AutoRai
21-2-2003
Lancia op de 73e Geneva International Motor Show
Op de Geneva International Motor Show introduceert Lancia haar nieuwe
Ypsilon. Een model met alle stijl en prestige van een topklasse auto
gecombineerd met het gemak van een mini.
Ontworpen voor klanten die zich graag onderscheiden met exclusieve
producten en voor wie rijgenot vanzelfsprekend is. Dat is in een
notendop de nieuwe Lancia Ypsilon, een model dat excellente styling
combineert met state-of-the-art techniek. De beste Italiaanse
luxeproducten hebben naam gemaakt in heel de wereld; deze nieuwe
Lancia zal geen uitzondering zijn.
Het Ypsilon logo, ontworpen door reclamebureau Carrè Noir, is een
natuurlijk voortvloeisel uit het Y motief en tegelijkertijd een
metafoor voor het nieuwe niveau van styling en inhoud. Werd op het
vorige model nog alleen de letter Y gebruikt, nu wordt de Griekse naam
van deze letter voluit cursief geschreven: Ypsilon. Het eindresultaat
is een stijlvol logo dat klasse en non-conformisme uitstraalt.
De Lancia Ypsilon straalt op alle gebieden, inclusief zijn naam, verfijning uit en is het nieuwe topmodel in de compacte klasse (de Y is 3760 millimeter lang, 1690 millimeter breed en 1520 millimeter hoog bij een wielbasis van 2390 millimeter). Het is de logische keuze voor jonge trendsetters die zich willen onderscheiden en zich graag omringen met de exclusieve features die deze auto kenmerken.
De nieuwe Lancia Ypsilon stamt duidelijk af van de Thesis en de
Phedra, onder meer door zijn grote, opstaande grille en omdat hij
dezelfde, unieke Italiaanse kwaliteiten uitstraalt. Daardoor is hij
een echt vlaggenschip in zakformaat. Dit draagt de Ypsilon uit door
zijn stijlvolle vorm, een moderne interpretatie van de stylingtraditie
van historische Lancia modellen: gedistingeerde combinaties van
kleuren en materialen, en uitgebreide mogelijkheden voor aanpassingen
aan de individuele smaak en levensstijl.
Aansluitend bij deze unieke positie in het compacte segment, kan de
nieuwe Lancia Ypsilon worden geleverd met een revolutionaire nieuwe
aandrijflijn: de fonkelnieuwe 1.3 JTD 16v Multi-jet turbodieselmotor
gecombineerd met de verfijnde Dualmode geautomatiseerde
versnellingsbak: een aandrijflijn die alle voordelen van benzine- en
dieselmotoren én van handgeschakelde en automatische transmissies
combineert. De nieuweling biedt tevens een aantal exclusieve opties
die hem onbetwist aan de top van zijn segment plaatsen: van het grote
Skydome dak tot een dual zone automatisch klimaatcontrolesysteem en
een Bose Hi-Fi Sound System.
Stijl
De styling van de nieuwe Lancia Ypsilon is, zoals destijds bij zijn
voorganger, volstrekt origineel en aansprekend. Hij bevat
stylingelementen uit het verleden, bewerkt voor een nieuw publiek. Het
zegt genoeg dat de nieuwe Lancia Ypsilon is geïnspireerd op de
onvergetelijke Lancia Ardea. De vorm is op creatieve wijze opnieuw
geïnterpreteerd en de auto is aangepast aan hedendaagse
gebruiksbehoeften. Het resultaat is een auto met een origineel
profiel, volledig in lijn met het verlangen naar een zachtere en
sensuelere vorm. Onmiskenbaar Lancia dus.
Om te beginnen heeft het gebeeldhouwde front fraaie verhoudingen,
gedomineerd door een forse, opstaande grille die stijl en klasse
uitstraalt. Het opvallende motief is bijna een verplicht element voor
de Lancia designers; begonnen bij de Thesis en de Phedra. De
lichtunits met helder glas hebben de uitstraling van juwelen.
