AutoRai
21-2-2003
Fiat op de 73e Geneva International Motor Show
Fiat zal op de 73ste International Geneva Motor Show een voorproefje
geven van twee nieuwe modellen: Project 169 en Project 350. Deze
nummers zijn interne codenamen voor de nieuwe supermini en nieuwe
compacte Multi Purpose Vehicle.
De twee modellen onderstrepen Fiats inspanningen om een leidende rol
te blijven spelen in het stadsauto segment en haar voornemen om te
schitteren in het snelgroeiende nieuwe subsegment van compacte mpvs.
De positieve stemming van herstel heeft bijgedragen aan de creatie van de twee nieuwe Fiat modellen, die de show zullen stelen in Genève. Doel van het merk is om weer extra aandacht te geven aan haar traditionele sterke punten en deze bij te schaven voor een nieuw publiek. Zijn grote naam op het gebied van compacte autos maakt Fiat bijvoorbeeld weer waar met Project 169 en Project 350. Tevens in Genève: de nieuwe 1.3 JTD 16v Multi-jet common rail turbodiesel en natuurlijk de Fiat Punto, de evergreen waarvan inmiddels een ongelofelijk aantal van vijf miljoen verkocht is.
Fiat heeft zichzelf altijd gezien als een onmiskenbaar Italiaans merk met als missie het maken van autos die stijlvol, praktisch en voor iedereen bereikbaar zijn. Autos vol met creatieve, slimme oplossingen voor een betere kwaliteit van het dagelijkse leven.
Het gedeelte van de stand dat is gewijd aan de twee nieuwelingen, wordt gemarkeerd door een oranje vloer en twee parallelle platforms die er uitzien als theaterstoelen. De platforms, waar de autos op staan, zijn gemaakt van metaal met een glazen oppervlak. Hier kan het publiek twee versies bewonderen van Project 169, Fiats vernieuwende kijk op de moderne stadsauto. Het nieuwe model mag dan compact zijn: hij is toch comfortabel, ruim, ideaal voor in de stad en tevens geschikt voor het maken van langere ritten. Op de show staan verder twee uitvoeringen van Project 350, een model dat volstrekt origineel is doordat het twee verschillende autoconcepten combineert: de handelbaarheid en afmetingen van een compacte auto plus de veelzijdigheid en het gebruiksgemak van een echte mpv.
De totale indruk van de stand is die van een jeugdig, dynamisch gebied
ingericht met felle kleuren, modieuze meubels en glanzende metalen. De
boodschap wordt versterkt door een achtergrond waarop het Fiat gebouw
wordt afgebeeld en waar op een groot led-beeldscherm clipachtige
filmpjes worden gedraaid die het jeugdige, vooruitstrevende karakter
van de nieuwe city car benadrukken.
De nieuwe 1.3 JTD 16v Multi-jet motor bevindt zich in een glazen kist
midden op de stand. Deze hightech tweede generatie common rail motor
bestaat uit een motorblok uit één stuk, die minder dan vijftig
centimeter lang en 65 centimeter hoog is. Het is de kleinste
viercilinder common rail turbodieselmotor op de markt. De enige motor
die niet minder dan zes componenten van normale afmetingen kan
herbergen in een cilinder met een boring van minder dan zeventig
millimeter: vier kleppen, een injector en een gloeibougie.
Een andere attractie van de stand is het gedeelte dat is gewijd aan de concept cars gebouwd in het kader van Project 169. Zoals de Fiat Simba, het eerste Europese voorbeeld van een kleine off-roader die zich net zo thuisvoelt op de Afrikaanse savannen als in de asfaltjungle van een Europese stad. En de Fiat Marrakech, een aangename metgezel voor vakanties en bij uitstapjes op zoek naar plezier en avontuur. Beide modellen staan op een metalen platform met een glazen oppervlakte, waarvan er een ronddraait.
Bij de autos die Fiat op dit moment in productie heeft, trekt de Fiat
Stilo Abarth met zijn 170 pk sterke 2.4 20v motor en zijn weldadig
rijke uitrusting de aandacht. Dit model, zeker in Nederland een
overweldigend succes, wordt nu ook geleverd met een conventionele,
handgeschakelde vijfversnellingsbak. Tot nu toe werd de Stilo Abarth
altijd voorzien van de vooruitstrevende Selespeed sequentiële
versnellingsbak.
