AutoRai

25-10-2002

Suzuki sterk in de lift

Suzuki is doorgedrongen tot de top-10 van de Nederlandse automarkt. Het merk staat dankzij een geweldig verkoopresultaat inmiddels op de achtste plaats. Dat blijkt uit de registraties tot en met september van dit jaar.

Per 30 september stond Suzuki weer even op plaats nummer 9. Maar inmiddels heeft Suzuki plaats 8 weer ruim terug veroverd. Het succes is te danken aan de goede verkopen van met name de nieuwe Alto, de Wagon R+, de Swift Eco en de Liana.

Suzuki-importeur B.V. NIMAG is uiterst tevreden met het bereikte verkoopresultaat. Temeer, omdat de vooruitzichten voor het laatste kwartaal van dit jaar heel rooskleurig zijn. De groei zit er nog steeds in. Vooral omdat veel kopers willen profiteren van de subsidieregeling schoon & zuinig die ook voor een aantal Suzuki-modellen geldt. Het betekent immers een aanzienlijk voordeel. De aankoop van bijvoorbeeld een Alto of een Swift Eco levert de koper een premie op van maar liefst duizend euro.

Over de eerste negen maanden van dit jaar zijn in Nederland 13.564 Suzukis geregistreerd. Dat is goed voor een marktaandeel van bijna 3,4 procent. We stevenen af op ons doel om dit jaar 18.500 autos te verkopen, aldus adjunct-directeur Ted van Dam van B.V. NIMAG. Suzuki dankt het verkoopsucces aan zijn stevige positie in de markt van particuliere autokopers. De verkoop in deze markt is zeer stabiel, terwijl de verkoop op de zakelijke markt dit jaar een dip vertoont.

De achtste positie van Suzuki in de top-10 betekent dat Suzuki qua verkopen merken als Fiat en Seat is voorbijgestreefd. Op de zevende positie bivakkeert Toyota met een ruime voorsprong van meer dan 19.000 registraties. Het zou mooi zijn als we de achtste plek kunnen vasthouden. In elk geval moet het lukken om binnen de top-10 te blijven, want dan boeken we met Suzuki het beste verkoopresultaat ooit in Nederland, besluit Van Dam.