afbeelding van een schoolbord 25 okt 2002
'ISLAMITISCHE ONDERWIJS BELEMMERT INTEGRATIE NIET'
Het volgen van islamitisch onderwijs staat integratie in de
Nederlandse samenleving niet in de weg. Bijna alle islamitische
scholen kiezen voor een open houding naar de Nederlandse samenleving
en dragen bij aan de sociale cohesie.
Dit constateert de Inspectie van het Onderwijs in het rapport
Islamitische scholen en sociale cohesie. Minister Van der Hoeven (OCW)
heeft het rapport aan de Tweede Kamer gestuurd.
Goed lesmateriaal voor islamitisch godsdienstonderwijs ontbreekt De inspectie constateert dat op een aantal scholen de schoolleiding echter te weinig weet van de inhoud van het godsdienstonderwijs en de lessen in de eigen taal (OALT). Dit kan komen, volgens de inspectie, doordat goed lesmateriaal voor het islamitisch godsdienstonderwijs ontbreekt. Hierdoor hebben ook de leerkrachten die dit onderwijs geven, inhoudelijk vaak onvoldoende houvast. De SLO (instituut voor leerplanontwikkeling) is gevraagd het Islamitisch Pedagogisch Centrum te ondersteunen bij de ontwikkeling van een goede methode met bijbehorend lesmateriaal. Ook het CPS (Christelijk Pedagogisch Studiecentrum) stelt hiervoor deskundigheid beschikbaar.
Te weinig afstand tussen schoolleiding en bestuur
De inspectie concludeerde ook dat de bestuurscultuur bij een aantal
islamitische scholen moet verbeteren. Op enkele scholen is er te
weinig afstand tussen schoolleiding en bestuur. De minister zal daarom
met het nieuwe bestuur van de ISBO (Islamitische Scholen Besturen
Organisatie) overleggen hoe deze organisatie scholen kan adviseren en
ondersteunen bij de inrichting van een goed bestuur en goed
management, zodat de schoolleiding voldoende ruimte krijgt om haar
taken naar behoren te vervullen.
Daarnaast zal de minister met de ISBO overleggen over onder andere
sponsoring op islamitische scholen en het instellen van
visitatiecommissies waarin leraren elkaars scholen bezoeken en
beoordelen. Verder is de inspectie gevraagd op scholen waar twijfels
zijn over de bijdrage aan integratie van leerlingen aan de Nederlandse
samenleving, toe te zien op de verbetering daarvan.
Bron:
Persbericht ministerie van OCW