Daarnaast wordt de aandacht natuurlijk nog getrokken door praktisch
nieuwe modellen als de Fiat Ulysse en de Fiat Stilo Multi Wagon. Maar
de Fiat stand is op zich al een attractie. Niet alleen door zijn
avant-gardistische inrichting, maar ook door zijn multimedia
entertainment. Via verschillende internetstations kunnen bezoekers
inloggen op de Fiat internetsites zoals www.fiat.com. Hier kunnen ze
alle informatie over de nieuwe modellen vinden en een heel nieuwe
benadering van de autowereld ervaren.
Project 350
De Geneva Motor Show is het podium voor de wereldpremière van de
compacte mpv die in de belangrijke Europese landen op de markt komt
tussen de komende herfst en het begin van 2004.
De originaliteit van dit model, intern bekend als Project 350 zit in
het huwelijk tussen twee autoconcepten die eigenlijk lijken te botsen.
Handelbaarheid en compacte afmetingen aan de ene kant (de auto is nog
geen vier meter lang, 1,70 meter breed en 1,66 meter hoog) en de
veelzijdigheid en het gebruiksgemak van een echte mpv aan de andere
kant. Dit vermogen om tegemoet te komen aan verschillende behoeften
zal het nieuwe model maken tot de nieuwe benchmark in het segment van
de compacte Multi Purpose Vehicles: een snel veranderend subsegment
waar alle grote autofabrikanten graag in willen stappen maar waarin
Fiat een leidende rol zal gaan opeisen.
De nieuwe auto is ontwikkeld voor iedereen, maar zal vooral de early
adopters aanspreken: mensen met een sterke interesse in nieuwe
ontwikkelingen, die nieuwsgierig zijn naar nieuwe producten en deze
graag willen hebben.
Deze mensen zijn van nature opener en actiever, zowel in hun werk als
hun privé-leven. Het zijn mannen en vrouwen die hebben geleerd hoe ze
de tijd tussen hun verplichtingen, zakelijk of privé, optimaal kunnen
invullen. Ze grijpen iedere kans die ze krijgen om te relaxen en zich
goed te voelen. Hun auto zien ze als een ideale plek om dit te
bereiken. Deze moet dus een rijke, warme en uitnodigende
verblijfplaats zijn, zoals Project 350 dat is. Een veelzijdige,
modulair in te delen ruimte die kan worden aangepast aan constant
veranderende vervoersbehoeften. Een ruimte ook waarin je kunt genieten
van het speciale gevoel dat je krijgt doordat je kleuren en stoffen
zelf hebt kunnen uitkiezen, de inrichting altijd zelf kunt bepalen en
waar een verfijnde en geborgen atmosfeer hangt.
Deze speciale klantengroep herkent zichzelf in de elegante en
tegelijkertijd comfortabele en informele designfilosofie die ons ook
de bootschoen opleverde: gemaakt voor het dek van een zeilboot maar
tevens perfect geschikt voor een avondwandeling of een bezoek aan
vrienden. En sportkleding die comfortabel is, maar ook elegant genoeg
om bij andere gelegenheden te dragen.
Dit is de achtergrond van Project 350, een zeer innovatief model dat
een exclusieve uitrusting biedt: een automatische dual zone climate
control, zes airbags en een geavanceerde, gerobotiseerde
versnellingsbak die zich naar keuze sequentieel laat bedienen of als
automaat fungeert. Oh ja, Project 350 is ook een van de comfortabelste
modellen in zijn segment. Het bewijs zit hem in de details: een
makkelijke instap, veel verstelmogelijkheden voor bestuurdersstoel en
stuurwiel, een wielbasis van 2510 millimeter en een ruime kofferbak,
die kan worden aangepast door de verschuifbare achterbank te
verplaatsen.
Project 350 is een ideale auto voor jonge families die altijd onderweg
zijn, een betrouwbare metgezel in stadsverkeer en een oase van rust en
ontspanning in de weekends en tijdens lange ritten. Het model richt
zich op klanten met een verscheidenheid aan behoeften, smaken en
levensstijlen maar een gelijke wens: het hebben van een goed
uitziende, comfortabele auto die hun behoefte aan vrijheid op een
ideale manier invult. Project 350 is dus eerst en vooral een Multi
Purpose Vehicle. Hij is ook hoger dan autos uit het B- en C-segment.
