Ingezonden persbericht


VAN RECLAME KRIJG JE TREK

Den Haag, 1 juli 2004- Meer dan eenderde van de kinderen tussen 10-12 jaar geeft aan zin te krijgen in eten of drinken door reclame. In veel gevallen gaat het om snacks, fast food, snoep of chocolade. Als ik een reclame zie van frisdrank, dan pak ik dat. Als er reclame is voor chocolade, krijg ik daar ook zin in, zegt Rik, 11 jaar. Kinderen met obesitas en inactieve kinderen lijken hiervoor nog vatbaarder te zijn. Dit blijkt uit resultaten van de internetpoll, die de Hartstichting heeft uitgevoerd in het kader van Kids, Kilo s en Kijkcijfers.

De kinderen kregen ook vragen over wat reclame precies inhoudt. Uit deze resultaten blijkt dat kinderen in deze leeftijdscategorie een duidelijk beeld hebben van wat reclame is. Ze zien reclame als middel om mensen over te halen tot het doen van aankopen en begrijpen dat bedrijven hiermee geld willen verdienen. De kinderen geven aan dat reclame vaak de belofte niet waar maakt. Reclame is nep, want ze zeggen dat het super goed werkt maar meestal is dat niet zo, volgens Femke, 12 jaar. Ook interessant is dat de meeste kinderen vinden dat reclame programma s onderbreekt, te lang duurt en te vaak wordt herhaald.

De internetpoll is ingevuld door 2717 kinderen in de leeftijd van 10-12 jaar. Het volledige rapport is op aanvraag beschikbaar.

Kids, Kilo s en Kijkcijfers
De Nederlandse Hartstichting en De Stichting De Kinderconsument zijn begin maart met een grootschalig project over de effecten van voedingsmarketing op kinderen. Dit project is een reactie op de verontrustende ontwikkelingen op het gebied van overgewicht en obesitas bij kinderen.


---

U kunt het volledige rapport van de internetpoll aanvragen bij: Nederlandse Hartstichting
Mijke Bol, communicatiemedewerker
t: 070 - 315 56 27 e: m.bol@hartstichting.nl

Voor overige informatie:
Nederlandse Hartstichting
Karen van Reenen, programmamanager jeugd
t: 070 - 31 55 624 of 06 - 412 79 733 e: k.van.reenen@hartstichting.nl

NHS/ 51