IP/04/882
Brussel, 9 juli 2004
De Europese Commissie en Philip Morris International ondertekenen akkoord
voor 12 jaar ter bestrijding van smokkel en namaak van sigaretten
De Europese Commissie, 10 lidstaten van de Europese Unie^ en Philip
Morris International PMI hebben vandaag een meerjarenakkoord
aangekondigd om smokkel en namaak van sigaretten op een efficiënte
manier te bestrijden, en hierdoor komt een eind aan de geschillen
tussen de partijen op dit vlak. Dankzij dit akkoord zal Philip Morris
International met de Europese Commissie, haar Bureau voor
fraudebestrijding (OLAF) en rechtshandhavingsinstanties samenwerken in
de bestrijding van smokkel en het snel groeiend probleem van
namaaksigaretten. Dit akkoord bepaalt dat Philip Morris International
aanzienlijke bedragen zal betalen die kunnen oplopen tot ongeveer 1,25
miljard USD over een periode van twaalf jaar. Ik juich de afronding
van de onderhandelingen over dit belangrijk akkoord toe; het is in het
voordeel van de EU om haar financiële belangen te beschermen, zo
verklaarde de voorzitter van de Commissie, Romano Prodi. Dit akkoord
is een belangrijke stap voorwaarts in de strijd tegen smokkel en
namaak van sigaretten aldus commissaris Michaele Schreyer, belast met
begroting en fraudebestrijding. Volgens haar zullen de Europese
Commissie en haar lidstaten dankzij dit akkoord beter gewapend zijn in
de strijd tegen de illegale handel in sigaretten die jaarlijks zorgt
voor een aanzienlijke derving van belastinginkomsten en douanerechten.
Verder voegt zij hieraan toe dat smokkel- en namaakproducten iedereen
benadelen: regeringen, consumenten en legale bedrijven.
Bestrijding van namaak
Om verschillende redenen beschouwen de Commissie en de EU-lidstaten
bredere maatregelen ter bestrijding van namaak en smokkel als
prioritair. Op dit moment derven de Europese Gemeenschap en de
lidstaten honderden miljoenen euro's aan belastingen op
namaaksigaretten. Ook ontstaat er door namaak en smokkelpraktijken een
parallelle toeleveringsketen die de legale distributiekanalen
overspoelt en in gevaar brengt met illegale producten en die op een
oneerlijke manier concurreert met echte producten, die verspreid
worden via legale distributiekanalen.
Hoewel de smokkel van Philip Morris-sigaretten in de voorbije jaren
sterk is verminderd, vormen namaaksigaretten een toenemende bedreiging
voor de Europese Gemeenschap en de lidstaten. Bijgevolg heeft de
Commissie aangekondigd dat zij in de strijd tegen illegale handel in
sigaretten zal voortbouwen op bestaande maatregelen door:
* wereldwijd in nauwe samenwerking met de lidstaten en de
rechtshandhavingsambtenaren van gevoelige gebieden strenge
onderzoeken in te stellen naar de namaak van sigaretten;
* de productie van namaaksigaretten tegen te gaan om te voorkomen
dat namaaksigaretten de Europese Gemeenschap binnenkomen; en
* te streven naar inbeslagneming van namaaksigaretten in de Europese
Gemeenschap en registratie hiervan om de herkomst van het product
en andere relevante gegevens te achterhalen.
Bestrijding van smokkel en het witwassen van geld: Ken je klanten en
opsporen en traceren
Het akkoord steunt op de inspanningen van alle partijen en stelt
nieuwe en vernieuwende procedures voor om te voorkomen dat producten
van Philip Morris International terechtkomen in smokkelkanalen in
Europa en de rest van de wereld. Uit dit akkoord blijkt dat een
gemeenschappelijk akkoord waardoor belangrijke fabrikanten als Philip
Morris International en de Europese rechtshandhavingsinstanties hun
middelen bundelen en nauwer gaan samenwerken, een belangrijke bijdrage
levert aan het succes in de bestrijding van smokkel en namaak van
sigaretten.
