AutoRai

21-2-2003

Alfa Romeo op de 73e Geneva International Motor Show

Alfa Romeo presenteert dit jaar op de Geneva International Motor Show liefst drie wereldpremières en vele wijzigingen voor het huidige modellenprogramma. En dat niet alleen.

Het imago van het automerk en het grote temperament van haar modellen worden op de showstand benadrukt door de vele aanwezige productiemodellen en race-autos, fascinerende concept cars en modellen met de sportief georiënteerde TI (Turismo Internazionale) uitrusting.

Schoonheid alleen voldoet niet. Zo luidt de grondgedachte van de nieuwe communicatiestrategie van Alfa Romeo, die de inhoud op gelijke hoogte met de vorm stelt. Het zijn vaak de modellen van Alfa Romeo waar klanten op vallen, en pas wanneer zij daadwerkelijk met de autos rijden ontdekken ze de fantastische wegligging en de moderne technologie aan boord. Alfa Romeo wijdt zich niet alleen aan sportief-elegante modellen met een typisch Italiaanse stijl, maar ook aan innovatieve technologie en een onvergelijkbaar rijplezier op alle soorten wegen, onder alle rijomstandigheden en bij ieder weertype. Dit wordt weer eens onderstreept door de vele, vaak opzienbarende vernieuwingen die Alfa Romeo in Genève tentoonstelt. De ereplaats op de stand is voor de wereldpremière van de Alfa GT Coupé. Dit in samenwerking met Bertone ontwikkelde model valt op door zijn originele stijl en uitmuntende prestaties. Tegelijkertijd vertegenwoordigt hij een nieuw sportwagenconcept, één waarin ook plaats is voor comfort en elegantie. De schijnwerpers zijn echter ook op die andere wereldpremière gericht: de nieuwe Alfa Spider en Alfa GTV. Beide modellen hebben uiterlijke wijzigingen ondergaan, kregen nieuwe motoren en een aangepast uitrustingsniveau. Toch zijn het dezelfde fascinerende modellen gebleven, die sportiviteit en elegantie symboliseren. De derde attractie op de stand van Alfa Romeo is het studiemodel Concept X, die op innovatieve wijze twee soorten autos verenigt. Het model combineert de terreinwaardigheid van een SUV (Sports Utility Vehicle) met de rijeigenschappen van een Alfa Romeo sedan of hatchback, en biedt bovendien een ruime en veelzijdige binnenruimte. Op de stand in Genève zijn verder onder meer de vernieuwde Alfa 156 en Alfa Sportwagon, de revolutionaire 1.9 JTD 16V Multijet Common Rail dieselmotor met 140 pk, en de Alfa 156 die in 2002 het Europese toerwagenkampioenschap won, te zien.

