NDA besluit defintief tot participatie in www.dealershowroom.nl
25 oktober 2002
Het bestuur van de Nederlandse Dealerassociatie (NDA), een afdeling van BOVAG, heeft deze week definitief besloten te gaan participeren in de website www.dealershowroom.nl. Er zal een B.V. worden opgericht die eigenaar wordt van deze website. De NDA zal daar 50 % van het aandelenkapitaal in nemen. Elf grote merkdealerholdings nemen de andere helft voor hun rekening. De NDA heeft tot de participatie besloten om namens alle deelnemende dealers te kunnen meebeslissen over de verdere ontwikkeling van de site, die vooral meer autokopers naar de showroom van de merkdealers moet trekken.
De gloednieuwe internetsite, die moet worden beschouwd als de meest complete op het gebied van nieuwe autos, werd eind augustus dit jaar gelanceerd. Op de site kunnen merkdealers ook hun gebruikte autos adverteren. De site is gerealiseerd in nauwe samenwerking met AutoTrack.nl, de autosite die deel uitmaakt van Wegener eMedia B.V. Alle Nederlandse merkdealers van personenautos kunnen aan deze site deelnemen. De aandeelhouders verwachten dat hierdoor op korte termijn de grootste en meest informatieve site op personenautogebied in Nederland zal ontstaan, waar geen automobilist meer omheen kan. Nu al nemen meer dan 400 merkdealers deel aan de nieuwe site.
Op de site kan de automobilist aan de hand van een door hem zelf samen te stellen profiel zoeken naar de voor hem meeste geschikte nieuwe of gebruikte auto. De gegevens van geselecteerde nieuwe autos zijn zelfs direct met elkaar te vergelijken. De site verwijst meestal ook meteen door naar de dichtstbijzijnde merkdealer die de auto kan leveren, vaak compleet met routebeschrijving. Op de site staan ook testverslagen van nieuwe personenautos. Merkdealers kunnen daar ook hun gebruikte autos aanbieden. Voorzover beschikbaar kan de bezoeker meteen doorklikken naar de virtuele showroom van de door hem gekozen merkdealer.
De Nederlandse automobilist, in het bezit van een auto tot en met zes
jaar oud, kiest massaal voor de merkdealer voor aankoop, reparatie en
onderhoud. Dit blijkt uit een representatieve NIPO-enquête onder deze
autobezitters van april van dit jaar.
Driekwart van de automobilisten laat bij voorkeur ook reparaties bij
de merkdealer uitvoeren, 81 % laat het liefst de merkdealer de grote
onderhoudsbeurt doen, 66 % gaat voor de APK naar de merkdealer en
eveneens 66 % geeft de voorkeur aan de merkdealer voor de kleine
onderhoudsbeurt. De automobilisten kiezen, volgens het onderzoek, zo
massaal voor de merkdealer vanwege een aantal sterke voordelen die de
dealer biedt: zo hebben de merkdealers volgens de automobilisten
deskundige medewerkers, leveren ze een goede service en zijn
betrouwbaar. Maar liefst negen van de tien automobilisten is tevreden
tot zeer tevreden over zijn dealer.