Dat betekent dat de bestuurder hoger zit, wat het in- en uitstappen en
het overzicht in het verkeer bevordert.
Er is meer. Stap maar in deze mpv om te ervaren wat het echt betekent
om comfort te hebben in iedere situatie. Voor Project 350 klanten
betekent dat ruimte in overvloed, precies daar waar je het nodig hebt.
Het betekent makkelijk in en uit de auto kunnen stappen en een
ruimtelijke en lichte omgeving met veel glas, inclusief een groot
glazen zonnedak.
En dat alles in een auto die kleinere buitenmaten heeft dan een
conventionele MPV. Project 350 oogt veilig en degelijk, maar ook
origineel en stijlvol. Hij is makkelijk te herkennen aan zijn brede
schouders en forse wielen, samengebracht in een frisse, moderne
vormgeving met een sterke persoonlijkheid. De vloeiende vormen zonder
scherpe hoeken stralen een subtiele kracht uit en beloven een
aangenaam interieur dat veiligheid en comfort garandeert. Dat comfort
wordt bereikt door de veelzijdigheid van het passagierscompartiment,
waarin de grootst mogelijke aandacht is besteed aan ieder esthetisch
en technisch detail. Het verfijnde, harmonieuze design van dashboard,
opbergruimtes en bedieningselementen straalt de aandacht voor
ergonomie, interieurgeluid en leefklimaat uit. Het resultaat is een
ideale leefomgeving voor ontspannen en comfortabel reizen.
De gebruikte materialen in het interieur zijn net zo zacht en buigzaam
als in autos uit een hoger segment. Het originele dashboard is
centraal geplaatst en de bedieningselementen zijn eenvoudig te
herkennen en te gebruiken. De versnellingspook bevindt zich centraal
op het dashboard, in een zeer ergonomische positie vlak bij het
stuurwiel. Bergvakken bevinden zich in het dashboard (twee gesloten
dashboardkastjes), grote kaartenbakken op de deuren, in het dak en
tussen de voorstoelen. Zelfs de achterpassagiers hebben bergruimtes
tot hun beschikking.
Bovenal zijn alle vijf de stoelen comfortabel, veilig en
gebruiksvriendelijk. Ze zijn in een handomdraai op vele verschillende
manieren af te stellen, inclusief een geheel nieuwe positie die is
ontworpen voor optimale ontspanning. Hierbij worden de voorstoelen
omgeklapt zodat ze een tafel vormen, terwijl de leuningen van de
achterstoelen meer dan 45 graden achteroverkantelen.
De indeling van de binnenruimte in Project 350 kan worden aangepast aan de behoeften van de klant. Zo zijn er de omklapbare voorstoelen en de in twee delen verschuifbare en neerklapbare achterbank.
Op het gebied van veiligheid staat de nieuwe compacte mpv aan de top
in zijn segment. Het model biedt tot zes airbags (frontairbags met
twee trappen, sidebags en windowbags die ook de achterpassagiers
beschermen), in hoogte verstelbare veiligheidsgordels met spanners en
spankrachtbegrenzers en driepuntsgordels op alle drie de zitplaatsen
achterin. De ISOFIX bevestigingspunten zorgen ervoor dat u zelfs de
kleinste passagiers in absolute veiligheid kunt vervoeren. Project 350
biedt ook een zeer grote actieve veiligheid doordat ABS met EBD en
Brake Assist standaard zijn, terwijl ESP als optie kan worden besteld,
samen met een Hill Holder die het wegrijden op heuvels
vergemakkelijkt. Sprankelende prestaties maar een laag
brandstofverbruik: de sterke punten van de motoren die voor het nieuwe
model worden gebruikt. Ze zijn alle bijzonder stil door hun
geoptimaliseerde uitlaatsystemen. De reeks die bij de introductie
beschikbaar is omvat een 1.4 16 kleppen benzinemotor en de 1.3 JTD 16v
Multi-jet common rail turbodieselmotor, beide te combineren met een
handgeschakelde versnellingsbak of de gerobotiseerde Dualogic
versnellingsbak. De motorenreeks wordt in de maanden daarna uitgebreid
met een 1.2 16v en een 1.9 JTD 16v Multi-jet.