Werelddebuut van de nieuwe Alfa GT Coupé
Op de Autosalon van Genève viert de Alfa GT Coupé zijn première. Deze prachtige coupé op basis van de Alfa 156 komt tegen het einde van dit jaar op de markt. Het model, waarvan het design uit het Centro Stile van Bertone komt, valt op door zijn originele stijl en uitmuntende prestaties. Tegelijkertijd vertegenwoordigt hij een nieuw sportwagenconcept, één waarin ook plaats is voor comfort en elegantie. De Alfa GT Coupé biedt de rijsensatie van een coupé met buitengewone prestaties. De Alfa GT Coupé vertegenwoordigt het beste dat de automarkt te bieden heeft op het gebied van motortechniek, verpakt in een elegant en typisch Italiaans design. De ontwerpers haalden hun inspiratie uit mijlpalen in de automobielhistorie zoals de Alfa 1900, Giulietta, Giulia en Alfetta, eveneens gracieuze coupés. Met een lengte van 4,48 m, een breedte van 1,76 m en een hoogte van 1,39 m en een wielbasis van 2.596 mm wordt de alfa GT Coupé gekenmerkt door zijn agressieve en compacte uitstraling. Het ontwerp bevat enkele stijlkenmerken die hem tot een zeer herkenbare auto maken. De grille is bijvoorbeeld een centraal element, dat de oorsprong van de hele auto lijkt te zijn. Hij bevindt zich middenvoor, in de geïntegreerde bumpers en op de zwarte luchtinlaat. Niet minder markant is het profiel. Het model straalt wendbaarheid, soliditeit en veiligheid uit, wat met name te danken is aan het opvallende profiel in de flanken, dat de auto extra stijl en dymaniek geeft. Ook de achterzijde van de Alfa GT Coupé toont karakter. De compacte, licht aflopende en slanker wordende kont krijgt door de forse, geïntegreerde bumper een krachtig accent. De achterruit is druppelvormig en de lichtunits worden als het ware door de carrosserie omvat. Tot zover het uiterlijk, dat als een perfecte uitdrukking van de sportiviteit van Alfa Romeo een fantastisch rijdende, eenvoudig te controleren auto met ongekend rijgenot herbergt. Deze eigenschappen gelden ook voor de techniek: het beste van wat de Alfa 156 te bieden heeft, inclusief drie motoren die in hun klasse aan de top staan als het gaat om specifiek vermogen (pks per liter cilinderinhoud). Het zijn de 1.8 Twin Spark met 140 pk, de 2.0 JTS direct ingespoten benzinemotor met 165 pk en de 1.9 Multijet 16V met 140 pk. Als neusje van de zalm qua prestaties en rijkwaliteiten wordt een GTA versie met de krachtige 3.2 V6 24v met 250 pk aangeboden.

De nieuwe Alfa Spider en Alfa GTV
In Genève beleven de nieuwe Alfa Spider en Alfa GTV hun wereldpremière. Beide modellen hebben uiterlijke wijzigingen ondergaan, kregen nieuwe motoren en een aangepast uitrustingsniveau. Toch zijn het dezelfde fascinerende modellen gebleven, die sportiviteit en elegantie symboliseren. Het Centro Stile van Pininfarina heeft de neus, waarop de facelift van beide modellen zich met name richtte, in overeenstemming gebracht met de actuele stijlkenmerken van het merk Alfa Romeo. De grille volgt nu, net als bij de jongere modellen, aan de bovenzijde de lijnen van de motorkap en buigt vervolgens steil naar beneden richting bumper, daarbij taps toelopend. Het familiegezicht is daardoor duidelijk herkenbaar. In het midden van het bovenste gedeelte van de grille bevindt zich het embleem, in een terugwijkende, verchroomde houder die de kracht en uitstraling van het beeldmerk onderstreept. De horizontale, verchroomde spijlen dekken de zwartgelakte radiateur af. Onder de bumper bevinden zich twee luchtinlaten, geflankeerd door de mistlampen. De motorkap wordt gekenmerkt door het traditionele V-profiel. Onder de welving in de motorkap bevindt zich de krachtige, soepele motor. Gebleven zijn ook het wigvormige profiel, benadrukt door de korte, krachtige achterzijde die de auto een agressieve uitstraling verleent, de sterk achteroverhellende voorruit en het opvallende profiel in de flanken. De achterzijdes van GTV en Spider blijven opvallend verschillend. Nieuw zijn het design van de 16 inch lichtmetalen wielen en drie carrosseriekleuren: Brunello rood, Racing green en Kobaltblauw. Ook binnen in de nieuwe Alfa Spider en Alfa GTV vinden we opvallende noviteiten, te beginnen bij de verlaagde zitpositie van de bestuurder ten opzichte van de weg, die de communicatie met de auto verbetert. Het interieur werd zowel qua uiterlijk als ergonomie verbeterd. Op de middenconsole bevindt zich de bediening van de ASR (antislip regeling), de radio en het satellietnavigatiesysteem. De verlichting van de klokken en bedieningselementen is voortaan rood en de bekleding van het hele interieur is nieuw. Al deze elementen onderstrepen met hernieuwde kracht het concept van elegantie door eenvoud en klassieke sportiviteit die de beide nichemodellen van Alfa Romeo sinds jaar en dag kenmerkt. Op het gebied van motoren is er ook zeer interessant nieuws te melden over de Alfa Spider en Alfa GTV. Er zijn twee motoren beschikbaar die reeds van zich hebben doen spreken in andere Alfa-modellen: de 2.0 JTS direct ingespoten benzinemotor met 165 pk en de 3.2 V6 24v met 240 pk. De V6 brengt de Alfa GTV tot maximaal 255 km/h, waarmee het de snelste Alfa Romeo in productie is. Gebleven is de 2.0 Twin Spark motor met 150 pk. Een fascinerende stijl, geraffineerde techniek en het temperament van een volbloed sportwagen. De Alfa Spider en Alfa GTV zijn vanaf half mei leverbaar.

