Uitzoeken wat iemand wél kan
Compliment 'school voor spijbelaars'
Aan het Pieterskerkhof staat het schoolgebouw van De Witte Poort,
bedoeld voor tieners die bijvoorbeeld door vaak spijbelen op hun
vorige school in de problemen kwamen. In De Witte Poort krijgen ze de
aandacht en de individuele begeleiding die ze nodig hebben. Met
succes. De school ontving een groot compliment van een
onderzoekscommissie van de provincie Zuid-Holland: 'De Witte Poort is
een waardevol project dat elders navolging zou moeten krijgen.'
Niet alle kinderen komen mee in het reguliere onderwijs
Niet alle kinderen komen mee in het reguliere onderwijs. Foto: Wim van
Noort
'Er bestaat een groep leerlingen die dreigt af te vallen als ze geen
goede begeleiding krijgen. Wij vangen die groep op,' vertelt Frank de
Wit, afdelingsdirecteur van de school. De Witte Poort vangt jaarlijks
ongeveer zestig vastgelopen jongeren op.
Kopje onder
Veel leerlingen gaan kopje onder in het reguliere onderwijs, met ieder
uur andere leraren en lokalen. Maar naast schoolproblemen kunnen er
ook problemen thuis zijn, of persoonlijke problemen. 'Iedere leerling
is uniek en heeft unieke problemen waardoor hij of zij op een gewone
school afhaakt. Samen met de leerling zoeken we uit welke dat zijn.'
Daarom werkt er ook een maatschappelijk werker bij de school. Als het
duidelijk is waar de knelpunten zitten, zoeken de leraren van De Witte
Poort een oplossing die beter bij de leerling past. 'Daar zijn wij
heel goed in: het uitzoeken wat een jongere wél kan, in plaats van wat
iemand níet kan.'
Stage
Een leerling heeft verschillende mogelijkheden. Een van de groepen
krijgt vijf dagen per week les. Naast theoretische vakken, zijn de
lessen vooral praktisch met vakken als handvaardigheid, tekenen en
koken. Verder is er veel aandacht voor sociale vaardigheden. Een
andere groep komt twee dagen per week naar de Witte Poort en loopt
drie dagen stage, bijvoorbeeld bij bouwbedrijven, kappers of
kledingzaken. Bijna de helft van de leerlingen die bij de Witte Poort
binnenkomt, gaat uiteindelijk weer terug naar het reguliere onderwijs.
De andere helft gaat werken in combinatie met een opleiding bij het
Regionale Opleidingscentrum.
Pluim
De Witte Poort ontving onlangs een groot compliment. In opdracht van
de provincie Zuid-Holland ging een groep onderzoekers op zoek naar
succesvolle projecten in het onderwijs. Andere steden zouden die
projecten vervolgens kunnen kopiëren. De Witte Poort is één van de
projecten die de onderzoekers als 'een waardevol project' hebben
aanbevolen aan de provincie. In een brief aan de wethouder leggen ze
uit waarom. 'Wat ons bijzonder aansprak was de combinatie van
onderwijs en hulpverlening op maat aan leerlingen. De kleinschaligheid
maakt het project flexibel en maakt daadwerkelijke individuele
aandacht voor de leerling mogelijk.' Frank de Wit is uiteraard in zijn
nopjes met deze dikke pluim. 'We werken hard - het zijn niet altijd de
makkelijkste leerlingen om mee te werken - en dan is het leuk om uit
onverwachte hoek deze steun te krijgen. Maar ik beschouw het ook als
een ondersteuning voor het Onderwijs Achterstandenbeleid van de
gemeente Leiden.' Dit beleid is duur, maar het voorkómen van uitval is
in het belang van iedereen.
Overdag in bed blijven, winkelen of rondhangen
Overdag in bed blijven, winkelen of rondhangen. Foto Wim van Noort
Imago
Juist vanwege deze 'moeilijke leerlingen' hebben veel mensen een
verkeerd beeld van De Witte Poort. Ouders kennen de school 'van de
verhalen', vertelt De Wit. 'Ze denken dat het onveilig is, dat er
criminele jongeren rondlopen.' Dat slechte imago is onterecht,
benadrukt hij. 'Het is een kleine school, met een prettige, veilige
sfeer. We moeten het juist zo veilig en prettig houden, zodat de
leerlingen blijven komen. Ze moeten weer ritme en structuur krijgen.
Alleen zo kunnen we slagen.' Dat wil niet zeggen dat alles gedaan
wordt om het de leerlingen maar naar de zin te maken. Het is niet een
veredeld buurthuis. 'Onderwijs is belangrijk en we stellen eisen:
iedere dag op tijd komen en normaal doen tegen de docenten.'
Gebruiksaanwijzing
Omdat iedere leerling anders is, is ook de aanpak per leerling
verschillend. Het kan soms even duren voor de juiste aanpak gevonden
is, maar dat is juist waarin de Witte Poort zich onderscheidt van een
gewone school. 'We kunnen streng zijn, of juist vriendschappelijk. Wij
blijven zoeken naar de gebruiksaanwijzing van het kind.'
Dit geeft ook de grens aan van de mogelijkheden van De Witte Poort.
Als iemand echt niet wil, is ook deze school geen oplossing. Er zijn
echter maar weinigen die het ook hier niet halen. Uiteindelijk moeten
de leerlingen het zelf doen. 'We kunnen nog zo ons best doen, ze
moeten zelf ontdekken wat ze willen, wat ze kunnen en waar ze echt
voor willen gaan.'