Project 169
Fiat is altijd heer en meester geweest in het segment van de
superminis. Met de wereldpremière van Project 169 zal zij die positie
wederom versterken. Dit model is op het moment het best denkbare
antwoord voor klanten die een auto willen met compacte afmetingen,
maar wel alle comfort en uitrusting waaraan we door grotere autos
gewend geraakt zijn. De nieuweling is ontwikkeld om minder brandstof
te verbruiken, maar niet minder levendig te zijn. Hij is ideaal voor
stadsverkeer, maar ook perfect geschikt voor langere afstanden.
Het nieuwe model bevestigt Fiats leidende positie in een segment waar
het altijd in heeft uitgeblonken: van de eerste 600 tot de 500, de
126, de Panda, de Cinquecento en de Seicento. Nu wordt het stokje
doorgegeven aan Project 169.
Het design van de nieuwe, multifunctionele stadsauto is uiterst modern
en toont uitgesproken lijnen, een strakke styling en grote aandacht
voor detail. Het krachtig ogende Project 169 roept onmiddellijk een
gevoel van frisheid en vernieuwing op. De ontwerpers hebben deze
compacte, jeugdige auto een duidelijke persoonlijkheid meegegeven door
hem geruststellend forser te laten overkomen dan hij is. De kunststof
beplating en bullbars op een aantal uitvoeringen geven Project 169
zelfs de uitstraling van een compacte stads-SUV.
Het interieur past goed bij het uiterlijk van de carrosserie (die in maar liefst tien primaire en jeugdige kleuren wordt geleverd) en is ruim, functioneel en comfortabel. Het passagierscompartiment zal de vergelijking met dat van een middenklasser glansrijk doorstaan. Project 169 is een auto met lef, een kleine auto met een zekere brutaliteit die past bij de levensstijl van menigeen. Hij voldoet aan de behoeften van klanten die wonen in steden met druk verkeer, waar weinig ruimte is om te rijden en iedereen altijd maar haast heeft. Project 169 is snel en stoer genoeg om zich vlot een weg te banen door deze stadsjungle, maar leent zich ook voor een meer relaxte manier van rijden op langere trips. Project 169 is dus klaar voor actie in alle omstandigheden, een auto die altijd weer verrast door zijn vermogen om zich aan te passen aan veranderende situaties en aan de behoeften van zijn berijder. Een auto die jeugdig en kleurrijk kan zijn, of elegant en verfijnd wanneer de situatie daar om vraagt.
Een model met een sterke en typisch Italiaanse persoonlijkheid. Met
een vleugje van de verbluffende genialiteit die sporthelden zoals
Valentino Rossi en grote artiesten zoals Roberto Benigni typeert.
Ergens bewijst de compacte, eenvoudig bereikbare Project 169 dat we
allemaal een beetje een genie zijn.
Dit aansprekende model heft een belangrijke rol te spelen in een
razendsnel groeiende marktsector en voldoet tegelijkertijd aan Fiats
historie en missie. De nieuwe kleine auto is uiterst compact, maar
biedt een verrassende hoeveelheid passagiersruimte. Met zijn slechts
354 centimeter lengte, 158 centimeter breedte en 153 centimeter
hoogte, kan Project 169 toch plaats bieden aan vier tot vijf personen.
Hij is voorzien van een van de meest riante bagageruimtes in zijn
klasse (meer dan tweehonderd liter) en biedt de meeste
passagiersruimte in zijn segment. Het nieuwe model zal alle sterke
punten bevatten van eerdere kleine Fiats, maar tevens de kwaliteit van
een hogere klasse bieden als het gaat om comfort, veiligheid, techniek
en uitrusting.
Project 169 wordt geleverd met vijf portieren en zal flexibiliteit tot
een van zijn sterke punten maken. De achterbank bijvoorbeeld, kan in
delen verschoven worden. Slechts één van de mogelijkheden. De
handelbaarheid en overzichtelijkheid van de auto behoren ook tot de
top in zijn klasse. Voorbeelden zijn de centraal op het dashboard
geplaatste versnellingspook (een ergonomisch zeer slimme positie en
uniek in dit segment), Dualdrive elektrische stuurbekrachting met
speciale manoeuvreerstand (standaard op de midden- en topversies), en
de hogere zitpositie die zorgt voor een beter overzicht op de weg.
