AutoRai

21-2-2003

Lancia op de 73e Geneva International Motor Show

Op de Geneva International Motor Show introduceert Lancia haar nieuwe Ypsilon. Een model met alle stijl en prestige van een topklasse auto gecombineerd met het gemak van een mini.

Ontworpen voor klanten die zich graag onderscheiden met exclusieve producten en voor wie rijgenot vanzelfsprekend is. Dat is in een notendop de nieuwe Lancia Ypsilon, een model dat excellente styling combineert met state-of-the-art techniek. De beste Italiaanse luxeproducten hebben naam gemaakt in heel de wereld; deze nieuwe Lancia zal geen uitzondering zijn.

Het Ypsilon logo, ontworpen door reclamebureau Carrè Noir, is een natuurlijk voortvloeisel uit het Y motief en tegelijkertijd een metafoor voor het nieuwe niveau van styling en inhoud. Werd op het vorige model nog alleen de letter Y gebruikt, nu wordt de Griekse naam van deze letter voluit cursief geschreven: Ypsilon. Het eindresultaat is een stijlvol logo dat klasse en non-conformisme uitstraalt.

De Lancia Ypsilon straalt op alle gebieden, inclusief zijn naam, verfijning uit en is het nieuwe topmodel in de compacte klasse (de Y is 3760 millimeter lang, 1690 millimeter breed en 1520 millimeter hoog bij een wielbasis van 2390 millimeter). Het is de logische keuze voor jonge trendsetters die zich willen onderscheiden en zich graag omringen met de exclusieve features die deze auto kenmerken.

De nieuwe Lancia Ypsilon stamt duidelijk af van de Thesis en de Phedra, onder meer door zijn grote, opstaande grille en omdat hij dezelfde, unieke Italiaanse kwaliteiten uitstraalt. Daardoor is hij een echt vlaggenschip in zakformaat. Dit draagt de Ypsilon uit door zijn stijlvolle vorm, een moderne interpretatie van de stylingtraditie van historische Lancia modellen: gedistingeerde combinaties van kleuren en materialen, en uitgebreide mogelijkheden voor aanpassingen aan de individuele smaak en levensstijl.

Aansluitend bij deze unieke positie in het compacte segment, kan de nieuwe Lancia Ypsilon worden geleverd met een revolutionaire nieuwe aandrijflijn: de fonkelnieuwe 1.3 JTD 16v Multi-jet turbodieselmotor gecombineerd met de verfijnde Dualmode geautomatiseerde versnellingsbak: een aandrijflijn die alle voordelen van benzine- en dieselmotoren én van handgeschakelde en automatische transmissies combineert. De nieuweling biedt tevens een aantal exclusieve opties die hem onbetwist aan de top van zijn segment plaatsen: van het grote Skydome dak tot een dual zone automatisch klimaatcontrolesysteem en een Bose Hi-Fi Sound System.

Stijl
De styling van de nieuwe Lancia Ypsilon is, zoals destijds bij zijn voorganger, volstrekt origineel en aansprekend. Hij bevat stylingelementen uit het verleden, bewerkt voor een nieuw publiek. Het zegt genoeg dat de nieuwe Lancia Ypsilon is geïnspireerd op de onvergetelijke Lancia Ardea. De vorm is op creatieve wijze opnieuw geïnterpreteerd en de auto is aangepast aan hedendaagse gebruiksbehoeften. Het resultaat is een auto met een origineel profiel, volledig in lijn met het verlangen naar een zachtere en sensuelere vorm. Onmiskenbaar Lancia dus.

Om te beginnen heeft het gebeeldhouwde front fraaie verhoudingen, gedomineerd door een forse, opstaande grille die stijl en klasse uitstraalt. Het opvallende motief is bijna een verplicht element voor de Lancia designers; begonnen bij de Thesis en de Phedra. De lichtunits met helder glas hebben de uitstraling van juwelen.

De fraaie lijnen van de auto zetten zich voort in de flanken en de achterzijde. De compacte, goedgeproportioneerde body wordt gekenmerkt door langgerekte flanken, gemarkeerd door een dominante, stijlvolle horizontale lijn. Deze lijn strekt zich uit over de volle lengte van de auto, over de wielkasten, om een visuele verbinding tussen de voor- en achterzijde te creëren. Deze naadloze verschijning doet de Ypsilon compact en veilig overkomen, maar straalt tegelijkertijd kracht en energie uit.

De achterzijde wordt eveneens gekenmerkt door duidelijke Lancia stylingelementen. De forse, opstaande achterlichtunits omsluiten de achterklep met een uitgebalanceerde mix van metaal en glas. De indruk van een solide, veilige auto wordt versterkt doordat de lijnen van de achterzijde visueel samenkomen op een punt laag aan de achterzijde van de Ypsilon. Forse bumpers voor en achter dragen bij aan de indruk dat de auto op een solide basis staat. In vergelijking tot de vorige Y, is de nieuwe Ypsilon nóg indrukwekkender, meer up-to-date, visueel forser en aansprekender.

De vorm van het nieuwe model toont de verfijnde stijl van Lancias nieuwe look, die voor het eerst te zien was in het prototype Dialogos en tot bloei kwam bij de Thesis en later de Phedra.

555 uitvoeringen
Dezelfde consistente styling maakt het interieur tot een warme, aangename verblijfplaats; een echte lounge. Maar tegelijkertijd up-to-date en functioneel, om chauffeur en passagiers van een buitengewoon comfortabele rit te verzekeren. Dit wordt benadrukt door de enorme aandacht voor detail, zichtbaar in het gebruik van degelijke, topkwaliteit materialen afkomstig uit de botenbouwerij. Voor in- en exterieur werden verfijnde, stijlvolle kleurcombinaties samengesteld, waarbij de klant ontelbaar veel keuzes krijgt. Het combineren van kleuren, materialen en lichtmetalen wielen uit de Accessory range leidt tot een indrukwekkend totaal van 555 verschillende uitvoeringen.

Vlaggenschip in zakformaat
De nieuwe Ypsilon is een heus vlaggenschip in zakformaat. Innovatie wordt toegepast waar dat waardevol is en nooit als doel op zich. De modernste technologie is altijd beschikbaar voor het welzijn van de bestuurder en de exclusieve opties maken dit model tot een heuse elite auto.

Een rit in de nieuwe Ypsilon zal aantonen dat hij zijn passagiers in alle situaties en weersomstandigheden zal verwennen. Denk hierbij onder andere aan het grote, innovatieve schuifdak, de vooruitstrevende dual zone automatische klimaatcontrole en het uitmuntende Hi-Fi systeem.

Skydome schuifdak
Het optionele Skydome schuifdak is een groot, glazen schuifdak zoals dat nog niet eerder verkrijgbaar was in deze klasse. Het geeft een heel nieuwe beleving van autorijden. Het fonkelnieuwe systeem beslaat bijna zeventig procent van het dak en bestaat uit twee glazen panelen (één vast en één verschuifbaar) en twee jaloezieën, die onafhankelijk naar de achterzijde van de auto lopen.

Dit systeem stelt de bestuurder in staat zelf te kiezen hoe hij of zij de buitenwereld wil beleven tijdens het rijden. Van knus onder de jaloezieën, tot comfortabel met een groots uitzicht, tot open met het gevoel dat een cabriolet biedt. Het hangt allemaal af van de buitentemperatuur en het soort dag. Het voorste paneel van het dak en de jaloezie openen in slechts zeven seconden en kunnen ook gedeeltelijk geopend worden. Alles wat de bestuurder hoeft te doen, is op de knop drukken. De voorste glasplaat richt zich op en komt als een spoiler over de tweede te liggen. Uiteindelijk schuift hij over aluminium geleiders volledig over het tweede paneel heen. Als de bedieningsknop wordt losgelaten, blijft het paneel in precies die stand staan. Voor de veiligheid is het Skydome dak voorzien van een klembeveiliging, waardoor het paneel terugschuift indien het weerstand ondervindt.

