Peugeot Nederland

Peugeot op de Mondial de Paris 2002
Esthetisch, Dynamisch, Betrouwbaar en Innovatief Na de presentatie in Genève van de nieuwe 206 SW, de 307 SW, de 807 en niet te vergeten de bijzondere RC Schoppen en Ruiten, laat Peugeot tijdens de Mondial de Paris wederom zien waartoe creativiteit kan leiden.
Naast de 41 auto's die het gamma vertegenwoordigen zijn er maar liefst 6 concept-cars, waarvan er vier nooit eerder te zien waren. Daarnaast worden onthullingen gedaan over esthetische en dynamische waarden, betrouwbaarheid en innovatie die te vinden zijn in recent op de markt verschenen Peugeots.
De vier nieuwe concepten worden vergezeld door de twee RC's, Schoppen en Ruiten, die veel bewondering en enthousiasme tijdens de Salon van Genève oogstten.
Het 206 gamma en de nieuwe 206 RC
De 206 is een bijzonder succesvol model. Tot nu toe werden er al 2,9 miljoen exemplaren van gemaakt en verwacht wordt dat de jaarproductie in 2002 zal oplopen tot meer dan 800.000 stuks. Als meest verkochte auto in Europa in 2001 en ook in het eerste kwartaal van 2002 laat de 206 nog steeds van zich spreken. Van de spraakmakende 206 CC werden er inmiddels 160.000 verkocht. Vlak voor de zomer verscheen de 206 SW en nu is er dan de wereldpremière van de 206 RC met 130 kW (ongeveer 180 pk) bij 7.000 tr/min. Met de Recife-blauwe en Alu-grijze RC's staan er nu maar liefst dertien 206-en te pronken.

De 206 RC: een geciviliseerde bruut
Deze niets verhullende 206 is de sterkste van de familie tot nu toe en beleeft z'n wereldpremière op deze tentoonstelling. De driedeurs carrosserie is mede door de grote spoiler niet over het hoofd te zien en zal het hart van menig liefhebber sneller doen kloppen. De 2 liter benzinemotor met 4 cilinders en 16 kleppen is goed voor 130 kW (ongeveer 180 pk) bij 7.000 tr/min en levert een koppel van 202 Nm bij 4.750 tr/min; deze 206 heeft duidelijk de ambities van een topsporter.

Uitwendige kenmerken...
De styling van de twee getoonde 206 RC's, laat er geen onduidelijkheid over bestaan; dit zijn auto's om mee te rijden. Behalve de grote spoiler zijn er nog meer opvallende zaken: de uitlaat met dubbele eindpijp en de brede, 17 lichtmetalen velgen met Pirelli P7000-banden in de maat 205/40R17W.

Hightech sportiviteit in het interieur
De inrichting van het interieur sluit volledig aan bij de sportieve uitstraling van de auto.
Het kuipstoelen voorin met het RC-logo zijn erg comfortabel en bekleed met een geraffineerde combinatie van leer, alcantara en stof. De achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar; de hoofdsteunen zijn inschuifbaar en op alle zitplaatsen zijn er 3-punts rolgordels. De bestuurder heeft zicht op een instrumentenpaneel met vijf klokken chroomkleurige randen, zwarte wijzerplaten en witte wijzers. Het stuurwiel is met twee soorten leer bekleed.
Verder is de 206 RC rijkelijk voorzien van zaken die de veiligheid en het comfort ten goede komen. De 206 RC is verkrijgbaar in vijf carrosseriekleuren:
Bleu Recife, Gris Aluminium, Noir Onyx, Blanc Banquise en Rouge Aden.