De fraaie lijnen van de auto zetten zich voort in de flanken en de
achterzijde. De compacte, goedgeproportioneerde body wordt gekenmerkt
door langgerekte flanken, gemarkeerd door een dominante, stijlvolle
horizontale lijn. Deze lijn strekt zich uit over de volle lengte van
de auto, over de wielkasten, om een visuele verbinding tussen de voor-
en achterzijde te creëren. Deze naadloze verschijning doet de Ypsilon
compact en veilig overkomen, maar straalt tegelijkertijd kracht en
energie uit.
De achterzijde wordt eveneens gekenmerkt door duidelijke Lancia
stylingelementen. De forse, opstaande achterlichtunits omsluiten de
achterklep met een uitgebalanceerde mix van metaal en glas. De indruk
van een solide, veilige auto wordt versterkt doordat de lijnen van de
achterzijde visueel samenkomen op een punt laag aan de achterzijde van
de Ypsilon. Forse bumpers voor en achter dragen bij aan de indruk dat
de auto op een solide basis staat. In vergelijking tot de vorige Y, is
de nieuwe Ypsilon nóg indrukwekkender, meer up-to-date, visueel forser
en aansprekender.
De vorm van het nieuwe model toont de verfijnde stijl van Lancias
nieuwe look, die voor het eerst te zien was in het prototype Dialogos
en tot bloei kwam bij de Thesis en later de Phedra.
555 uitvoeringen
Dezelfde consistente styling maakt het interieur tot een warme,
aangename verblijfplaats; een echte lounge. Maar tegelijkertijd
up-to-date en functioneel, om chauffeur en passagiers van een
buitengewoon comfortabele rit te verzekeren. Dit wordt benadrukt door
de enorme aandacht voor detail, zichtbaar in het gebruik van
degelijke, topkwaliteit materialen afkomstig uit de botenbouwerij.
Voor in- en exterieur werden verfijnde, stijlvolle kleurcombinaties
samengesteld, waarbij de klant ontelbaar veel keuzes krijgt. Het
combineren van kleuren, materialen en lichtmetalen wielen uit de
Accessory range leidt tot een indrukwekkend totaal van 555
verschillende uitvoeringen.
Vlaggenschip in zakformaat
De nieuwe Ypsilon is een heus vlaggenschip in zakformaat. Innovatie
wordt toegepast waar dat waardevol is en nooit als doel op zich. De
modernste technologie is altijd beschikbaar voor het welzijn van de
bestuurder en de exclusieve opties maken dit model tot een heuse elite
auto.
Een rit in de nieuwe Ypsilon zal aantonen dat hij zijn passagiers in
alle situaties en weersomstandigheden zal verwennen. Denk hierbij
onder andere aan het grote, innovatieve schuifdak, de vooruitstrevende
dual zone automatische klimaatcontrole en het uitmuntende Hi-Fi
systeem.
Skydome schuifdak
Het optionele Skydome schuifdak is een groot, glazen schuifdak zoals
dat nog niet eerder verkrijgbaar was in deze klasse. Het geeft een
heel nieuwe beleving van autorijden. Het fonkelnieuwe systeem beslaat
bijna zeventig procent van het dak en bestaat uit twee glazen panelen
(één vast en één verschuifbaar) en twee jaloezieën, die onafhankelijk
naar de achterzijde van de auto lopen.
Dit systeem stelt de bestuurder in staat zelf te kiezen hoe hij of zij
de buitenwereld wil beleven tijdens het rijden. Van knus onder de
jaloezieën, tot comfortabel met een groots uitzicht, tot open met het
gevoel dat een cabriolet biedt. Het hangt allemaal af van de
buitentemperatuur en het soort dag. Het voorste paneel van het dak en
de jaloezie openen in slechts zeven seconden en kunnen ook
gedeeltelijk geopend worden. Alles wat de bestuurder hoeft te doen, is
op de knop drukken. De voorste glasplaat richt zich op en komt als een
spoiler over de tweede te liggen. Uiteindelijk schuift hij over
aluminium geleiders volledig over het tweede paneel heen. Als de
bedieningsknop wordt losgelaten, blijft het paneel in precies die
stand staan. Voor de veiligheid is het Skydome dak voorzien van een
klembeveiliging, waardoor het paneel terugschuift indien het weerstand
ondervindt.