Bose Hi-Fi Sound System
Het is niet alleen het chique interieur van de Lancia Ypsilon dat prettige gevoelens oproept: ook het Bose Sound System draagt daar aan bij. De installatie werd ontwikkeld door Bose, dé Hi-Fi fabrikant uit de Verenigde Staten, en biedt een realistische weergave met haarzuivere hoge noten en volle, rijke bastonen. Het geluid bereikt alle inzittenden op dezelfde wijze en geeft hen het gevoel dat zij zich in een veel grotere ruimte bevinden doordat het passagierscompartiment en de audio-installatie synchroon ontwikkeld zijn om hun technische specificaties te kunnen harmoniseren.

Om dit te bereiken, deden de Bose ingenieurs metingen en geluidsopnames in het interieur en kozen zij zorgvuldig alle onderdelen van het geluidssysteem. Ook stelden zij de best mogelijke posities vast voor de zes speakers, met behulp van geavanceerde ontwerpsoftware.

De voorportieren bieden plaats aan twee 165 millimeter breedband speakers met 50 millimeter tweeters, ontwikkeld voor de beste geluidskwaliteit over het hele frequentiebereik. In de achterpanelen bevinden zich twee 150 millimeter mid-woofer speakers voor midden- en lage tonen. In de kofferruimte bevindt zich een Bass-reflex subwoofer, aangevuld met een twin-coil 130 millimeter woofer die een uitmuntende weergave van diepe, krachtige basklanken mogelijk maakt.

Het Bose Hi-Fi Sound System omvat verder een versterker met zes onafhankelijke kanalen: vier sturen de beide speakergroepen in de deuren en zijpanelen aan, de andere twee zijn bestemd voor de subwoofer. Een actief nivelleringssysteem achter de subwoofer zorgt voor een perfecte elektronische balans tussen alle uitgezonden geluidsfrequenties, grote stabiliteit en heldere tonen over het hele bereik. Dit alles betekent dat er onder alle rijomstandigheden kan worden genoten van onberispelijk weergegeven muziek, zonder dat er constant met de bediening hoeft te worden gerommeld. De eenheid tussen alle vooruitstrevende componenten bewerkstelligt het unieke geluid dat het merk Bose wereldberoemd heeft gemaakt.

Dual-zone automatic climate control system
Het interieurklimaat is een van de belangrijkste comfortbepalende factoren tijdens een rit. Bovendien is het uiterst belangrijk in verband met de veiligheid, omdat temperatuur, luchtvochtigheid en ventilatie het welzijn van de chauffeur en dus zijn of haar mate van alertheid bepalen. Daarnaast is het verwarmings- en ventilatiesysteem verantwoordelijk voor het ontwasemen van de ruiten.

Om deze redenen is de Lancia Ypsilon uitgerust met een vooruitstrevend climate control systeem dat automatisch de temperatuur, luchtstromen, airco en recirculatie regelt door middel van een elektronische controle-unit. Het is een dual zone climate control systeem, wat betekent dat het tegelijkertijd twee verschillende temperaturen kan handhaven: een aan de linkerzijde (bestuurder) van het compartiment en een aan de rechterzijde (bijrijder). De nieuwe Lancia Ypsilon houdt ook rekening met de omstandigheden buiten de auto. Met behulp van sensoren meet het systeem zowel de temperatuur binnen als buiten en stelt het de temperatuurbeleving van de passagiers vast die wordt beïnvloedt door temperatuur, luchtvochtigheid en de stromen van de (behandelde) lucht.

Een sensor centraal achter de voorruit meet de straling van de zon op de auto en de hoek waarin de stralen binnenvallen in het passagierscompartiment. Dit stelt het systeem in staat excessieve temperatuurstijgingen in de auto door de zon tegen te gaan, doordat de climate control van tevoren gewaarschuwd wordt.

Al deze parameters worden constant in de gaten gehouden en gebruikt om het climate control systeem optimaal zijn werk te laten doen. Luchttemperatuur en aanjagersnelheid worden aangepast om de passagiers de gewenste temperatuurbeleving (vastgesteld door het instellen van de gewenste temperatuur) te geven. Het resultaat is een stabiel klimaat, zelfs bij drastisch wijzigende buitenomstandigheden.

Het systeem kan worden ingesteld met behulp van zeven instellingscombinaties en drie temperatuurinstellingen, waardoor de lucht alle delen van het passagierscompartiment kan bereiken. De instelling van de temperatuur kan geschieden per halve graad over een bereik van 16°C, waarbij het verschil tussen links en rechts maar liefst zeven graden kan bedragen. Handmatige instellingen gaan altijd boven automatische procedures. Dit wordt aangegeven door het uitschakelen van de Full Auto stand. De instellingen worden bewaard en geactiveerd als de bestuurder Full Auto weer inschakelt. Wanneer de climate control wordt ingeschakeld (bij het starten van de auto), keert hij altijd terug naar de situatie zoals die was bij uitschakeling, met uitzondering van de ontwasemfunctie (MAX DEF). Het hele systeem kan ook met de hand worden uitgeschakeld.

Motoren en versnellingsbakken
De Lancia Ypsilon dankt zijn rijcomfort, betrouwbaarheid, gebruiksgemak en rijplezier voor een belangrijk deel aan de prestaties van de vier beschikbare motoren. De eerste twee zijn de bekende en populaire 60 pk 1.2 en 80 pk 1.2 16v benzinemotoren, prachtige voorbeelden van hoe motoren met een relatief kleine cilinderinhoud voor een hoog koppel en grote rijsouplesse kunnen zorgen. Deze beide viercilinders staan aan de basis van een gamma dat een zeer breed publiek kan bedienen. Beide worden gekenmerkt door souplesse, een laag brandstofverbruik en vlotte prestaties. Beide andere krachtbronnen zijn nieuw: een 95 pk 1.4 16v (benzine) en de revolutionaire 1.3 JTD 16v Multi-jet common rail turbodiesel. Laatstgenoemde levert een maximum vermogen van 70 pk bij 4000 tpm en een koppel van 180 Nm bij 1750 tpm. Deze motor, een monument qua technologie, bestaat uit één stuk met afmetingen van minder dan vijftig centimeter in lengte en 65 centimeter hoogte. Het is de kleinste viercilinder common rail (turbo)diesel op de markt en de enige die niet minder dan zes componenten herbergt in een cilinder met een doorsnee van minder dan zeventig millimeter: vier kleppen, een injector en een gloeibougie.

Lancia biedt deze 1.3 JTD 16v Multi-jet aan, in combinatie met een Dualmode gerobotiseerde, sequentiële versnellingsbak. Dit is een conventionele handgeschakelde versnellingsbak, voorzien van een innovatief transmissiesysteem. Dit systeem bedient automatisch de koppeling en de versnellingsbak door middel van een elektro-hydraulisch bekrachtigd systeem.

De Dualmode versnellingsbak biedt twee mogelijkheden: de bestuurder kan de versnellingen zelf kiezen door de versnellingspook op de middentunnel voor- of achteruit te duwen. Of de versnellingsbak wordt in de automaatstand gezet en werkt volledig zelfstandig. Bij dit systeem is er nog keuze uit de standen Normal en Economy. De stand Normal biedt uitmuntend rijcomfort door onder alle omstandigheden uiterst precieze schakelmanoeuvres uit te voeren. De stand Economy richt zich op het reduceren van het brandstofverbruik, vanzelfsprekend zonder dat het rijcomfort hier onder lijdt. De Dualmode gerobotiseerde versnellingsbak is het beste compromis voor mensen die het gemak van een automaat zoeken, maar het plezier en de voldoening van een handbediende versnellingsbak niet willen opgeven.

