Naar een sterke en competitieve Europese luchtvaartindustrie
Tijdens de eerste dag van de Informele Transportraad in Amsterdam
hebben 25 Europese transportministers onder voorzitterschap van
staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat
gediscussieerd over de ontwikkelingen in de luchtvaartsector en de
uitdagingen voor het Europese luchtvaartbeleid voor de komende jaren.
De Europese bewindslieden hebben uitgebreid gesproken over de
mogelijkheden om de groei van de luchtvaart in Europa zo goed mogelijk
te accommoderen. De transportministers zijn het erover eens dat
luchtvaart een belangrijke bijdrage levert aan de uitgebreide Unie in
sociaal-economisch opzicht. Een stevig en samenhangend
luchtvaartbeleid in Europees verband is daarom van belang. Vanmiddag
is onder leiding van staatssecretaris Schultz van Haegen een eerste
aanzet gegeven tot een gemeenschappelijke luchtvaartagenda van de
toekomst.
Tijdens de middagdiscussie zijn drie themas voor deze luchtvaartagenda
besproken. Eén van de themas gaat over de belangrijkste belemmeringen
voor de verdere groei van de luchtvaart in Europa. In het kader
hiervan is gesproken over het beleid ten aanzien van luchthavens en
Air Traffic Management (ATM). Voor luchthavens betekent dit optimale
benutting van schaarse infrastructuur. Hierbij zijn de
verhandelbaarheid van slots en de harmonisatie van luchthavenheffingen
en milieumaatregelen genoemd. Op ATM-gebied is een snelle en uniforme
invoering van de Single European Sky wenselijk. Eén uniform systeem is
veiliger, zorgt voor minder vertragingen en minder kosten, wat zowel
de consument als de luchtvaartmaatschappijen ten goede komt. Tijdens
de informele bijeenkomst van de VTE-raad (ministers van transport,
telecommunicatie en energie) die het Nederlandse voorzitterschap op 19
en 20 november organiseert, wordt dit onderwerp nader besproken.
Het tweede thema betrof de benodigde overheidsacties om de
internationale concurrentiepositie van de Europese luchtvaartsector te
versterken. Tijdens de discussie zijn stemmen opgegaan voor betere
regels en het vermijden van overregulering. De regels zouden geen of
nauwelijks extra administratieve en financiële lasten voor de sector
met zich mee moeten brengen. Ook hoeft niet alles Europees te worden
geregeld. Sommige zaken kunnen beter nationaal worden aangepakt,
andere aspecten vragen om een mondiale aanpak.
Het laatste thema ging over de randvoorwaarden voor veiligheid,
beveiliging, milieu en consumentenbelangen. Op het gebied van
veiligheid streven de ministers naar meer inzicht in de
veiligheidsprestaties van luchtvaartmaatschappijen. Het kostenaspect
bij de beveiliging van luchtvaart is ook aan de orde geweest. De
terroristische aanslagen in New York en Washington van 2001 hebben
aangetoond hoe kwetsbaar de luchtvaartsector is. De beveiligingskosten
zijn hoog.
Daarnaast is de bescherming van de belangen van de consumenten
besproken. Hierbij is gewezen op de noodzaak van het vinden van een
goede balans tussen enerzijds de rechten van de passagiers en
anderzijds de bredere internationale belangen van de Europese
carriers.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat