Provincie Noord-Holland

Nieuwe kredieten voor infrastructuur

Het college van Gedeputeerde Staten (GS) heeft kredieten toegekend aan een zevental infrastructuur-projecten. De projecten maken deel uit van het Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur (PMI). GS hebben eveneens het PMI voor de periode 2004-2008 vastgesteld.

De projecten in het PMI zijn onderverdeeld in drie verschillende categorieën: projecten in de studiefase, projecten in de planfase, en projecten in de realisatiefase. Twee maal per jaar vindt er een actualisatie plaats van het programma en wordt besloten welke projecten doorgang vinden of niet. Van de projecten die worden voortgezet wordt bepaald welke projecten overgaan van de studie- naar de planfase, of van de plan- naar de uitvoeringsfase. Voor projecten in deze laatste categorie worden kredieten ter beschikking gesteld zodat de uitvoering ter hand kan worden genomen. Daarnaast kunnen tijdens de looptijd van een project ook extra kredieten worden verstrekt.

Aan de volgende projecten zijn kredieten zijn toegekend (NB alle bedragen zijn exclusief BTW):

a. Project HAL/Vinex-N242 en HAL-OV-corridor: 116.000.000,= Het project behelst de reconstructie van de N242 en de aanleg van een vrije busbaan tussen Alkmaar en Heerhugowaard. Omdat op dit moment nog geen volledige zekerheid is over de bijdrage van het rijk, wordt dit krediet verstrekt onder voorwaarden. Indien de rijksgelden niet afkomen dit is overigens niet de verwachting zal de Provincie in april 2004 het krediet intrekken en de aanbestedingsprocedure stoppen. Aan het project wordt financieel bijgedragen door de gemeenten Alkmaar, Heerhugowaard en Langedijk (totaal 7 miljoen). Via de GDU-plus verwacht de provincie van het rijk een bedrag van 73 miljoen. De provincie zelf draagt 40 miljoen bij. In een eerder stadium een voorbereidingskrediet van 4 miljoen verstrekt.

b. Studiekrediet "Energie uit asfalt N201/N242": 250.000,= Onderzocht gaat worden hoe en onder welke voorwaarden energie uit asfalt kan worden opgewekt. Met name de N201 en de N242 worden onder de loep genomen.
Dit bedrag komt ten laste van het Provinciaal Mobiliteitsfonds.

c. Reconstructie N248 en aanleg rotonde N248-N240, gemeente Wieringermeer (aanvullend krediet): 1.402.000,= Voor het project N 248, Wieringermeer Robbenplaat is reeds een krediet toegekend van 2.380.000,=. Door een misverstand is de gemeentelijke bijdrage ten onrechte van de totale uitvoeringskosten afgetrokken en niet meegenomen in de kredietaanvraag. De systematiek die de provincie hanteert is dat voor het totaalbedrag krediet wordt aangevraagd en vervolgens worden de bijdragen van derden geïnd. De bijdrage van de gemeente is (exclusief bijdrage in de voorbereidings-kosten) 1.534.000,-- (prijspeil 2003). Dit aanvullende krediet heeft geen consequenties voor de vrij besteedbare ruimte binnen het PMI.

Fiets

d. Fietstunnel De Hoep/Snevert, gemeente Schagen (verhoging krediet) 150.000,=

Bij de actualisering van het PMI 2001 is een krediet van 2.268.901,= ( 5 miljoen) verleend. Tijdens de realisatie bleek dit krediet niet toereikend.
Extra kosten zijn ontstaan doordat de de grondgesteldheid onder een deel van de tunnel slechter was dan eerder was aangenomen, waardoor een anderssoortige fundering (een van schuimbeton) moest worden toegepast.

Verkeersveiligheid

e. N200, aanbrengen alternatieve verlichting + extra kosten reconstructie Zeeweg, gemeente Bloemendaal: 565.000,= Vooruitlopend op de reconstructie van de Kop van de Zeeweg en de Boulevard Barnaart is de Zeeweg zoveel mogelijk volgens de criteria van het nationale programma Duurzaam Veilig ingericht. Dit is tegelijkertijd met het plegen van onderhoudswerkzaamheden gedaan. Tijdens die werkzaamheden bleek dat bij een aantal gevaarlijke punten extra borden moesten worden geplaatst. Daarnaast is ervoor gekozen de Zeeweg uit te voeren met de milieuvriendelijke, maar wel duurdere LED-verlichting. Bij de eerste kredietaanvraag was nog niet duidelijk of op de Zeeweg LED-verlichting kon worden aangebracht.

f. Korte-termijnmaatregelen N207, gemeente Haarlemmermeer 9.000.000,= Voor het verkeersveilig maken van de N207 zijn een aantal maatregelen voorbereid. Deze maatregelen zijn:
Fysieke scheiding van de rijstroken.

* Verbreding van de verharding.

* Het verharden van de bermen aan weerszijden van de weg.
* Alle aansluitingen op het wegvak worden voorzien van roodlichtcameras.

* Het aanbrengen van filedetectie.
Het aanpassen van de bebording, verlichting en markeringen.

Het kredietbedrag betreft een kostenindicatie. Vanwege de urgentie van de te nemen maatregelen wordt dit project met hoge snelheid uitgevoerd. Het volledige pakket maatregelen en de daarbij behorende kosten zijn nog niet geheel duidelijk.

g. Bijdrage rotonde N510-Elzenlaan (gemeente Bergen) 96.000,= De provincie draagt eenderde deel bij in de kosten van een rotonde op het kruispunt N510 (Zeeweg)-Elzenlaan in de gemeente Bergen. De provincie hanteert bij de aanleg van een rotonde de regel dat de kosten worden verdeeld over de wegbeheerders van de betreffende wegvakken.