Naast het reeds bestaande beleid van Philip Morris International om de
belastingwetgeving na te leven, omvat het akkoord strenge, door alle
partijen goedgekeurde bepalingen die voorzien in een mechanisme voor
langdurige preventie van grootschalige smokkel van echte sigaretten
van Philip Morris op de Europese markt. Krachtens het akkoord wordt
van Philip Morris International verwacht dat het bedrijf zijn huidige
procedure voor de selectie en controle van zijn klanten verder
uitbouwt, dat het zijn manier van opsporen en traceren van bepaalde
verpakkingen verbetert en dat het de Europese
rechtshandhavingsinstanties meer steunt in hun strijd tegen de
illegale handel in sigaretten. Philip Morris International stemt toe
zijn verkoop te beperken tot volumes die overeenkomen met de legitieme
marktvraag. Ook de bestaande maatregelen van Philip Morris in de
strijd tegen het witwassen van geld zijn in dit akkoord verwerkt en
uitgebouwd tot een algemeen contractkader.
De invoer van gesmokkelde sigaretten in de Europese Gemeenschap is
altijd een van de belangrijkste zorgen van de Europese Commissie
geweest. Om deze reden is de Europese Gemeenschap streng gaan optreden
tegen sigarettensmokkel. De inspanningen op het gebied van
rechtshandhaving hebben tijdens de afgelopen jaren geleid tot een
vermindering van de hoeveelheid sigaretten die de EU wordt
binnengesmokkeld. De Europese Commissie heeft vastgesteld dat
constructieve akkoorden, zoals dit akkoord met Philip Morris
International, een nuttig hulpmiddel zijn voor het aanpakken van deze
problemen.
Het initiatief omvat onder meer verstrekkende
productopsporingsmethodes waardoor het voor de
rechtshandhavinginstanties gemakkelijker wordt het punt te bepalen
waar het echte product terechtkwam in de illegale distributiekanalen.
Overeenkomstig het akkoord zal Philip Morris International bepaalde
verpakkingen merken met de kleinhandelsmarkt van bestemming, de
"master cases" merken met machineleesbare streepjescodes en andere
procedures toepassen die nuttig zijn voor de opsporing en tracering
van zijn producten.
Deze verplichtingen, die overeenkomen met de
smokkelbestrijdingsmaatregelen van de WHO Kaderconventie inzake
Tabakscontrole, vormen het eerste belangrijke concrete gezamenlijke
opsporings- en traceringinitiatief.
Betalingen volgens het akkoord
Gedurende een aantal jaren zullen de Europese Gemeenschap en tien
lidstaten aanzienlijke bedragen ontvangen. De som die Philip Morris
International moet betalen volgens het akkoord, hangt af van
verschillende factoren en zou in totaal ongeveer 1,25 miljard USD
kunnen bedragen.
Krachtens het akkoord stemt PMI toe betalingen te verrichten wanneer
binnen de Europese Gemeenschap een hoeveelheid van zijn producten in
beslag genomen wordt, die de overeengekomen hoeveelheden overschrijdt.
Voor deze betalingen wordt er geen rekening mee gehouden of Philip
Morris International al dan niet schuld draagt. Als andere lidstaten
of nieuwe lidstaten het akkoord ondertekenen, hebben ook zij recht op
deze betalingen.
Beslechting van vroegere geschillen
Naast al deze maatregelen die op de toekomst zijn gericht, bevat dit
akkoord eveneens de beslechting van alle vroegere geschillen inzake
sigarettensmokkel. De overeenkomst maakt in het bijzonder een eind aan
de juridische procedures tussen de Europese Gemeenschap, de tien
lidstaten en Philip Morris International inzake sigarettensmokkel. Het
akkoord maakt eveneens een einde aan de rechtszaak van Philip Morris
International tegen de Europese Commissie die in hoger beroep
aanhangig is voor het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen.
De Commissie is steeds bereid tot onderhandelen met fabrikanten die de
nodige investeringen willen doen ter verbetering van de strijd tegen
illegale handel in hun producten en aanverwante criminele
activiteiten, zoals het witwassen van geld. Fabrikanten zijn
medeverantwoordelijk in de strijd tegen illegale handel in hun
producten. Dit akkoord moet daarom dienen als model voor andere
sigarettenfabrikanten.
Achtergrond
In de onderhandelingen met Philip Morris International, heeft de
Commissie de Europese Gemeenschap en de tien lidstaten
vertegenwoordigd. De Juridische Dienst en OLAF hebben de
onderhandelingen gevoerd voor de Commissie.
http://europa.eu.int/comm/dgs/olaf/index.htm
---
België, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Italië,
Luxemburg, Nederland, Portugal en Spanje.
European Commission