Ingezonden persbericht

Europese CEO's verwachten sterke invloed strategische outsourcing op bedrijfsresultaten

Onderzoek CSC naar opinietrends onder Europese beslissers

Bunnik, 11 november 2003 - Uit een onderzoek van Computer Sciences Corporation (NYSE: CSC) onder beslissers binnen het Europese bedrijfsleven blijkt een groeiend bewustzijn dat strategische outsourcing (het uitbesteden van IT- en bedrijfsprocessen) in de toekomst sterk zal bijdragen aan de bedrijfsresultaten. Het onderzoek onder CEO's, CIO's en CFO's van bedrijven in de Financial Times European Top 250-ranglijst belicht trends in waarom en hoe ondernemingen outsourcing zullen inzetten om bedrijfsprestaties te verbeteren. Conclusies zijn:


* Kostenbesparingen zijn voor deze groep beslissers de belangrijkste beweegreden achter outsourcing;
* Deze groep ziet outsourcing als manier om de onderneming een hogere mate van flexibiliteit te geven en bedrijfsveranderingen eenvoudiger door te voeren. Bijna de helft (47%) van de respondenten ziet strategische outsourcing als een belangrijke factor bij het doorvoeren van belangrijke of drastische veranderingen in de bedrijfsprocessen. Voor 72% geldt dit bij dergelijke veranderingen in de IT;
* Het merendeel werkt het liefst met consortia die verschillende expertises van diverse leveranciers bundelen;
* Het Verenigd Koninkrijk loopt qua aantallen outsourcingscontracten duidelijk voorop. De andere Europese markten zullen de komende drie jaar een inhaalslag maken;
* Gemiddeld ligt de totale contractwaarde van een outsourcingscontract op EUR279 miljoen.

Het onderzoek, dat werd uitgevoerd door CSC's onderzoeksafdeling Research Services, geeft een indicatie van de activiteiten op het terrein van strategische outsourcing van de 250 belangrijkste Europese ondernemingen. Het biedt inzicht in de ideeën van executives op dit vlak uit het verleden (vijf jaar geleden), hun huidige kijk op dit onderwerp en hun toekomstverwachtingen. De vragen richtten zich op de robuustheid van hun huidige strategie en de mate waarin ze tevreden zijn met de grote outsourcingscontracten (van meer dan EUR50 miljoen). Het wijst uit dat outsourcing meer en meer wordt gezien als noodzakelijk voor toekomstige groei.

"De laatste drie jaar is een aantal grote organisaties ertoe overgegaan delen van hun bedrijfsvoering uit te besteden om zo tegenwicht te bieden aan de zware economische omstandigheden. Het onderzoek toont echter aan dat er kansen liggen voor bedrijven die outsourcing breder of strategischer benaderen", aldus George Bell, als President verantwoordelijk voor CSC's Europese activiteiten. "Outsourcing stelt ondernemingen in staat kosten te besparen en gebruik te maken van specifieke expertise. Daarnaast draagt het bij aan het vermogen van organisaties om zich snel aan te passen aan marktveranderingen."

Het onderzoek legde ook een aantal belangrijke issues bloot, waarmee hoger management te maken krijgt in het besluitvormingsproces omtrent een outsourcingsstrategie. Circa de helft van de ondernemingen gaf aan een duidelijke aanpak te hanteren bij het vinden van partners; slechts een derde houdt er daadwerkelijk een dergelijke aanpak op na voor wat betreft de onderhandelingen. Daarnaast was het opvallend dat 90% van de respondenten liever werkt met een aantal best-of-breed leveranciers; een bevestiging van de verschuiving die zichtbaar is in de industrie naar een consortiumaanpak.

"Het inzetten van verschillende leveranciers kan ondernemingen een voordeel bieden, omdat ze toegang krijgen tot hoge kennisniveaus", vervolgt Bell. "Het nadeel is de tijd en moeite die het kost om outsourcingsleveranciers te vinden en de relaties te onderhouden. Bedrijven moeten afwegen wat de gevolgen zijn voor de kosten, serviceniveaus en de beheerinspanning als ze activiteiten aan één of aan verschillende leveranciers uitbesteden. Een alternatief is de aansturing van verschillende outsourcingspartijen door één centrale partij. Op die manier houden organisaties de toegang tot specialisten, maar dan via één contact. Wij zien dit als verreweg de beste oplossing voor grootschalige uitbestedingstrajecten en verwachten dan ook een duidelijke toename van het aantal Europese deals op een dergelijke consortium- of alliantiebasis."

# # #

Een Summary Report van het onderzoek 'Strategic Outsourcing: Current Practices & Future Expectations', kan worden opgevraagd bij Lammers van Toorenburg Benelux PR, Cas Heuvelmans: cas@lvtpr.nl of 030 - 65 65 070.

Over Research Services
CSC's Research Services richt zich op het onderzoek naar opkomende management- en technische issues. Met een netwerk van onderzoekers adviseert Research Services topmanagement op het vlak van de implicaties voor de bedrijfsvoering van ontwikkelingen in de informatietechnologie en best practices in het management van IT-afdelingen. Research Services is opgericht in 1976 en biedt klanten toegang tot het beste denkwerk op het terrein van de managementpraktijk. Voor meer informatie: www.cscresearchservices.com

Over CSC
Computer Sciences Corporation is sinds de oprichting in 1959 uitgegroeid tot één van 's werelds grootste IT-dienstverleners. CSC's missie is het leveren van oplossingen aan organisaties in industrie en overheid, die exact aansluiten op hun specifieke eisen en die deze organisaties in staat stellen te profiteren van de geavanceerde toepassing van technologie.

CSC heeft wereldwijd circa 92.000 medewerkers. Zij richten zich op systeemontwerp en -integratie, outsourcing van IT en bedrijfsprocessen, applicatiesoftwareontwikkeling, web- en applicatie-hosting en management-consulting. Het hoofdkantoor van CSC staat in El Segundo, Californië. Het bedrijf behaalde een omzet van $12,1 miljard over de periode van de laatste 12 maanden (eindigend op 4 juli 2003). Voor meer informatie: www.csc.nl.


---