Een nieuwe loot aan de 307-stam: de 307 CC concept-car Nog niet eerder vertoond: 307 CC
De 307 CC concept-car is een echte Peugeot zoals alleen Peugeot die kan maken. Het tweeslachtige uiterlijk, een cabriolet en een coupé in één, is bedoeld om emoties los te maken.Achter het moderne front van de 307 gaat een coupé-cabriolet schuil met vier ruime zitplaatsen. De lijnen van de 307 CC concept-car zijn zeer vloeiend en onderstrepen zijn dynamische karakter.
Net als bij z'n voorganger, de 206 CC concept-car, is de 307 CC concept-car uitgerust met een opvouwbaar dak dat met een druk op de knop onder het fraai vormgegeven bagagedeksel kan worden opgeborgen. De diagonale achterlichten zijn voorzien van lichtgevende diodes, net zoals het derde remlicht dat in de spoiler van achterklep is weggewerkt.
Het meest opvallend aan het interieur is de royale ruimte voor vier personen. Verder wordt gebruik gemaakt van de sterke elementen van de 307, zoals het dashboard en de middenconsole met zn uitgebreide uitrusting.
Het met leer beklede stuur is in hoogte en diepte verstelbaar. Rood en beige leer werd ook gebruikt als bekleding voor het meubilair. De klokken in het instrumentenpaneel hebben een chroomkleurige rand. De datacommunicatiemodule is aangesloten op een 16x9 beeldscherm midden op het dashboard.

De 307 coupé-cabriolet wordt voortgestuwd door een 4-cilinder met 16 kleppen met een vermogen van 130 kW (ongeveer 180 pk) en staat op 18 lichtmetalen velgen.
De parelmoer rode 307 met zn verchroomde spiegelkappen zal zeker een blikvanger zijn....

Met een knipoog naar de film:
De ster van de nieuwste film van Luc Besson, Taxi 3, is ook te zien op de Mondial in de buurt van de gewone familieleden. Maar meer mag er over dit onderwerp nog niet verteld worden.

Dynamiek op topniveau: het showmodel de 607 Pescarolo Deze 607 is een lust voor oog en oor. De stylisten namen de carrosserie nog eens onderhanden, terwijl de motor zo uit het paddock van Le Mans geplukt zou kunnen zijn.

Buitenkant
Met behoud van alle oorspronkelijke en zeer gewaardeerde lijnen van de 607 hebben de vormgevers op een geraffineerde wijze uitdrukking gegeven aan het potentieel van de dikke V6 onder de motorkap. Deze motor is dezelfde die al jaren door Team Pescarolo Sport tijdens de 24-uur van Le Mans in hun C60 wordt gebruikt en levert 400 pk. Om dat vermogen ten volle te kunnen benutten moest de carrosserie op details worden aangepast. De luchtinlaat in de voorbumper werd vergroot en de spatborden rondom werden 25 mm uitgeklopt. De 607 Pescarolo staat 25 mm lager op de weg dan de standaard uitvoering. Om het sportieve karakter de vervolmaken heeft de donkerpaarse auto 19 lichtmetalen velgen met 245/45R19-banden en een dubbele uitlaatpijp.

Binnenin
Binnenin domineert leer in de kleuren paars en purper. Het eveneens met leer beklede dashboard heeft in het midden een 16x9 beeldscherm.

Wereldpremière van de nieuwe Partner
Na 586.000 exemplaren van het huidige model wordt nu de geheel vernieuwde Partner voor het eerst aan het publiek getoond.

Het exterieur
Het nieuwe front sluit nu beter aan bij de hedendaagse trends in de wereld van vrijetijdsauto's. De duidelijk generfde motorkap ligt vlakker, de koplampen met gladde glazen zijn groter, en mede dankzij de bollere schermen, de hogere bumper en de nieuwe grille heeft de nieuwe Partner een stoere en moderne uitstraling gekregen.

Het interieur
Ook het dashboard va de nieuwe partner is compleet nieuw. Er is meer bergruimte en er is alvast rekening gehouden met de eventuele inbouw van datacommunicatieapparatuur.
Bij het ontwerp is uitgegaan van een centrale console met aan de linkerzijde het instrumentenpaneel en aan de rechterzijde een de passagiersairbag. Het middengedeelte biedt plaats aan de bediening van de verwarming en ventilatie en tal van andere zaken. Bij sommige uitvoeringen is er bijvoorbeeld een beeldscherm voor de radiofuncties in geplaatst. Het nieuwe instrumentenpaneel heeft vier klokken, waaronder een toerenteller. Oranje verlichting zorgt ervoor dat de informatie onder alle omstandigheden goed afleesbaar is. Het nieuwe, vier-spaaks stuurwiel heeft een kleinere diameter.

