AutoRai

21-2-2003

Fiat op de 73e Geneva International Motor Show

Fiat zal op de 73ste International Geneva Motor Show een voorproefje geven van twee nieuwe modellen: Project 169 en Project 350. Deze nummers zijn interne codenamen voor de nieuwe supermini en nieuwe compacte Multi Purpose Vehicle.

De twee modellen onderstrepen Fiats inspanningen om een leidende rol te blijven spelen in het stadsauto segment en haar voornemen om te schitteren in het snelgroeiende nieuwe subsegment van compacte mpvs.

De positieve stemming van herstel heeft bijgedragen aan de creatie van de twee nieuwe Fiat modellen, die de show zullen stelen in Genève. Doel van het merk is om weer extra aandacht te geven aan haar traditionele sterke punten en deze bij te schaven voor een nieuw publiek. Zijn grote naam op het gebied van compacte autos maakt Fiat bijvoorbeeld weer waar met Project 169 en Project 350. Tevens in Genève: de nieuwe 1.3 JTD 16v Multi-jet common rail turbodiesel en natuurlijk de Fiat Punto, de evergreen waarvan inmiddels een ongelofelijk aantal van vijf miljoen verkocht is.

Fiat heeft zichzelf altijd gezien als een onmiskenbaar Italiaans merk met als missie het maken van autos die stijlvol, praktisch en voor iedereen bereikbaar zijn. Autos vol met creatieve, slimme oplossingen voor een betere kwaliteit van het dagelijkse leven.

Het gedeelte van de stand dat is gewijd aan de twee nieuwelingen, wordt gemarkeerd door een oranje vloer en twee parallelle platforms die er uitzien als theaterstoelen. De platforms, waar de autos op staan, zijn gemaakt van metaal met een glazen oppervlak. Hier kan het publiek twee versies bewonderen van Project 169, Fiats vernieuwende kijk op de moderne stadsauto. Het nieuwe model mag dan compact zijn: hij is toch comfortabel, ruim, ideaal voor in de stad en tevens geschikt voor het maken van langere ritten. Op de show staan verder twee uitvoeringen van Project 350, een model dat volstrekt origineel is doordat het twee verschillende autoconcepten combineert: de handelbaarheid en afmetingen van een compacte auto plus de veelzijdigheid en het gebruiksgemak van een echte mpv.

De totale indruk van de stand is die van een jeugdig, dynamisch gebied ingericht met felle kleuren, modieuze meubels en glanzende metalen. De boodschap wordt versterkt door een achtergrond waarop het Fiat gebouw wordt afgebeeld en waar op een groot led-beeldscherm clipachtige filmpjes worden gedraaid die het jeugdige, vooruitstrevende karakter van de nieuwe city car benadrukken.

De nieuwe 1.3 JTD 16v Multi-jet motor bevindt zich in een glazen kist midden op de stand. Deze hightech tweede generatie common rail motor bestaat uit een motorblok uit één stuk, die minder dan vijftig centimeter lang en 65 centimeter hoog is. Het is de kleinste viercilinder common rail turbodieselmotor op de markt. De enige motor die niet minder dan zes componenten van normale afmetingen kan herbergen in een cilinder met een boring van minder dan zeventig millimeter: vier kleppen, een injector en een gloeibougie.

Een andere attractie van de stand is het gedeelte dat is gewijd aan de concept cars gebouwd in het kader van Project 169. Zoals de Fiat Simba, het eerste Europese voorbeeld van een kleine off-roader die zich net zo thuisvoelt op de Afrikaanse savannen als in de asfaltjungle van een Europese stad. En de Fiat Marrakech, een aangename metgezel voor vakanties en bij uitstapjes op zoek naar plezier en avontuur. Beide modellen staan op een metalen platform met een glazen oppervlakte, waarvan er een ronddraait.

Bij de autos die Fiat op dit moment in productie heeft, trekt de Fiat Stilo Abarth met zijn 170 pk sterke 2.4 20v motor en zijn weldadig rijke uitrusting de aandacht. Dit model, zeker in Nederland een overweldigend succes, wordt nu ook geleverd met een conventionele, handgeschakelde vijfversnellingsbak. Tot nu toe werd de Stilo Abarth altijd voorzien van de vooruitstrevende Selespeed sequentiële versnellingsbak.