Het nieuwe model is dus een ideale stadsauto, maar kan ook
probleemloos worden gebruikt voor langere reizen. Deze veelzijdigheid
wordt verzekerd door drie motoren die zeer goede prestaties leveren
bij een sterk verlaagd brandstofverbruik en bij uitstek geschikt zijn
voor gecombineerd gebruik in en buiten de stad. Een van die motoren is
de 70 pk sterke 1.3 JTD 16v Multi-jet, die enkele maanden na de
introductie van het model beschikbaar zal worden. De andere zijn de
bekende 1108 cc motor met 55 pk en de betrouwbare 1.2 8v die 60 pk
levert. De motoren worden naar keuze geleverd met een handgeschakelde
vijfversnellingsbak en de nieuwe Dualogic gerobotiseerde
versnellingsbak die zich naar keuze handmatig (sequentieel) of
automatisch laat schakelen.
De fraaie techniek van dit vooruitstrevende model wordt bekroond met
voorzieningen die niet alle superminis bieden. Zo kunnen Project 169
klanten een groot, doorzichtig Skydome dak bestellen, een handbediend
of automatisch climate control systeem, een parkeersensor en een
prachtig HiFi systeem compleet met cd-speler, subwoofer en bediening
op het stuurwiel.
Om de veiligheid van de inzittenden te garanderen, biedt het nieuwe
model de volgende zaken standaard of als optie (afhankelijk van de
gekozen uitvoering): tot zes airbags, ESP en ABS met EBD.
Project 169 is een aantrekkelijke mini die een fantastische
prijs/kwaliteitsverhouding biedt met zijn prachtige pakket
specificaties, onderhoudskosten en restwaarde.
Concept Car: Fiat Marrakech
Om de hoeveelheid tijd, geld en vooral ideeën die in Project 169 zijn
gestoken ten volle te begrijpen, moeten we even kijken naar twee
concept cars die aan dit model vooraf zijn gegaan. Dat kan op de stand
in Genève. De Fiat Marrakech en de Fiat Simba zijn beiden gebouwd op
basis van Project 169 en tonen de veelzijdigheid en flexibiliteit van
de nieuwe supermini.
De naam Marrakech roept beelden op van zand en duinen en doet denken
aan vakanties in de breedste zin van het woord: als een uitdrukking
van leuke, zorgeloze dagen waarop het plezier net zo goed zit in het
ergens komen als in het er zijn. Zijn compacte vorm maakt dat je hem
zou willen knuffelen. Slechts 3,57 meter lang, 1,61 meter breed en
1,48 meter hoog met een wielbasis van 2,30 meter, zie je hem zó zijn
weg banen door kleine straatjes. Maar met zijn buggy-achtige uiterlijk
past hij net zo goed op het strand of in een trendy badplaats aan de
Côte dAzur.
Dit is geen toeval, want Fiat heeft een aantal kenmerken van de
beroemde duinbuggy uit de sixties geleend, van zijn open carrosserie
tot zijn lage, raamloze deuren (makkelijker om er overheen te stappen
dan om ze te openen), het buizenframe dat de passagiers beschermt en
de vierwielaandrijving. Het prototype beschikt over een 4x4-systeem
met viscokoppeling en 16 inch wielen met 205/50 banden.
Een ruig uiterlijk dat weinig ruimte laat voor twijfel: de Marrakech is de ideale partner voor extreem plezier. Vrienden kunnen meegenieten, want hij biedt ruim plaats aan vier personen.
Deze concept car van Fiat roept emoties op, garandeert rijplezier en stimuleert je om het maximale uit het leven te halen.
Concept Car: Fiat Simba
Een naam die komt van de savannen en een voertuig met een vorm die
reislust en avontuur oproept, maar met hetzelfde gemak door
verkeersopstoppingen glipt. Dat zijn de onderscheidende kenmerken van
de Fiat Simba, de auto die zon opwinding veroorzaakte bij de bezoekers
van de 26th Bologna Motor Show, waar het model zijn wereldpremière
beleefde.
De Fiat Simba is een revolutionair concept met dank aan zijn originele
styling en zijn veelzijdigheid, een concept car die nieuwe wegen
baande voor het mini segment. Het is het eerste Europese voorbeeld van
een compacte off-roader die klein is, maar een ruige uitstraling weet
te combineren met het comfort en de prestaties van een gewone auto. De
Fiat ontwerpers konden putten uit de grote technische en stilistische
kennis die Fiat decennialang heeft opgebouwd en gebruikmaken van de
mogelijkheden van een fabrikant die al meer dan zeventig jaar een
leidende rol speelt in het compacte segment.
