AutoRai

21-2-2003

Seat boekt 202,96 miljoen euro winst in 2002

SEAT heeft het boekjaar 2002 afgesloten met een winst van 202,96 miljoen euro. Hoewel dit bedrag 12,9 procent lager was dan het jaar ervoor, wordt het nog steeds als positief beschouwd. Enerzijds vanwege de matige wereldeconomie en anderzijds vanwege de negatieve ontwikkelingen waaronder de hele auto-industrie heeft te lijden.

Het bedrijf heeft deze winst behaald zonder bezuiniging op de investeringen in toekomstige producten, zoals het nieuwe en innovatieve model dat in de fabriek in Martorell zal worden gebouwd.

De cijfers werden vandaag gepresenteerd tijdens een persconferentie, waarin de resultaten van het afgelopen jaar werden besproken door de algemeen directeur van SEAT, Dr. Andreas Schleef. Dr. Schleef benadrukte ook het feit dat afspraken over flexibele maatregelen moeten worden gemaakt met de vakbonden, waarbij de productie kan worden afgestemd op marktschommelingen en investeringen kunnen worden gereserveerd voor toekomstige modellen.

In zijn toespraak over de resultaten van het afgelopen jaar wees Dr. Schleef erop dat, ondanks de daling van de verkopen, het bedrijf toch kans had gezien om een aanzienlijke winst te behalen: vooral dankzij de inspanningen van onze medewerkers, door kostenbeheersing, door verbeteringen bij de kwaliteit van onze omzet en door de uitkering van dividenden door bedrijven waarin SEAT een aandeel heeft. De netto omzet bedroeg 5.616,32 miljoen euro.

Hij benadrukte tevens dat dit was bereikt zonder dat dit ten koste was gegaan van de investeringen in toekomstige producten. Over dit onderwerp verklaarde hij dat SEAT een nieuw model zal gaan bouwen, dat de eerste van een nieuwe categorie autos zal zijn. Een model dat het sportieve karakter van het merk zal benadrukken en dat zich zal onderscheiden door zijn innovatieve en karakteristieke design.

Hoewel wij optimistisch zijn over de toekomstige successen van ons innovatieve model, moeten wij ervoor zorgen dat het een prominente positie in de markt verwerft. Dit kan alleen worden bereikt door de klant te bieden wat hij wil, wanneer hij dat wil met andere woorden: flexibiliteit, stelde SEATs algemeen directeur. Verder verklaarde hij dat het nemen van verdere stappen voor het vergroten van de flexibiliteit een van de absolute voorwaarden was voor het concurrerend blijven in de altijd moeilijke automotive sector.

Andere cijfers: in 2002 werden in Martorell 423.599 SEATs gebouwd; 3,8 procent meer dan het jaar daarvoor. De totale productie, inclusief Volkswagen-modellen, bedroeg 455.677 eenheden, 5,1 procent minder. Dit was deels het gevolg van de reductie van de Volkswagen-productie in Martorell.

In 2002 verkocht SEAT in totaal 460.027 autos; 5,7 procent minder dan het jaar daarvoor en in overeenstemming met de recessie in de hele auto-industrie. Daarentegen realiseerde het merk goede resultaten in moeilijke markten als Groot-Brittannië en Duitsland, waar respectievelijk een verkoopstijging van 8,5 en 4,3 procent werd genoteerd. Verder was er sprake van een spectaculaire toename van de SEAT-verkopen in Mexico.

In zijn verklaring noemde Dr. Schleef ook SEATs nieuwe lidmaatschap van de Audi Groep van merken de design- en sportief-georiënteerde divisie binnen de nieuwe structuur van de Volkswagen Groep. Daarnaast stipte hij de synergieën aan die als gevolg hiervan reeds waren behaald op het gebied van design en R&D (onderzoek en ontwikkeling). Een duidelijk voorbeeld hiervan is SEATs Technical Centre, dat een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van een toekomstig Audi-model.

Op het gebied van arbeidsbetrekkingen benadrukte Dr. Schleef het feit dat de zogenoemde Concurrerende Arbeids Overeenkomst tussen de directie en de vakbonden, waarin de verjonging en bijscholing van de medewerkers wordt bevorderd, zijn vruchten afwerpt. Sinds vorig jaar mei, toen de overeenkomst van kracht werd, zijn tot nu toe al meer dan 1.600 nieuwe medewerkers aangenomen om hetzelfde aantal medewerkers van zestig jaar en ouder te vervangen.

Enkele van de hoogtepunten uit het afgelopen jaar die SEATs algemeen directeur nog noemde, waren de introductie van de nieuwe Cordoba, het winnen van de belangrijke Britse What Car? Car of the Year 2003-prijs door de SEAT Ibiza, en de terugkeer van SEAT in de internationale autosport met de deelname aan het European Touring Car Championship dit jaar.

Ten slotte, kijkend naar de toekomst, stelde Dr. Schleef dat het merk SEAT het goed doet. Dat blijkt onder meer uit de goede ontvangst van de producten overal ter wereld en de veelbelovende productie-vooruitzichten voor dit jaar van belangrijke modellen als de Ibiza, de Cordoba en de Leon.

Om deze reden is onze belangrijkste uitdaging het verbeteren van het bedrijf zelf, besloot SEATs directeur. Daarbij refereerde hij aan het verder bouwen op de successen bij de productieve processen en bij het afsluiten van overeenkomsten die, onder meer, een grotere flexibiliteit mogelijk moeten maken.