Daarnaast wordt de aandacht natuurlijk nog getrokken door praktisch nieuwe modellen als de Fiat Ulysse en de Fiat Stilo Multi Wagon. Maar de Fiat stand is op zich al een attractie. Niet alleen door zijn avant-gardistische inrichting, maar ook door zijn multimedia entertainment. Via verschillende internetstations kunnen bezoekers inloggen op de Fiat internetsites zoals www.fiat.com. Hier kunnen ze alle informatie over de nieuwe modellen vinden en een heel nieuwe benadering van de autowereld ervaren.

Project 350
De Geneva Motor Show is het podium voor de wereldpremière van de compacte mpv die in de belangrijke Europese landen op de markt komt tussen de komende herfst en het begin van 2004.

De originaliteit van dit model, intern bekend als Project 350 zit in het huwelijk tussen twee autoconcepten die eigenlijk lijken te botsen. Handelbaarheid en compacte afmetingen aan de ene kant (de auto is nog geen vier meter lang, 1,70 meter breed en 1,66 meter hoog) en de veelzijdigheid en het gebruiksgemak van een echte mpv aan de andere kant. Dit vermogen om tegemoet te komen aan verschillende behoeften zal het nieuwe model maken tot de nieuwe benchmark in het segment van de compacte Multi Purpose Vehicles: een snel veranderend subsegment waar alle grote autofabrikanten graag in willen stappen maar waarin Fiat een leidende rol zal gaan opeisen.

De nieuwe auto is ontwikkeld voor iedereen, maar zal vooral de early adopters aanspreken: mensen met een sterke interesse in nieuwe ontwikkelingen, die nieuwsgierig zijn naar nieuwe producten en deze graag willen hebben.

Deze mensen zijn van nature opener en actiever, zowel in hun werk als hun privé-leven. Het zijn mannen en vrouwen die hebben geleerd hoe ze de tijd tussen hun verplichtingen, zakelijk of privé, optimaal kunnen invullen. Ze grijpen iedere kans die ze krijgen om te relaxen en zich goed te voelen. Hun auto zien ze als een ideale plek om dit te bereiken. Deze moet dus een rijke, warme en uitnodigende verblijfplaats zijn, zoals Project 350 dat is. Een veelzijdige, modulair in te delen ruimte die kan worden aangepast aan constant veranderende vervoersbehoeften. Een ruimte ook waarin je kunt genieten van het speciale gevoel dat je krijgt doordat je kleuren en stoffen zelf hebt kunnen uitkiezen, de inrichting altijd zelf kunt bepalen en waar een verfijnde en geborgen atmosfeer hangt.

Deze speciale klantengroep herkent zichzelf in de elegante en tegelijkertijd comfortabele en informele designfilosofie die ons ook de bootschoen opleverde: gemaakt voor het dek van een zeilboot maar tevens perfect geschikt voor een avondwandeling of een bezoek aan vrienden. En sportkleding die comfortabel is, maar ook elegant genoeg om bij andere gelegenheden te dragen.

Dit is de achtergrond van Project 350, een zeer innovatief model dat een exclusieve uitrusting biedt: een automatische dual zone climate control, zes airbags en een geavanceerde, gerobotiseerde versnellingsbak die zich naar keuze sequentieel laat bedienen of als automaat fungeert. Oh ja, Project 350 is ook een van de comfortabelste modellen in zijn segment. Het bewijs zit hem in de details: een makkelijke instap, veel verstelmogelijkheden voor bestuurdersstoel en stuurwiel, een wielbasis van 2510 millimeter en een ruime kofferbak, die kan worden aangepast door de verschuifbare achterbank te verplaatsen.

Project 350 is een ideale auto voor jonge families die altijd onderweg zijn, een betrouwbare metgezel in stadsverkeer en een oase van rust en ontspanning in de weekends en tijdens lange ritten. Het model richt zich op klanten met een verscheidenheid aan behoeften, smaken en levensstijlen maar een gelijke wens: het hebben van een goed uitziende, comfortabele auto die hun behoefte aan vrijheid op een ideale manier invult. Project 350 is dus eerst en vooral een Multi Purpose Vehicle. Hij is ook hoger dan autos uit het B- en C-segment. Dat betekent dat de bestuurder hoger zit, wat het in- en uitstappen en het overzicht in het verkeer bevordert.

Er is meer. Stap maar in deze mpv om te ervaren wat het echt betekent om comfort te hebben in iedere situatie. Voor Project 350 klanten betekent dat ruimte in overvloed, precies daar waar je het nodig hebt. Het betekent makkelijk in en uit de auto kunnen stappen en een ruimtelijke en lichte omgeving met veel glas, inclusief een groot glazen zonnedak.

En dat alles in een auto die kleinere buitenmaten heeft dan een conventionele MPV. Project 350 oogt veilig en degelijk, maar ook origineel en stijlvol. Hij is makkelijk te herkennen aan zijn brede schouders en forse wielen, samengebracht in een frisse, moderne vormgeving met een sterke persoonlijkheid. De vloeiende vormen zonder scherpe hoeken stralen een subtiele kracht uit en beloven een aangenaam interieur dat veiligheid en comfort garandeert. Dat comfort wordt bereikt door de veelzijdigheid van het passagierscompartiment, waarin de grootst mogelijke aandacht is besteed aan ieder esthetisch en technisch detail. Het verfijnde, harmonieuze design van dashboard, opbergruimtes en bedieningselementen straalt de aandacht voor ergonomie, interieurgeluid en leefklimaat uit. Het resultaat is een ideale leefomgeving voor ontspannen en comfortabel reizen.

De gebruikte materialen in het interieur zijn net zo zacht en buigzaam als in autos uit een hoger segment. Het originele dashboard is centraal geplaatst en de bedieningselementen zijn eenvoudig te herkennen en te gebruiken. De versnellingspook bevindt zich centraal op het dashboard, in een zeer ergonomische positie vlak bij het stuurwiel. Bergvakken bevinden zich in het dashboard (twee gesloten dashboardkastjes), grote kaartenbakken op de deuren, in het dak en tussen de voorstoelen. Zelfs de achterpassagiers hebben bergruimtes tot hun beschikking.

Bovenal zijn alle vijf de stoelen comfortabel, veilig en gebruiksvriendelijk. Ze zijn in een handomdraai op vele verschillende manieren af te stellen, inclusief een geheel nieuwe positie die is ontworpen voor optimale ontspanning. Hierbij worden de voorstoelen omgeklapt zodat ze een tafel vormen, terwijl de leuningen van de achterstoelen meer dan 45 graden achteroverkantelen.

De indeling van de binnenruimte in Project 350 kan worden aangepast aan de behoeften van de klant. Zo zijn er de omklapbare voorstoelen en de in twee delen verschuifbare en neerklapbare achterbank.

Op het gebied van veiligheid staat de nieuwe compacte mpv aan de top in zijn segment. Het model biedt tot zes airbags (frontairbags met twee trappen, sidebags en windowbags die ook de achterpassagiers beschermen), in hoogte verstelbare veiligheidsgordels met spanners en spankrachtbegrenzers en driepuntsgordels op alle drie de zitplaatsen achterin. De ISOFIX bevestigingspunten zorgen ervoor dat u zelfs de kleinste passagiers in absolute veiligheid kunt vervoeren. Project 350 biedt ook een zeer grote actieve veiligheid doordat ABS met EBD en Brake Assist standaard zijn, terwijl ESP als optie kan worden besteld, samen met een Hill Holder die het wegrijden op heuvels vergemakkelijkt. Sprankelende prestaties maar een laag brandstofverbruik: de sterke punten van de motoren die voor het nieuwe model worden gebruikt. Ze zijn alle bijzonder stil door hun geoptimaliseerde uitlaatsystemen. De reeks die bij de introductie beschikbaar is omvat een 1.4 16 kleppen benzinemotor en de 1.3 JTD 16v Multi-jet common rail turbodieselmotor, beide te combineren met een handgeschakelde versnellingsbak of de gerobotiseerde Dualogic versnellingsbak. De motorenreeks wordt in de maanden daarna uitgebreid met een 1.2 16v en een 1.9 JTD 16v Multi-jet.

