROVER vindt dat dit kansen biedt: een betrokken overheid en
een gemotiveerde vervoerder zijn tot veel goeds in staat. Met name
Syntus heeft in het oosten van het land een betere afstemming
gerealiseerd tussen regionale spoorlijnen en streekbussen. Het mag
niet zo zijn dat vooruitlopend op aanbestedingen de NS eerst een
verslechtering van het aanbod biedt, of de tarieven op deze lijnen
verhoogt, zodat de klanten van de nieuwe exploitant bij voorbaat al de
trein uitgejaagd worden.
Aan het aanbesteden van de onrendabele spoorlijnen zitten overigens
wel de nodige haken en ogen. Er moet bij voorbeeld geregeld worden dat
de exploitant van deze lijnen niet alleen het onrendabele spoortraject
mag bedienen, maar ook moet kunnen doorrijden naar de nabijgelegen
grote stad. Een voorbeeld: reizigers die per trein van Tiel naar
Arnhem willen reizen moeten niet in Elst hoeven overstappen omdat daar
de onrendabele lijn ophoudt. De exploitant van de onrendabele lijn
moet door kunnen rijden tot Arnhem om reizigers een overstap te
besparen. Omdat dit op gespannen voet staat met het alleenrecht dat de
NS heeft op het binnenlands personenvervoer op het kernnet, moeten
hier duidelijke afspraken over worden gemaakt. Ook de
tariefbescherming van de reiziger, verkrijgbaarheid van doorgaande
treinkaartjes en de geldigheid van de
geld-terug-bij-vertragingregeling zijn zaken die goed dienen te worden
geregeld.
Verder vindt ROVER het onwenselijk dat steeds opnieuw onrust wordt
gezaaid onder de gebruikers van de onrendabele lijnen. Telkens
verschijnen in de media voorbarige, alarmerende berichten. Het zou
beter zijn als de betrokkenenen nu eerst eens in het LOCOV (het
landelijk overlegorgaan voor de spoorsector) op basis van concrete
plannen met de consumentenorganisaties tot overeenstemming zouden
komen.
Amersfoort, 29 juli 2004
---