AutoRai
21-2-2003
Alfa Romeo op de 73e Geneva International Motor Show
Alfa Romeo presenteert dit jaar op de Geneva International Motor Show
liefst drie wereldpremières en vele wijzigingen voor het huidige
modellenprogramma. En dat niet alleen.
Het imago van het automerk en het grote temperament van haar modellen
worden op de showstand benadrukt door de vele aanwezige
productiemodellen en race-autos, fascinerende concept cars en modellen
met de sportief georiënteerde TI (Turismo Internazionale) uitrusting.
Schoonheid alleen voldoet niet. Zo luidt de grondgedachte van de nieuwe communicatiestrategie van Alfa Romeo, die de inhoud op gelijke hoogte met de vorm stelt. Het zijn vaak de modellen van Alfa Romeo waar klanten op vallen, en pas wanneer zij daadwerkelijk met de autos rijden ontdekken ze de fantastische wegligging en de moderne technologie aan boord. Alfa Romeo wijdt zich niet alleen aan sportief-elegante modellen met een typisch Italiaanse stijl, maar ook aan innovatieve technologie en een onvergelijkbaar rijplezier op alle soorten wegen, onder alle rijomstandigheden en bij ieder weertype. Dit wordt weer eens onderstreept door de vele, vaak opzienbarende vernieuwingen die Alfa Romeo in Genève tentoonstelt. De ereplaats op de stand is voor de wereldpremière van de Alfa GT Coupé. Dit in samenwerking met Bertone ontwikkelde model valt op door zijn originele stijl en uitmuntende prestaties. Tegelijkertijd vertegenwoordigt hij een nieuw sportwagenconcept, één waarin ook plaats is voor comfort en elegantie. De schijnwerpers zijn echter ook op die andere wereldpremière gericht: de nieuwe Alfa Spider en Alfa GTV. Beide modellen hebben uiterlijke wijzigingen ondergaan, kregen nieuwe motoren en een aangepast uitrustingsniveau. Toch zijn het dezelfde fascinerende modellen gebleven, die sportiviteit en elegantie symboliseren. De derde attractie op de stand van Alfa Romeo is het studiemodel Concept X, die op innovatieve wijze twee soorten autos verenigt. Het model combineert de terreinwaardigheid van een SUV (Sports Utility Vehicle) met de rijeigenschappen van een Alfa Romeo sedan of hatchback, en biedt bovendien een ruime en veelzijdige binnenruimte. Op de stand in Genève zijn verder onder meer de vernieuwde Alfa 156 en Alfa Sportwagon, de revolutionaire 1.9 JTD 16V Multijet Common Rail dieselmotor met 140 pk, en de Alfa 156 die in 2002 het Europese toerwagenkampioenschap won, te zien.
Werelddebuut van de nieuwe Alfa GT Coupé
Op de Autosalon van Genève viert de Alfa GT Coupé zijn première. Deze
prachtige coupé op basis van de Alfa 156 komt tegen het einde van dit
jaar op de markt. Het model, waarvan het design uit het Centro Stile
van Bertone komt, valt op door zijn originele stijl en uitmuntende
prestaties. Tegelijkertijd vertegenwoordigt hij een nieuw
sportwagenconcept, één waarin ook plaats is voor comfort en elegantie.
