Extra campagnes geven impuls aan buitenlands verblijfsbezoek aan
Amsterdam
6 juli 2004 - Corine Lindhout
Het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) wil deze zomer met
extra promotiecampagnes een forse impuls geven aan het buitenlandse
verblijfsbezoek aan Amsterdam. Vergeleken met het toerisme naar andere
Europese steden blijkt het bezoek aan de hoofdstad sinds vorig jaar
achter te blijven.
Bij de promotiecampagne werkt het ATCB nauw samen met Basiq Air, NS
Internationaal (Thalys/ICE) en Stena Line die met zeer aantrekkelijke
prijsaanbiedingen de toerist naar Amsterdam proberen te krijgen.
De doelstelling is om het verblijfsbezoek van toeristen in Amsterdam
met acties te stimuleren. De acties zijn uitgewerkt in samenwerking
met de buitenkantoren van het Nederlands Bureau voor Toerisme en
Congressen (NBTC) in Milaan, Madrid en Londen. In totaal heeft het
ATCB voor deze campagnes inmiddels een bedrag van EUR 300.000
bijeengebracht. Gezien het belang van het buitenlandse
verblijfstoerisme voor Amsterdam heeft de Dienst Economische Zaken van
de gemeente Amsterdam besloten om aan deze campagne een extra bijdrage
van EUR 250.000 te leveren uit het economische stimuleringsprogramma
HERMEZ.
De promotiecampagne richt zich vooral op de Italiaanse en Spaanse
markt, omdat toeristen in deze landen pas op een laat moment hun
bestemming kiezen en Basiq Air extra in deze markten wil investeren.
Daarnaast komen er activiteiten in Groot-Brittannië, Duitsland,
Frankrijk, Scandinavië en de Verenigde Staten. Deze activiteiten
variëren van paginagrote advertenties in toonaangevende week- en
maandbladen en op websites tot billboards in de metro en reclame op
trams in diverse buitenlandse steden.
De Amsterdamse wethouder Economische Zaken, Frits Huffnagel, is zeer
verheugd met deze samenwerking: "Om de toeristen naar Amsterdam te
krijgen, is een extra financiële impuls nodig om de komende maanden
meer buitenlandse bezoekers naar de hoofdstad te lokken. Juist de
bezoekers die meerdere dagen in Amsterdam verblijven spenderen veel
geld in de stad. Zo ben je in Mokum rijk en gelukkig tegelijk, aldus
Johnny Jordaan."
Op dinsdag 6 juli heeft het college ingestemd met de 3e
uitvoeringstranche van het economisch actieprogramma `HERMEZ' (`Het
economisch resultaat moet er zijn') van de wethouder Economische
Zaken, Frits Huffnagel. De projecten versterken de economische
structuur, stimuleren de werkgelegenheid en maken de stad mooier en
veiliger. Naast de gemeente Amsterdam investeren ook de stadsdelen en
het betrokken bedrijfsleven in de plannen. Eén van de speerpunten van
HERMEZ is City Promotion en toerisme.
Pb-135
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam