Nieuw bureau voor wervingscampagne politie
De Nederlandse politie voert sinds 1999 de campagne 'Waar jij voor
staat, is nodig op straat'. Doel van deze campagne is de politie als
aantrekkelijke werkgever te positioneren en nieuwe medewerkers te
werven. Opdrachtgever van de campagne is het LSOP. Aangezien het
contract met het bureau van de huidige campagne is afgelopen, is
recent de verplichting ontstaan een Europese aanbestedingsprocedure te
starten. Doel van deze aanbesteding was de selectie van een nieuw
reclame- of arbeidsmarktcommunicatie-adviesbureau dat vanaf 1 januari
2003 met de politie de samenwerking zal aangaan op het gebied van
arbeidsmarktcommunicatie.
De campagne 'Waar jij voor staat, is nodig op straat' laat de
maatschappelijke relevantie en het belang van de begrippen normen en
waarden in het politieberoep duidelijk naar voren komen. De politie is
hiermee in de afgelopen drie jaar weer op de kaart gezet als
aantrekkelijke werkgever. Mede omdat het concept geen wear-out effect
vertoont en het concept nog voldoende mogelijkheden biedt voor
verdieping en uitbouw, zal de politie het raamwerk van het huidige
concept voortzetten. De bestaande communicatiestrategie zal derhalve
worden verdiept en uitgebouwd.
De afgelopen maanden hebben betrokkenen van het Ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de
Rijksvoorlichtingsdienst, het Bureau Personeelsvoorziening Politie van
het LSOP en de Expertgroep Arbeidsmarktcommunicatie zich beziggehouden
met het selectie- en gunningproces, dat uit de Europese
aanbestedingsprocedure voortvloeit. Na een eerste selectie van vijf
bureaus heeft dit na een bureaupresentatie geleid tot de definitieve
gunning aan het bureau 'de Personeelzaak' uit Rotterdam. De bureaus
Leo Burnett (het bureau dat de campagne tot nu toe ontwikkelde en
uitvoerde), Ara Groep, DArcy en TMP Worldwide zijn in de laatste fase
afgevallen.
Cees den Bakker
Nederlands Politie Instituut