Project 169
Fiat is altijd heer en meester geweest in het segment van de superminis. Met de wereldpremière van Project 169 zal zij die positie wederom versterken. Dit model is op het moment het best denkbare antwoord voor klanten die een auto willen met compacte afmetingen, maar wel alle comfort en uitrusting waaraan we door grotere autos gewend geraakt zijn. De nieuweling is ontwikkeld om minder brandstof te verbruiken, maar niet minder levendig te zijn. Hij is ideaal voor stadsverkeer, maar ook perfect geschikt voor langere afstanden.

Het nieuwe model bevestigt Fiats leidende positie in een segment waar het altijd in heeft uitgeblonken: van de eerste 600 tot de 500, de 126, de Panda, de Cinquecento en de Seicento. Nu wordt het stokje doorgegeven aan Project 169.

Het design van de nieuwe, multifunctionele stadsauto is uiterst modern en toont uitgesproken lijnen, een strakke styling en grote aandacht voor detail. Het krachtig ogende Project 169 roept onmiddellijk een gevoel van frisheid en vernieuwing op. De ontwerpers hebben deze compacte, jeugdige auto een duidelijke persoonlijkheid meegegeven door hem geruststellend forser te laten overkomen dan hij is. De kunststof beplating en bullbars op een aantal uitvoeringen geven Project 169 zelfs de uitstraling van een compacte stads-SUV.

Het interieur past goed bij het uiterlijk van de carrosserie (die in maar liefst tien primaire en jeugdige kleuren wordt geleverd) en is ruim, functioneel en comfortabel. Het passagierscompartiment zal de vergelijking met dat van een middenklasser glansrijk doorstaan. Project 169 is een auto met lef, een kleine auto met een zekere brutaliteit die past bij de levensstijl van menigeen. Hij voldoet aan de behoeften van klanten die wonen in steden met druk verkeer, waar weinig ruimte is om te rijden en iedereen altijd maar haast heeft. Project 169 is snel en stoer genoeg om zich vlot een weg te banen door deze stadsjungle, maar leent zich ook voor een meer relaxte manier van rijden op langere trips. Project 169 is dus klaar voor actie in alle omstandigheden, een auto die altijd weer verrast door zijn vermogen om zich aan te passen aan veranderende situaties en aan de behoeften van zijn berijder. Een auto die jeugdig en kleurrijk kan zijn, of elegant en verfijnd wanneer de situatie daar om vraagt.

Een model met een sterke en typisch Italiaanse persoonlijkheid. Met een vleugje van de verbluffende genialiteit die sporthelden zoals Valentino Rossi en grote artiesten zoals Roberto Benigni typeert. Ergens bewijst de compacte, eenvoudig bereikbare Project 169 dat we allemaal een beetje een genie zijn.

Dit aansprekende model heft een belangrijke rol te spelen in een razendsnel groeiende marktsector en voldoet tegelijkertijd aan Fiats historie en missie. De nieuwe kleine auto is uiterst compact, maar biedt een verrassende hoeveelheid passagiersruimte. Met zijn slechts 354 centimeter lengte, 158 centimeter breedte en 153 centimeter hoogte, kan Project 169 toch plaats bieden aan vier tot vijf personen. Hij is voorzien van een van de meest riante bagageruimtes in zijn klasse (meer dan tweehonderd liter) en biedt de meeste passagiersruimte in zijn segment. Het nieuwe model zal alle sterke punten bevatten van eerdere kleine Fiats, maar tevens de kwaliteit van een hogere klasse bieden als het gaat om comfort, veiligheid, techniek en uitrusting.

Project 169 wordt geleverd met vijf portieren en zal flexibiliteit tot een van zijn sterke punten maken. De achterbank bijvoorbeeld, kan in delen verschoven worden. Slechts één van de mogelijkheden. De handelbaarheid en overzichtelijkheid van de auto behoren ook tot de top in zijn klasse. Voorbeelden zijn de centraal op het dashboard geplaatste versnellingspook (een ergonomisch zeer slimme positie en uniek in dit segment), Dualdrive elektrische stuurbekrachting met speciale manoeuvreerstand (standaard op de midden- en topversies), en de hogere zitpositie die zorgt voor een beter overzicht op de weg.