Bose Hi-Fi Sound System
Het is niet alleen het chique interieur van de Lancia Ypsilon dat
prettige gevoelens oproept: ook het Bose Sound System draagt daar aan
bij. De installatie werd ontwikkeld door Bose, dé Hi-Fi fabrikant uit
de Verenigde Staten, en biedt een realistische weergave met
haarzuivere hoge noten en volle, rijke bastonen. Het geluid bereikt
alle inzittenden op dezelfde wijze en geeft hen het gevoel dat zij
zich in een veel grotere ruimte bevinden doordat het
passagierscompartiment en de audio-installatie synchroon ontwikkeld
zijn om hun technische specificaties te kunnen harmoniseren.
Om dit te bereiken, deden de Bose ingenieurs metingen en
geluidsopnames in het interieur en kozen zij zorgvuldig alle
onderdelen van het geluidssysteem. Ook stelden zij de best mogelijke
posities vast voor de zes speakers, met behulp van geavanceerde
ontwerpsoftware.
De voorportieren bieden plaats aan twee 165 millimeter breedband
speakers met 50 millimeter tweeters, ontwikkeld voor de beste
geluidskwaliteit over het hele frequentiebereik. In de achterpanelen
bevinden zich twee 150 millimeter mid-woofer speakers voor midden- en
lage tonen. In de kofferruimte bevindt zich een Bass-reflex subwoofer,
aangevuld met een twin-coil 130 millimeter woofer die een uitmuntende
weergave van diepe, krachtige basklanken mogelijk maakt.
Het Bose Hi-Fi Sound System omvat verder een versterker met zes
onafhankelijke kanalen: vier sturen de beide speakergroepen in de
deuren en zijpanelen aan, de andere twee zijn bestemd voor de
subwoofer. Een actief nivelleringssysteem achter de subwoofer zorgt
voor een perfecte elektronische balans tussen alle uitgezonden
geluidsfrequenties, grote stabiliteit en heldere tonen over het hele
bereik. Dit alles betekent dat er onder alle rijomstandigheden kan
worden genoten van onberispelijk weergegeven muziek, zonder dat er
constant met de bediening hoeft te worden gerommeld. De eenheid tussen
alle vooruitstrevende componenten bewerkstelligt het unieke geluid dat
het merk Bose wereldberoemd heeft gemaakt.
Dual-zone automatic climate control system
Het interieurklimaat is een van de belangrijkste comfortbepalende
factoren tijdens een rit. Bovendien is het uiterst belangrijk in
verband met de veiligheid, omdat temperatuur, luchtvochtigheid en
ventilatie het welzijn van de chauffeur en dus zijn of haar mate van
alertheid bepalen. Daarnaast is het verwarmings- en ventilatiesysteem
verantwoordelijk voor het ontwasemen van de ruiten.
Om deze redenen is de Lancia Ypsilon uitgerust met een vooruitstrevend
climate control systeem dat automatisch de temperatuur, luchtstromen,
airco en recirculatie regelt door middel van een elektronische
controle-unit. Het is een dual zone climate control systeem, wat
betekent dat het tegelijkertijd twee verschillende temperaturen kan
handhaven: een aan de linkerzijde (bestuurder) van het compartiment en
een aan de rechterzijde (bijrijder). De nieuwe Lancia Ypsilon houdt
ook rekening met de omstandigheden buiten de auto. Met behulp van
sensoren meet het systeem zowel de temperatuur binnen als buiten en
stelt het de temperatuurbeleving van de passagiers vast die wordt
beïnvloedt door temperatuur, luchtvochtigheid en de stromen van de
(behandelde) lucht.
Een sensor centraal achter de voorruit meet de straling van de zon op
de auto en de hoek waarin de stralen binnenvallen in het
passagierscompartiment. Dit stelt het systeem in staat excessieve
temperatuurstijgingen in de auto door de zon tegen te gaan, doordat de
climate control van tevoren gewaarschuwd wordt.
