Amsterdam, 23 oktober 2002
PERSBERICHT
De marketing-
en communicatiebudgetten van het Nederlandse bedrijfsleven zullen in 2003 afnemen met minimaal 25%. Maar van de functionarissen die voor die budgetten verantwoordelijk zijn, worden dezelfde resultaten verwacht. Gevolg daarvan is dat meer nadruk gelegd zal worden op reclame-inspanningen die dichter bij de verkoop van een product staan. Zo zullen ondernemingen minder sponsoren, maar meer verkoopondersteunende acties organiseren. Dit blijkt uit een onderzoek onder vijftig Nederlandse marketingmanagers (in fast moving consumer goods, retail en zakelijke dienstverlening) door SCAN Management Consultants.
De
geïnterviewde managers zijn onzeker over de te volgen koers in deze economisch
moeilijkere tijden. De consument is in de afgelopen jaren meer en meer verwend
met talloze productvariaties. Het ene biertje was nog niet geïntroduceerd of de
volgende werd al getapt door de "zomerbokmarketeers". Het blijkt echter dat al
deze variaties niet veel aan de omzet hebben bijgedragen. In veel gevallen
hebben ze zelfs de aandacht van de consument voor het belangrijkste merk
afgeleid. Nu de budgetten krimpen, zullen ondernemingen zich weer meer op de
versterking van hun "core brands" concentreren!
SCAN concludeert in het
onderzoek, dat de zorg voor het onderhoud van de merken van een onderneming
steeds meer de verantwoordelijkheid van het topmanagement zal worden. In het
recente verleden hebben zich jonge en relatief onervaren mensen met de
communicatie van het merk bezig gehouden. In de Raden van Bestuur van
Nederlandse ondernemingen begint echter het besef door te dringen dat ook zij
een rol moeten claimen in de bewaking van dit belangrijke
kapitaalgoed.
SCAN partners Jan Peter van Doorn en Rob Benjamens spraken
in het kader van dit onderzoek met vijftig marketing- en communicatiemanagers.
Aan deze managers werd een twintigtal stellingen voorgelegd over hun budgetten,
hun visie op reclame, de relatie met hun reclamebureau en hun zicht op de
toekomst.
SCAN is een management consultancy gespecialiseerd in
communicatiestrategie, merkenbeleid en de relatie tussen reclamebureaus en hun
opdrachtgevers. Het bureau adviseert de top van het Nederlandse bedrijfsleven
over een efficiënter gebruik van hun communicatiebudgetten.
Voor nadere informatie of een exemplaar van het
onderzoeksrapport:
Herman Nieuwenhuis
06 - 53 58 60 57
Jan
Peter van Doorn
tel: 020 - 693 09 30
www.scan.nl