Het nieuwe model is dus een ideale stadsauto, maar kan ook probleemloos worden gebruikt voor langere reizen. Deze veelzijdigheid wordt verzekerd door drie motoren die zeer goede prestaties leveren bij een sterk verlaagd brandstofverbruik en bij uitstek geschikt zijn voor gecombineerd gebruik in en buiten de stad. Een van die motoren is de 70 pk sterke 1.3 JTD 16v Multi-jet, die enkele maanden na de introductie van het model beschikbaar zal worden. De andere zijn de bekende 1108 cc motor met 55 pk en de betrouwbare 1.2 8v die 60 pk levert. De motoren worden naar keuze geleverd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak en de nieuwe Dualogic gerobotiseerde versnellingsbak die zich naar keuze handmatig (sequentieel) of automatisch laat schakelen.

De fraaie techniek van dit vooruitstrevende model wordt bekroond met voorzieningen die niet alle superminis bieden. Zo kunnen Project 169 klanten een groot, doorzichtig Skydome dak bestellen, een handbediend of automatisch climate control systeem, een parkeersensor en een prachtig HiFi systeem compleet met cd-speler, subwoofer en bediening op het stuurwiel.

Om de veiligheid van de inzittenden te garanderen, biedt het nieuwe model de volgende zaken standaard of als optie (afhankelijk van de gekozen uitvoering): tot zes airbags, ESP en ABS met EBD.

Project 169 is een aantrekkelijke mini die een fantastische prijs/kwaliteitsverhouding biedt met zijn prachtige pakket specificaties, onderhoudskosten en restwaarde.

Concept Car: Fiat Marrakech
Om de hoeveelheid tijd, geld en vooral ideeën die in Project 169 zijn gestoken ten volle te begrijpen, moeten we even kijken naar twee concept cars die aan dit model vooraf zijn gegaan. Dat kan op de stand in Genève. De Fiat Marrakech en de Fiat Simba zijn beiden gebouwd op basis van Project 169 en tonen de veelzijdigheid en flexibiliteit van de nieuwe supermini.

De naam Marrakech roept beelden op van zand en duinen en doet denken aan vakanties in de breedste zin van het woord: als een uitdrukking van leuke, zorgeloze dagen waarop het plezier net zo goed zit in het ergens komen als in het er zijn. Zijn compacte vorm maakt dat je hem zou willen knuffelen. Slechts 3,57 meter lang, 1,61 meter breed en 1,48 meter hoog met een wielbasis van 2,30 meter, zie je hem zó zijn weg banen door kleine straatjes. Maar met zijn buggy-achtige uiterlijk past hij net zo goed op het strand of in een trendy badplaats aan de Côte dAzur.

Dit is geen toeval, want Fiat heeft een aantal kenmerken van de beroemde duinbuggy uit de sixties geleend, van zijn open carrosserie tot zijn lage, raamloze deuren (makkelijker om er overheen te stappen dan om ze te openen), het buizenframe dat de passagiers beschermt en de vierwielaandrijving. Het prototype beschikt over een 4x4-systeem met viscokoppeling en 16 inch wielen met 205/50 banden.

Een ruig uiterlijk dat weinig ruimte laat voor twijfel: de Marrakech is de ideale partner voor extreem plezier. Vrienden kunnen meegenieten, want hij biedt ruim plaats aan vier personen.

Deze concept car van Fiat roept emoties op, garandeert rijplezier en stimuleert je om het maximale uit het leven te halen.

Concept Car: Fiat Simba
Een naam die komt van de savannen en een voertuig met een vorm die reislust en avontuur oproept, maar met hetzelfde gemak door verkeersopstoppingen glipt. Dat zijn de onderscheidende kenmerken van de Fiat Simba, de auto die zon opwinding veroorzaakte bij de bezoekers van de 26th Bologna Motor Show, waar het model zijn wereldpremière beleefde.

De Fiat Simba is een revolutionair concept met dank aan zijn originele styling en zijn veelzijdigheid, een concept car die nieuwe wegen baande voor het mini segment. Het is het eerste Europese voorbeeld van een compacte off-roader die klein is, maar een ruige uitstraling weet te combineren met het comfort en de prestaties van een gewone auto. De Fiat ontwerpers konden putten uit de grote technische en stilistische kennis die Fiat decennialang heeft opgebouwd en gebruikmaken van de mogelijkheden van een fabrikant die al meer dan zeventig jaar een leidende rol speelt in het compacte segment.