Al deze parameters worden constant in de gaten gehouden en gebruikt om het climate control systeem optimaal zijn werk te laten doen. Luchttemperatuur en aanjagersnelheid worden aangepast om de passagiers de gewenste temperatuurbeleving (vastgesteld door het instellen van de gewenste temperatuur) te geven. Het resultaat is een stabiel klimaat, zelfs bij drastisch wijzigende buitenomstandigheden.
Het systeem kan worden ingesteld met behulp van zeven instellingscombinaties en drie temperatuurinstellingen, waardoor de lucht alle delen van het passagierscompartiment kan bereiken. De instelling van de temperatuur kan geschieden per halve graad over een bereik van 16°C, waarbij het verschil tussen links en rechts maar liefst zeven graden kan bedragen. Handmatige instellingen gaan altijd boven automatische procedures. Dit wordt aangegeven door het uitschakelen van de Full Auto stand. De instellingen worden bewaard en geactiveerd als de bestuurder Full Auto weer inschakelt. Wanneer de climate control wordt ingeschakeld (bij het starten van de auto), keert hij altijd terug naar de situatie zoals die was bij uitschakeling, met uitzondering van de ontwasemfunctie (MAX DEF). Het hele systeem kan ook met de hand worden uitgeschakeld.
Motoren en versnellingsbakken
De Lancia Ypsilon dankt zijn rijcomfort, betrouwbaarheid,
gebruiksgemak en rijplezier voor een belangrijk deel aan de prestaties
van de vier beschikbare motoren. De eerste twee zijn de bekende en
populaire 60 pk 1.2 en 80 pk 1.2 16v benzinemotoren, prachtige
voorbeelden van hoe motoren met een relatief kleine cilinderinhoud
voor een hoog koppel en grote rijsouplesse kunnen zorgen. Deze beide
viercilinders staan aan de basis van een gamma dat een zeer breed
publiek kan bedienen. Beide worden gekenmerkt door souplesse, een laag
brandstofverbruik en vlotte prestaties. Beide andere krachtbronnen
zijn nieuw: een 95 pk 1.4 16v (benzine) en de revolutionaire 1.3 JTD
16v Multi-jet common rail turbodiesel. Laatstgenoemde levert een
maximum vermogen van 70 pk bij 4000 tpm en een koppel van 180 Nm bij
1750 tpm. Deze motor, een monument qua technologie, bestaat uit één
stuk met afmetingen van minder dan vijftig centimeter in lengte en 65
centimeter hoogte. Het is de kleinste viercilinder common rail
(turbo)diesel op de markt en de enige die niet minder dan zes
componenten herbergt in een cilinder met een doorsnee van minder dan
zeventig millimeter: vier kleppen, een injector en een gloeibougie.
Lancia biedt deze 1.3 JTD 16v Multi-jet aan, in combinatie met een
Dualmode gerobotiseerde, sequentiële versnellingsbak. Dit is een
conventionele handgeschakelde versnellingsbak, voorzien van een
innovatief transmissiesysteem. Dit systeem bedient automatisch de
koppeling en de versnellingsbak door middel van een
elektro-hydraulisch bekrachtigd systeem.
De Dualmode versnellingsbak biedt twee mogelijkheden: de bestuurder
kan de versnellingen zelf kiezen door de versnellingspook op de
middentunnel voor- of achteruit te duwen. Of de versnellingsbak wordt
in de automaatstand gezet en werkt volledig zelfstandig. Bij dit
systeem is er nog keuze uit de standen Normal en Economy. De stand
Normal biedt uitmuntend rijcomfort door onder alle omstandigheden
uiterst precieze schakelmanoeuvres uit te voeren. De stand Economy
richt zich op het reduceren van het brandstofverbruik, vanzelfsprekend
zonder dat het rijcomfort hier onder lijdt. De Dualmode gerobotiseerde
versnellingsbak is het beste compromis voor mensen die het gemak van
een automaat zoeken, maar het plezier en de voldoening van een
handbediende versnellingsbak niet willen opgeven.
