Nieuws
Meldpunt sociale zekerheidsfraude
MELDPUNT SOCIALE ZEKERHEIDSFRAUDE
Recht op uitkering, recht op controle
Wie recht heeft op een bijstandsuitkering, een Ioaw- of een
Ioaz-uitkering, moet die uitkering ook krijgen. Juist berekend, op
tijd en zonder rompslomp. De Sociale Dienst zorgt daarvoor.
Omgekeerd moet de Sociale Dienst zeker weten dat de uitkering bij de
juiste persoon terechtkomt en de hoogte van de uitkering klopt. Dat is
een wettelijke verplichting.
Om het recht op uitkering te kunnen vaststellen heeft de Sociale
Dienst allerlei gegevens nodig. Bedoeld wordt persoonlijke gegevens
(woon- en leefsituatie) en financiële gegevens (inkomsten en
vermogen).
Het recht op uitkering wordt maandelijks gecontroleerd aan de hand van
het rechtmatigheidsformulier. Een nieuw hulpmiddel bij de controle is
het Inlichtingenbureau. Eigenlijk is het Inlichtingenbureau niets meer
of minder dan een slim computersysteem dat het mogelijk maakt
persoonsgegevens supersnel en nauwkeurig met andere instanties te
vergelijken.
Misbruik en oneigenlijk gebruik van een uitkering
De gemeente wil er alles aan doen om misbruik en oneigenlijk gebruik
van uitkeringen te voorkomen en te bestrijden.
De sociale rechercheurs worden uiteindelijk ingeschakeld om
uitkeringsfraude op te sporen. Als fraude wordt vastgesteld, wordt bij
fraude onder 6.000 altijd een boete opgelegd. Is de fraude meer dan
6.000 dan is de gemeente verplicht aangifte te doen bij Justitie. Het
fraudebedrag wordt altijd teruggevorderd.
U wilt doorgeven dat iemand fraudeert, wat moet u doen?
U kunt rechtstreeks contact opnemen met de afdeling Sociale Recherche
van de Intergemeentelijk Sociale Dienst voor het Leudalkwartier op
maandag en woensdag tussen 10.00 uur en 12.00 uur. Het telefoonnummer
is 0475- 499616 of 499617. U kunt ook een brief schrijven aan de
afdeling Sociale Recherche. Het adres is Postbus 3025, 6093 ZG
Heythuysen.
Gemeente Heythuysen