Concept X Het studiemodel Concept X zal in Genève voor het eerst aan het publiek getoond worden. Dit originele model markeert een sprong in stijl en concept voor de internationale automobielindustrie. Nieuwe types en segmenten dienen zich aan, waarin de autofabrikant uit Arese een leidende rol zal spelen. Men kan zich dus de gedrevenheid voorstellen waarmee de Business Unit Alfa Romeo de ambitieuze doelstelling nastreeft om op basis van deze Concept X nieuwe markten aan te boren, waarbij traditionele Alfa Romeo karaktereigenschappen zoals elegantie en sportiviteit, hand in hand gaan met flexibiliteit, gebruiksgemak en het creëren van heel nieuwe soorten autos. De Concept X herinnert met zijn complexe en geraffineerde samenspel van stilistische verwijzingen naar het glorieuze verleden van Alfa Romeo sportwagens en geeft tegelijkertijd ontwerpoplossingen voor de autos van de toekomst, in het bijzonder voor de ontwikkeling van de segmenten SUV en MPV. Het project- en designconcept hebben overlapping als hoofdthema. De Concept X is daardoor de versmelting van verschillende autotypes. Het model combineert de terreinwaardigheid van een SUV met de rijeigenschappen van een sedan of hatchback uit het huidige Alfa gamma en biedt tegelijkertijd de veelzijdige, functionele inrichting van een Multi Purpose Vehicle, met name dankzij het intelligente ruimtegebruik en het grote aantal
inrichtingsmogelijkheden door het flexibele stoelconcept. Dit alles werd door het designcentrum in Arese in een uiterst geslaagde vorm met onmiskenbaar Alfa design gegoten. Het model mag gezien (en beleefd) worden in het gewoel van een Europees metropool, in de bergen of in welk landschap dan ook. De concept car is 435 cm lang, 186 cm breed en 162 cm hoog. Met deze karakteristieken en afmetingen vertegenwoordigt de Concept X een uniek autoconcept. Om het enorme temperament van deze auto te onderstrepen, wordt de Concept X voorzien van het beste dat Alfa Romeo technologisch gezien te bieden heeft: de 3.2 V6 24v motor met 250 pk, elektronisch geregelde vierwielaandrijving met drie differentiëlen en een Torsen-systeem en vierpuntsophanging voor de voor- en achteras. De auto heeft vier portieren waarvan de achterste omgekeerd openen, en een achterruit die separaat van de achterklep geopend kan worden. De kofferruimte bedraagt meer dan 400 liter en in de ruime middenconsole bevinden zich talrijke opbergvakken en bekerhouders. Eveneens innovatief zijn het grotendeels doorzichtige dak en de achterstoelen die in de wagenbodem kunnen verzinken. Hierdoor ontstaat een vlakke, eenvoudig toegankelijke laadvloer. De terreinuitrusting, de beschermplaten voor wielophanging en motor en de 20 spaaks wielen met banden met speciaal profiel laten er geen twijfel over bestaan: de Concept X kan alle terreinen en omstandigheden de baas. En dat zonder compromissen. De Concept X van Alfa Romeo roept emoties op, biedt rijplezier, stimuleert een dynamische levenswijze en bevredigt de wens te kunnen reizen in volledige vrijheid, zonder onderscheid te maken in leeftijd of geslacht.

