Titel: ERNST & YOUNG: uitkomsten 13e ICT Barometer / 1
ERNST AND YOUNG
Rubriek: Economie
Datum en tijd: 09-07-2004 10:01
ADSL profiteert van povere service kabelinternetaanbieders
Optimisme over ICT-investeringen neemt fors toe
ROTTERDAM, 9 JULI 2004 - In 2005 zullen ICT-investeringen voor het eerst
sinds tijden aanzienlijk toenemen. Naar verwachting stijgen met name
investeringen in software. Zakelijke dienstverleners en de handel- en
distributiesector zijn het meest optimistisch over de verwachte groei van
hun ICT-budgetten. Dit concludeert de nieuwste ICT Barometer van Ernst &
Young. Uit het onderzoek blijkt tevens dat kabelinternetaanbieders
aanzienlijk minder goed presteren dan hun ADSL-concurrenten. Dit heeft
mede geleid tot een aanzienlijke groei van het ADSL marktaandeel.
Deze bevindingen volgen uit de nieuwste ICT Barometer van Ernst & Young.
De ICT Barometer is het tweemaandelijks onderzoek van Ernst & Young naar
de ontwikkelingen op het gebied van ICT in Nederland. Het onderzoek maakt
deel uit van de 'EY Leadership' programma's van Ernst & Young en is
uitgevoerd door Interview-NSS onder 620 directeuren, managers en
professionals
Hoewel de economische malaise aanhoudt, zijn de verwachtingen ten aanzien
van de ICT bestedingen per saldo positief. Maar liefst 38 procent van de
ondervraagden verwacht dat het ICT-budget van hun organisatie zal
groeien, terwijl 14 procent een daling voorspelt. De verwachtingen ten
aanzien van de ICT-investeringen zijn daarmee aanmerkelijk positiever dan
de laatste meting in april. Met name binnen de zakelijke dienstverlening
en de handel- en distributiesector verwacht men dat het ICT-budget de
komende twaalf maanden zal stijgen. De ondervraagde directeuren, managers
en professionals voorspellen met name een stijging van de investeringen
in software. Volgens Jacob Verschuur, directeur van Ernst & Young ICT
Leadership, duidt dit op een groeiend vertrouwen. 'Investeringen in
hardware gelden voornamelijk voor twee à drie jaar.
Software-investeringen zijn daarentegen goed voor minimaal vijf jaar. Het
is een goed teken dat bedrijven weer in de toekomst willen investeren',
aldus Verschuur.
ADSL vergroot marktaandeel in 2004 met 50 procent, kabel gelijk gebleven
Van de ondervraagde directeuren, managers en professionals die thuis over
internet beschikken, maakt het merendeel op dit moment gebruik van ADSL
en een kleiner aandeel van de kabel. De ondervraagden maken het minst
gebruik van analoge- en ISDN-aansluitingen. Verschuur: 'Binnen een half
jaar hebben de ADSL-aanbieders hun marktaandeel dus met de helft zien
toenemen en hebben hiermee hun kabelconcurrenten ingehaald. De toenemende
ontevredenheid over de kabelinternetaanbieders heeft er mede toe geleid
dat veel kabelgebruikers zijn overgestapt. Het marketingoffensief van de
ADSL-aanbieders heeft hier zeker aan bijgedragen.' De grootste ADSL
aanbieders zijn Planet Internet en XS4ALL. Chello en @Home worden het
meest genoemd als kabelinternetaanbieder.
Helpdesk en overall service bij kabelaanbieders slecht
In zijn totaliteit wordt breedband internet door de ondervraagde 620
directeuren, managers en professionals als goed beoordeeld.
Kabelaanbieders komen er echter aanzienlijk slechter vanaf dan
ADSL-aanbieders. Alleen voor wat betreft de snelheid van aansluiting zijn
de verschillen minimaal. Kabelinternetaanbieders presteren op het gebied
van helpdesk en service ronduit slecht. De helft van de ondervraagden
vindt de helpdesk van hun kabelaanbieder matig tot slecht. Ook de service
laat zeer te wensen over. Kabelaanbieders krijgen van 38 procent van de
ondervraagden een negatieve beoordeling wat betreft service.
Prijs (nog steeds) drempel bij keuze breedband internet
De belangrijkste redenen waarom de ondervraagden thuis geen breedband
internet hebben, zijn de prijs (30 procent) en het feit dat men niet zo
frequent gebruik maakt van internet (29 procent). Daarnaast wordt
aangegeven dat men al breedband heeft op het werk, dat breedband niet
beschikbaar is of dat men geen behoefte heeft hieraan. Verder heeft vier
op de tien ondervraagden, die thuis nog niet beschikken over breedband
internet, de intentie om binnen één jaar over te stappen op breedband.
Over de Ernst & Young ICT Barometer
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is de
gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt
sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder ruim zeshonderd
Nederlandse directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven
(onderverdeeld naar productie & industrie, handel & distributie en
dienstverlening & financiële instellingen), de not-for-profit sector en
de overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door het marktonderzoekbureau
Interview-NSS. Van de ondervraagden is bekend hoeveel vestigingen en
medewerkers zijn of haar organisatie heeft, aan hoeveel medewerkers
leiding wordt gegeven, het functietype en functietaken, betrokkenheid bij
ICT en beslissingsbevoegdheid over ICT-aankopen. De groep ondervraagden
wordt online geënquêteerd en beschikt daarvoor over een
internetaansluiting. Gezien de samenstelling van de onderzochte groep mag
het onderzoek niet als representatief voor de gemiddelde Nederlandse
bevolking worden gezien. De ICT Barometer biedt naast het jaarlijkse
Trends in ICT onderzoek een belangrijk deel 'up to date'-informatie door
een aantal vaste businessdilemma's te monitoren, aangevuld met actuele
vragen.
Downloaden rapport
Het rapport met de onderzoeksresultaten over conjunctuur, bestedingen en
breedband internet kunt u downloaden via http://www.trends-in-ict.nl
Noot voor redactie,