Erasmus Universiteit Rotterdam

6 juni 2003

Hoe duurzaam zijn duurzame producten?

Dagelijks vindt vervanging plaats van vele duurzame producten. De televisie wordt vervangen voor een grotere, de computer door een snellere en de koffiezetter door een mooiere. Slechts eenderde van deze producten is volledig defect. Een even groot gedeelte verkeert in een goede technische conditie. De rest vertoont mankementen, maar functioneert nog wel. 'Goed functionerende producten' gaan het huis uit omdat de consument het nieuwste van het nieuwste wenst te bezitten. Producten, zo stelt Nicole van Nes in haar proefschrift Vervanging van duurzame producten. Beïnvloeding van productlevensduur door middel van het productontwerp, moeten meer modulair worden opgebouwd. Zo bieden ze flexibiliteit. Bovendien kunnen ze gedurende hun levensduur meegroeien met de veranderende wensen van de consument. Op deze manier blijven producten langer up to date en kan de levensduur worden verlengd. Zij promoveert op vrijdag 6 juni 2003 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

De promovenda gaat uitgebreid in op de vraag wat de motieven zijn voor consumenten om hun producten te vervangen. Het idee om een product te vervangen speelt vaak gedurende langere tijd in iemands gedachten. Het is een afweging tussen wat men heeft en wat men zou willen hebben. De uiteindelijke beslissing is meestal gebaseerd op een opeenstapeling van meerdere factoren.

Bijvoorbeeld, de televisie vertoont mankementen en bovendien wil men graag een breedbeeld en mooier geluid. De nieuwe wensen, in dit geval een breedbeeld en mooier geluid, zijn op zichzelf meestal niet voldoende aanleiding om een goed functionerend product te vervangen. Het product moet toch ook wel iets mankeren om de vervanging te kunnen rechtvaardigen. Maar deze redenering geldt ook andersom. Een mankement is op zichzelf niet voldoende aanleiding om een product te vervangen, het nieuwe product moet ook wel iets extra te bieden hebben.

De producten die worden vervangen zonder enig mankement betreft hoofdzakelijk twee typen. Enerzijds de hightech producten zoals computers en mobiele telefoons, de technologie ontwikkeld hier zo snel dat men niet kan wachten tot het product stuk gaat. Anderzijds en meer verrassend ook juist lowtech producten zoals een stoel of een kapstok, producten die eigenlijk niet stuk te krijgen zijn en producten waar helemaal geen technologie in zit.

In het algemeen hebben mensen moeite om een product te vervangen dat nog goed functioneert. Er heerst een moraal dat iets stuk moet zijn om het te mogen vervangen. Wanneer het product niet stuk is en men het toch heel graag wilt vervangen zoekt men, soms krampachtig, naar andere redenen om de vervanging voor zichzelf of anderen te verantwoorden. Veel gebruikte redenen zijn 'ik wilde mezelf belonen of verwennen', 'ik heb een goede bestemming voor het oude product', 'het product gaat al veel langer mee dan ik had verwacht' en 'het heeft zijn geld al wel opgebracht'.

In sommige gevallen is men hiervan vrijgesteld door een duidelijk aanwijsbare situationele verandering die aanleiding geeft tot de vervanging zoals een verhuizing of een nieuwe baan.

Gebaseerd op het consumentenonderzoek geeft de promovenda een nieuwe visie op productontwikkeling. Uit het onderzoek blijkt dat 'goed functionerende producten' worden vervangen vanwege veranderende wensen van de consument. Deze wensen veranderen als gevolg van wijzigingen in het persoonlijk leven en extra mogelijkheden van nieuwe producten. Producten moeten meer modulair worden opgebouwd zodat ze flexibiliteit bieden en gedurende hun levensduur kunnen meegroeien met de veranderende wensen van de consument. Op deze manier blijven producten langer up to date en kan de levensduur worden verlengd.

Deze visie op productontwikkeling wordt geïllustreerd in een serie van productvoorbeelden. Het merendeel van deze serie zijn productconcepten die binnen het kader van het onderzoek zijn ontwikkeld in samenwerking met Erik Smeels van ontwerpbureau STIO. Een voorbeeld van zon productconcept is 'The Sound Machine', een stereoset met een modulaire opbouw. De cd-speler kan te allen tijde worden vervangen door een DVD of MP3 speler. Bovendien kan men het uiterlijk variëren met de positie van de boxen en de afbeelding op de display.

Promotoren: mw. prof.dr. J.M. Cramer, Milieumanagement in organisaties (EUR) en prof.dr.ir. A.L.N. Stevels, Milieukundig ontwerpen van elektronicaproducten (TUD)

Noot voor de pers
Promotie 6 juni, 13.30 uur
Plaats: Woudestein, Senaatszaal
Info: afdeling Communicatie, tel. (010) 408 1216 / 1777 e-mail persberichten@daz.eur.nl
zie ook www.van-nes.com
Hoe duurzaam zijn duurzame producten?