De aandrijflijn samengesteld uit de 1.3 JTD 16v Multi-jet motor en de Dualmode versnellingsbak vertegenwoordigt duidelijk het beste wat er momenteel op de dieselmarkt te koop is, zowel qua prestaties als qua brandstofverbruik. Welke motor en versnellingsbak u ook kiest, de Lancia Ypsilon is de ideale auto voor in en buiten de stad.
La Dolce Vita, de stijl van Lancia
In de late jaren vijftig was Rome de hoofdstad van de film en van de
internationale jetset. De Via Veneto gonsde van het leven; zijn chique
nachtclubs en luxueuze hotels waren een Mekka voor acteurs en
schrijvers terwijl politici en VIPs elkaar ontmoetten in de trendy
cafés. Rome was een caleidoscoop van talen, muziekstijlen, geuren en
kleuren. Het beeld dat Fellini in zijn film La Dolce Vita schiep,
attendeerde de wereld op de Via Veneto, de stad Rome en daarmee op
heel Italië, een land dat zich aan het herstellen was van een
moeilijke naoorlogse periode. De economie bloeide: wijdverspreide
welvaart moedigde de mensen aan om hun levenslust opnieuw te ontdekken
en inspireerde kunst, televisie en mode. En meer. De fifties waren ook
een unieke periode in de geschiedenis van de automobiel. Lancia was
hét superieure merk in die tijd, dank zij de klasse, stijl en
sportiviteit van haar modellen. Modellen met namen als Ardea, Aurelia
en Appia flitsten over de wegen van Europa met hun stijl, verfijning
en aantrekkingskracht, net zoals de divas van die tijd.
Nu, meer dan veertig jaar later, dromen mensen van een terugkeer naar
die zorgeloze dagen van optimisme en plezier. Mensen hebben nog altijd
dezelfde behoefte aan leuke dingen, reizen, leren en zich overgeven
aan de genoegens die we kennen uit het inmiddels legendarische Dolce
Vita. Met één groot verschil: een luxueuze auto is niet langer een
droom die slechts weinigen kunnen vervullen, maar ligt binnen het
bereik van velen. De nieuwe Dolce Vita is nog exclusief als altijd,
maar niet meer zo onbereikbaar. De fifties zijn aan een echte revival
bezig. In de mode bijvoorbeeld: de kleur roze, bloemen, fraaie
decolletés en lichte, luxueuze stoffen vullen de internationale
catwalks. Gucci heeft een serie tassen ontworpen geïnspireerd op
klassieke modellen; Gaultier maakte met moderne materialen klassieke
hoeden. Sommige modellen zagen eruit alsof ze zó uit een poster uit de
jaren vijftig waren gelopen, stelde de New York Times na het bezoeken
van een recente modeshow in New York.
De fifties zijn ook terug in de bioscoop en in de muziekindustrie. De
nieuwste films zijn geïnspireerd op legendes uit het verleden en
vrouwen zijn de onbetwiste sterren, net als in de vijftiger jaren.
Denk bijvoorbeeld aan Eight Women met Catherine Deneuve, Far from
heaven met Julianne Moore of Callas Forever met Fanny Ardent.
Ook de muziek wordt beïnvloed door de nieuwe trend. Musicalhits uit
het verleden, herschreven en opnieuw gearrangeerd, staan hoog in de
hitparades, van It dont mean a thing door Gabon tot Something stupid
van Robbie Williams en fitiesmuziek zit vaak in de soundtrack van
films.
Dan zijn er nog de Vespas, en de grote, ronde, gekleurde koelkasten,
en geometrische schemerlampen: zelfs industrieel design wordt weer
cult. Automotive design vormt daarop geen uitzondering. Het is geen
toeval dat het merk Lancia, altijd zijn tijd vooruit, dit moment heeft
gekozen om de nieuwe Lancia Ypsilon uit te brengen.
