B en W- bericht 25 oktober 2002
B en W-berichten geven de besluiten van de vergadering van het college van B en W weer. Bij veel besluiten die als formaliteiten zijn aan te merken, is alleen de essentie weergegeven, bij de meer nieuwswaardige besluiten worden ook de achtergronden van het besluit toegelicht.
Algemene Bestuurlijke Zaken
1. Het college van B. en W. heeft een reactie gestuurd op een brief
waarin geklaagd werd over het serviceniveau van een huurteam dat
door de gemeente Rotterdam wordt gesubsidieerd. In de brief geeft
het college aan dat de huurteams onderdeel zijn van de
onafhankelijke Stichting Steunpunt Wonen, die weliswaar van de
gemeente subsidie ontvangt, maar waarvoor de gemeente niet
verantwoordelijk is.
Sociaal Economische Zaken
1. Het college stelt de gemeenteraad voor om het Vervoer op Maat met
ingang van 1 januari 2003 onder te brengen in een nieuwe
bedrijfsvorm. Voorgesteld wordt om de activiteiten voor Vervoer op
Maart van openbaar vervoerbedrijf RET en taxivervoerbedrijf RTC
onder te brengen in een aparte joint venture. Deze nieuwe BV zal
het hoogwaardige bijzonder vervoer in de regio Rotterdam
verzorgen, waaronder zorgvervoer en vervoer in het kader van de
Wet Voorzieningen Gehandicapten.
Deze nieuwe bedrijfsvorm voor Vervoer op Maat is noodzakelijk
omdat de RET op grond van de Wet PersonenVervoer zich als
gemeentelijk vervoerbedrijf niet langer op de huidige wijze mag
bezighouden met bijzonder vervoer. De inbreng van de RET in de
nieuwe onderneming bestaat uit regie, planning, call center en de
BV Zorgvervoer. De inbreng van RTC bestaat uit het regie- en
productiecenter, speciale contracten en de taxicentrale. De
uitvoering van het taxivervoer blijft echter buiten de nieuwe
onderneming. RET en RTC zullen elk voor 49 % eigenaar zijn van de
nieuwe onderneming. Het beoogd management participeert voor de
resterende 2 %. De dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid blijft
opdrachtgever voor Vervoer op Maat.
Het betrokken RET-personeel van Vervoer op Maat, zoals de
medewerkers van het call-center, zal in dienst treden van de joint
venture. Dat brengt voor hen een andere rechtspositie met zich
mee. Mede daarom wordt een sociaal plan opgesteld waarin
baanbehoud, salarisgarantie en een terugkeergarantie in geval van
eventueel faillissement zijn geregeld.
Het college van B. en W. stelt de gemeenteraad tevens voor om het
nieuwe bedrijf een alleenrecht toe te kennen voor de uitvoering
van het WVG-vervoer tot en met 31 december 2008.