Het gamma van de nieuwe Partner wordt getoond in vier versies:
* een Partner VTC in de kleur Vert Acadie, voorzien van een limited-slip-differentieel

* een aluminiumkleurige Partner QUIKSILVER
* een Partner XT met 1.4 liter benzinemotor, in de kleur Jaune Persépolis

* een Partner XT HDi 90 pk, in de kleur Cuivre Goa
De concept-cars
Tijdens de Mondial de Paris in 2000 toonde Peugeot de City Toys en de Prométhée, die model stond voor de latere 307. Ook ging toen de eerste ontwerpwedstrijd van start.
In 2002 is er de tweede ronde van deze ontwerpwedstrijd en worden er maar liefst zes studiemodellen getoond, waarvan er vier nog nooit eerder te zien waren.
Naast de RC Schoppen en RC Ruiten staan er de 607 Pescarolo, de 307 CC, de H20 en de erg originele Sésame.

De RC Schoppen en Ruiten, dynamisch in XL-formaat Deze sportieve 2+2 coupés waren voor het eerst te zien in maart 2002 op de tentoonstelling in Genève. De auto's verschillen op twee punten: de aandrijfunit en de kleur van de carrosserie.

De zwarte RC Schoppen wordt aangedreven door een EW10J4S-motor die ook in de 206 RC zit. De rode RC ruiten heeft een HDi-motor met roetfilter die we al kennen van de 406 en 607, maar voor deze gelegenheid werd opgevoerd tot 123 kW.

Innovatie met de H2O en de Sésame
H2O: meer dan een symbool....
Tijdens deze Mondial de lautomobile 2002 heeft Peugeot een heel bijzonder studiemodel.
Zn naam? De H2O, net als de chemische formule van water. En met reden, het is een brandweerauto. Maar wel een heel originele; door z'n vormgeving, ludiek en dynamisch, die dankzij zn rode kleur en het vele chroom doet denken aan de bekende brandweerwagens aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.
Ook vanwege z'n aandrijving, want hij is uitgerust met een brandstofcel.
De H2O treedt in de sporen van de Taxi-PAC, die op de tentoonstelling van Frankfurt in 2001 stond. Dat was de eerste demonstratie van de mogelijkheden van de brandstofcel aan het publiek. Maar er zijn ook grote verschillen in technologie tussen de Taxi PAC en de H2O. Beide maken gebruik van een brandstofcel. Het belangrijkste verschil is de herkomst van de energie die gebruikt wordt. Voor een beter begrip nog even een korte uitleg van de brandstofcel. Eigenlijk is het principe erg simpel: een brandstofcel is niets anders dan het samenvoegen van waterstof en zuurstof waardoor een chemische reactie ontstaat. Deze reactie zorgt voor een verplaatsing van elektronen waardoor water, warmte en vooral elektriciteit ontstaat. Behalve dat het systeem eenvoudig is, is er nog een voordeel: het systeem is 100% milieuvriendelijk want de enige uitstoot isschoon water.

Maar wat is het verschil dan tussen de H2O en z'n voorganger? Antwoord: Het verschil is de wijze waarop de waterstof wordt gemaakt op het moment dat het nodig is. En daarmee werd een grote stap gezet. Het probleem van het opslaan van waterstof onder druk is bij de H2O opgelost. Maar de bijzondere taak van de H2O mag vooral ook niet vergeten worden, want anders dan bij autos met een gewone verbrandingsmotor kan de H2O door zn unieke aandrijving bij brandhaarden komen waar weinig zuurstof is en waar veel rook hangt. De zuurstof die dan nodig voor de brandstofcel komt uit een zuurstofcilinder. En het water dat in de brandstofcel van de H2O wordt gemaakt? Daar weet een brandweerman wel raad mee...

