Ingezonden persbericht

Persbericht

SPS en OGD software werken mee aan nieuw leerboek "ICT dienstverlening"

Reeuwijk, 7 juli 2003 -- SPS en OGD software, twee organisaties gespecialiseerd in professioneel ICT-beheer, hebben medewerking verleend aan het studieboek "ICT Dienstverlening: Van ICT-beheer naar ICT Service Management" van de auteurs Leo Ruijs en Wouter de Jong. Dankzij deze unieke samenwerking krijgen studenten te maken met realistische business cases. Om de theorie in praktijk te brengen zijn behalve het studieboek een werkboek en een cd-rom met versies van de system management tool Gensys Monitor van SPS en de service management tool TOPdesk van OGD software ontwikkeld. Beide organisaties leveren hiermee een bijdrage aan de vergroting van kennis op het gebied van professionele ICT-dienstverlening in Nederland.

In dit studieboek staat niet de techniek maar de behoefte vanuit bedrijfsprocessen centraal. De beheersing van de dienstverlening, ofwel Service Management, binnen het ICT-vakgebied is daarbij het uitgangspunt. Auteur Leo Ruijs is zelfstandig consultant met ruime ervaring op het gebied van operationeel beheer in rekencentra en inrichting van Service Management. Hij is onder andere betrokken geweest bij het Kwintes project. Wouter de Jong is universitair docent informatica aan de TU Delft. Zijn onderwijs- en onderzoekstaken liggen onder andere op het terrein van inrichting, beheer en beveiliging van informatiesystemen en het ontwikkelen van simulatiemodellen.

"De bereidheid van SPS en OGD software om aan dit project mee te werken, heeft geleid tot een studieboek waarin theorie en praktijkvoorbeelden aan studenten duidelijk maken dat ICT Service Management meer is dan het op passieve en reactieve wijze 'in de lucht houden' van servers", aldus Leo Ruijs.

Het boek "ICT Dienstverlening: Van ICT-beheer naar ICT Service Management" is uitgegeven door Academic Service met ISBN nummer 90 395 2028 3.

Over OGD:
OGD software, gevestigd in Delft, is de producent van dé service management applicatie TOPdesk. TOPdesk is inmiddels bij meer dan 1000 organisaties geïmplementeerd in
15 verschillende landen. OGD software biedt met de TOPdesk productenlijn voor ieder type
helpdesk - van klein tot zeer groot - en voor elk budget een kwalitatief zeer goed standaardpakket met veel mogelijkheden. TOPdesk ondersteunt o.a. het Incidentbeheer, Probleembeheer, Wijzigingsbeheer, Configuratiebeheer, Dienstenniveaubeheer en Kostenbeheer.

Naast de ITIL support processen biedt TOPdesk een groot aantal standaard functionaliteiten, zoals: diverse selectie- en zoekmogelijkheden, rapportages, een knowledge database, autorisatiebeheer, e-mailkoppeling en hard- en software inventarisatie.
Voor meer informatie: www.topdesk.nl

Over SPS:
SPS "The Service Provider Solutions company" is sinds haar oprichting in 1994 de toonaangevende Nederlandse leverancier van complete IT beheeroplossingen. Meer dan 300 nationale en internationale organisaties maken gebruik van de Gensys producten voor werkplekbeheer en enterprise systems management. In het eigen Gensys RES-Q remote beheercentrum wordt gedurende 24 uur per dag, 7 dagen per week maximale IT beschikbaarheid gegarandeerd voor meer dan 50 organisaties Daarnaast levert SPS Gensys advies, technische ondersteuning en implementatiediensten op het gebied van hardware, sizing, inrichting, migraties, service management, Unix, Windows NT/2000/XP, Oracle, SQL-Server, Progress en Exchange. Voor meer informatie: www.sps.nl