ATWORK SOLUTIONS

Margarita en De Roy in Belevingskasteel

ECHTELIJKE WONING DE ROY EN MARGARITA WORDT BELEVINGSKASTEEL

Moerdijk - Er zijn serieuze gesprekken tussen een Franse makelaar en belevingsarchitect Rob de With om van een deel van het kasteel in het Franse Auch een Belevingskasteel te maken. In deze nieuwe tijd wordt Beleving als een nieuwe economie gezien. De With wil met het Kasteel een Europees centrum openen waar men het voorbeeld van leef- en werkruimtes zelf kan bedenken, laten ontwikkelen of ontwerpen. Hij noemt zijn visie op het kasteel onderdeel van The Wave of New Reflections.

De With, die zelf een bureau heeft met de naam At Work, voorziet dat in de komende jaren een groter bewustzijn op gang komt, ten aanzien van de plaats waar men werkt. De werkplek zal niet meer bestaan uit een vaste plek, bureau, aanleuntafel en een stoel. In de vorige eeuw was dat nodig omdat bijvoorbeeld telefoontoestellen met een draad aan de muur verbonden waren. Nu alle apparatuur mobiel is, en ook draadloze computertechnologie in kantoren geïnstalleerd wordt, is de noodzaak tot vaste werkplekken afgenomen. Daardoor is een ware revolutie ontstaan.

Aan het eind van de vorige eeuw werd er aan de hand van Arbo wetgeving gelet op de technische haalbaarheid van een werkplek. Ook werd het al niet vreemd meer om werkplekken aan te passen aan de eigenschappen van degene die er veelvuldig gebruik van maakte. Tegenwoordig wordt een werkplek ook gezien als een verlengstuk van de beleving van een werknemer in het bedrijf. Een werkplek wordt steeds meer een leefplek. Hiermee migreert een werkplek van een technologisch goedgekeurde vaste plaats in een gebouw, tot een prettig mobiel systeem dat organisch met de medewerkers mee verhuist, waarheen ze ook gaan. Tevens treedt er bewustzijn op dat medewerkers het bedrijf vormen. In de vorige eeuw werd een bedrijf nog voorop gesteld en was niemand zich echt bewust van het feit dat het bedrijf niet bestond, en wel de mensen die erin samenwerkten.

De With overweegt om een deel van het kasteel te huren of te kopen voor het inrichten van organische werkplekken. Hij verdiept zich daarvoor in de interne communicatie strategie van zijn opdrachtgevers, en vertaalt het beleid naar gevoel en werkplek architectuur. Door alle publiciteit trok het kasteel in Auch zijn belangstelling. Juist in zo een gebouw kan temidden van het leefbare romantische oude, een volstrekt nieuwe visie worden ontwikkeld. Hiermee krijgen opdrachtgevers van de With ook de kans om zich buiten de patronen van het gangbare kantoor te verplaatsen en daadwerkelijk over de (kasteel) muur te leren denken.

Meer informatie over de actie van Rob de With kan telefonisch op werkdagen:
(+31) 168 35 33 00

Of in spoedgevallen via: 06 54 905 302


--einde persbericht--

29 jun 03 13:13