Sésame : Peugeot's blik op de toekomst
Een schatkist van innovatie voor vrijheid en vrije tijd. De Sésame is een concept-car die handig is in het dagelijks gebruik en tegelijkertijd bijzonder veelzijdig is bij alle mogelijke vormen van vrijetijdsgebruik.
De opbouw biedt ondanks de beperkte lengte (3,70 m) veel binnenruimte. Voor het eerst heeft een auto van dergelijke afmetingen elektrisch bediende schuifdeuren, zodat de toegang tot de vier zitplaatsen uiterst gemakkelijk is.

De Sésame is bijzonder transparant dankzij de royale voorruit en het warmtewerende, glazen dak. De Sésame staat op 17 lichtmetalen velgen. Het dynamische front met een glimlachende grille toont de relatie met de andere producten van het merk. De carrosserie is metallic geel. In het interieur overheerst leer en alcantara in de kleuren blauw en geel en werd gebruik gemaakt van aluminiumkleurige details.

Utrecht, september 2002

Peugeot 206 Zakenauto van het Jaar 2002
Ook dit jaar heeft Automobiel Management de verkiezing Zakenauto van het Jaar 2002 georganiseerd. Een twaalfkoppige jury heeft de winnaar van het jaar 2002 gekozen. Een jury bestaande uit fleetowners, vertegenwoordigers van autoleasemaatschappijen, journalisten uit de automotive en voorgezeten door Peter Brouwer, de hoofdredacteur van Automobiel Management.

De Peugeot 206 is vrijdag 28 juni verkozen tot Zakenauto van het Jaar 2002. De kroon op een fantastische periode voor Peugeot, want het gaat Peugeot op vele fronten, waaronder de verkoop, voor de wind.

Met het steeds bredere aanbod van automodellen wordt de indeling in groepen, klassen of segmenten allengs lastiger. Desalniettemin wist Peugeot uit te blinken op diverse punten. Op het gebied van compleetheid van het product, kwaliteit van de organisatie en marktaandeel heeft Peugeot haar concurrenten ver achter zich gelaten.

De top vijf in het klassement bestaat uit drie Fransen, een Duitser en een Zweed.
1. Peugeot 206
2. Renault Espace
3. BMW 3-serie
4. Renault Scénic
5. Volvo V70

De AMbitie is dit jaar uitgereikt aan de Mercedes E-klasse. De AMbitie is een aanmoedigingsprijs voor een auto en een organisatie met voldoende ambitie om in de komende jaren een gerede kans op de titel Zakenauto van het Jaar te maken.

Utrecht, juni 2002

Nieuw gamma Peugeot 406
Sinds de introductie in 1995 is de Peugeot 406 dé referentie op het gebied van dynamiek en wegligging. Mede om deze reden is de 406 nog steeds een bijzonder succesvol model. Om dit succes de komende jaren verder te continueren wordt het gamma van de Peugeot 406 nog voor de zomer aanzienlijk aangepast.

Aan de basis van de 406-modellen zal voortaan de XR-uitvoering staan. Boven de XR zijn er twee takken in het gamma. De eerste variant is de luxe lijn met de 406 XT en de 406 Gentry, de tweede variant bestaat uit de sportieve versies met de 406 XS en de 406 GT. Op bijna alle versies zal cruise control standaard zijn.

De basis van het gamma
De XR beschikt over standaard airconditioning, elektrische voorportierruiten, elektrisch bedienbare en verwarmbare spiegels, boordcomputer, mistlampen en een regensensor. Natuurlijk zijn ABS met noodrem-assistentie en vier airbags standaard. De XR-uitvoering is te combineren met houtdesign-afwerking en grijze stof of met carbonfiber-design en zwarte stof.

Versies gericht op luxe
De 406 XT heeft de standaarduitrusting van de XR met houtdesign-afwerking, maar voegt daar o.a. luxueus velours, armsteunen aan de voorstoelen, een radioCDspeler, elektrische ramen achter en een elektronische climate control aan toe. De versies met 1.8-, 2.0-benzinemotoren en beide versies van de 2.0 HDi zijn standaard voorzien van fraaie 7-gaats Jazz-wielplaten, terwijl zowel de benzine als dieselversie met 2,2 liter motorinhoud standaard geleverd worden met de lichtmetalen Mistral-velgen.
De 406 Gentry, beschikt naast de XT-items standaard over zwarte of beige lederen bekleding met stoelverwarming. Ook heeft de Gentry luxe dorpelverlichting, een met leder bekleed stuur en lichtmetalen velgen van het type Corail of Mistral op de 2.2-versies.