De nieuwe uitrustingslijn TI
TI, oftewel Turismo Internazionale. Deze afkorting verleende Alfa Romeo vroeger alleen aan zeer bijzondere, ultrasportieve en luxe autos. Het ging om autos op basis van seriemodellen, die door kleine uiterlijke wijzigingen en aanpassingen aan de techniek waren verworden tot echte, maar wel voor dagelijks gebruik geschikte sportwagens. Anno 2003 staan deze simpele, maar aansprekende letters voor een speciale uitrustinglijn, die voor de gewone Alfa Romeo modellen beschikbaar is. De TI uitvoeringen zorgen voor een extra sportief georiënteerd karakter en zijn voor het hele modellenprogramma beschikbaar. Vanzelfsprekend staat de fabrikant garant voor de kwaliteit van de extras. De uitvoeringen met de toevoeging TI zijn ontwikkeld met het oog op een jonge, sportieve klantengroep. Ze bieden nóg meer rijplezier, een betere handling en grotere remcapaciteit. Kortom, de rijeigenschappen van een auto die het gevoel van een circuitauto op de gewone weg biedt. Het zijn modellen voor automobilisten die de hoogste eisen stellen aan sportiviteit en dat met gevoel voor understatement willen laten zien. Vandaar dat het uiterlijk van de basismodellen niet fundamenteel veranderd wordt; de modificaties beperken zich tot enkele kleine, nuttige ingrepen en er is geen sprake van overbodige spoilers en dergelijke. Daardoor hebben de gemodificeerde autos niets aan herkenbaarheid ingeboet, ze komen alleen wat bozer en lager over. Dat wordt mede veroorzaakt door de bredere banden, lichtmetalen wielen en sideskirts. Het interieur van de TI wordt gekenmerkt door een met leder bekleed stuurwiel en pookknop, aluminium dorpellijsten en instrumentenpanelen en de zwarte bekleding. Al deze details zijn uiteraard per model verschillend. Daarmee bieden deze modellen in het dagelijks gebruik emotie en echt rijplezier, ze geven een perfecte vertaling van voor Alfa Romeo typerende waarden en stralen dus de elegante sportiviteit uit waarmee het merk wereldwijd naam heeft gemaakt. De aanduiding TI is precies de juiste voor instappers in de sportieve wereld van Alfa Romeo, waarin de top wordt gevormd door de GTA familie: krachtige handelbare straatautos met typisch Italiaans design en de modernste technologie, die altijd een maximale hoeveelheid rijplezier en handling bieden.

De techniek voorop
De wereldpremières van de Alfa GT Coupé, de Alfa Concept X, de Alfa Spider en de Alfa GTV volgen op de recente introducties van twee andere belangrijke vernieuwingen in het Alfa Romeo gamma. Het betreft de 2.0 JTS direct ingespoten benzinemotor en de 1.9 JTD 16V Multijet dieselmotor. De 2.0 JTS motor (165 pk) is een van de eerste direct ingespoten benzinemotoren ter wereld die in serieproductie wordt gebouwd. Bovendien is het de eerste die, zoals het Alfa Romeo betaamt, niet is ontwikkeld met het oog alleen op zuinigheid en daardoor aan prestaties en rijplezier inboet, maar is gemaakt voor nóg meer kracht en souplesse, met bovendien een aanzienlijke verbruiksreductie. De 1.9 JTD 16v Multijet motor (140 pk) is, na de komst van de 1.9 JTD 8V Unijet motor, een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van de dieselmotor. Werkte de eerste generatie JTD motoren al met een dubbele inspuiting, deze nieuwe Multijetmotor kan zelfs vijf inspuitingen per compressieslag verrichten. Daardoor worden nieuwe normen gezet op de gebieden comfort, souplesse, brandstofverbruik en milieuvriendelijkheid. Ook de fraaie zestienkleppentechniek op de nieuwe krachtbron draagt daar aan bij. Deze nieuwe motoren zijn eerder geïntroduceerd dan nu in Genève voorgestelde nieuwe modellen. De beide technologische hoogstandjes zijn dan ook in verschillende van deze nieuwe modellen (én in het reeds bekende gamma van Alfa Romeo) leverbaar. Waarmee het Italiaanse automerk nog maar eens onderstreept dat de techniek voorop staat.