IP/04/910
Brussel, 14 juli 2004
Commissie dient gedetailleerde voorstellen in voor de uitgaven van de
Gemeenschap in de periode 2007-2013
Vandaag heeft de Europese Commissie haar goedkeuring gehecht aan een
gedetailleerd pakket begrotingsvoorstellen voor de periode 2007-2013.
Het wetgevingspakket sluit aan op een beleidsprogramma dat in februari
jl. was goedgekeurd. Het gaat om gedetailleerde voorstellen op het
gebied van cohesie, netwerken, landbouw, onderwijs, cultuur en sociaal
beleid. De Raad van Ministers en het Europees Parlement kunnen nu een
begin maken met de onderhandelingen over de toekomstige financiële
vooruitzichten, zodat deze op tijd (vóór 2007) kunnen worden
goedgekeurd. Ondanks de toename van de EU-bevolking met dertig procent
en de nieuwe taken die de Europese Raad heeft opgedragen, kan de
bovengrens voor de ontvangsten op het huidige niveau blijven. Met een
strenge begrotingsdiscipline en een voorzichtige programmering is het
zelfs mogelijk het aantal lidstaten uit te breiden tot 27, maar de
uitgaven toch op gemiddeld slechts 1,14 % van het BBP te houden.
Voorzitter Romano Prodi: Met de invoering van de euro, de grootste
uitbreiding in de geschiedenis van de Europese integratie en de
goedkeuring van een grondwet voor Europa hebben we een continent
verenigd dat eens door militaire en ideologische conflicten werd
verscheurd. Wat we tot stand hebben gebracht, is een Unie die haar
burgers kansen en veiligheid belooft en die wereldwijd een belangrijke
stem in het kapittel wil hebben. Onze voorstellen zijn concreet,
kostenefficiënt en komen op tijd: nu komt het voor de EU erop aan haar
beloften waar te maken.
Naast het pakket heeft de Commissie een mededeling goedgekeurd waarin
de verschillende voorstellen samen worden beschreven en waarin wordt
geanalyseerd hoe EU-maatregelen een toegevoegde waarde bieden.
Er bestaat onder de lidstaten eensgezindheid over de nieuwe
prioriteiten voor de toekomst van de Unie. Alle lidstaten willen het
concurrentievermogen vergroten, inspelen op de uitbreiding met een
bevordering van de groei in de nieuwe lidstaten, een ruimte van
vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid creëren, en ze willen een
krachtiger extern beleid. Al deze ambities zijn in de grondwet opnieuw
bevestigd.
Tegelijkertijd zijn de nationale uitgaven in de afgelopen zeven jaar
meer dan tweemaal zo snel gegroeid als de EU-uitgaven. Feit is dat
Europa de broodnodige toegevoegde waarde kan bieden, maar zonder
voldoende financiële middelen blijft dit een loze belofte.
De Commissie hanteert in haar voorstellen het uitgangspunt dat de
EU-begroting meer resultaat moet opleveren dan met dezelfde middelen
op nationaal niveau kan worden bereikt. Zij laat zien dat een op
EU-niveau uitgegeven euro meer kan bieden dan een euro die op
nationaal niveau wordt uitgegeven.
Ten slotte beschrijft de mededeling ook de diverse instrumenten
waarmee de maatregelen in het kader van de afzonderlijke
begrotingsonderdelen zullen worden getroffen. De nieuwe structuur
vormt een belangrijke stap voorwaarts in de vereenvoudiging van
EU-maatregelen en moet ervoor zorgen dat bij uitgavenprogramma´s de
beginselen van deugdelijk bestuur in acht worden genomen, hetgeen
efficiencybesparingen oplevert, en dat maatregelen toegankelijker en
gebruikersvriendelijker worden. Het pakket maatregelen dat vandaag is
goedgekeurd, zal later nog worden aangevuld met voorstellen op het
gebied van externe betrekkingen, onderzoek en vrijheid, veiligheid en
rechtvaardigheid.
Million EUR at 2004 prices
COMMITMENT APPROPRIATIONS
2006 (a)
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
1. Sustainable growth
46.621
58.735
61.875
64.895
67.350
69.795
72.865
75.950
1a. Competitiveness for growth and employment
8.791
12.105
14.390
16.680
18.965
21.250
23.540
25.825
1b. Cohesion for growth an employment
37.830
46.630
47.485
48.215
48.385
48.545
49.325
50.125
2. Preservation and management of natural resources
56.015
57.180
57.900
58.115
57.980
57.850
57.825
57.805
of which : Agriculture - Market related expenditure and direct
payments
43.735
43.500
43.673
43.354
43.034
42.714
42.506
42.293
3. Citizenship, freedom, security and justice
2.342
2.570
2.935
3.235
3.530
3.835
4.145
4.455
4. The EU as a global partner (c)
11.232
11.280
12.115
12.885
13.720
14.495
15.115
15.740
5
Administration (d)
3.436
3.675
3.815
3.950
4.090
4.225
4.365
4.500
Compensations (e)
1.041
120
60
60
Total appropriations for committments
120.688
133.560
138.700
143.140
146.670
150.200
154.315
158.450
Total appropriations for payments (b)(c)
114.740
124.600
136.500
127.700
126.000
132.400
138.400
143.100
Average
Appropriations for payments as a percentage of GNI
1,09%
1,15%
1,23%
1,12%
1,08%
1,11%
1,14%
1,15%
1,14%
Margin available
0,15%
0,09%
0,01%
0,12%
0,16%
0,13%
0,10%
0,09%
0,10%
Own resources ceiling as a percentage of GNI
1,24%
1,24%
1,24%
1,24%
1,24%
1,24%
1,24%
1,24%
1,24%
(a) 2006 expenditure under the current financial perspective has been
broken down according to the proposed new nomenclature for reference
and to facilitate comparisons. Expenditure in headings 3 and 4
includes amounts corresponding to the Solidarity Instrument (EUR 961
at 2004 prices) and EDF (estimated at EUR 3 billion), respectively.
(b) Includes expenditure for the Solidarity Instrument (EUR 1 billion
in 2004 at current prices) as from 2006. However, corresponding
payments are calculated only as from 2007.
(c) The integration of EDF in the EU budget is assumed to take effect
in 2008. Commitments for 2006 and 2007 are included only for
comparison purposes. Payments on commitments before 2008 are not taken
into account in the payment figures.
(d) Includes administrative expenditure for institutions other than
the Commission, pensions and European schools. Commission
administrative expenditure is integrated in the first four expenditure
headings.
(e) Amounts foreseen in the agreed European Union common position for
the Accession Conference with Bulgaria (CONF-BG 27/04)
European Commission