Met het oog op de veranderende klantenprofielen in de sector en het grote groeipotentieel ontwierp Fiat de Simba. In essentie een auto met een dubbele persoonlijkheid, die op het eerste gezicht jeugdigheid en plezier uitstraalt, en daarnaast stevigheid en robuustheid. De Fiat Simba, gecreëerd om de meest veeleisende jonge klanten te plezieren en te verrassen, mag worden gezien (en beleefd!) als een authentieke off-roader waarmee je een woestijnrally zou kunnen rijden of een dichte jungle doorkruisen. Het zou ook een leuke mini kunnen zijn waarmee je ontoegankelijke stadscentra kunt doorkruisen en door druk verkeer kunt slalommen. Geen obstakel zou in de weg kunnen staan dankzij de vierwielaandrijving en zijn afmetingen (3,68 meter lang, 1,63 meter breed en 1,73 meter hoog).

Uiterlijk wordt het studiemodel gekenmerkt door de krachtige vormen en typische 4x4-kenmerken: grote koplampen, reservewiel op het dak, grote voorruit voor het beste uitzicht en vlakke zijkanten om makkelijk te kunnen manoeuvreren.

Fiat Stilo Abarth nu ook met handschakeling
De Fiat Stilo is een succes en de 2.4 Abarth in het bijzonder. Met name op de Nederlandse markt maakt deze sportieve topversie een verbluffend hoog aandeel uit van de totale Stilo verkopen. De fantastische prijs/kwaliteit verhouding van de hele Stilo lijn komt optimaal tot uitdrukking in de uiterst luxe en sportieve Fiat Stilo Abarth, die ondanks enkele zeer vernieuwende technische toepassingen ronduit scherp geprijsd is. Met zijn 170 pk sterke, 2.4 20v vijfcilinder is de Abarth bovendien een sportauto om rekening mee te houden.

Eén van de technische hoogstandjes in de Fiat Stilo Abarth is de Selespeed sequentiële versnellingsbak. Daarmee schakelt de bestuurder, net als in een formule 1 auto, met een druk op de knoppen op het stuurwiel. Koppelen is overbodig: er zit zelfs geen derde pedaal meer in de auto. Een systeem van uiterst sportieve afkomst, dat tegelijkertijd heel gemakkelijk en comfortabel is.

Voor de liefhebbers van een handbak presenteert Fiat de Stilo Abarth in Genève met een handgeschakelde versnellingsbak. Een vijfversnellingsbak met overbrengingen die de prestaties van de krachtige en soepele vijfcilinder optimaal tot hun recht laten komen. Omdat sommige, traditioneel ingestelde mensen toch liever zelf schakelen. Fiat wil hen de prestaties en de rijke uitrusting niet onthouden die het model met de legendarische schorpioen logos kenmerkt.

Het sportieve karakter van de Fiat Stilo Abarth komt in het interieur tot uitdrukking door de aluminiumkleurige details en deurpanelen, het instrumentarium met witte wijzerplaten en de sportieve stoelbekleding. Stuurwiel en versnellingspookknop zijn met leer bekleed. Airconditioning en een radio met cd-speler behoren tot de standaarduitrusting. De Fiat Stilo Abarth zet nieuwe normen als het gaat om uitrusting en technische vernieuwing. Te beginnen bij de veiligheid. De Stilo Abarth biedt tot acht airbags en alle rem- en tractiesystemen die u zich kunt wensen: ABS met elektronische remkrachtverdeler EBD, Brake Assistant om de bestuurder te helpen bij het maken van een noodstop, ASR om wielspin te voorkomen, een verfijnd ESP systeem om de stabiliteit van de auto in bochten te bewaken.

Al deze technologie mag dan vooruitstrevend zijn, ze is ook eenvoudig te gebruiken. Er zijn nog meer vernieuwende technologieën beschikbaar: CONNECT Nav+, dual zone climate control, cruise control en een Skywindow zonnedak. De verlichting gaat automatisch aan als u een tunnel inrijdt en een andere sensor activeert de ruitenwissers bij de eerste druppels regen. Een parkeersensor vereenvoudigt het manoeuvreren. Al deze zaken zijn beschikbaar voor de Fiat Stilo Abarth, ook de versie met handgeschakelde versnellingsbak.