De Dolce Vita jaren waren ook de jaren waarin Italiaanse
modeontwerpers de wereld begonnen te veroveren. De beweging die we nu
kennen als Italian Glamour kwam destijds voor het eerst op. La Dolce
Vita wordt geassocieerd met waarden die de identiteit en
aantrekkingskracht van Italië bepalen: de dagelijkse aandacht voor een
goed uiterlijk, de kwaliteit van eten en wijn, de smaak, de fantasie
en de kunst om het leven mooi te maken. Bovenal heeft het te maken met
klasse, charme en stijl. Precies deze Italiaanse stijl vormt het hart
van de Lancia filosofie zoals die tot uiting wordt gebracht in de
nieuwe Lancia Ypsilon. Zoals te verwachten, is de auto zorgvuldig
ontwikkeld tot in het kleinste detail, inclusief de keuze uit nieuwe
lakkleuren, stoffen en leersoorten voor de interieurbekleding, het
zorgvuldig ontworpen passagierscompartiment en de chroomafwerking die
het fraaie interieur nog uitnodigender maakt.
De Lancia Ypsilon is Lancias antwoord op de behoefte van ontwikkelde,
cultuurminnende klanten die ogenschijnlijk botsende waarden als
traditie en innovatie, rationaliteit en emotie, individualiteit en
sociale betrokkenheid weten te verenigen. Mannen en vrouwen die
tevreden zijn met hun werk en hun privé-leven en nu zoeken naar
persoonlijke, exclusieve vormen van welbevinden. Deze nieuwe wereld
van exclusiviteit wordt niet gedreven door een verlangen naar het
bezitten van kostbare, dure zaken maar door een verlangen naar echte,
onmeetbare voldoening. Vandaar ook het belang van het tijd voor jezelf
nemen, om te genieten van wie je bent en wat je hebt.
De Lancia Ypsilon hoort daarbij.
Je eigen stijl, je eigen Lancia
De nieuwe Lancia Ypsilon vormt een nieuw hoofdstuk in de roemrijke
geschiedenis van Lancia. Niet alleen volgt hij de al even unieke
Lancia Y op, de nieuwe Ypsilon wordt ook het kleinste lid van een
familie van exclusieve modellen, die stuk voor stuk de top in hun
klasse vertegenwoordigen.
Zoals de Lancia Thesis, de limousine die bij zijn verschijning vorig
jaar zoveel stof deed opwaaien. De Thesis zet nieuwe maatstaven qua
design, techniek, comfort en vooral: het plezieren van zijn berijder.
Als verdere uitwerking van het studiemodel Dialogos toonde de Lancia
Thesis ook als eerste de stijl die alle nieuwe Lancia modellen voor de
komende jaren zal kenmerken. Zoals het een vlaggenschip betaamt.
De nieuwe Lancia Phedra toont datzelfde familiegezicht. Deze forse mpv toont aan dat de ultieme beleving van stijl, klasse en comfort niet beperkt hoeft te blijven tot maximaal vijf inzittenden. Deze fullsize mpv beschikt standaard over diverse exclusieve extras, terwijl de optielijst nog veel meer mogelijkheden biedt. Maar welke uitvoering u ook kiest, luxueuzer dan een Lancia Phedra kan het niet worden.
De Lancia Lybra maakt de stijl van Lancia bereikbaar voor een grote groep mensen. Het stijlvolle model valt in de middenklasse en voldoet aan alle eisen die aan dat type auto gesteld worden, zoals een uitgebreide veiligheidsuitrusting, forse binnen- en bagageruimte en de beschikbaarheid van moderne benzine- en common rail dieselmotoren.
Een fraaie nieuwe uitvoering die de klasse van de Lybra onderstreept,
is de Lancia Lybra Emblema. De two-tone carrosseriekleur en de
tabakskleurige, naar keuze lederen of alcantara stoelbekleding
verwijzen naar de Lancia Flaminia Coupé uit 1963. De fraaie
chroomafwerking in het interieur kennen we uit de Lancia Thesis. Tot
de zeer rijke uitrusting behoren onder andere dual zone
klimaatregeling, Bose Sound System, satellietnavigatie, geïntegreerde
carkit en een regensensor. De naam Emblema siert ook de topversies van
de overige Lancia modellen.
Al deze modellen worden tijdens de 73ste Geneva International Motor
Show gepresenteerd op een stand die de heerlijke jaren vijftig zal
doen herleven en volledig recht doet aan de geweldige historie van een
klassiek merk dat altijd blijft vernieuwen.