Nieuwe kredieten voor infrastructuur
Het college van Gedeputeerde Staten (GS) heeft kredieten toegekend aan
een zevental infrastructuur-projecten. De projecten maken deel uit van
het Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur (PMI). GS hebben
eveneens het PMI voor de periode 2004-2008 vastgesteld.
De projecten in het PMI zijn onderverdeeld in drie verschillende
categorieën: projecten in de studiefase, projecten in de planfase, en
projecten in de realisatiefase. Twee maal per jaar vindt er een
actualisatie plaats van het programma en wordt besloten welke
projecten doorgang vinden of niet. Van de projecten die worden
voortgezet wordt bepaald welke projecten overgaan van de studie- naar
de planfase, of van de plan- naar de uitvoeringsfase. Voor projecten
in deze laatste categorie worden kredieten ter beschikking gesteld
zodat de uitvoering ter hand kan worden genomen. Daarnaast kunnen
tijdens de looptijd van een project ook extra kredieten worden
verstrekt.
Aan de volgende projecten zijn kredieten zijn toegekend (NB alle
bedragen zijn exclusief BTW):
a. Project HAL/Vinex-N242 en HAL-OV-corridor: 116.000.000,=
Het project behelst de reconstructie van de N242 en de aanleg van een
vrije busbaan tussen Alkmaar en Heerhugowaard. Omdat op dit moment nog
geen volledige zekerheid is over de bijdrage van het rijk, wordt dit
krediet verstrekt onder voorwaarden. Indien de rijksgelden niet
afkomen dit is overigens niet de verwachting zal de Provincie in april
2004 het krediet intrekken en de aanbestedingsprocedure stoppen.
Aan het project wordt financieel bijgedragen door de gemeenten
Alkmaar, Heerhugowaard en Langedijk (totaal 7 miljoen). Via de
GDU-plus verwacht de provincie van het rijk een bedrag van 73 miljoen.
De provincie zelf draagt 40 miljoen bij. In een eerder stadium een
voorbereidingskrediet van 4 miljoen verstrekt.
b. Studiekrediet "Energie uit asfalt N201/N242": 250.000,=
Onderzocht gaat worden hoe en onder welke voorwaarden energie uit
asfalt kan worden opgewekt. Met name de N201 en de N242 worden onder
de loep genomen.
Dit bedrag komt ten laste van het Provinciaal Mobiliteitsfonds.
c. Reconstructie N248 en aanleg rotonde N248-N240, gemeente
Wieringermeer (aanvullend krediet): 1.402.000,=
Voor het project N 248, Wieringermeer Robbenplaat is reeds een krediet
toegekend van 2.380.000,=. Door een misverstand is de gemeentelijke
bijdrage ten onrechte van de totale uitvoeringskosten afgetrokken en
niet meegenomen in de kredietaanvraag. De systematiek die de provincie
hanteert is dat voor het totaalbedrag krediet wordt aangevraagd en
vervolgens worden de bijdragen van derden geïnd.
De bijdrage van de gemeente is (exclusief bijdrage in de
voorbereidings-kosten) 1.534.000,-- (prijspeil 2003). Dit aanvullende
krediet heeft geen consequenties voor de vrij besteedbare ruimte
binnen het PMI.
Fiets
d. Fietstunnel De Hoep/Snevert, gemeente Schagen (verhoging krediet)
150.000,=
Bij de actualisering van het PMI 2001 is een krediet van 2.268.901,= (
5 miljoen) verleend. Tijdens de realisatie bleek dit krediet niet
toereikend.
Extra kosten zijn ontstaan doordat de de grondgesteldheid onder een
deel van de tunnel slechter was dan eerder was aangenomen, waardoor
een anderssoortige fundering (een van schuimbeton) moest worden
toegepast.
Verkeersveiligheid
e. N200, aanbrengen alternatieve verlichting + extra kosten
reconstructie Zeeweg, gemeente Bloemendaal: 565.000,=
Vooruitlopend op de reconstructie van de Kop van de Zeeweg en de
Boulevard Barnaart is de Zeeweg zoveel mogelijk volgens de criteria
van het nationale programma Duurzaam Veilig ingericht. Dit is
tegelijkertijd met het plegen van onderhoudswerkzaamheden gedaan.
Tijdens die werkzaamheden bleek dat bij een aantal gevaarlijke punten
extra borden moesten worden geplaatst. Daarnaast is ervoor gekozen de
Zeeweg uit te voeren met de milieuvriendelijke, maar wel duurdere
LED-verlichting. Bij de eerste kredietaanvraag was nog niet duidelijk
of op de Zeeweg LED-verlichting kon worden aangebracht.
f. Korte-termijnmaatregelen N207, gemeente Haarlemmermeer 9.000.000,=
Voor het verkeersveilig maken van de N207 zijn een aantal maatregelen
voorbereid. Deze maatregelen zijn:
Fysieke scheiding van de rijstroken.
* Verbreding van de verharding.
* Het verharden van de bermen aan weerszijden van de weg.
* Alle aansluitingen op het wegvak worden voorzien van
roodlichtcameras.
* Het aanbrengen van filedetectie.
Het aanpassen van de bebording, verlichting en markeringen.
Het kredietbedrag betreft een kostenindicatie. Vanwege de urgentie van
de te nemen maatregelen wordt dit project met hoge snelheid
uitgevoerd. Het volledige pakket maatregelen en de daarbij behorende
kosten zijn nog niet geheel duidelijk.
g. Bijdrage rotonde N510-Elzenlaan (gemeente Bergen) 96.000,=
De provincie draagt eenderde deel bij in de kosten van een rotonde op
het kruispunt N510 (Zeeweg)-Elzenlaan in de gemeente Bergen. De
provincie hanteert bij de aanleg van een rotonde de regel dat de
kosten worden verdeeld over de wegbeheerders van de betreffende
wegvakken.