De Alfa GT Coupé biedt de rijsensatie van een coupé met buitengewone
prestaties. De Alfa GT Coupé vertegenwoordigt het beste dat de
automarkt te bieden heeft op het gebied van motortechniek, verpakt in
een elegant en typisch Italiaans design. De ontwerpers haalden hun
inspiratie uit mijlpalen in de automobielhistorie zoals de Alfa 1900,
Giulietta, Giulia en Alfetta, eveneens gracieuze coupés. Met een
lengte van 4,48 m, een breedte van 1,76 m en een hoogte van 1,39 m en
een wielbasis van 2.596 mm wordt de alfa GT Coupé gekenmerkt door zijn
agressieve en compacte uitstraling. Het ontwerp bevat enkele
stijlkenmerken die hem tot een zeer herkenbare auto maken. De grille
is bijvoorbeeld een centraal element, dat de oorsprong van de hele
auto lijkt te zijn. Hij bevindt zich middenvoor, in de geïntegreerde
bumpers en op de zwarte luchtinlaat. Niet minder markant is het
profiel. Het model straalt wendbaarheid, soliditeit en veiligheid uit,
wat met name te danken is aan het opvallende profiel in de flanken,
dat de auto extra stijl en dymaniek geeft. Ook de achterzijde van de
Alfa GT Coupé toont karakter. De compacte, licht aflopende en slanker
wordende kont krijgt door de forse, geïntegreerde bumper een krachtig
accent. De achterruit is druppelvormig en de lichtunits worden als het
ware door de carrosserie omvat. Tot zover het uiterlijk, dat als een
perfecte uitdrukking van de sportiviteit van Alfa Romeo een
fantastisch rijdende, eenvoudig te controleren auto met ongekend
rijgenot herbergt. Deze eigenschappen gelden ook voor de techniek: het
beste van wat de Alfa 156 te bieden heeft, inclusief drie motoren die
in hun klasse aan de top staan als het gaat om specifiek vermogen (pks
per liter cilinderinhoud). Het zijn de 1.8 Twin Spark met 140 pk, de
2.0 JTS direct ingespoten benzinemotor met 165 pk en de 1.9 Multijet
16V met 140 pk. Als neusje van de zalm qua prestaties en
rijkwaliteiten wordt een GTA versie met de krachtige 3.2 V6 24v met
250 pk aangeboden.
De nieuwe Alfa Spider en Alfa GTV
In Genève beleven de nieuwe Alfa Spider en Alfa GTV hun
wereldpremière. Beide modellen hebben uiterlijke wijzigingen
ondergaan, kregen nieuwe motoren en een aangepast uitrustingsniveau.
Toch zijn het dezelfde fascinerende modellen gebleven, die
sportiviteit en elegantie symboliseren. Het Centro Stile van
Pininfarina heeft de neus, waarop de facelift van beide modellen zich
met name richtte, in overeenstemming gebracht met de actuele
stijlkenmerken van het merk Alfa Romeo. De grille volgt nu, net als
bij de jongere modellen, aan de bovenzijde de lijnen van de motorkap
en buigt vervolgens steil naar beneden richting bumper, daarbij taps
toelopend. Het familiegezicht is daardoor duidelijk herkenbaar. In het
midden van het bovenste gedeelte van de grille bevindt zich het
embleem, in een terugwijkende, verchroomde houder die de kracht en
uitstraling van het beeldmerk onderstreept. De horizontale,
verchroomde spijlen dekken de zwartgelakte radiateur af. Onder de
bumper bevinden zich twee luchtinlaten, geflankeerd door de
mistlampen. De motorkap wordt gekenmerkt door het traditionele
V-profiel. Onder de welving in de motorkap bevindt zich de krachtige,
soepele motor. Gebleven zijn ook het wigvormige profiel, benadrukt
door de korte, krachtige achterzijde die de auto een agressieve
uitstraling verleent, de sterk achteroverhellende voorruit en het
opvallende profiel in de flanken. De achterzijdes van GTV en Spider
blijven opvallend verschillend. Nieuw zijn het design van de 16 inch
lichtmetalen wielen en drie carrosseriekleuren: Brunello rood, Racing
green en Kobaltblauw. Ook binnen in de nieuwe Alfa Spider en Alfa GTV
vinden we opvallende noviteiten, te beginnen bij de verlaagde
zitpositie van de bestuurder ten opzichte van de weg, die de
communicatie met de auto verbetert. Het interieur werd zowel qua
uiterlijk als ergonomie verbeterd. Op de middenconsole bevindt zich de
bediening van de ASR (antislip regeling), de radio en het
satellietnavigatiesysteem. De verlichting van de klokken en
bedieningselementen is voortaan rood en de bekleding van het hele
interieur is nieuw. Al deze elementen onderstrepen met hernieuwde
kracht het concept van elegantie door eenvoud en klassieke
sportiviteit die de beide nichemodellen van Alfa Romeo sinds jaar en
dag kenmerkt. Op het gebied van motoren is er ook zeer interessant
nieuws te melden over de Alfa Spider en Alfa GTV. Er zijn twee motoren
beschikbaar die reeds van zich hebben doen spreken in andere
Alfa-modellen: de 2.0 JTS direct ingespoten benzinemotor met 165 pk en
de 3.2 V6 24v met 240 pk. De V6 brengt de Alfa GTV tot maximaal 255
km/h, waarmee het de snelste Alfa Romeo in productie is. Gebleven is
de 2.0 Twin Spark motor met 150 pk. Een fascinerende stijl,
geraffineerde techniek en het temperament van een volbloed sportwagen.
