Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM)
IJmuiden, 8 juli 2004
PERSBERICHT: Surfers moeten materiaal van telefoonnummer voorzien
Zoekacties naar vermiste kitesurfers vaak makkelijk te voorkomen
Na een drie uur durende zoekactie keert de reddingboot van Stellendam
huiswaarts. Het zoekgebied is uitgekamd, maar er is geen spoor van de
vermiste kitesurfer. Eerder die dag spoelde een kite aan waarop alarm
werd gegeven. Later blijkt dat de eigenaar van de kite zelf naar de
wal is gezwommen en zijn kite als verloren heeft beschouwd. Hij is
naar huis gegaan zonder zijn kite als vermist op te geven.
Reddingbootschipper Eric Rodenhuis uit Stellendam is er niet gelukkig
mee: Wanneer een kite of board is voorzien van een telefoonnummer,
bellen we eerst de eigenaar. Als niet wordt opgenomen weten we dat we
actie moeten ondernemen. Wordt er wel opgenomen, dan voorkomen we een
kostbare zoekactie en heeft de surfer ook nog eens zijn materiaal
terug! Rodenhuis vult aan: Nog beter is het wanneer de surfer zijn
verloren zeil meldt bij het Kustwachtcentrum. Die zijn 24 uur per dag
bereikbaar op het alarmnummer 0900-0111.
De surfer hoeft overigens niet bang te zijn een rekening voor de
zoekactie te krijgen. De KNRM redt om niet, al sinds de oprichting in
1824. Wel waarderen Rodenhuis en zijn bemanning het wanneer de
kitesurfer zich spontaan als nieuwe donateur aanmeldt.
In 2003 voeren de reddingboten 101 keer uit voor surfers en
kitesurfers. In 2002 lag het aantal acties voor deze doelgroep nog op
126. Een positieve daling mag dus geconstateerd worden. Om het aantal
acties voor deze jonge sport nog meer te laten dalen is het nu aan de
(kite)surfers zelf: Voorzie je materiaal (kite én board) van je
telefoonnummer en meldt een verloren kite bij het Kustwachtcentrum op
nummer 0900-0111.
EINDE PERSBERICHT