AutoRai
21-2-2003
Seat boekt 202,96 miljoen euro winst in 2002
SEAT heeft het boekjaar 2002 afgesloten met een winst van 202,96
miljoen euro. Hoewel dit bedrag 12,9 procent lager was dan het jaar
ervoor, wordt het nog steeds als positief beschouwd. Enerzijds vanwege
de matige wereldeconomie en anderzijds vanwege de negatieve
ontwikkelingen waaronder de hele auto-industrie heeft te lijden.
Het bedrijf heeft deze winst behaald zonder bezuiniging op de investeringen in toekomstige producten, zoals het nieuwe en innovatieve model dat in de fabriek in Martorell zal worden gebouwd.
De cijfers werden vandaag gepresenteerd tijdens een persconferentie,
waarin de resultaten van het afgelopen jaar werden besproken door de
algemeen directeur van SEAT, Dr. Andreas Schleef. Dr. Schleef
benadrukte ook het feit dat afspraken over flexibele maatregelen
moeten worden gemaakt met de vakbonden, waarbij de productie kan
worden afgestemd op marktschommelingen en investeringen kunnen worden
gereserveerd voor toekomstige modellen.
In zijn toespraak over de resultaten van het afgelopen jaar wees Dr.
Schleef erop dat, ondanks de daling van de verkopen, het bedrijf toch
kans had gezien om een aanzienlijke winst te behalen: vooral dankzij
de inspanningen van onze medewerkers, door kostenbeheersing, door
verbeteringen bij de kwaliteit van onze omzet en door de uitkering van
dividenden door bedrijven waarin SEAT een aandeel heeft. De netto
omzet bedroeg 5.616,32 miljoen euro.
Hij benadrukte tevens dat dit was bereikt zonder dat dit ten koste was
gegaan van de investeringen in toekomstige producten. Over dit
onderwerp verklaarde hij dat SEAT een nieuw model zal gaan bouwen, dat
de eerste van een nieuwe categorie autos zal zijn. Een model dat het
sportieve karakter van het merk zal benadrukken en dat zich zal
onderscheiden door zijn innovatieve en karakteristieke design.
Hoewel wij optimistisch zijn over de toekomstige successen van ons innovatieve model, moeten wij ervoor zorgen dat het een prominente positie in de markt verwerft. Dit kan alleen worden bereikt door de klant te bieden wat hij wil, wanneer hij dat wil met andere woorden: flexibiliteit, stelde SEATs algemeen directeur. Verder verklaarde hij dat het nemen van verdere stappen voor het vergroten van de flexibiliteit een van de absolute voorwaarden was voor het concurrerend blijven in de altijd moeilijke automotive sector.
Andere cijfers: in 2002 werden in Martorell 423.599 SEATs gebouwd; 3,8
procent meer dan het jaar daarvoor. De totale productie, inclusief
Volkswagen-modellen, bedroeg 455.677 eenheden, 5,1 procent minder. Dit
was deels het gevolg van de reductie van de Volkswagen-productie in
Martorell.
In 2002 verkocht SEAT in totaal 460.027 autos; 5,7 procent minder dan
het jaar daarvoor en in overeenstemming met de recessie in de hele
auto-industrie. Daarentegen realiseerde het merk goede resultaten in
moeilijke markten als Groot-Brittannië en Duitsland, waar
respectievelijk een verkoopstijging van 8,5 en 4,3 procent werd
genoteerd. Verder was er sprake van een spectaculaire toename van de
SEAT-verkopen in Mexico.
In zijn verklaring noemde Dr. Schleef ook SEATs nieuwe lidmaatschap
van de Audi Groep van merken de design- en sportief-georiënteerde
divisie binnen de nieuwe structuur van de Volkswagen Groep. Daarnaast
stipte hij de synergieën aan die als gevolg hiervan reeds waren
behaald op het gebied van design en R&D (onderzoek en ontwikkeling).
Een duidelijk voorbeeld hiervan is SEATs Technical Centre, dat een
belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van een toekomstig
Audi-model.
Op het gebied van arbeidsbetrekkingen benadrukte Dr. Schleef het feit
dat de zogenoemde Concurrerende Arbeids Overeenkomst tussen de
directie en de vakbonden, waarin de verjonging en bijscholing van de
medewerkers wordt bevorderd, zijn vruchten afwerpt. Sinds vorig jaar
mei, toen de overeenkomst van kracht werd, zijn tot nu toe al meer dan
1.600 nieuwe medewerkers aangenomen om hetzelfde aantal medewerkers
van zestig jaar en ouder te vervangen.
Enkele van de hoogtepunten uit het afgelopen jaar die SEATs algemeen
directeur nog noemde, waren de introductie van de nieuwe Cordoba, het
winnen van de belangrijke Britse What Car? Car of the Year 2003-prijs
door de SEAT Ibiza, en de terugkeer van SEAT in de internationale
autosport met de deelname aan het European Touring Car Championship
dit jaar.
Ten slotte, kijkend naar de toekomst, stelde Dr. Schleef dat het merk
SEAT het goed doet. Dat blijkt onder meer uit de goede ontvangst van
de producten overal ter wereld en de veelbelovende
productie-vooruitzichten voor dit jaar van belangrijke modellen als de
Ibiza, de Cordoba en de Leon.
Om deze reden is onze belangrijkste uitdaging het verbeteren van het
bedrijf zelf, besloot SEATs directeur. Daarbij refereerde hij aan het
verder bouwen op de successen bij de productieve processen en bij het
afsluiten van overeenkomsten die, onder meer, een grotere
flexibiliteit mogelijk moeten maken.