Amsterdam Airport Schiphol
Schiphol Group behaalt lager nettoresultaat door invoering VPB
Opnieuw negatieve cashflow
Persbericht / Press Release
Schiphol,
21 februari 2003
Het nettoresultaat van Schiphol Group is in 2002 uitgekomen op E 141 miljoen tegen E 191 miljoen in 2001. Het resultaat werd positief beïnvloed door een bruto boekwinst van E 17 miljoen bij de verkoop van vastgoed aan het ACRE Fund en negatief doordat voor de eerste maal vennootschapsbelasting (VPB) over de winst verschuldigd was; hiermee is een bedrag van E 74 miljoen gemoeid.
Het exploitatieresultaat ontwikkelde zich duidelijk beter dan aanvankelijk was voorzien, doordat het passagiersvervoer zich sneller herstelde dan begin 2002 nog werd verwacht. Daartegenover stond dat Schiphol Group vanwege de hoge investeringen in 2002 opnieuw een negatieve cashflow had.
De return on net assets (RONA) voor belastingen kwam uit op 9,1% tegen 8,9% in 2001. Het rendement op het eigen vermogen bedroeg 7,4% tegen 11,0% in 2001. Inclusief vennootschapsbelasting zou het rendement in 2001 zijn uitgekomen op 7,2%.
Bedrijfsopbrengsten
De netto-omzet steeg met 11,5% tot E 774 miljoen. Verdeeld over de verschillende omzetcategorieën was het beeld als volgt:
De stijging van de inkomsten uit havengelden was het resultaat van uiteenlopende factoren. De start- en landingsgelden voor luchtvaartmaatschappijen werden per 1 april met 4,5% verlaagd. Daar stond echter de invoering van een Airport Security Charge per 1 april tegenover van E 4,40 per lokaal opstappende passagier en E 1,60 per vertrekkende transferpassagier. Bovendien steeg het aantal passagiers verder, terwijl de daling van het aantal vliegtuigbewegingen gedeeltelijk werd gecompenseerd door een hoger gemiddeld startgewicht (MTOW). Het startgewicht is van belang voor de bepaling van de hoogte van de start- en landingsgelden.
De inkomsten uit concessies stegen licht als saldo van een beperkte stijging van het aantal passagiers en het gelijk blijven van de gemiddelde concessie-inkomsten per vertrekkende passagier op de lokatie Schiphol (E 4,06).
Ondanks de mindere gang van zaken op de vastgoedmarkt stegen de inkomsten uit verhuur van vastgoed opnieuw. Dit was het gevolg van toevoegingen aan de portefeuille en een stijging van de huurtarieven als gevolg van indexatie.
De parkeerinkomsten lagen boven het niveau van 2001. De tarieven bleven nagenoeg ongewijzigd, terwijl ook het aantal parkeerplaatsen niet wezenlijk veranderde. De stijging wordt met name veroorzaakt door de in de tweede helft van 2001 overgenomen activiteit VIP Valet Parking.
De stijging van de verkoop commercieel onroerend goed ter hoogte van E 47 miljoen hing voornamelijk samen met de verkoop van vastgoed aan het ACRE Fund (E 46 miljoen).
Bedrijfslasten
De bedrijfslasten stegen met 11,4% tot E 537 miljoen. De onderverdeling hiervan was als volgt:
De stijging van de externe kosten (waaronder uitbestedingen) hing vooral samen met de toegenomen beveiligingsinspanningen in de terminal. De kosten voor beveiliging kwamen in 2002 uit op circa E 40 mln, terwijl de opbrengsten van de Airport Security Charge circa E 52 miljoen bedroegen. Dit is hoger dan was gebudgetteerd, vooral als gevolg van het hoger dan verwachte aantal passagiers. Deze positieve opbrengst is verrekend in de nieuwe tarieven voor 2003, die inmiddels zijn goedgekeurd door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De toename van de salarissen en sociale lasten was enerzijds het gevolg van de toepassing van een nieuwe CAO, die een algehele loonstijging voor 2002 van circa 4% inhield, en anderzijds van een toename van het gemiddeld aantal fte's met 96. Dit laatste hing vooral samen met de oplevering van de Polderbaan en de daarbij behorende uitbreiding van de brandweer en operationele dienst, alsmede door uitbreiding van de formatie vooruitlopend op het feit dat de overheid de beveiligingstaken in de terminal per 1 april laat uitvoeren door Schiphol Group.
De toename van de post kostprijs verkoop onroerend goed was vooral het gevolg van de verkoop van vastgoed aan het ACRE Fund.
De overige bedrijfskosten zijn ten opzichte van 2002 vrijwel gelijk gebleven.
Exploitatieresultaat
Door de ontwikkeling van opbrengsten en kosten kwam het exploitatieresultaat uit op E 253 miljoen, een duidelijke stijging ten opzichte van de E 224 miljoen van 2001. Het resultaat vóór aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen (EBITDA) kwam uit op E 356 miljoen tegen E 323 miljoen in 2001.
Het (negatieve) saldo van financiële baten en lasten gaf een stijging te zien van E 35 miljoen naar E 39 miljoen. De toename was vooral het gevolg van het hoge investeringsniveau, waardoor meer vreemd vermogen moest worden opgenomen. Op een investering in Brisbane Airport Corporation is een rentevergoeding van E 1 miljoen ontvangen.