De Alfa Spider en Alfa GTV zijn vanaf half mei leverbaar.
Concept X Het studiemodel Concept X zal in Genève voor het eerst aan
het publiek getoond worden. Dit originele model markeert een sprong in
stijl en concept voor de internationale automobielindustrie. Nieuwe
types en segmenten dienen zich aan, waarin de autofabrikant uit Arese
een leidende rol zal spelen. Men kan zich dus de gedrevenheid
voorstellen waarmee de Business Unit Alfa Romeo de ambitieuze
doelstelling nastreeft om op basis van deze Concept X nieuwe markten
aan te boren, waarbij traditionele Alfa Romeo karaktereigenschappen
zoals elegantie en sportiviteit, hand in hand gaan met flexibiliteit,
gebruiksgemak en het creëren van heel nieuwe soorten autos. De Concept
X herinnert met zijn complexe en geraffineerde samenspel van
stilistische verwijzingen naar het glorieuze verleden van Alfa Romeo
sportwagens en geeft tegelijkertijd ontwerpoplossingen voor de autos
van de toekomst, in het bijzonder voor de ontwikkeling van de
segmenten SUV en MPV. Het project- en designconcept hebben overlapping
als hoofdthema. De Concept X is daardoor de versmelting van
verschillende autotypes. Het model combineert de terreinwaardigheid
van een SUV met de rijeigenschappen van een sedan of hatchback uit het
huidige Alfa gamma en biedt tegelijkertijd de veelzijdige, functionele
inrichting van een Multi Purpose Vehicle, met name dankzij het
intelligente ruimtegebruik en het grote aantal
inrichtingsmogelijkheden door het flexibele stoelconcept. Dit alles
werd door het designcentrum in Arese in een uiterst geslaagde vorm met
onmiskenbaar Alfa design gegoten. Het model mag gezien (en beleefd)
worden in het gewoel van een Europees metropool, in de bergen of in
welk landschap dan ook. De concept car is 435 cm lang, 186 cm breed en
162 cm hoog. Met deze karakteristieken en afmetingen vertegenwoordigt
de Concept X een uniek autoconcept. Om het enorme temperament van deze
auto te onderstrepen, wordt de Concept X voorzien van het beste dat
Alfa Romeo technologisch gezien te bieden heeft: de 3.2 V6 24v motor
met 250 pk, elektronisch geregelde vierwielaandrijving met drie
differentiëlen en een Torsen-systeem en vierpuntsophanging voor de
voor- en achteras. De auto heeft vier portieren waarvan de achterste
omgekeerd openen, en een achterruit die separaat van de achterklep
geopend kan worden. De kofferruimte bedraagt meer dan 400 liter en in
de ruime middenconsole bevinden zich talrijke opbergvakken en
bekerhouders. Eveneens innovatief zijn het grotendeels doorzichtige
dak en de achterstoelen die in de wagenbodem kunnen verzinken.
Hierdoor ontstaat een vlakke, eenvoudig toegankelijke laadvloer. De
terreinuitrusting, de beschermplaten voor wielophanging en motor en de
20 spaaks wielen met banden met speciaal profiel laten er geen twijfel
over bestaan: de Concept X kan alle terreinen en omstandigheden de
baas. En dat zonder compromissen. De Concept X van Alfa Romeo roept
emoties op, biedt rijplezier, stimuleert een dynamische levenswijze en
bevredigt de wens te kunnen reizen in volledige vrijheid, zonder
onderscheid te maken in leeftijd of geslacht.