De aandrijflijn samengesteld uit de 1.3 JTD 16v Multi-jet motor en de Dualmode versnellingsbak vertegenwoordigt duidelijk het beste wat er momenteel op de dieselmarkt te koop is, zowel qua prestaties als qua brandstofverbruik. Welke motor en versnellingsbak u ook kiest, de Lancia Ypsilon is de ideale auto voor in en buiten de stad.

La Dolce Vita, de stijl van Lancia
In de late jaren vijftig was Rome de hoofdstad van de film en van de internationale jetset. De Via Veneto gonsde van het leven; zijn chique nachtclubs en luxueuze hotels waren een Mekka voor acteurs en schrijvers terwijl politici en VIPs elkaar ontmoetten in de trendy cafés. Rome was een caleidoscoop van talen, muziekstijlen, geuren en kleuren. Het beeld dat Fellini in zijn film La Dolce Vita schiep, attendeerde de wereld op de Via Veneto, de stad Rome en daarmee op heel Italië, een land dat zich aan het herstellen was van een moeilijke naoorlogse periode. De economie bloeide: wijdverspreide welvaart moedigde de mensen aan om hun levenslust opnieuw te ontdekken en inspireerde kunst, televisie en mode. En meer. De fifties waren ook een unieke periode in de geschiedenis van de automobiel. Lancia was hét superieure merk in die tijd, dank zij de klasse, stijl en sportiviteit van haar modellen. Modellen met namen als Ardea, Aurelia en Appia flitsten over de wegen van Europa met hun stijl, verfijning en aantrekkingskracht, net zoals de divas van die tijd.

Nu, meer dan veertig jaar later, dromen mensen van een terugkeer naar die zorgeloze dagen van optimisme en plezier. Mensen hebben nog altijd dezelfde behoefte aan leuke dingen, reizen, leren en zich overgeven aan de genoegens die we kennen uit het inmiddels legendarische Dolce Vita. Met één groot verschil: een luxueuze auto is niet langer een droom die slechts weinigen kunnen vervullen, maar ligt binnen het bereik van velen. De nieuwe Dolce Vita is nog exclusief als altijd, maar niet meer zo onbereikbaar. De fifties zijn aan een echte revival bezig. In de mode bijvoorbeeld: de kleur roze, bloemen, fraaie decolletés en lichte, luxueuze stoffen vullen de internationale catwalks. Gucci heeft een serie tassen ontworpen geïnspireerd op klassieke modellen; Gaultier maakte met moderne materialen klassieke hoeden. Sommige modellen zagen eruit alsof ze zó uit een poster uit de jaren vijftig waren gelopen, stelde de New York Times na het bezoeken van een recente modeshow in New York.

De fifties zijn ook terug in de bioscoop en in de muziekindustrie. De nieuwste films zijn geïnspireerd op legendes uit het verleden en vrouwen zijn de onbetwiste sterren, net als in de vijftiger jaren. Denk bijvoorbeeld aan Eight Women met Catherine Deneuve, Far from heaven met Julianne Moore of Callas Forever met Fanny Ardent.

Ook de muziek wordt beïnvloed door de nieuwe trend. Musicalhits uit het verleden, herschreven en opnieuw gearrangeerd, staan hoog in de hitparades, van It dont mean a thing door Gabon tot Something stupid van Robbie Williams en fitiesmuziek zit vaak in de soundtrack van films.

Dan zijn er nog de Vespas, en de grote, ronde, gekleurde koelkasten, en geometrische schemerlampen: zelfs industrieel design wordt weer cult. Automotive design vormt daarop geen uitzondering. Het is geen toeval dat het merk Lancia, altijd zijn tijd vooruit, dit moment heeft gekozen om de nieuwe Lancia Ypsilon uit te brengen.