Het resultaat deelnemingen daalde door een lager resultaat van Schiphol Area Development Company ter grootte van E 0,8 miljoen. De opbrengst uit JFK IAT was in 2001 E 1,4 miljoen; in 2002 nagenoeg nul.
Investeringen en financiering
Nadat in de loop van 2002 bleek dat de vervoersontwikkeling gunstiger was dan aanvankelijk werd gevreesd, werden enkele uitgestelde projecten opnieuw ter hand genomen, zoals de aanleg van de J-pier en de uitbreiding van Terminal West. In totaal werd voor een bedrag van E 343 miljoen geïnvesteerd, waarvan het overgrote deel betrekking had op de lokatie Schiphol. De belangrijkste projecten waren de aanleg van de Polderbaan, de uitbreiding en renovatie van Lounge 1, de uitbreiding van het WTC en investeringen in het bagagesysteem en de beveiliging.
De operationele cashflow was met E 329 miljoen weliswaar aanzienlijk hoger dan de E 216 miljoen van 2001, maar niettemin onvoldoende ter volledige financiering van de investeringen. Daarom werd opnieuw gebruik gemaakt van het in 1999 gelanceerde Euro Medium Term Note (EMTN) programma. Ultimo 2002 was in dit kader voor een bedrag van E 396 miljoen opgenomen, nadat de faciliteit in het verslagjaar was vergroot tot E 1 miljard.
Daarnaast werd met de Europese Investeringsbank een faciliteit van E 150 miljoen overeen gekomen, waarop recent trekking heeft plaatsgevonden. Schiphol Group beschikt verder over een gecommitteerde bankfaciliteit van E 68 miljoen bij ABN AMRO Bank NV die tot en met 2003 loopt.
Solvabiliteit
Ondanks de aanhoudend hoge investeringen en de daarmee samenhangende toename van het vreemde vermogen bleven de balansverhoudingen sterk. Het eigen vermogen steeg van
E 1.860 miljoen tot E 1.951 miljoen. De belangrijkste factor hierbij was de winstinhouding
(E 97 miljoen). Aan het eind van het jaar bedroeg het rentedragende vreemde vermogen 24% van het balanstotaal van E 3.056 miljoen tegen 26% een jaar eerder.
Als gevolg van een grotere toename van het exploitatieresultaat ten opzichte van het saldo financiële baten en lasten nam de rentedekking (interest coverage ratio) licht toe van 6,3 tot 6,4. De financiële positie van Schiphol Group biedt voldoende ruimte voor financiering van verdere groei in de komende jaren.
Vooruitzichten
Voor 2003 wordt voor Amsterdam Airport Schiphol een lichte groei van het aantal passagiers, het vrachtvolume en van het aantal vliegtuigbewegingen verwacht. Deze verwachting is overigens met grote onzekerheid omgeven, gezien de politieke en economische situatie in de wereld en in het bijzonder de ontwikkelingen in de burgerluchtvaart, inclusief vracht.
De kosten zullen aanzienlijk stijgen onder andere vanwege de uitbreiding van de beveiligingstaken per 1 april 2003. Deze beveiligingstaken zullen uit een heffing worden betaald. Daarnaast zijn er stijgende salariskosten door onder andere een verdere toename van het aantal fte's, toenemende pensioenlasten en de ingebruikneming van de Polderbaan.
De ongerealiseerde waardeveranderingen in commercieel onroerend goed zullen van invloed zijn op het resultaat, als gevolg van het toepassen van een nieuwe Richtlijn voor de Jaarverslaggeving met betrekking tot Vastgoedbeleggingen, waarbij alle waardemutaties in de winst- en verliesrekening dienen te worden verantwoord.
De financieringslasten zullen verder toenemen onder invloed van de hoge investeringen.
In 2003 zal naar verwachting een bedrag van E 500 miljoen worden geïnvesteerd.
Hoewel de voorziene investeringen hoger zijn dan de verwachte operationele cashflow en er in 2003 E 250 miljoen aan leningen moet worden afgelost, bieden de aanwezige middelen en de ongebruikte ruimte in de kredietfaciliteiten voldoende mogelijkheden voor financiering.
Gelet op de onzekerheid over de ontwikkeling van het verkeer en vervoer doet de directie van Schiphol Group geen voorspelling voor het nettoresultaat over 2003.
Belangrijkste financiële gegevens
017-2003/rw
N.B. Stelselwijziging
Per 1 januari 2002 zijn de grondslagen voor de waardering en resultaatbepaling op enkele punten aangepast. Met ingang van 2002 worden uitgaven voor milieurisico's en groot onderhoud direct in de resultatenrekening verantwoord. De voorzieningen zijn daarmee vervallen. De stelselwijziging had een positief effect op het eigen vermogen per 31 december 2001 van E 81,6 miljoen en op het nettoresultaat van 2001 van E 8,2 miljoen. Door deze stelselwijziging, die mede is ingegeven door de gewijzigde richtlijnen van de Raad voor de Jaarverslaggeving, wordt het inzicht in vermogen en resultaat verbeterd en neemt de vergelijkbaarheid toe. Vanwege de vergelijkbaarheid zijn de cijfers over 2001 in dit persbericht aangepast.
Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl
---- --