De sportieve varianten
De XS-uitvoering profileert zich meer als de sportieve tegenhanger van de op luxe gerichte versies. Zo beschikt de XS ten opzichte van de XR standaard over o.a. lichtmetalen velgen, elektrische achterportierruiten, lederen afwerking van stuur en versnellingspook en chroomomrande wijzerplaten uit de Coupé. Het interieur van de XS is voorzien van een sportief blauw/zwarte bekleding, terwijl de dorpels voorzien zijn van chromen sierstrips. De 406 GT is de top van het sportieve gamma en combineert de meest krachtige viercilindermotoren uit de 406-reeks met standaard gedeeltelijk lederen bekleding, armsteunen tussen de voorstoelen, dorpel verlichting en 16 Ouragan-lichtmetaal.

De 406 Premium
Ter gelegenheid van de introductie van het nieuwe gamma zal er een speciale Premium-versie van de Peugeot 406 op de markt gebracht worden. Het Premium-aanbod op de 406 XT, de 406 Gentry en de 406 GT bestaat uit metaallak en een radiocassettespeler met CD-wisselaar voor slechts EUR 150,-, een klantenvoordeel van EUR 730,-. De 406 XS Premium wordt voor EUR 150,- voorzien van metaallak en een Radio/CD-speler, voor de klant levert dit een voordeel op van EUR 860,-. De 406 Premium is een gelimiteerde serie die voor de zomer leverbaar wordt.

De nieuwe 406 is er vanaf EUR 20.750,-.

Utrecht, mei 2002

Peugeot 307 Break
Naast de onlangs geïntroduceerde Peugeot 307 SW is nu ook de Peugeot 307 Break leverbaar geworden. Ook de 307 Break staat op hetzelfde, ten opzichte van de 307 3/5-deurs met 10 cm verlengde, platform. Met dit verlengde platform en een langere carrosserie is de auto totaal 22 centimeter gegroeid ten opzichte van de 3/5-deurs. De Break-versie van de Auto van het Jaar 2002 kenmerkt zich door een combinatie van elegantie, comfort en laadruimte en vormt een goed alternatief voor diegenen die de multifunctionaliteit van de SW niet nodig hebben.

Gericht op laadruimte
Ten opzichte van de multifunctionele 307 SW ontbreekt het de meer op laadruimte gerichte 307 Break aan het glazen dak, de losse stoelen op de tweede zitrij en de tafeltjes aan de achterzijde van de voorstoelen. De Break-versie van de 307 is gelijk uitgerust ten opzichte van de 3/5-deurs, zo beschikt de Break over een conventionele achterbank die in twee ongelijke delen neerklapbaar is, zodat de benodigde laadruimte altijd vergroot kan worden. De laadruimte van de Break bedraagt met de bank geheel neergeklapt maximaal 1805 liter. Bij gewone opstelling van de achterbank is laadruimte afgeschermd door een opvouwbare hoedenplank, zodat eventuele bagage uit het zicht blijft van nieuwsgierige blikken. Onder deze hoedenplank bedraagt de laadruimte nog altijd 562 liter.

Fraaie dakrailings standaard
Uiterlijk vallen de zwarte stootlijsten, bumperhoekjes en fraaie zwarte dakrailings op. Afhankelijk van de uitvoering zijn er fraaie 15, 16 en 17 lichtmetalen velgen leverbaar, bovendien zijn de deurgrepen en spiegels bij de meeste uitvoeringen in de kleur van de carrosserie gespoten. De Break-versie is leverbaar in dezelfde kleuren als de 3/5-deurs. Andere interessante opties zijn het Pack Visibilité (automatisch ontstekende verlichting en regensensor), een intelligent schuifkanteldak en een in het dashboard geïntegreerde 5 CD-wisselaar.

