NMBS
20/02/03
Herstel spoorberm in Ternat is moeilijke opdracht
De grondverzakking in de spoorberm in Ternat zorgt sinds verleden week
voor vertragingen voor het treinverkeer tussen Brussel en Gent.
Tijdens de herstellingswerkzaamheden kregen de technici echter af te
rekenen met bijkomende complicaties. De samenstelling van de
ondergrond zorgde voor problemen. Tegen het einde van volgende week
zou alles in orde moeten zijn.
Wat vooraf ging
De bewuste spoorberm ligt in een gebied met een moeilijke
waterhuishouding die al meermaals voor problemen zorgde. De NMBS was
daarom al bezig om een duurzame oplossing uit te werken.
Weersomstandigheden hebben dit proces versneld.
Tijdens de zeer natte nieuwjaarsperiode werden de sporen er dagelijks
opgemeten. Het spoor naar Brussel bleef stabiel maar het spoor
richting Gent verzakte regelmatig enkele millimeters. Die verzakking
kon ongedaan worden gemaakt door steeds weer nieuwe steenslag onder
het spoor te stoppen. Er werd toen ook al gezocht naar een definitieve
oplossing.
Door opeenvolging van nat weer, vrieskou en dooi verslechterde de
toestand sneller dan verwacht. Op vrijdag 7 februari werd daarom
beslist om de treinen ter hoogte van de verzakking trager te laten
rijden, zodat de ondergrond minder zou trillen.
Omdat ondanks de genomen maatregelen de ondergrond toch weg dreigde te
glijden, werd op dinsdagochtend 11 februari besloten dat er geen
treinen meer mochten rijden op het spoor naar Gent. Op het spoor naar
Brussel kwam een strikte snelheidsbeperking van 20 km/u. Enkele uren
later gleed een massa aarde over een afstand van ongeveer 30 meter
naar beneden.
Evolutie van de herstellingen
Na voorbereidende werkzaamheden in de eerste dagen werd vorig weekend
begonnen om `Grautnagels' in de berm te slaan. Met een boortechniek
worden 9 tot 14 meter lange kokers in de grond gedreven en
onmiddellijk opgevuld met beton en bewapeningsijzer. Die Grautnagels
zorgen ervoor dat het nog gebruikte spoor stabiel blijft bij het
uitgraven van de slechte ondergrond. Pas na het volledig weggraven van
de slechte aarde kan worden begonnen met de opbouw van de nieuwe
talud.
Nog tot en met dit weekend worden Grautnagels geplaatst.
Dit verloopt echter niet zonder moeilijkheden. De technici moeten werken in een spoorberm waarvan de samenstelling hen niet bekend is. Deze berm ligt er al sinds 1920. Wanneer er in het (verre) verleden verzakkingen werden vastgesteld, werd de berm opgevuld met steenkoolgruis. En net dat steenkoolgruis vertraagt de herstellingen. Bij het graven van de kokers voor de Grautnagels wordt steeds nagespoeld met water. En dan komt vaak het steenkoolgruis mee los, wat er voor zorgt dat de kokers te groot worden of `doorzakken' tot andere kokers. De technici hebben dit probleem nu onder controle.
Wellicht kan het nieuwe spoor tegen eind volgende week worden aangelegd zodat enkele dagen later het treinverkeer weer normaal kan verlopen. Ter hoogte van de werf zullen de treinen wel nog een week lang tegen een beperkte snelheid rijden. Hoewel er nog vertragingen zijn, verloopt het treinverkeer ondertussen al wat vlotter.
© 2002 NMBS