De Dolce Vita jaren waren ook de jaren waarin Italiaanse modeontwerpers de wereld begonnen te veroveren. De beweging die we nu kennen als Italian Glamour kwam destijds voor het eerst op. La Dolce Vita wordt geassocieerd met waarden die de identiteit en aantrekkingskracht van Italië bepalen: de dagelijkse aandacht voor een goed uiterlijk, de kwaliteit van eten en wijn, de smaak, de fantasie en de kunst om het leven mooi te maken. Bovenal heeft het te maken met klasse, charme en stijl. Precies deze Italiaanse stijl vormt het hart van de Lancia filosofie zoals die tot uiting wordt gebracht in de nieuwe Lancia Ypsilon. Zoals te verwachten, is de auto zorgvuldig ontwikkeld tot in het kleinste detail, inclusief de keuze uit nieuwe lakkleuren, stoffen en leersoorten voor de interieurbekleding, het zorgvuldig ontworpen passagierscompartiment en de chroomafwerking die het fraaie interieur nog uitnodigender maakt.

De Lancia Ypsilon is Lancias antwoord op de behoefte van ontwikkelde, cultuurminnende klanten die ogenschijnlijk botsende waarden als traditie en innovatie, rationaliteit en emotie, individualiteit en sociale betrokkenheid weten te verenigen. Mannen en vrouwen die tevreden zijn met hun werk en hun privé-leven en nu zoeken naar persoonlijke, exclusieve vormen van welbevinden. Deze nieuwe wereld van exclusiviteit wordt niet gedreven door een verlangen naar het bezitten van kostbare, dure zaken maar door een verlangen naar echte, onmeetbare voldoening. Vandaar ook het belang van het tijd voor jezelf nemen, om te genieten van wie je bent en wat je hebt. De Lancia Ypsilon hoort daarbij.

Je eigen stijl, je eigen Lancia
De nieuwe Lancia Ypsilon vormt een nieuw hoofdstuk in de roemrijke geschiedenis van Lancia. Niet alleen volgt hij de al even unieke Lancia Y op, de nieuwe Ypsilon wordt ook het kleinste lid van een familie van exclusieve modellen, die stuk voor stuk de top in hun klasse vertegenwoordigen.

Zoals de Lancia Thesis, de limousine die bij zijn verschijning vorig jaar zoveel stof deed opwaaien. De Thesis zet nieuwe maatstaven qua design, techniek, comfort en vooral: het plezieren van zijn berijder. Als verdere uitwerking van het studiemodel Dialogos toonde de Lancia Thesis ook als eerste de stijl die alle nieuwe Lancia modellen voor de komende jaren zal kenmerken. Zoals het een vlaggenschip betaamt.

De nieuwe Lancia Phedra toont datzelfde familiegezicht. Deze forse mpv toont aan dat de ultieme beleving van stijl, klasse en comfort niet beperkt hoeft te blijven tot maximaal vijf inzittenden. Deze fullsize mpv beschikt standaard over diverse exclusieve extras, terwijl de optielijst nog veel meer mogelijkheden biedt. Maar welke uitvoering u ook kiest, luxueuzer dan een Lancia Phedra kan het niet worden.

De Lancia Lybra maakt de stijl van Lancia bereikbaar voor een grote groep mensen. Het stijlvolle model valt in de middenklasse en voldoet aan alle eisen die aan dat type auto gesteld worden, zoals een uitgebreide veiligheidsuitrusting, forse binnen- en bagageruimte en de beschikbaarheid van moderne benzine- en common rail dieselmotoren.

Een fraaie nieuwe uitvoering die de klasse van de Lybra onderstreept, is de Lancia Lybra Emblema. De two-tone carrosseriekleur en de tabakskleurige, naar keuze lederen of alcantara stoelbekleding verwijzen naar de Lancia Flaminia Coupé uit 1963. De fraaie chroomafwerking in het interieur kennen we uit de Lancia Thesis. Tot de zeer rijke uitrusting behoren onder andere dual zone klimaatregeling, Bose Sound System, satellietnavigatie, geïntegreerde carkit en een regensensor. De naam Emblema siert ook de topversies van de overige Lancia modellen.

Al deze modellen worden tijdens de 73ste Geneva International Motor Show gepresenteerd op een stand die de heerlijke jaren vijftig zal doen herleven en volledig recht doet aan de geweldige historie van een klassiek merk dat altijd blijft vernieuwen.