AutoRai
21-2-2003
Hyundai ontwikkelt nieuw opslagsysteem voor waterstof
Hyundai heeft een belangrijke stap voorwaarts gezet in de ontwikkeling
van milieuvriendelijke voertuigen. Momenteel test de autofabrikant een
opslagsysteem waarmee het mogelijk is waterstof onder zeer hoge druk
op te slaan. Hierdoor neemt de actieradius van een met waterstof
aangedreven voertuig aanmerkelijk toe.
Het nieuwe opslagsysteem slaat waterstofgas onder een druk van
zevenhonderd bar op, en dat heeft grote voordelen, zegt Dr. Kwon
Moon-Sik, Executive Vice-president van de Advanced Technology Group.
Dit bedrijf is Hyundais partner in de ontwikkeling van
milieuvriendelijke voertuigen. Kwon Moon-Sik vervolgt: De huidige
opslagsystemen werken met een druk tot maximaal 350 bar. Het
verdubbelen van de opslagdruk tot zevenhonderd bar heeft als grootste
voordeel dat de actieradius aanmerkelijk stijgt. Autos met zon
waterstofcel aan boord hebben een bereik dat net zo groot is als dat
van een normale personenauto, legt Kwon uit.
Toekomst
Hyundai is een van de autofabrikanten die zeer actief zijn in het
ontwikkelen van milieuvriendelijkere autos. Het doel van de Koreaanse
autofabrikant is om vanaf 2005 autos te produceren die voor de
aandrijving gebruikmaken van een waterstofcel. Deze cel genereert uit
het waterstofgas de elektriciteit waarmee de motor wordt aangedreven.
De uitstoot bestaat uit niets anders dan water.
Eerder werden in de Verenigde Staten al enkele Hyundai's Santa Fe met waterstofaandrijving succesvol getest. Dankzij de nieuwe ontwikkelingen is één van de problemen waar men toentertijd mee kampte, de beperkte actieradius, verholpen. De marktintroductie van een Hyundai met waterstofcel komt daardoor steeds dichterbij.