OPTA
OPTA - Actueel
Onafhankelijke Post en Telecom Autoriteit (OPTA)
Rechtzaak over voorlichting aan consumenten
Op dit moment loopt er een civiele procedure bij de rechtbank Den Haag
tegen OPTA. De zaak is aangespannen door KPN omdat zij de
publieksvoorlichting van OPTA aan de consument misleidend acht.
Deze voorlichting was bedoeld om transparant te maken dat het sinds 1
augustus vorig jaar mogelijk is om ook het lokale verkeer via carrier
pre-selectie (CPS) te laten verlopen. Daarmee werd een belangrijke
barrière voor concurrentiebevordering geslecht.
KPN eist in deze procedure eveneens een verbod van toekomstige
voorlichting door OPTA aan de consument.
OPTA heeft onder andere via een website nadere informatie over de
nieuwe keuzemogelijkheden van de consument en de tarieven van de
verschillende aanbieders die meewerkten, gepubliceerd. OPTA is van
oordeel dat de website inmiddels in een behoefte heeft voorzien om de
consument te attenderen op de mogelijkheid om voor het lokale verkeer
te kiezen uit meerdere aanbieders. Na het verstrijken van circa een
half jaar vond OPTA het opportuun om te staken met het publiceren van
de tariefinformatie.
Hans Bakker, directeur van de OPTA: 'Kennelijk hebben we tegen het
zere been van KPN geschopt, omdat ze van oordeel zijn dat
publieksvoorlichting niet in ons takenpakket zit. Wij vinden dat een
overheidsorgaan geen uitdrukkelijke wettelijke grondslag nodig heeft
om het publiek te informeren. De consument heeft daar, om goed te
kunnen kiezen, ook recht op'.
OPTA heeft onderzoek laten doen naar de transparantie in de
telecommunicatiemarkt. Uit het onderzoek blijkt dat informatie over
tarieven, kwaliteit en voorwaarden in de praktijk in het algemeen
onvoldoende beschikbaar en vergelijkbaar is.
Op 1 januari 2000 werd CPS in Nederland geïntroduceerd. Vanaf dat
moment konden consumenten ervoor kiezen om hun nationale,
internationale of beide soorten verkeer door een CPS-aanbieder te
laten afhandelen. Feitelijk betekende dit dat toen nog alleen nummers
die met een nul begonnen via een CPS-aanbieder konden worden
afgehandeld. CPS-aanbieders hebben in 2001 wel aangegeven dat zij ook
verkeer zonder nul via CPS zouden willen kunnen afhandelen. Dit echter
onder de voorwaarde dat de zogenaamde 'prijssqueeze' op deze
gesprekken zou zijn opgelost. Van een prijssqueeze is sprake als een
concurrent klem komt te zitten tussen de prijs die KPN in rekening
brengt voor het gebruik van haar netwerk, en de eindgebruikerstarieven
die KPN aan haar eigen klanten vraagt
OPTA heeft de afgelopen jaren verschillende maatregelen genomen om
deze prijssqueeze op te lossen.
'OPTA ACTUEEL' is een aanvulling op 'OPTA CONNECTIES', het nieuwsblad
van OPTA