Gemeente Heythuysen

Nieuws

Meldpunt sociale zekerheidsfraude

MELDPUNT SOCIALE ZEKERHEIDSFRAUDE

Recht op uitkering, recht op controle

Wie recht heeft op een bijstandsuitkering, een Ioaw- of een Ioaz-uitkering, moet die uitkering ook krijgen. Juist berekend, op tijd en zonder rompslomp. De Sociale Dienst zorgt daarvoor. Omgekeerd moet de Sociale Dienst zeker weten dat de uitkering bij de juiste persoon terechtkomt en de hoogte van de uitkering klopt. Dat is een wettelijke verplichting.
Om het recht op uitkering te kunnen vaststellen heeft de Sociale Dienst allerlei gegevens nodig. Bedoeld wordt persoonlijke gegevens (woon- en leefsituatie) en financiële gegevens (inkomsten en vermogen).
Het recht op uitkering wordt maandelijks gecontroleerd aan de hand van het rechtmatigheidsformulier. Een nieuw hulpmiddel bij de controle is het Inlichtingenbureau. Eigenlijk is het Inlichtingenbureau niets meer of minder dan een slim computersysteem dat het mogelijk maakt persoonsgegevens supersnel en nauwkeurig met andere instanties te vergelijken.

Misbruik en oneigenlijk gebruik van een uitkering De gemeente wil er alles aan doen om misbruik en oneigenlijk gebruik van uitkeringen te voorkomen en te bestrijden.
De sociale rechercheurs worden uiteindelijk ingeschakeld om uitkeringsfraude op te sporen. Als fraude wordt vastgesteld, wordt bij fraude onder 6.000 altijd een boete opgelegd. Is de fraude meer dan 6.000 dan is de gemeente verplicht aangifte te doen bij Justitie. Het fraudebedrag wordt altijd teruggevorderd.

U wilt doorgeven dat iemand fraudeert, wat moet u doen? U kunt rechtstreeks contact opnemen met de afdeling Sociale Recherche van de Intergemeentelijk Sociale Dienst voor het Leudalkwartier op maandag en woensdag tussen 10.00 uur en 12.00 uur. Het telefoonnummer is 0475- 499616 of 499617. U kunt ook een brief schrijven aan de afdeling Sociale Recherche. Het adres is Postbus 3025, 6093 ZG Heythuysen.