Een brede keuze in motoren
De 307 Break is leverbaar met alle bekende benzine- en dieselmotoren die in de 3/5-deurs ook te verkrijgen zijn. Voor wat betreft de benzinemotoren begint het gamma bij de 75 pk 1.4. Deze basismotor heeft een koppel van 120Nm bij 2800 omw. De sterkere 110 pk 1587 cc-motor heeft een koppel van 147 Nm bij 4000 omw, terwijl de top van het benzinegamma wordt gevormd door de 2.0 16V-motor. De 2,0-liter benzinemotor beschikt over een koppel van 190 Nm bij 4100 omw. en brengt de Break naar een topsnelheid van 200 km/u. Zowel de 1.6 16V als de 2.0 16V zijn uit te rusten met een Auto-adaptieve transmissie.

Drie aantrekkelijke diesels
De direct ingespoten common-rail dieselmotoren van respectievelijk 1,4 en tweemaal 2,0 liter inhoud leveren een vermogen van 70 pk, 90 pk en 110 pk. De zeer zuinige 1.4 HDi heeft een koppel van 160 Nm bij 2000 omw., de 90 pk 2,0-literversie levert 205 Nm bij 1900 omw en de HDi 110 pk levert 250 NAM bij 1750 omw.

Leverbaar als XR, XS en XT
De 307 Break is leverbaar in de XR-uitvoering, de op luxe gerichte XT-uitvoering en de meer sportieve XS-uitvoering. De standaarduitrusting van de Break is identiek aan de gelijk uitgeruste 3/5-deurs.
De XR-versie beschikt net zoals bij de 3/5-deurs standaard over zes airbags, ABS met noodremassistentie, hoofdsteunen met anti-whiplash functie, een boordcomputer, elektrische ramen voor en een in hoogte en diepte verstelbaar stuur.
Het XS-niveau heeft naast de uitrusting van de XR o.a. aluminium dashboardinleg, airco, sportieve bekleding op de stoelen en achterbank, armsteunen tussen de voorstoelen en verlichte make-upspiegels.
De 307 Break XT heeft naast de standaarduitrusting van de XR o.a. nog velours bekleding in grijs of groen, houtdesign-afwerking in het dashboard, armsteunen op de voorstoelen, airco, verlichte make-upspiegels en een multifunctionele armsteun op de achterbank.

Brede keus in ambiance en kleur
De grote keuzemogelijkheden van kleurstelling en ambiance, onafhankelijk van de motorisatie van de auto zijn ook bij de 307 Break aanwezig. Zo zijn er afhankelijk van de uitvoering diverse mogelijkheden op het gebied van interieurkleur en afwerking. Zo zijn de interieursferen Diamant, Cobalt, Titane en Cèdre afhankelijk van de uitvoering leverbaar. Alle interieursferen beschikken over een eigen kleurstelling die te combineren is met diverse exterieurkleuren.

De 307 XR Break 1.4 is leverbaar vanaf EUR 17.050,-, de 307 Break XR 1.4 HDi is er vanaf EUR 19.990,-.

Utrecht, mei 2002

2.2 16V-motor ook in Peugeot 406 Coupé
Vijf jaar na de introductie in 1997 zijn er inmiddels bijna 90.000 exemplaren van de Peugeot 406 Coupé geproduceerd. De combinatie van Pininfarina-design met de dynamiek van Peugeot oogst nog steeds veel bewondering. Nadat begin 2001 het Coupé-gamma werd uitgebreid met een 2.2 HDi heeft Peugeot dit voorjaar de 2.2 16V-benzinemotor in de 406 Coupé geïntroduceerd.

Deze soepele en dynamische motor vervangt de 2.0-motor en levert een koppel van 217 Nm bij 3900 omw. Het vermogen van de 2.2 16V-motor is 116 kW bij 5650 omw. Door de plaatsing van twee balansassen wordt de geluidsproductie van de motor aanzienlijk gereduceerd. Net als de 2.2 HDI en de 3.0 V6 hebben alle Coupés met 2.2-benzine motor standaard ESP met ASR en cruise control. Vooralsnog zal de viercilinder automaatversie van de 406 Coupé nog wel gekoppeld blijven aan de 2.0 16V-motor.

