25-10-2002
Suzuki sterk in de lift
Suzuki is doorgedrongen tot de top-10 van de Nederlandse automarkt.
Het merk staat dankzij een geweldig verkoopresultaat inmiddels op de
achtste plaats. Dat blijkt uit de registraties tot en met september
van dit jaar.
Per 30 september stond Suzuki weer even op plaats nummer 9. Maar
inmiddels heeft Suzuki plaats 8 weer ruim terug veroverd. Het succes
is te danken aan de goede verkopen van met name de nieuwe Alto, de
Wagon R+, de Swift Eco en de Liana.
Suzuki-importeur B.V. NIMAG is uiterst tevreden met het bereikte
verkoopresultaat. Temeer, omdat de vooruitzichten voor het laatste
kwartaal van dit jaar heel rooskleurig zijn. De groei zit er nog
steeds in. Vooral omdat veel kopers willen profiteren van de
subsidieregeling schoon & zuinig die ook voor een aantal
Suzuki-modellen geldt. Het betekent immers een aanzienlijk voordeel.
De aankoop van bijvoorbeeld een Alto of een Swift Eco levert de koper
een premie op van maar liefst duizend euro.
Over de eerste negen maanden van dit jaar zijn in Nederland 13.564
Suzukis geregistreerd. Dat is goed voor een marktaandeel van bijna 3,4
procent. We stevenen af op ons doel om dit jaar 18.500 autos te
verkopen, aldus adjunct-directeur Ted van Dam van B.V. NIMAG. Suzuki
dankt het verkoopsucces aan zijn stevige positie in de markt van
particuliere autokopers. De verkoop in deze markt is zeer stabiel,
terwijl de verkoop op de zakelijke markt dit jaar een dip vertoont.
De achtste positie van Suzuki in de top-10 betekent dat Suzuki qua
verkopen merken als Fiat en Seat is voorbijgestreefd. Op de zevende
positie bivakkeert Toyota met een ruime voorsprong van meer dan 19.000
registraties. Het zou mooi zijn als we de achtste plek kunnen
vasthouden. In elk geval moet het lukken om binnen de top-10 te
blijven, want dan boeken we met Suzuki het beste verkoopresultaat ooit
in Nederland, besluit Van Dam.