Met het oog op de veranderende klantenprofielen in de sector en het
grote groeipotentieel ontwierp Fiat de Simba. In essentie een auto met
een dubbele persoonlijkheid, die op het eerste gezicht jeugdigheid en
plezier uitstraalt, en daarnaast stevigheid en robuustheid. De Fiat
Simba, gecreëerd om de meest veeleisende jonge klanten te plezieren en
te verrassen, mag worden gezien (en beleefd!) als een authentieke
off-roader waarmee je een woestijnrally zou kunnen rijden of een
dichte jungle doorkruisen. Het zou ook een leuke mini kunnen zijn
waarmee je ontoegankelijke stadscentra kunt doorkruisen en door druk
verkeer kunt slalommen. Geen obstakel zou in de weg kunnen staan
dankzij de vierwielaandrijving en zijn afmetingen (3,68 meter lang,
1,63 meter breed en 1,73 meter hoog).
Uiterlijk wordt het studiemodel gekenmerkt door de krachtige vormen en
typische 4x4-kenmerken: grote koplampen, reservewiel op het dak, grote
voorruit voor het beste uitzicht en vlakke zijkanten om makkelijk te
kunnen manoeuvreren.
Fiat Stilo Abarth nu ook met handschakeling
De Fiat Stilo is een succes en de 2.4 Abarth in het bijzonder. Met
name op de Nederlandse markt maakt deze sportieve topversie een
verbluffend hoog aandeel uit van de totale Stilo verkopen. De
fantastische prijs/kwaliteit verhouding van de hele Stilo lijn komt
optimaal tot uitdrukking in de uiterst luxe en sportieve Fiat Stilo
Abarth, die ondanks enkele zeer vernieuwende technische toepassingen
ronduit scherp geprijsd is. Met zijn 170 pk sterke, 2.4 20v
vijfcilinder is de Abarth bovendien een sportauto om rekening mee te
houden.
Eén van de technische hoogstandjes in de Fiat Stilo Abarth is de
Selespeed sequentiële versnellingsbak. Daarmee schakelt de bestuurder,
net als in een formule 1 auto, met een druk op de knoppen op het
stuurwiel. Koppelen is overbodig: er zit zelfs geen derde pedaal meer
in de auto. Een systeem van uiterst sportieve afkomst, dat
tegelijkertijd heel gemakkelijk en comfortabel is.
Voor de liefhebbers van een handbak presenteert Fiat de Stilo Abarth
in Genève met een handgeschakelde versnellingsbak. Een
vijfversnellingsbak met overbrengingen die de prestaties van de
krachtige en soepele vijfcilinder optimaal tot hun recht laten komen.
Omdat sommige, traditioneel ingestelde mensen toch liever zelf
schakelen. Fiat wil hen de prestaties en de rijke uitrusting niet
onthouden die het model met de legendarische schorpioen logos
kenmerkt.
Het sportieve karakter van de Fiat Stilo Abarth komt in het interieur
tot uitdrukking door de aluminiumkleurige details en deurpanelen, het
instrumentarium met witte wijzerplaten en de sportieve stoelbekleding.
Stuurwiel en versnellingspookknop zijn met leer bekleed.
Airconditioning en een radio met cd-speler behoren tot de
standaarduitrusting. De Fiat Stilo Abarth zet nieuwe normen als het
gaat om uitrusting en technische vernieuwing. Te beginnen bij de
veiligheid. De Stilo Abarth biedt tot acht airbags en alle rem- en
tractiesystemen die u zich kunt wensen: ABS met elektronische
remkrachtverdeler EBD, Brake Assistant om de bestuurder te helpen bij
het maken van een noodstop, ASR om wielspin te voorkomen, een verfijnd
ESP systeem om de stabiliteit van de auto in bochten te bewaken.
Al deze technologie mag dan vooruitstrevend zijn, ze is ook eenvoudig te gebruiken. Er zijn nog meer vernieuwende technologieën beschikbaar: CONNECT Nav+, dual zone climate control, cruise control en een Skywindow zonnedak. De verlichting gaat automatisch aan als u een tunnel inrijdt en een andere sensor activeert de ruitenwissers bij de eerste druppels regen. Een parkeersensor vereenvoudigt het manoeuvreren. Al deze zaken zijn beschikbaar voor de Fiat Stilo Abarth, ook de versie met handgeschakelde versnellingsbak.