Ten slotte is er bij de 406 Coupé recentelijk een nieuw interieur Chess met half leer en half stof leverbaar geworden en zijn de kleuren Noir Granit en Bleu Récife aan de kleurenreeks toegevoegd.

De 406 Coupé 2.2 is leverbaar vanaf EUR 34.400,-.

Utrecht, april 2002

Peugeot 206 SW
Peugeot lanceert met de 206 SW een totaal nieuw autoconcept Dit concept is ontstaan door een combinatie van:


- de grootte van een normale 3/5-deurs

- het karakter en de prestaties van een sportauto
- de functionaliteit van een break

De 206 SW is het antwoord van Peugeot op de vraag van een jong publiek om een mooi ogende, sportieve auto met vele gebruiksmogelijkheden en een acceptabele prijs.

De 206 SW, een volwaardige auto met compacte buitenmaten Aan de voorzijde heeft de auto hetzelfde dynamische uiterlijk als de 206 3/5-deurs. De achterzijde sluit harmonieus aan bij het concept en maakt van de 206 SW een volwaardige auto met compacte buitenmaten; let daarbij op details zoals:


- de portiergrepen van de achterportieren die in de stijlen zijn opgenomen

- de extra donkere achterruit die het grote glasoppervlak benadrukt
- de buitenspiegels, de voorste portiergrepen en de sierstrip van de kentekenplaathouder in de kleur van de carrosserie
- de karakteristieke achterlichtunits die tot om de hoeken doorlopen en een belangrijke bijdrage leveren aan het dynamische uiterlijk van de auto.

De 206 SW, een auto die het begrip rijplezier inhoud geeft Het motorengamma is gelijk aan dat van de 3/5-deurs, natuurlijk inclusief de 2.0 16V met 138 pk uit de GTI.
De auto heeft een bijzonder dynamische en sportieve uitstraling en is leverbaar als X, XS en GTI.
Dankzij een zorgvuldige aanpassing van het onderstel heeft de auto een uitmuntende wegligging en een nuttig laadvermogen dat gelijk is aan dat van de 3/5-deurs, ondanks zijn grotere gewicht.

De 206 SW, een veelzijdige auto, praktisch in het gebruik Alle aandacht is besteed aan wat zich allemaal achter in een auto kan afspelen: zo is er meer ruimte achterin, meer hoofdruimte, meer breedte op schouderhoogte en een bijna panoramisch zicht rondom. En voor wat betreft de bagageruimte, deze is onder de hoedenplank groter dan die van de 3/5-deurs. Ten slotte is er de achterklep met een afzonderlijk te openen achterruit, waardoor de bagageruimte onder alle omstandigheden goed toegankelijk is.

De 206 SW is in Nederland medio juni leverbaar. Prijzen zijn nog niet bekend.
U kunt de 206 SW bezichtigen tijdens de Salon van Genève (7 t/m 17 maart a.s.).

Utrecht, maart 2002

807 - de nieuwe luxe MPV van Peugeot
Vlak voor de zomer van 1994 introduceerde Peugeot z'n eerste MPV, de 806. De auto was het resultaat van de samenwerking tussen Fiat Auto en PSA Peugeot Citroën en werd gebouwd in de destijds geheel nieuwe fabriek van Sevel Nord vlakbij Valenciennes in het noorden van Frankrijk. Eind december 2001 waren er in totaal ca. 168.000 exemplaren van het type 806 geproduceerd.
De auto staat alom bekend om zijn uitmuntende wegligging, één van de beste in z'n soort, terwijl de gebruikers met veel lof spreken over het interieur, de vele gebruiksmogelijkheden en het comfort.

Nu volgt de 807 de 806 op, weer in samenwerking met Fiat Auto en PSA Peugeot Citroën. De nieuweling is nog steeds een grote auto met typische kenmerken als veel interieurruimte, multifunctioneel, licht en veilig, maar er zijn nu meer eigenschappen op te noemen die de auto begerenswaardig maken. De 807 is het resultaat van de steeds hogere eisen die de klanten aan dergelijke auto's stellen en de wens van Peugeot om haar eigenwaarde en innovatieve kracht te onderstrepen.

