Provincie Noord-Brabant


Brabantlaan 1
Postbus 90151
5200 MC 's-Hertogenbosch
Telefoon (073) 681 28 12
Fax (073) 614 11 15
info@brabant.nl
www.brabant.nl
Bank ING 67.45.60.043
Postbank 1070176

Persbericht                                       
                                                  

Brabantse proef met Incident Management dit najaar

De provincie Noord-Brabant streeft ernaar 1 oktober te starten met een proef voor incident management (IM). De proef duurt minimaal 6 maanden en wordt uitgevoerd op de provinciale wegen die behoren tot het regionaal verbindend wegennet (wegen met economisch belang) in het beheersgebied van de Politie Brabant Zuid-Oost.
Vandaag geven de bestuurders van vier provincies (Noord- en Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Brabant) het officiële startsein. Ook de gemeente Amsterdam heeft de intentie Incident Management toe te gaan passen. De proef in het Westland start vandaag daadwerkelijk.

"Incident Management omvat maatregelen die beogen de weg zo snel mogelijk nadat een incident heeft plaatsgevonden, voor het verkeer vrij te maken; een en ander met inachtneming van de verkeersveiligheid, de behartiging van belangen van mogelijke slachtoffers evenals de beheersing van de ontstane schade" zo staat in het draaiboek Incident Management. Dat draaiboek gaan hulpdiensten, wegbeheerders en private organisaties gebruiken bij de afhandeling van ongevallen. De afhandeling van een ongeval duurt gemiddeld drie kwartier. Wanneer er een vrachtwagen bij een ongeval betrokken is kan de tijd oplopen tot wel tien uur. Al die tijd is er geen of minder verkeer mogelijk op plaats van het ongeval. In die tijd groeit de file en zoekt het verkeer andere wegen, waardoor ook daar opstoppingen ontstaan. Dat kost niet alleen veel tijd en ergernis, maar ook de economische schade is enorm.

Op rijkswegen gebeurt het al een tijdje, nu gaan ook beheerders van het zogenaamde onderliggende wegennet Incident management toepassen. Daarvoor zijn afspraken gemaakt met politie, brandweer, ambulance, wegbeheerders en verzekeringsmaatschappijen. Want uiteindelijk moet de schadeafhandeling wel op een juridisch juiste manier plaatsvinden.


Versneld vrijmaken
Bij Incident Management is de gezamenlijke focus gericht op het versneld vrijmaken van de weg, waarmee winst in tijd en indirect ook in geld is te boeken. De administratieve afhandeling volgt daarna. Maar ook in praktische zin is er een snellere afhandeling. Bij een melding van een ongeval met een personenauto gaat gelijk een sleepwagen rijden. Normaal wordt een sleepwagen pas opgeroepen wanneer de politie dat nodig acht. Voortaan hoeft er alleen ter plaatse beslist te worden of er van de sleepdienst gebruik wordt gemaakt. Dat scheelt al snel 15 tot 20 minuten. Bij ongevallen met vrachtwagens is de tijdwinst nog veel groter omdat transportbedrijven normaliter een eigen sleepdienst laten komen. Zo'n sleepdienst moest vaak meer dan 100 kilometer rijden. Ook daaraan komt met Incident Management een eind want de wegbeheerder laat een takelbedrijf komen. Met het Verbond van verzekeraars zijn afspraken gemaakt over verdeling van de kosten.

Bij de proef in Noord-Brabant zijn verschillende partijen betrokken: de politie regio Brabant Zuid-Oost, Brandweer regio Zuid Brabant, de ANWB, Rijkswaterstaat, Verkeerscentrale Nederland, bergers en verzekeraars.
Er is in Noord-Brabant voor één proefgebied gekozen vanwege de beheersbaarheid van de proef. Het beheersgebied van politie Brabant Zuid-Oost wordt als meest geschikt gezien vanwege:
- grotere verkeersdrukte en naar verwachting daardoor meer ongevallen;
- de mogelijkheid om beperkt ervaring op te kunnen doen met IM op gemeentelijke wegen (N279 in Helmond);
- grotere samenhang in het wegennet;
- een mogelijke koppeling met de proef IM+ op de snel- en rijkswegen rondom Eindhoven.

Als de proef aan de verwachtingen voldoet, zal de provincie bekijken in hoeverre IM op alle wegen in Noord-Brabant met economisch belang toegepast kan worden.

IM is een onderdeel van Dynamisch Verkeers Management (DVM). Een serie van 25 proefprojecten en acties gericht op het verkeersveiliger maken van provinciale wegen, het verbeteren van de doorstroming, het bevorderen van specifieke verkeersgebruikers (zoals goederenvervoer, fietsers, voetgangers, etc) en het vergroten van kennis met behulp van ICT. DVM maakt onderdeel uit van de plannen voor een betere benutting van het onderliggend wegennet (OWN+).