De nieuwe uitrustingslijn TI
TI, oftewel Turismo Internazionale. Deze afkorting verleende Alfa
Romeo vroeger alleen aan zeer bijzondere, ultrasportieve en luxe
autos. Het ging om autos op basis van seriemodellen, die door kleine
uiterlijke wijzigingen en aanpassingen aan de techniek waren verworden
tot echte, maar wel voor dagelijks gebruik geschikte sportwagens. Anno
2003 staan deze simpele, maar aansprekende letters voor een speciale
uitrustinglijn, die voor de gewone Alfa Romeo modellen beschikbaar is.
De TI uitvoeringen zorgen voor een extra sportief georiënteerd
karakter en zijn voor het hele modellenprogramma beschikbaar.
Vanzelfsprekend staat de fabrikant garant voor de kwaliteit van de
extras. De uitvoeringen met de toevoeging TI zijn ontwikkeld met het
oog op een jonge, sportieve klantengroep. Ze bieden nóg meer
rijplezier, een betere handling en grotere remcapaciteit. Kortom, de
rijeigenschappen van een auto die het gevoel van een circuitauto op de
gewone weg biedt. Het zijn modellen voor automobilisten die de hoogste
eisen stellen aan sportiviteit en dat met gevoel voor understatement
willen laten zien. Vandaar dat het uiterlijk van de basismodellen niet
fundamenteel veranderd wordt; de modificaties beperken zich tot enkele
kleine, nuttige ingrepen en er is geen sprake van overbodige spoilers
en dergelijke. Daardoor hebben de gemodificeerde autos niets aan
herkenbaarheid ingeboet, ze komen alleen wat bozer en lager over. Dat
wordt mede veroorzaakt door de bredere banden, lichtmetalen wielen en
sideskirts. Het interieur van de TI wordt gekenmerkt door een met
leder bekleed stuurwiel en pookknop, aluminium dorpellijsten en
instrumentenpanelen en de zwarte bekleding. Al deze details zijn
uiteraard per model verschillend. Daarmee bieden deze modellen in het
dagelijks gebruik emotie en echt rijplezier, ze geven een perfecte
vertaling van voor Alfa Romeo typerende waarden en stralen dus de
elegante sportiviteit uit waarmee het merk wereldwijd naam heeft
gemaakt. De aanduiding TI is precies de juiste voor instappers in de
sportieve wereld van Alfa Romeo, waarin de top wordt gevormd door de
GTA familie: krachtige handelbare straatautos met typisch Italiaans
design en de modernste technologie, die altijd een maximale
hoeveelheid rijplezier en handling bieden.
De techniek voorop
De wereldpremières van de Alfa GT Coupé, de Alfa Concept X, de Alfa
Spider en de Alfa GTV volgen op de recente introducties van twee
andere belangrijke vernieuwingen in het Alfa Romeo gamma. Het betreft
de 2.0 JTS direct ingespoten benzinemotor en de 1.9 JTD 16V Multijet
dieselmotor. De 2.0 JTS motor (165 pk) is een van de eerste direct
ingespoten benzinemotoren ter wereld die in serieproductie wordt
gebouwd. Bovendien is het de eerste die, zoals het Alfa Romeo betaamt,
niet is ontwikkeld met het oog alleen op zuinigheid en daardoor aan
prestaties en rijplezier inboet, maar is gemaakt voor nóg meer kracht
en souplesse, met bovendien een aanzienlijke verbruiksreductie. De 1.9
JTD 16v Multijet motor (140 pk) is, na de komst van de 1.9 JTD 8V
Unijet motor, een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van de
dieselmotor. Werkte de eerste generatie JTD motoren al met een dubbele
inspuiting, deze nieuwe Multijetmotor kan zelfs vijf inspuitingen per
compressieslag verrichten. Daardoor worden nieuwe normen gezet op de
gebieden comfort, souplesse, brandstofverbruik en
milieuvriendelijkheid. Ook de fraaie zestienkleppentechniek op de
nieuwe krachtbron draagt daar aan bij. Deze nieuwe motoren zijn eerder
geïntroduceerd dan nu in Genève voorgestelde nieuwe modellen. De beide
technologische hoogstandjes zijn dan ook in verschillende van deze
nieuwe modellen (én in het reeds bekende gamma van Alfa Romeo)
leverbaar. Waarmee het Italiaanse automerk nog maar eens onderstreept
dat de techniek voorop staat.