De nieuwe 807 brengt technologie en vernieuwing samen om toekomstige klanten te overtuigen:


- Een geheel nieuwe carrosserie met een lengte van 4,73 m met twee voorportieren en aan beide zijden grote schuifdeuren, die eventueel elektrisch bediend kunnen worden. De styling met heldere lijnen straalt een dynamische katachtigheid uit, kenmerkend voor alle modellen van Peugeot. Het dakpaneel is vervaardigd van aluminium en de zijknipperlichten zijn in de aërodynamische buitenspiegels ondergebracht, om maar een paar nieuwe details te noemen.


- De kooiconstructie en de bodemgroep werden overgenomen van de 806, maar zijn op tal van punten verbeterd.


- Het volledig nieuwe interieur met een strakke en eigentijdse uitstraling kan plaats bieden aan zeven stoelen. Vooral het dashboard valt op, en zorgt in combinatie met de enorme, warmtewerende voorruit voor een zeer lichte en ruimtelijke ambiance. Verder valt de aandacht direct op de drie groen verlichte, bolvormige instrumentenpanelen en het optionele 7 inch beeldscherm.


- Er is keuze uit vijf verschillende motoren; benzinemotoren met inhouden van 2,0 liter, 2,2 liter en een 3.0 V6 met automatische transmissie of een HDi-dieselmotor met een inhoud van 2,0 liter of 2,2 liter en met een roetfilter.


- De wegligging werd nog verder verbeterd door de toepassing van een flexibele traverse achter die het overhellen van de carrosserie tegengaat. Samen met dynamische stabiliteitscontrole (ESP), een noodremassistent, automatisch inschakelende alarmknipperlichten en bandenspanningcontrole op sommige uitvoeringen, staat de actieve veiligheid op een ongekend niveau.


- In het kader van de passieve veiligheid hebben alle zeven zitplaatsen een driepuntsgordel en zijn er zes airbags, waaronder twee windowbags die de hoofden van de inzittenden op alle zitrijen beschermen. Verder is er veel aandacht besteed aan zaken zoals beveiligingen tegen beknellen, voorzieningen voor het vervoer van kinderen enz.


- Het interieur kan op vele manieren worden ingedeeld en dankzij een gepatenteerd systeem zijn de stoelen nu nog gemakkelijker in te klappen en te verplaatsen. Of het gaat om het vervoer van personen of grote voorwerpen of een combinatie van beide, de 807 is er klaar voor.


- De auto beschikt over tal van zaken die het rijden vergemakkelijken zoals bijvoorbeeld de instelbare snelheidscontrole, de elektrisch inklapbare buitenspiegels, het automatisch inschakelen van de achterruitenwisser als de achteruit wordt ingeschakeld, de parkeerhulp (standaard op ST en SV) en zelfs een handige spiegeltje waarmee de achterpassagiers (kinderen) in de gaten gehouden kunnen worden.


- Voorzieningen die voor elke afzonderlijke passagier de reis veraangenamen. Daarom zijn allerlei functies individueel te gebruiken zoals de verwarming en de binnenverlichting. Verder is er de mogelijkheid om de auto naar eigen wens uit te voeren met een aantal extras. Zo is er plaats voor drie open daken en kan de auto worden geleverd met extra donker getinte zijruiten, er is zelfs een mogelijkheid om te kiezen voor een beeldscherm met draadloze koptelefoons.


- Er zijn opbergruimtes in overvloed in het interieur. Sommige daarvan hebben voorgevormde indeling, andere kunnen zelf worden ingedeeld of gekoeld. Twee ervan kunnen zelfs op verschillende plaatsen in de auto gebruikt worden, over multifunctionaliteit gesproken!

De 807 maakt de belofte van het echte rijplezier in een MPV daadwerkelijk waar!
Na de zomer is de 807 leverbaar in Nederland. De prijs is nog niet bekend.

Utrecht, februari 2002